Ongepland nestje rhinogobius duospilus


A

Aerialgirl

Guest
Gister avond na de waterwissel had mijn rhinogobius duospilus mannetje dan eindelijk geluk met zijn dansje, het vrouwtje van zijn keuze volgde hem zijn 'grot' in! Nu heb ik eitjes gevonden..

1. Eitjes in een aparte bak en zo ja direct doen?
2. Wat geef ik de net uitgekomen jongen
3. Bak waar de eitjes in gaan inrichten met zand en schuilplaatsen of nog niet?
 
Rhinogobius Duospilus overleden/voortplanting | - Aquaforum (forum)

https://www.aquaforum.nl › ... › Modderkruipers en Grondels

  1. In cache
1 aug. 2010 - Naar mijn idee deden mijn Rhinogobius duospilus het goed, ... Wat je op de foto laat zien is het mannetje, deze heeft rode stipjes onder zijn kin zeg ... vrouwtje het hof maken en haar in zijn hol lokken om daar eitjes te leggen. ... Ik zou voor je er een mannetje bij haalt even goed bekijken of je nu niet nog ...
Rhinogobius duospilus | - Aquaforum
3 mei 2017
rhinogobius duospilus in mijn meterbak | - Aquaforum (forum)
2 feb. 2017
Rhinogobius duospilus | Pagina 3 | - Aquaforum (forum)
4 dec. 2016
Eieren Rhinogobius, tips graag! | Pagina 2 | - Aquaforum (forum)
16 jan. 2016
 
Ik heb 2x eitjes gehad maar nooit jongen. Je kan ook kijken wat de natuur doet voordat je ze weghaalt.
 
Nee nooit gezien dus wie weet hebben ze de eitjes zelf opgepeuzeld.
 
Nee ik heb ze gewoon in de bak laten zitten hoor. Wel dagelijks gespot of ik iets zag maar dat zat er niet in. Tenzij ik naar Pearl had moeten gaan natuurlijk;)
 
Bedankt allemaal voor het antwoorden!
Ik heb besloten de eitjes zo lang mogelijk in de bak te laten, zodat de vader ervaring op kan doen met de broedzorg. Ik hoop dat ik het goed kan timen, en vlak voordat de eitjes uitkomen ze in een aparte bak te zetten met bruissteentje.

Goed nieuws: Er zijn al 72 uur voorbij en het mannetje heeft de eitjes nog steeds niet opgepeuzeld, hij bewaakt het nest ook heel actief. Ik heb catappa in de bak gedaan zodat de eitjes minder kans hebben op schimmel. Verder voeg ik geen middeltjes toe.

Foto: mannetje onder de steen bewaakt het nest.

IMG_20181013_192245.jpg
 
Ik sta open voor tips mocht iemand n.a.v. Mijn reactie hierboven nog ideeën heben!
 
Erg leuk en nu maar hopen op wat klein spul.
Dit was wel veel erg spontaan en even afwachten met dit eerste nestje, maar ik zou het te gek vinden, kleine grondeltjes!
 
Ga alvast oefenen, met artimea kweken.
Bedankt voor de tip! Had al wel even gegoogled en geïnformeerd bij de lokale Aqua zaak. Ik heb nog 2 weekjes dus ga volgende week beginnen met artemia kweken. Van wat ik hoor en lees moet het vrij makkelijk gaan. Ga wel ruim op tijd starten. Just in case. :D
 
Kan met keukenzout zonder jodium.

Ik heb zelf Red Sea zout, daar zitten meer stoffen in.
Ik doe ze dan in een grotere bak. zelfde zout. tot ze volwassen zijn.


De eitjes kocht ik bij???
Voervoorvis.nl - Goedkoop visvoer | Voervoorvis.nl

https://www.voervoorvis.nl/

  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
Voervoorvis verkoopt visvoer voor vrijwel alle vissen. Ons assortiment bevat aquarium visvoer, koivoer, steur visvoer en karper visvoer.
Aquarium Visvoer · ‎Koi Visvoer · ‎Granulaat Visvoer · ‎Vlokken Visvoer


Kweekvisvoer. eitje.s. hoeft niet, mag wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je ze niet verwijdert voor ze uitkomen dan gaan er weinig tot geen overleven denk ik. Of er moet heel veel kans op beschutting in je bak zijn. De volwassenen zien elke beweging en zullen er naar happen, als het spul jong is maken ze dus weinig kans.

Je hebt diepvriescapsules met net uitgekomen artemia, daar ging de kroost bij mij goed op. Als de kleintjes eenmaal uitgeteerd zijn op hun dooierzak daarmee beginnen. Dagelijkse waterwissel is ook verstandig als je heel veel kroost krijgt in een bakkie. Want ze vervuilen meer dan je denkt. Mijn ervaring is dat ze als volwassen dieren heel goed tegen vervuild water kunnen, maar als kleintjes een stuk minder.
 
Als je ze niet verwijdert voor ze uitkomen dan gaan er weinig tot geen overleven denk ik. Of er moet heel veel kans op beschutting in je bak zijn. De volwassenen zien elke beweging en zullen er naar happen, als het spul jong is maken ze dus weinig kans.

Je hebt diepvriescapsules met net uitgekomen artemia, daar ging de kroost bij mij goed op. Als de kleintjes eenmaal uitgeteerd zijn op hun dooierzak daarmee beginnen. Dagelijkse waterwissel is ook verstandig als je heel veel kroost krijgt in een bakkie. Want ze vervuilen meer dan je denkt. Mijn ervaring is dat ze als volwassen dieren heel goed tegen vervuild water kunnen, maar als kleintjes een stuk minder.

Daar was ik dus ook al bang voor. Ik plan dus dat ik de steen met eitjes net voor het uitkomen in hun eigen bak plaats.
Ik denk dat ik artemia ga kweken maar mocht dit niet lukken, weet je waar ik die diepvries sticks kan bestellen?

Ik ga de waterkwaliteit goed in de gaten houden, bedankt!
 
Ja, ze hebben daar veel/
Ik bedoelde ,de artimea eitjes, staan onder kweekvoer

Ik heb ze nog van vorig jaar en van dit jaar . in de koelkast bewaard.
Zijn nog steeds goed.
even getest.
 
Bovenste regel ,zie je artikelen. misschien ook interessant.
 
https://www.diskus-markt.de/blister/139-golden-gate-baby-brine-50g-.html

Deze gebruik ik. Maar een beetje winkel kan wel baby brine shrimp capsules bestellen voor je voor in de diepvries. Maar op zich moet het niet per se dit zijn hoor, probleem is dat er bijna niets in die kleine mondjes past als ze nog heel klein zijn. En liquifry pakken ze niet. Voordeel van een bruissteen is dat zelfs diepvriesvoer beweegt. ;)
 
liquifry zijn druppels. he. net melk.
 
Liquefry is meer voer voor het voer.
 
Ik heb ook altijd Liquidfry gebruikt bij net uitgekomen visjes en dat werkte altijd goed en je hebt het in diverse maten.
 
Als je ze niet verwijdert voor ze uitkomen dan gaan er weinig tot geen overleven denk ik. Of er moet heel veel kans op beschutting in je bak zijn. De volwassenen zien elke beweging en zullen er naar happen, als het spul jong is maken ze dus weinig kanS
Zoals je zegt de inrichting van de bak maakt veel uit en de hoeveelheid mede bewoners ook.

Als je ze in een andere bak plaatst moet je wel zorgen dat alle waarden daar gelijk zijn aan waar ze nu zitten.
 
Bedankt voor de tip! Had al wel even gegoogled en geïnformeerd bij de lokale Aqua zaak. Ik heb nog 2 weekjes dus ga volgende week beginnen met artemia kweken. Van wat ik hoor en lees moet het vrij makkelijk gaan. Ga wel ruim op tijd starten. Just in case. :D


Btw, een kweekschaal van Hobby werkt erg makkelijk. Heb je geen bruissteentje nodig.
 
https://www.diskus-markt.de/blister/139-golden-gate-baby-brine-50g-.html

Deze gebruik ik. Maar een beetje winkel kan wel baby brine shrimp capsules bestellen voor je voor in de diepvries. Maar op zich moet het niet per se dit zijn hoor, probleem is dat er bijna niets in die kleine mondjes past als ze nog heel klein zijn. En liquifry pakken ze niet. Voordeel van een bruissteen is dat zelfs diepvriesvoer beweegt. ;)

Dank je. Ik wil het liefst de lokale zaken supporten maar helaas zijn de 2 zaken die hier zitten erg onbetrouwbaar qua levering. Dan kijk ik hier voor om zeker te zijn even op internet!
 
Zoals je zegt de inrichting van de bak maakt veel uit en de hoeveelheid mede bewoners ook.

Als je ze in een andere bak plaatst moet je wel zorgen dat alle waarden daar gelijk zijn aan waar ze nu zitten.

Goede tip! Ik heb de bak al staan met filtermateriaal uit de draaiende bak, zal voor het overzetten sowieso even meten.

Mijn bak is niet ingericht op fry qua schuilplaatsen. Ik had niet de intenties om te gaan kweken, wel in het kort over gelezen bij de aanschaf van de visjes maar verwachtte niet zo snel een nestje!

IMG_20181002_131428.jpg


IMG_20180913_214245.jpg
 
Nou in de bak zou ik het wel aan durven.
Wat zijn de mede bewoners?

In mijn Borneo biotoop had ik ook heel snel al jonge visjes.
Ik heb van de eerste nu 8 mooie visjes zwemmen van plm 3 cm.
Dat zijn er ook minder dan ze per keer krijgen maar als ze het allemaal overleven wat moet je daar dan mee?

Maar goed het is jouw bak en dus jouw keus.
Veel succes in iedergeval.
 
Nou in de bak zou ik het wel aan durven.
Wat zijn de mede bewoners?

In mijn Borneo biotoop had ik ook heel snel al jonge visjes.
Ik heb van de eerste nu 8 mooie visjes zwemmen van plm 3 cm.
Dat zijn er ook minder dan ze per keer krijgen maar als ze het allemaal overleven wat moet je daar dan mee?

Maar goed het is jouw bak en dus jouw keus.
Veel succes in iedergeval.

Ik vind mijn bak nog vrij open.. Maar goed ik weet niet hoe de volwassen rhinogobius op de kleintjes zullen reageren dus misschien heb ik een verkeerd beeld bij het risico dat ze lopen. Wat ik lees is toch dat ze voornamelijk voer zijn.

Van welke soort heb je nu jonge visjes?

Ik las dat vaak niet alle eitjes goed bevrucht zijn de eerste poging, dat een nestje soms gedeeltelijk gaat schimmelen etc dus ik verwacht niet dat het aantal eitjes gelijk staat aan het aantal jongen dat overleefd. Ideaal gezien zou ik er maar een paar willen houden en de rest naar de lokale Aqua zaak. Die neemt vaker visjes over of terug.


Bewoners zijn 4 rhinogobius duospilus (2 man, 2 vrouw) en 2 Dario Dario, een mannetje en een vrouwtje.
 

Terug
Bovenaan