Onduidelijke oorzaak discus met witte ontlasting ?


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
59
Locatie
Haaglanden
Ik heb twee disusvissen, jong volwassen een red gold diamond en een blue diamond die 3.5 maand terug eitjes begonnen te leggen in mijn grote aquarium; (450l).

Geinspireerd door de kweker ben ik gaan proberen om ze te kweken, ik had nog een lege Rio 180, dus waarom niet ?

Nu vond ik al vanaf dag 1 dat ze in hun nieuwe onderkomen, (bare-bottom) zaten witte ontlasting in de tank, beetje stress zou je denken, ze missen het decor (zand hout en planten) en gezelschap (8 andere discus vissen) uit de grote tank dacht ik en ook de kweker, maar het hield maar aan en op een gegeven moment hadden ze het allebei.

Ze hebben wel drie keer een batch eitjes gelegd alleen wilde het verzorgen van de jongen ze nog maar niet lukken, wat natuurlijk ook weer stress geeft.

Uitindelijk in overleg met de kweker hebben ze een kuur Manaus Octocil (tegen darmflagellaten zoals Cryptobia, Hexamita, Spironucleus en Trichomonas) en na een pause van een week een kuur Manaus Bilocil (tegen huid- en kieuwwormen en lintwormen (Cestoden)) gehad, en daarna leek het allemaal beter te gaan, maar na ruim een week kreeg het vrouwtje na nog een mislukte partij eitjes toch weer die witte ontlasting.

Het probleem met de eitjes is dat een vrij klein aantal larven het uitendelijk overleeft en vaders doet niet goed genoeg zijn best om ze bij elkaar te houden en op zijn huid te krijgen, niet ongebruikelijk als een jong stel begint, ze moeten het leren, maar ik stel me voor toch een bron van stress voor beiden ?

Ik heb een microscoop besteld, ben nieuwsgierig aangelegd en de kweker bood aan me te helpen met de diagnose, maar wat denken jullie dat andere mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn, het help meestal als je weet waar je naar moet zoeken ?

Een opvallend detail is dat beiden na de medicijnen kuur hun dieet hebben veranderd, in plaats van Stender runderhart, Ruto Artemia en bloodworm willen ze alleen nog maar droogvoer. De uitzondering is gehakte mosselen, als ze dat krijgen zijn ze ineens niet ziek, maar dat mag je ze niet te vaak geven las ik.

Wat schiet je te binnen, wat zou het kunnen zijn, zeg het misschien kan ik er iets mee ?

Bijgevoegd een paar foto's van vandaag, ze zien er niet ziek uit of wel ?

front.jpg
side.jpg
 
Kan van de stress komen. Ik zou ze terug in het oude onderkomen doen en kijken wat er gebeurd. Het zijn hele gevoelige vissen.
 
Kan van de stress komen. Ik zou ze terug in het oude onderkomen doen en kijken wat er gebeurd. Het zijn hele gevoelige vissen.

Dank voor je reaktie, je hebt hetzelfde gevoel hierbij als ik, het risico is wel dat daar nog 6 andere discussen zitten, daarom twijfel ik of dat de juiste beslissing gaat zijn. Ik ben al begonnen om ze langzaam weer aan het kraanwater te laten wennen....
 
Dank voor je reaktie, je hebt hetzelfde gevoel hierbij als ik, het risico is wel dat daar nog 6 andere discussen zitten, daarom twijfel ik of dat de juiste beslissing gaat zijn. Ik ben al begonnen om ze langzaam weer aan het kraanwater te laten wennen....
Snap ik, maar dat is wel waar ze aan gewend waren. Volgens mij zijn het ook zeer sociale vissen en zullen de groep zeker missen wat zich uit in stress. Flagellaten heb je in feite al uitgesloten. Als ze ook enkele dagen gegeten hebben, en dus niks in de maag hebben, scheiden ze hun eigen darmflora uit, wat dus ook wit van kleur is.
 
Snap ik, maar dat is wel waar ze aan gewend waren. Volgens mij zijn het ook zeer sociale vissen en zullen de groep zeker missen wat zich uit in stress. Flagellaten heb je in feite al uitgesloten. Als ze ook enkele dagen gegeten hebben, en dus niks in de maag hebben, scheiden ze hun eigen darmflora uit, wat dus ook wit van kleur is.
Niet gegeten hebben bedoel ik 🤣
 
Niet gegeten hebben bedoel ik 🤣
Ik kwam er achter dat ze voor mosselen een uitzondering maken dus dat ga ik ze een paar dagen geven om deze impasse te doorbreken ?
 
Ik kwam er achter dat ze voor mosselen een uitzondering maken dus dat ga ik ze een paar dagen geven om deze impasse te doorbreken ?
Je kan het proberen, dan sterken ze iig weer aan. Niet te lang, want dan willen ze straks niks anders meer 🤣
 
Mossel is vele maken beter dan hart.
 
Je hoort vaak waarschuwingen over jodium en andere stoffen in mosselen, maar ik heb het koppeltje vanmorgen weer wat gegeven en ze gingen er gewoon bijna om vechten, wat een plezier deed het me om dat te zien ! De diepvries spullen van Ruto heb ik wel vertrouwen in, ik ga even lekker door met die mosselen en ben de temperatuur wat aan het verhogen (naar 30 °C vandaag)

Als ik haar zo zie eten krijg ik steeds meer het gevoel dat ze gewoon depressief is, misschien is ze haar mannetje zat, hahaha....
 
Je hoort vaak waarschuwingen over jodium en andere stoffen in mosselen, maar ik heb het koppeltje vanmorgen weer wat gegeven en ze gingen er gewoon bijna om vechten, wat een plezier deed het me om dat te zien ! De diepvries spullen van Ruto heb ik wel vertrouwen in, ik ga even lekker door met die mosselen en ben de temperatuur wat aan het verhogen (naar 30 °C vandaag)

Als ik haar zo zie eten krijg ik steeds meer het gevoel dat ze gewoon depressief is, misschien is ze haar mannetje zat, hahaha....
Of ze mist de anderen 😜. Fijn dat ze wel eten 😊
 
Dus je gaf hart met lagere temp dan 30?
 
Dus je gaf hart met lagere temp dan 30?
28 °C op advies van de kweker, omdat ik planten heb in mijn grote tank, anders adviseert hij 29 °C en dat gaat op zich goed hoor, 28 °C schijnt ook de beste temperatuur te zijn als je wilt dat ze eitjes gaan leggen dus het is een gewoonte geworden, ik kom er alleen net achter vandaag dat de verwarming in deze tank wat afwijkt, warmer is dan die ernaast dus laat het 28.5+ °C zijn geweest 3.5 maanden lang....

Ik ken de mening van sommigen die zeggen dat runderhart niet goed verteerd kan worden bij 28 °C maar heb daar in de praktijk nooit enig bewijs van gezien ? jij wel ?

Inmiddels ben ik voornemens om te stoppen met beefheart, voor de volwassen vissen althans, misschien heb jij nog tips voor me ?
 
Biologie was ooit mijn favoriete vak, dus ik heb inmiddels een microscopisch onderzoekje gedaan :unsure:

Eigenlijk geen spoor van leven te zien, ook niet bij een vergroting van 100x - 200x en geen sporen van wormen of ander eng spul.

Krijg net bericht van de kweker, als ze goed eet (mosselen!) en geen dikke buik of andere uiterlijke kenmerken heeft lijkt het hem een loos alarm.

Kortom ze krijgt nog een paar dagen lekker die mosselen, ik kijk nog een paar keer met die microscoop naar de ontlasting en dan gaan ze terug naar de grote tank, eind goed al goed....?
 
Dat lijken me goede berichten. Hopelijk gaan ze weer goed eten en is het loos alarm.
 
Goed om te lezen en ook goed dat je dit hebt onderzocht en dan heb je weer een zorg minder.
 
Gisteren heb ik het koppel terug in de grote tank gezet, na bijna 4 maanden (veel te lang eigenlijk) in de kweektank (honeymoon suite)

Ongelooflijk hoe haar gedrag verandert bij terugkeer, na een half uurtje bekomen van de schrik gingen ze samen gelijk het gevecht aan met het koppel dat hun hoekje had ingepikt, en inmiddels in hun plaats naar de kweekbak is verhuisd.

Als ik nu op de zo slecht etende Red gold diamond let is ze bijna continue aan het scharrelen en aan het eten, best wel moeilijk te doorgronden zo'n discus brein maar ik denk dat ik er niet ver naast zat; ze was gewoon 'depressief'

Wel bijzonder, ik zie inmiddels nog een koppel dat eitjes legt op het mangrove hout, uit 10 discussen hebben zicht hier 4 koppels gevormd, dat verwacht je niet ?

Case closed, bedankt voor het meedenken !
 
Gisteren heb ik het koppel terug in de grote tank gezet, na bijna 4 maanden (veel te lang eigenlijk) in de kweektank (honeymoon suite)

Ongelooflijk hoe haar gedrag verandert bij terugkeer, na een half uurtje bekomen van de schrik gingen ze samen gelijk het gevecht aan met het koppel dat hun hoekje had ingepikt, en inmiddels in hun plaats naar de kweekbak is verhuisd.

Als ik nu op de zo slecht etende Red gold diamond let is ze bijna continue aan het scharrelen en aan het eten, best wel moeilijk te doorgronden zo'n discus brein maar ik denk dat ik er niet ver naast zat; ze was gewoon 'depressief'

Wel bijzonder, ik zie inmiddels nog een koppel dat eitjes legt op het mangrove hout, uit 10 discussen hebben zicht hier 4 koppels gevormd, dat verwacht je niet ?

Case closed, bedankt voor het meedenken !

Ik heb totaal geen ervaring met deze vissen maar ben je niet bang dat dit koppel de ander achterna gaat?
Kun je die kweekbak niet iets comfortabeler voor ze maken, of is dat niet mogelijk met de kweek van discus?
 
Ik heb totaal geen ervaring met deze vissen maar ben je niet bang dat dit koppel de ander achterna gaat?
Kun je die kweekbak niet iets comfortabeler voor ze maken, of is dat niet mogelijk met de kweek van discus?

Ik heb wat hulp van de kweker en doe het volgens het boekje, een "bare-bottom" tank zonder bodembedekking of planten de wanden wit (geisoleerd met perspex) dus makkelijk extreem schoon te houden en het wit maakt het makkelijk voor de netgeboren jongen om hun ouders te vinden. De tank bevat osmose water met wat toegevoegde discus mineralen, daar mag vrijwel geen kalk inzitten anders komen de eitjes niet uit.

Ik noem het "de honymoon suite" omdat de hoeveelheid aandacht en bijzondere zorg buitengewoon is, ik heb er wel kunstmatige plantjes instaan die er uit moeten zodra er eitjes uitkomen.

Ik heb twee andere koppels die in diezelfde setting al na een dag een enorme rust uitstralen, zo van "eindelijk wat privacy" ook omdat het in de grote tank beneden soms vechten/stress is om een plek waar ze eitjes kunnen leggen te vinden..

Ik heb de tank uiteraard extreem goed schoongemaakt, filter en leidingen doorgespoeld, je weet maar nooit...
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik het koppel terug in de grote tank gezet, na bijna 4 maanden (veel te lang eigenlijk) in de kweektank (honeymoon suite)

Ongelooflijk hoe haar gedrag verandert bij terugkeer, na een half uurtje bekomen van de schrik gingen ze samen gelijk het gevecht aan met het koppel dat hun hoekje had ingepikt, en inmiddels in hun plaats naar de kweekbak is verhuisd.

Als ik nu op de zo slecht etende Red gold diamond let is ze bijna continue aan het scharrelen en aan het eten, best wel moeilijk te doorgronden zo'n discus brein maar ik denk dat ik er niet ver naast zat; ze was gewoon 'depressief'

Wel bijzonder, ik zie inmiddels nog een koppel dat eitjes legt op het mangrove hout, uit 10 discussen hebben zicht hier 4 koppels gevormd, dat verwacht je niet ?

Case closed, bedankt voor het meedenken !
Fijn bericht en graag gedaan 😊
 
Ik heb wat hulp van de kweker en doe het volgens het boekje, een "bare-bottom" tank zonder bodembedekking of planten de wanden wit (geisoleerd met perspex) dus makkelijk extreem schoon te houden en het wit maakt het makkelijk voor de netgeboren jongen om hun ouders te vinden. De tank bevat osmose water met wat toegevoegde discus mineralen, daar mag vrijwel geen kalk inzitten anders komen de eitjes niet uit.

Ik noem het "de honymoon suite" omdat de hoeveelheid aandacht en bijzondere zorg buitengewoon is, ik heb er wel kunstmatige plantjes instaan die er uit moeten zodra er eitjes uitkomen.

Ik heb twee andere koppels die in diezelfde setting al na een dag een enorme rust uitstralen, zo van "eindelijk wat privacy" ook omdat het in de grote tank beneden soms vechten/stress is om een plek waar ze eitjes kunnen leggen te vinden..

Ik heb de tank uiteraard extreem goed schoongemaakt, filter en leidingen doorgespoeld, je weet maar nooit...

Helder, thnx voor de uitleg 😊👍
 

Terug
Bovenaan