Ons beleid over invasieve soorten moet anders.

Discussie in 'Stelling' gestart door AF-Beheer, 22 nov 2018.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
  2. Marcel

Marcel Administrator Beheer Erelid

Lid geworden:
    17 nov 2008
  3. Mafkees

Mafkees

Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Met auto's kan een onwetende bestuurder ook iemand aanrijden. Of een kwaadwillende kan zelfs een plofkraak plegen, bijvoorbeeld. Auto's ook maar verbieden dan?

4. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Euh? Wat is de link? Wat denk je met die vergelijking te bewijzen?

Zal ik anders eens een concreet voorbeeld geven?
    Een bewijsje leveren?

In de States is de wetgeving veel lakser wat betreft exotische wilde dieren. Dus heb je daar een bende randdebielen die het oké vinden om leeuwen, tijgers, krokodillen en wat nog meer in een kooitje te houden voor hun plezier als dierenliefhebber (Uhuh, sadisten zijn het eigenlijk maar soit).
    Ze "maken" zelfs lijgers en teeuwen. Sommige fantasten beweren dat ze zo opnieuw sabeltandtijgers gaan kweken.

Hahaha, ik zou bijna lachen moest ik niet aan het huilen zijn... :(

Dus dat is volgens jou dan een betere aanpak?
    Mensen hun gang laten gaan? Rekenen op hun gezond verstand en hun diervriendelijkheid???
    Jajaja, ik snap het!
    :stom:
    Komaan man, dat geloof je toch zelf niet... :D:D:D:D

Neenee, we zijn zelfs nog veel te laks!
    We moeten gewoon nog veel meer dierenhandel/misbruik verbieden aangezien de mensen overduidelijk zelf niet het verstand noch de weldenkendheid hebben om zulke beslissingen te nemen. Niet alleen invasieve dieren moeten verboden worden, ook tal van andere dieren moeten dieren blijven en passen gewoonweg niet in een dierenwinkel of in een gemiddelde huiskamer.
    Hoeveel dieren moeten er nog een zielig leven slijten in een te kleine kooi omdat hun "eigenaar" denkt dat hij goed bezig is?

5. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Laten we niet vergeten dat het niet om dierenleed gaat, maar over invasieve soorten.

Ik begrijp waarom je dit zo zegt, maar het is geen goede vergelijking.

Een auto-ongeluk kan vaker gebeuren, maar het ene ongeluk heeft niks met de andere te maken.

Bij invasieve soorten is het anders. De ene idioot laat zijn vissen los, maar het blijft niet bij die twee of drie vissen. Twee vissen worden 10 vissen, tien vissen worden 50, tot het ecosysteem compleet wordt verpest. Dit kun je niet voorkomen of stoppen, tenzij je van tevoren zorgt dat niemand deze soorten kan krijgen.

Kijk bijvoorbeeld naar de Everglades.
    Pythons, tegu's, en zelfs afrikaanse cichliden hebben daar hun habitat van gemaakt. Dit ten koste van de inheemse fauna. Een verbod had dit kunnen voorkomen...

6. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Mijn punt was vooral dat je de beslissing om bepaalde dieren al dan niet te houden sowieso niet vrij mag/kan laten.
    Je kan en mag niet rekenen op het gezond verstand van de gemiddelde mens anders krijg je altijd dergelijke uitwasemingen.

Wat begint met dierenleed of dierenmisbruik leidt uiteindelijk steevast tot de verstoring van ganse ecosystemen omdat in veel gevallen het dumpen van ongewenste dieren blijkbaar als een ultieme daad van dierenliefde gezien wordt.

Ook dichterbij zie je genoeg voorbeelden.
    Ik blijf namelijk denken dat de wasbeerhond die vorige maand mijn zus haar kippen roofde op klaarlichte dag niet op eigen houtje vanuit Azië is afgezakt...
    Ik denk eerder dat er iemand een schattig jong wasbeerhondje kocht en nadien merkte dat het niet zo lief was als gedacht... Ik vind dat een zeer leuk beestje maar het is wel jammer (en triest) dat het hier rondloopt door de keuze van één of andere 'dierenvriend'.

Dus strikte regeling is jammer genoeg echt noodzakelijk.

7. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Nu begrijp ik jouw vorige post inderdaad :thumbs:

Voor beheer: Jammer dat de likes hier zijn uitgeschakeld. Je zou zeggen dat ze bij de stellingen juist erg belangrijk zijn.

8. Mafkees

Mafkees

Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Maar het gaat hier om bepaalde dieren die nu nog ok zijn (althans, dat waren voor de aanscherping van de wet) maar daarna plots écht niet meer kunnen.
    Diervriendelijkheid heeft hier niets mee te maken. Maar om toch op je punt in te gaan: ik zie geen verschil tussen een totale leek die een zeldzame en/of invasieve vis mee naar huis neemt en hem daar om het leven brengt door middel van onkunde (chloor in water, bak niet ingedraaid, bak te klein, etc., we zien het hier 10 keer per dag) of een leek die een 'normale' vis zo om het leven brengt.
    Maar rekenen op het gezonde verstand van de mens, tja, dat is inderdaad riskant.
    Ik vertrouw erop dat jij het goede voorbeeld geeft door al je aquaria de deur uit te doen, en je account hier op te heffen. ;)
    Dat is een zeer goed punt van je! Echter blijft het feit dat tal van invasieve soorten algemeen geaccepteerd zijn. De goudvis is een voorbeeld, zoals hierboven reeds genoemd.

9. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
  10. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    En met reden! De lijst mag en moet zelfs continu aangepast worden om de schade zoveel mogelijk te beperken.
    Als je dan bvb ook de klimaatverandering meerekent wordt het alleen maar moeilijker.
    Een graadje hoger kan zomaar genoeg zijn om nog meer soorten 'invasief' te maken...
    :(

Neenee, mijn account opheffen niet hoor!
    Ik blijf sensibiliseren hé!!
    Hahaha ;);)

En mijn aquaria de deur uitdoen zal trouwens weinig zoden aan de dijk brengen.
    Veel dieren heb ik niet en geen van allen zit te klein behuisd...
    Dus een zielig leven in een te kleine kooi hebben mijn dieren echt niet, ben ik vrij gerust in eerlijk gezegd! :)
    Concreet:
    Ik heb een plantenbak met één betta (die ik kocht omdat de vis toevallig mijn aandacht wist te vangen op een originele manier)
    Een meterbak vol planten met 6 japonicagarnalen en een handvol clithonslakjes.
    En daarnaast enkel pure plantenbakken met wat vuurgarnalen maar (momenteel toch) zonder één vis!

;)

Maar voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat iedereen die dieren houdt automatisch slecht bezig is, toch?
    Dat is namelijk niet het geval.
    Er zijn voorbeelden genoeg op het forum van mensen die in raad en/of daad het beste voor hebben met dieren denk ik.
    Dus er zijn er misschien veel die slecht bezig zijn, dat is wel een feit maar dat betekent niet dat het niet goed kan, hé...

Om het leven brengen?
    Zoals ik hierboven al zei: wat begint als 'dieronvriendelijkheid' (verkoop en koop van foute of invasieve soorten) eindigt helaas in heel veel gevallen met het 'vrij laten' van totaal ongeschikte dieren in de natuur.
    Sommige van die dieren sterven wegens ongeschikte omstandigheden (jammer voor het diertje maar dus geen gevaar op invasie door een exotische soort) maar andere soorten passen zich aan en zoeken hun plaats in een omgeving die eigenlijk geen plek over heeft. Dus zo verstoren ze de balans...
    Dat zijn de zogenaamde invasieve soorten dus.

Het gaat hem hier niet over het om het leven brengen van die dieren zoals jij zegt maar eerder om het uitzetten van dieren omdat ze onhoudbaar worden (agressie, formaat, gedrag,...) met alle gevolgen van dien.
    Want hoe jammer het ook is, dan kan je ze eigenlijk beter zelf dood doen vind ik...

Maar het begint dus hetzelfde: (onwetende) mensen die makkelijk foute dieren kunnen kopen obv slechte info of gebrek aan info. Dus moeten we zorgen dat dergelijke dieren niet zo makkelijk te krijgen zijn. Door de ganse dierenhandel beter te reguleren en de verkoop/het houden van bepaalde dieren te verbieden en dit verbod af te dwingen door degelijke controle...
    Was het maar zo simpel natuurlijk...
    ;)

Dat is zeker waar en ik persoonlijk zou een betere regelgeving inzake alleen maar toejuichen.
    30 jaar geleden liepen de kermissen nog vol met kinderen met een zakje met één of meer visjes uit het viskraam. Dat je dergelijke taferelen niet meer ziet is enkel en alleen dankzij een verbod. Dat ging nooit vanzelf stoppen anders...

Dat symboliseert eigenlijk mijn ganse punt.

11. Marcel

Marcel Administrator Beheer Erelid

Lid geworden:
    17 nov 2008
    ga vd week naar Bonaire. Daar is de LionFish ook een invasieve soort en mag je (mits gebreveteerd) daar op jagen.
    Tis een prachtige vis, maar richt daar enorm veel schade aan omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben en 6 tot 10x hun eigen lichaamsgewicht aan jongbroed (waar de plaatselijke vissers veel op vissen)
    opeten.

12. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    En zo is dat is me een raadsel waarom het houden en verbeiden van sommige diersoorten in dit topic doen

Kijk bijvoorbeeld naar de Everglades.
    Pythons, tegu's, en zelfs afrikaanse cichliden hebben daar hun habitat van gemaakt. Dit ten koste van de inheemse fauna. Een verbod had dit kunnen voorkomen
    Dat laatste is nog maar de vraag schijnbaar kunnen de soorten al dan niet weggegooid of via de natuurlijke weg terecht komen daar ook gedijen

Dat geld ook voor de problemen hier in NL had dit ook niet via natuurlijke weg gebeurd das de grote vraag en verbeiden ach leuk geprobeerd maar is al meer opgemerkt niet te handhaven

13. MarlonnekeW

MarlonnekeW

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Het lijkt me een heel lastig probleem om op te lossen. Laatst stonden ergens getallen hoeveel vogels er elk jaar door katten gedood worden. Dat waren er echt heel erg veel en dan kun je alleen maar concluderen dat ook katten erg veel schade aan de natuur toebrengen. Waarschijnlijk meer dan bepaalde invasieve soorten of de exotische dieren die af en toe ontsnappen of uitgezet worden. Maar katten ga je natuurlijk niet verbieden (zou ik zelf ook tegen zijn). Waar trek je dan de grens?

14. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Beste mensen....Dit probleem is helaas van alle tijden.....Of het nu de mens is die allerlei organismen, van schimmels tot insecten, reptielen, vogels en zoogdieren verspreidt over de aarde of dat dit door klimaatveranderingen of vulkaanuitbarstingen, stormen, overstromingen enz gebeurd, het is een onomkeerbaar gegeven. Er komen nieuwe soorten en oude soorten worden hetzij verdrongen of moeten zich aanpassen, dat heet overigens evolutie.
    Het terugplaatsen in wat de mens "de natuur" noemt van vroeger hier voorkomende soorten, zoals wolf, bever en meer van dat soort onzin, en bescherming van dieren die hele ritsen andere dieren uitroeien, denk aan de kraaiachtigen, dassen en vossen, is ook een kunstmatig gebeuren welk, gedoemd is te mislukken. De biotoop omstandigheden van de huidige tijd lenen zich niet meer voor deze dieren. Hier botsen de meningen van "natuurliefhebbers" en mensen met een nuchtere kijk op ons huidig cultuur landschap. Er zal nooit een concensus kunnen zijn.
    De mens neemt te veel ruimte en (voedsel en water) bronnen in beslag en kunstgrepen ten voordele van "het ecosysteem" werken alleen zolang ze zwaar gesubsidieerd en gefinancierd worden.

We kunnen niet terug naar vroeger en we kunnen de tijd niet stilzetten. Wat gebeurt, gebeurt met of zonder mede- of tegenwerking vaan de mens.
    Fatalistisch? Misschien wel, maar ik kan slechts de tijd overzien waarin ik leef en ervaren wat in de tijd gebeurt.

15. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Inderdaad BigSmoke je kan je afvragen of de mens niet de invasieve exoten zijn

16. hanmar

hanmar

Lid geworden:
    18 aug 2011
    @ flipper 34, 100% zeker wel,...verbieden dus:sorry:

grt Hans.

17. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    :D:D

18. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008

Een heel kort antwoord op het verhaal over de invasieve soorten: de NBAT neemt deel aan het overleg met de autoriteiten en andere dierenhoudersbonden/verenigingen ten aanzien van de wet en regelgeving. De kosten die dit met zich meebrengt worden betaald uit de contributies. Doordat het aantal leden bij verenigingen al vele jaren terugloopt wordt dit steeds lastiger........ zodra de NBAT hiermee stopt krijg je een aantal verboden geïnitieerd door de Partijvoor de dieren, Dierenbescherming etc met als resultaat dat je in een aquariumspeciaalzaak nog maar weinig keuze hebt.

Hobbygroet Jos Hut

19. Nekko

Nekko

Lid geworden:
    26 okt 2015
    sry hoor , misschien beetje of topic maar waar is de like knop gebleven?

20. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Het is inderdaad zo dat gedurende miljoenen jaren soorten van de aardbodem verdwenen zijn en vervangen door nieuwe, meer efficiënte soorten. "The survival of the fittest." Maar toch is er wel iets aan de hand. Daar waar in al die jaren de evolutie over een groot aantal jaren verliep zien we nu een enorme versnelling van het verdwijnen van soorten. Dit terwijl de ontwikkeling van nieuwe soorten, voor zover al aanwezig, veel trager verloopt. Zo zijn er ook altijd periodes geweest van warmte én van koude. Maar ook die periodes zijn aanzienlijk korter geworden. Dat zou ons toch tot nadenken moeten stemmen.

21. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Daar heb je gelijk in, maar we hebben (hadden) nu een prachtige planeet. Waarom deze geheel om zeep helpen?
    Als we vanaf jouw oogpunt kijken kunnen we net zo goed al ons afval in de natuur dumpen, gaan miljoenen dieren dood, maar over een aantal jaar zijn een paar dieren zo geëvolueerd dat ze afval eten. Net als er bacteriën zijn die olie afbreken.
    (Beetje raar voorbeeld, maar hopelijk is mijn punt duidelijk).
    Ik vind het juist goed dat deze soorten worden verboden, want er lopen nog altijd sukkels van mensen rond die ze in de natuur gooien. Maar ipv een verbod kunnen ze deze dieren beter laten verkopen bij een échte speciaalzaak die de mensen voorlicht dat deze dieren niet in de natuur mogen. ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2018 om 17:06
  22. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Het zal zo zijn dat het tijdperk van de mens, met al zijn invloed, kennis en kunde, 100% zeker tot een einde zal komen, met zijn al dan niet vrijwillige medewerking. We zullen verdwijnen en de evolutie zal vanaf scratch opnieuw beginnen. Ongeacht door welke doorzaken dan ook...Leer van het verleden...….En de tijdspanne waarin het gebeurd kan miljoenen jaren duren ( van bacterie tot meer complexe levensvormen) of zeer plotseling, I door meteoriet uitsterven van (Dinosauriërs) de mensheid is gevangen in zijn eigen karakter eigenschappen, die zijn door DNA en cultuur bepaald en hij kan, zal; daarvan niet kunnen afwijken. Wat gebeurd , gebeurd en of de reden de mens of wat anders is, dat speelt eigenlijk maar een ondergeschikte rol. We zijn ziende blind, omdat we het niet willen zien!!