Onderhoud tijdens indraaien


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
733
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Goedemorgen allemaal,
Het aquarium draait nu goed en wel een week in. De witte waas is bijna helemaal weg en de meeste plantjes staan er redelijk goed bij. Eentje lijkt te smelten. Die geef ik nog een paar dagen en haal hem er anders uit en vervang hem eventueel. Daarnaast ontstaat er wat alg en schimmel. (zie foto s)

Bij een ingedraaid aquarium zou ik wekelijks 50% water verversen, ruiten schoonmaken, losse blaadjes verwijderen, eventueel wat alg verwijderen, plantenvoeding toevoegen, etc..

Maar wat doe ik nu?

Ik hoor (lees) verschillende geluiden. De een zegt helemaal niks doen, de ander gewoon onderhoud.

Wat adviseren jullie?

Lampen staan aan van 1330 tot 2030
Temperatuur 24 graden
Klei Bollen bij een aantal planten
1* dosis plantenvoeding gegeven

Ik hoor het graag.
 

Bijlagen

  • PXL_20231123_065829632.jpg
    PXL_20231123_065829632.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 45
  • PXL_20231123_065753274.jpg
    PXL_20231123_065753274.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 43
  • PXL_20231123_065723092.jpg
    PXL_20231123_065723092.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 40
  • PXL_20231123_065714645.jpg
    PXL_20231123_065714645.jpg
    2 MB · Weergaven: 43
De reden dat je onderhoud/ waterwissels doet zijn om afvalstoffen in het water te 'verdunnen' zodat ze geen remmend effect hebben op de biologische ontwikkeling van je bak.

Er zijn namelijk nog geen genoeg bacteriën om die afvalstoffen te verwerken.
Planten nemen ook een groot deel voor hun rekening. Maar in een opstartende bak zijn planten nog niet volledig door-ontwikkeld/ aangepast om dat optimaal te kunnen doen. Daarom gebruiken we ook 'snelgroeiers' tijdens de opstart omdat deze zeer snel zijn aangepast aan de omgevingscondities van waarin ze verblijven.

Dus is een waterwissel en onderhoud, zeker in een opstartende bak, altijd een goed plan. Zolang je maar van je filter en bodem afblijft.
 
De reden dat je onderhoud/ waterwissels doet zijn om afvalstoffen in het water te 'verdunnen' zodat ze geen remmend effect hebben op de biologische ontwikkeling van je bak.

Er zijn namelijk nog geen genoeg bacteriën om die afvalstoffen te verwerken.
Planten nemen ook een groot deel voor hun rekening. Maar in een opstartende bak zijn planten nog niet volledig door-ontwikkeld/ aangepast om dat optimaal te kunnen doen. Daarom gebruiken we ook 'snelgroeiers' tijdens de opstart omdat deze zeer snel zijn aangepast aan de omgevingscondities van waarin ze verblijven.

Dus is een waterwissel en onderhoud, zeker in een opstartende bak, altijd een goed plan. Zolang je maar van je filter en bodem afblijft.
Een kleine vraag die (misschien) goed aansluit @Cornelius . Is het ook goed om na de indraaien van de bak, nitrietpiek en ammoniak piek gepasseerd, japonica garnalen in de bak te doen om algen op te ruimen?
 
. Eentje lijkt te smelten. Die geef ik nog een paar dagen en haal hem er anders uit en vervang hem eventueel.
Rustig aan, je draait pas een week begrijp ik? Als er over een maand nog steeds niets groeit zou ik hem verwijderen, maar sommige planten verdwijnen eerst tot de wortel en komen dan terug. Vooral crypto's hebben daar een handje van.
 
Een kleine vraag die (misschien) goed aansluit @Cornelius . Is het ook goed om na de indraaien van de bak, nitrietpiek en ammoniak piek gepasseerd, japonica garnalen in de bak te doen om algen op te ruimen?
Japonicas komen er deze ronde niet in. Wel vuurtjes. Die werken wat minder hard, maar vind ik leuker dan de japonicas
 
Een kleine vraag die (misschien) goed aansluit @Cornelius . Is het ook goed om na de indraaien van de bak, nitrietpiek en ammoniak piek gepasseerd, japonica garnalen in de bak te doen om algen op te ruimen?
Van alle garnaaltjes zijn de Japonica's het meest efficiënt. Dus als je last krijgt van opstart algen kan dat een goed hulpmiddel zijn. (geen oplossing)
 
Dus is een waterwissel en onderhoud, zeker in een opstartende bak, altijd een goed plan.
Neem je dan niet tekens voeding uit de waterkolom weg die juist kan zorgen voor een groei van de bacteriecultuur?
Ik kan me voorstellen dat dit bij een kleine verversing zal meevallen maar ja is het dan nog erg zinvol om het te doen? Ik ververs nooit bij de opstart icm een gewone bodem.
 
Neem je dan niet tekens voeding uit de waterkolom weg die juist kan zorgen voor een groei van de bacteriecultuur?
Ik kan me voorstellen dat dit bij een kleine verversing zal meevallen maar ja is het dan nog erg zinvol om het te doen? Ik ververs nooit bij de opstart icm een gewone bodem.
Een waterwissel is juist erg goed want tekens wil je niet in de waterkolom (die kan zorgen voor groei van de bacteriecultuur).

;);):):)
 
Zie hier mijn dilemma. Twee ervaren aquarianen twee verschillende meningen. ...
 
Een waterwissel is juist erg goed want tekens wil je niet in de waterkolom (die kan zorgen voor groei van de bacteriecultuur).

;);):):)
Wat zijn tekens? Als je ververst hevel je ook voedingsstoffen af die de heterotrofe bacterien en de goede nitrificerende gebruiken volgens mij en hoe minder er in het water zit aan eten voor ze des te trager ze zich ontwikkelen volgens mij.
Het is toch ook juist de bedoeling dat de bacteriecultuur goed en snel zich ontwikkeld? Daarom verkruimelt men vaak ook juist wat voer om belasting van de bak te veroorzaken waar de cultuur zich dan op kan aanpassen.
 

Ook hier spreekt men over niets doen in de opstart maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
Bedankt. Dan kies ik deze ronde voor niets doen. Volgende keer doe ik het op de manier van Friesian. 😉
 
Zie hier mijn dilemma. Twee ervaren aquarianen twee verschillende meningen. ...
Geen dilemma toch , als ervaren aquarianen ver uiteenlopende gedachten hebben dan wil het zeggen dat beide gelijk (kunnen) hebben.
Je start met een mooie grote plantenmassa en als ze een goed aanslaan/groeien veel kunnen verwerken.
Je geeft aan dat je in een ingedraaid aquarium 50%waterwissel zou doen dan kan dit volgens me ook perfect in een startend aquarium.
In een jong aquarium is het belangrijk om in de opstart(maand) naar stabiliteit toe te groeien (ook foutjes maken hoort daarbij )
De opbouw(veilige)basis van waterwaardes ,afstellingen van co2, waterwissels,plantenvoeding en verlichting starten vanaf de eerste dag .
 
Shoto, ik ben ff vergeten welk bestand je in je bak wilt, maar 50% per week is voor alle niet-sluierbakken & EI bakken veel. Het mag wel uiteraard, maar waarom méér werk op je hals halen dan nodig?
 
Goedemorgen allemaal,
Het aquarium draait nu goed en wel een week in. De witte waas is bijna helemaal weg en de meeste plantjes staan er redelijk goed bij. Eentje lijkt te smelten. Die geef ik nog een paar dagen en haal hem er anders uit en vervang hem eventueel. Daarnaast ontstaat er wat alg en schimmel. (zie foto s)

Bij een ingedraaid aquarium zou ik wekelijks 50% water verversen, ruiten schoonmaken, losse blaadjes verwijderen, eventueel wat alg verwijderen, plantenvoeding toevoegen, etc..

Maar wat doe ik nu?

Ik hoor (lees) verschillende geluiden. De een zegt helemaal niks doen, de ander gewoon onderhoud.

Wat adviseren jullie?

Lampen staan aan van 1330 tot 2030
Temperatuur 24 graden
Klei Bollen bij een aantal planten
1* dosis plantenvoeding gegeven

Ik hoor het graag.
Begin bij het begin! Weet wat de door jou gekochte planten vragen. En dat betekend dat je weet welke lichtvraag er moet zijn voor je keuze. Nu heb ik het over lichtsterkte, niet over de lichtduur die je op 8 uur kan houden. Welke waterkwaliteit vraagt je plant en wat wil ze aan voeding. En daar hoort bij hoe neemt de plant de voeding op? Meestal is dat deels via de wortels en deels via de waterkolom. De verhouding van die voedsel opname varieert per soort.

Je vertelt niet welke plant er "smelt". Maar voor Crytocoryne soorten is het vaak zo dat ze afsterven en daarna weer gewoon opgroeien. Crytocorynes houden gewoon niet van wijzigingen. Overigens een mooi voorbeeld van hoe belangrijk het is dat je iets weet van je planten. Planten is leven zoals dit ook geldt bij dieren!
 
Hydrocoryle leucocephala is de plant die wat smeltende blaadjes heeft, maar niet alles eraan is slecht. Voorlopig doe ik er niks aan. Overigens is dit een starters pakket online gekocht specifiek aangeschaft omdat het makkelijke starters planten zijn en ik niet de tijd heb me ook nog uitgebreid in te lezen in alle planten.
Bedankt voor de feedback.
 
Neem je dan niet tekens voeding uit de waterkolom weg die juist kan zorgen voor een groei van de bacteriecultuur?
Nope. Er blijft genoeg over voor bacteriën. Zelfs met een 100% waterwissel blijft er genoeg over.
Bij het ontbingsprocces van organisch materiaal komt er namelijk altijd koolstof vrij en dat is het primaire voedsel voor bacteriën.
 
Nope. Er blijft genoeg over voor bacteriën. Zelfs met een 100% waterwissel blijft er genoeg over.
Bij het ontbingsprocces van organisch materiaal komt er namelijk altijd koolstof vrij en dat is het primaire voedsel voor bacteriën.
Dat wil dan zeggen dat het ook niet nodig is om wat voer te verkruimelen tijdens de start in een bak met planten. In een bak zonder planten zal dat anders zijn gok ik zo als er geen ontbinding is of toegevoegd voer.
 
Het ding is natuurlijk ook dat planten met bacteriën concurreren om de stikstofjes. Met veel planten is het indraaien dan ook een minder kritisch ding, omdat zij al wat voor je vissen uitfilteren. Tegelijk heb je wel degelijk ook je bacteriën nodig voor van alles en nog wat. Het zou mijn keuze niet zijn om de eerste weken hun voedselaanbod te remmen. Een bak mag best even een open riool zijn om e.e.a. goed aangewakkerd te krijgen. :p

...Maar veel voeding in een onevenwichtige bak kan ook weer extra algengroei geven en dat soort dingen... Keuzes, keuzes.
 
Ene keer deed ik weken niks behalve beetje visvoer toevoegen en wachten tot de bak was ingedraaid, wat voor mij betekend dat het er "levend" uitziet en niet alleen en bak met water en nieuwe plantjes. Hier wel eens 7 weken geduurd voor het zover was. Andere bak werd vrij snel een zooitje dus daar vrij snel wat lopen schoonmaken en waterwisselen, ook hier redelijk wat weken gewacht met de eerste bewoners maar nu niet omdat de bak te schoon bleef maar juist het omgekeerde.
Conclusie: gewoon doen wat jij denkt dat goed is en niet bang zijn om wat langer in te draaien voor je de eerste bewoners toevoegd.
 
Dat wil dan zeggen dat het ook niet nodig is om wat voer te verkruimelen tijdens de start in een bak met planten. In een bak zonder planten zal dat anders zijn gok ik zo als er geen ontbinding is of toegevoegd voer.
Als je een plantbezetting hebt van minimaal 75% hebt dan is het niet nodig om extra voer te verkruimelen.
Als men iets anders geloofd zou men ook iets anders kunnen toevoegen; stukje groente, een visje of garnaal, baksoda, stukje brood, zelfs een beetje urine... (geen grap)

De uiteindelijke reden voor een waterwissel (en ander goed onderhoud) is algpreventie. Zolang de biologische filtratie niet aanwezig is zal de NH4 de belangrijkste trigger zijn voor alg.
Als er genoeg bacteriën en planten zijn om de NH4 te verwerken is de bak in theorie ingedraaid

Ikzelf start mijn bakken altijd op via een dry-start of een dark-start. In mijn optiek meest efficiënte manier om probleemloos door de opstart te komen. De bacteriecultuur is goed ontwikkeld zo dat planten
veel beter aanslaan en er nauwelijks kans is op opstartalg. Er wel bij te vertellen dat ik een plantenman ben, en geen affiniteit heb met vissen.

Dat wil trouwens niet zeggen dat mijn manier de beste is.
Ik bedoel 3+7=10, maar 6+4 is ook 10.
Iets met Rome.
 

Terug
Bovenaan