Onderwaterlijm


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
Heb me een paar stukken hout (kienhout) en wortelhout aangeschaft. Daar het nogal grote stukken zijn liggen deze al zeker 14 dagen in een bowl met water met daarop steen. Als ik echter de steen engszins durf te verwijderen begint het hout terug te drijven. Koken is geen optie door de groote van de stukken. Nu heb ik vroeger een zeeaquarium gehad en weet dat je koralen kunt kleven met een soort lijm. Eigenlijk bestaat dit uit 2 verschillende componeten (soort mastiek) die je bij elkaar moest voegen en kneden. Echter het nadeel is dat dit roze blijft. In het zeeaquarium was dit geen probleem doch in een gezelschapsaquarium gaat dit echt niet. Nu zie ik dat er in verschillende aqua winkels lijn bestaat die je onder water kan aanbrengen. Moet nog wel beginnen met de inrichting doch daar het hout doorweek is en dit te nat en te vochtig is voor normale lijn zou ik dit willen proberen . Iemand ervaring (goede en slechte ) met dergelijke lijn.
 
Hallo, ik heb mijn stukje hout gewoon met secondenlijm (aquascape Glue heet het) vastgelijmd aan de bodem, het glas. Ik ben nogal ongeduldig, en wou niet wachten tot het vanzelf ging zinken? maar dit werkt prima.
 
DanielHoogland adviseerde mij bison seconde lijm. En werkt tot nu toe goed. Heb het overigens vaker gehoord.
 
Jahoor, elke secondelijm die gemaakt is van cyanoacrylate kun je veilig gebruiken. Op een beetje natte ondergrond zoals hout gaat het prima maar moet je wel snel zijn. Helemaal onderwater lijmen gaat met secondelijm echter niet lukken. Daar heb je geloof ik wel tec7 kit voor, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
 
kit blijft niet hechten aan hout. Eens het hout nat wordt aan het hechtingsvlak komt het los.
Of dit ook zo is met secondelijm weet ik niet.
 
kit blijft niet hechten aan hout. Eens het hout nat wordt aan het hechtingsvlak komt het los.
Of dit ook zo is met secondelijm weet ik niet.
Ik lijm vaker met secondelijm op nat hout; tot dusver niet losgekomen.
 
Om koralen onderwater te lijmen is er ook lijm te koop maar wat het verschil met de gewone secondenlijm die Daniel bedoelt dat weet ik ook niet. Enige verschil dat ik weet is dat het stroperiger is.
 
Om koralen onderwater te lijmen is er ook lijm te koop maar wat het verschil met de gewone secondenlijm die Daniel bedoelt dat weet ik ook niet. Enige verschil dat ik weet is dat het stroperiger is.
Van wat ik er zo gauw van kan vinden, zijn die ook gewoon op basis van cyanoacrylaat. Kan me wel voorstellen dat voor koralen een lullig tubetje niet toereikend is en je dan al sneller aan formaat kitpistool zit :DD
 
Ik gebruik altijd de Bison secondelijm gel en die is ook stroperig zodat je zelfs verticaal kunt lijmen zonder dat de lijm er af druipt. Te koop bij de action voor 1.19 per 2 tubetjes van 2g. Als ik daar ben neem ik altijd een handje van die tubes mee :)
 
Ik gebruik altijd de Bison secondelijm gel en die is ook stroperig zodat je zelfs verticaal kunt lijmen zonder dat de lijm er af druipt. Te koop bij de action voor 1.19 per 2 tubetjes van 2g. Als ik daar ben neem ik altijd een handje van die tubes mee :)

Nou als je dat steeds doet dan heb je al een mooie voorraad denk ik ;)
 
Van wat ik er zo gauw van kan vinden, zijn die ook gewoon op basis van cyanoacrylaat. Kan me wel voorstellen dat voor koralen een lullig tubetje niet toereikend is en je dan al sneller aan formaat kitpistool zit :DD
Nee hoor want als je een koraaltje op een steksteentje wil lijmen dan heb je maar een klein kloddertje nodig. Het was wat anders als je de stenen wil lijmen maar daar heb je weer speciaal "cement" voor.
 
Nee hoor want als je een koraaltje op een steksteentje wil lijmen dan heb je maar een klein kloddertje nodig. Het was wat anders als je de stenen wil lijmen maar daar heb je weer speciaal "cement" voor.
TS had het ook over stenen en hout lijmen, dus daar reageer ik op.
 
1591174027100.png

Deze lijm (epoxy) gebruikte ik om koralen onder water aan elkaar te kleven. Ik weet echter niet of deze ook op hout plakt. koraal is meer brozer
 
Die had ik ook en dan de grijze variant. Je zou het kunnen proberen met hout maar of dat hecht dat durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb deze gebruikt vond die nog en zag op de site van bison deze afbeelding ,er staat precies een vijver bij dus denk wel dat ik deze mocht gebruiken ,mijn moss blijft toch mooi zitten op mijn grot ,nu nog hopen dat morgen niet alle vissen boven drijven
 

Bijlagen

  • bison-kit-contactlijm-transparant.jpg
    bison-kit-contactlijm-transparant.jpg
    111.6 KB · Weergaven: 70
Bekijk bijlage 300258
Deze lijm (epoxy) gebruikte ik om koralen onder water aan elkaar te kleven. Ik weet echter niet of deze ook op hout plakt. koraal is meer brozer
Ik heb iets in zelfde aard gebruikt ook een proxy en ik was helemaal niet tevreden ,ze zeiden dat het werkte voor drifthout aan rotsen vaste te maken volgende dag wil ik het in aquarium steken ,ik was 1 stap verder en alle stenen vielen eraf en nogtands genoeg gebruikt ,mijne kwame van Aquascaper site
 

Terug
Bovenaan