Onderbouw aquarium zelf maken van 300 Liter aquarium.


LarsN

Well-known member
Lid geworden
13 september 2016
Berichten
91
Leeftijd
32
Goedemorgen visliefhebbers,

Ik heb onlangs een mooie bak op de kop kunnen tikken via Marktplaats met het idee deze te gebruiken voor mijn toekomstige kweekruimte. Nu dacht ik dat deze vol zou zitten met krassen gezien de goedkope prijs, echter tot mijn verbazing was er geen 1 kras op te zien. Daarom heb ik besloten om deze te gaan gebruiken als de grote bak voor in de woonkamer.
Nu wil ik dus het onderstel en de lichtbak zelf gaan maken van hout. Het principe zal iedereen wel kennen van het DIY Youtube account. Het is een stevige constructie met een flinke overkill aan dragend gewicht, maar het is dan ook simpel te maken. Voor diegene die het nog niet kennen:

Nu vraag ik mij alleen af welke houtsoorten ik het beste kan gebruiken en hoe ik deze kan afwerken.
Ik zat zelf te denken om het onderstel met Vurenhout te maken (geschaafd of ruw, het zal worden weggewerkt). De buitenkant van dit onderstel met MDF en dit tevens ook voor de lampenkap bovenop de bak (deze moet er "helaas" op vanwege 2 katten).
Mijn vragen zijn daarom ook, is MDF goed materiaal hiervoor als je het wel doet behandelen met lak/beits? Gaat dit op den duur toch vocht aantrekken?
Welk soort hout kan ik het beste gebruiken waar het aquarium op komt te rusten? Waarschijnlijk komen we op betonplex uit, maar zijn er nog andere houtsoorten die je hiervoor kan gebruiken?

Ik hoor het graag! Zodra ik ben begonnen met de bouw zal ik ook hier updates plaatsen, wie weet heeft een toekomstige onderstel bouwer er iets aan :D
 
Het is een stevige constructie met een flinke overkill aan dragend gewich

yes mocht je ooit nog overgaan op de aanschaf van een tank dan kun je die ook prima op zo'n onderstel parkeren.

Je hebt mdf (hdf) dat geschikt is voor buiten, dat is prima geschikt voor het afwerken van een aquariumkast/lichtkap. Maar ook gewoon mdf kan wel, je kast moet bestand zijn tegen wat gespetter, netjes afgewerkt mdf is dat wel, puur op plekken waar je niet (goed) bijkunt zou vocht in kunnen trekken. Kopse kanten zijn altijd de kwetsbare plekken.
Als je kast kletsnat wordt gaan je vurenhouten balken ook werken en is kast toch verloren,
voor een lichtkap zou ik eerder gaan voor berken of populierenmultiplex, dat is lichter. of je kijkt naar trespa oid.

om je bak bak op te zetten is 18 mm watervast verlijmd oukume multiplex prima, Ik zou toch altijd een laagje celrubber tussen de kast en de bak stoppen. Dat dicht veel mooier af. Op betonplex zal water dat bijv langs de bak loopt de neiging hebben in de kier te trekken tussen het hout en de bodemplaat van je aquarium. Daar krijgt het alle tijd om ergens een scheurtje of schroefgaatje te vinden etc. Onder de druk van het aquarium zorgt een laagje celrubber ervoor dat die kier waterdicht is afgesloten.
 
yes mocht je ooit nog overgaan op de aanschaf van een tank dan kun je die ook prima op zo'n onderstel parkeren.

Je hebt mdf (hdf) dat geschikt is voor buiten, dat is prima geschikt voor het afwerken van een aquariumkast/lichtkap. Maar ook gewoon mdf kan wel, je kast moet bestand zijn tegen wat gespetter, netjes afgewerkt mdf is dat wel, puur op plekken waar je niet (goed) bijkunt zou vocht in kunnen trekken. Kopse kanten zijn altijd de kwetsbare plekken.
Als je kast kletsnat wordt gaan je vurenhouten balken ook werken en is kast toch verloren,
voor een lichtkap zou ik eerder gaan voor berken of populierenmultiplex, dat is lichter. of je kijkt naar trespa oid.

om je bak bak op te zetten is 18 mm watervast verlijmd oukume multiplex prima, Ik zou toch altijd een laagje celrubber tussen de kast en de bak stoppen. Dat dicht veel mooier af. Op betonplex zal water dat bijv langs de bak loopt de neiging hebben in de kier te trekken tussen het hout en de bodemplaat van je aquarium. Daar krijgt het alle tijd om ergens een scheurtje of schroefgaatje te vinden etc. Onder de druk van het aquarium zorgt een laagje celrubber ervoor dat die kier waterdicht is afgesloten.
Thanks voor je bericht!

Zodra de kast in elkaar zit ga ik de randjes en kiertjes die overblijven kitten met acrylaatkit. Hierna ga ik hem dan nog eens lakken, waardoor er als het goed is geen openingen meer mogen zijn naar het houtwerk toe.
Goeie tip van dat celrubber, ga ik zeker gebruiken!
Toch twijfel ik of ik betonplex zou gebruiken. Hier in de buurt krijg je namelijk een grote plaat al voor 35 Euro terwijl populierenmultiplex oukume al snel richting de 100 Euro gaat als ik het zo zie voor 18mm dikte.
 
het voorbeeld wat je laat zien is veel te overdreven voor de bak
misschien is dit een optie https://www.aluxprofiel.nl/

IMG_20201114_163323.jpg

zelf heb ik de kap van de 250 gemaakt van watervast triplex en behandeld met epoxy (Staat in het foto album)
Mdf niet gebruiken ivb vocht gevoeligheid.
 
Thanks voor je bericht!

Zodra de kast in elkaar zit ga ik de randjes en kiertjes die overblijven kitten met acrylaatkit. Hierna ga ik hem dan nog eens lakken, waardoor er als het goed is geen openingen meer mogen zijn naar het houtwerk toe.
Goeie tip van dat celrubber, ga ik zeker gebruiken!
Toch twijfel ik of ik betonplex zou gebruiken. Hier in de buurt krijg je namelijk een grote plaat al voor 35 Euro terwijl populierenmultiplex oukume al snel richting de 100 Euro gaat als ik het zo zie voor 18mm dikte.
als je goedkoper aan betonplex kunt komen, is dat prima natuurlijk.
 
het voorbeeld wat je laat zien is veel te overdreven voor de bak
misschien is dit een optie https://www.aluxprofiel.nl/

Bekijk bijlage 318205
zelf heb ik de kap van de 250 gemaakt van watervast triplex en behandeld met epoxy (Staat in het foto album)
Mdf niet gebruiken ivb vocht gevoeligheid.
Ik heb eens naar die website gekeken maar dan kom ik nog duurder uit dan dat ik het met hout ga maken. Ik ga dan toch liever voor de overkill optie :) Dan kan ik ook nog de deurtjes mooi erin maken met een strak design.
 
Goedemorgen visliefhebbers,

Ik heb onlangs een mooie bak op de kop kunnen tikken via Marktplaats met het idee deze te gebruiken voor mijn toekomstige kweekruimte. Nu dacht ik dat deze vol zou zitten met krassen gezien de goedkope prijs, echter tot mijn verbazing was er geen 1 kras op te zien. Daarom heb ik besloten om deze te gaan gebruiken als de grote bak voor in de woonkamer.
Nu wil ik dus het onderstel en de lichtbak zelf gaan maken van hout. Het principe zal iedereen wel kennen van het DIY Youtube account. Het is een stevige constructie met een flinke overkill aan dragend gewicht, maar het is dan ook simpel te maken. Voor diegene die het nog niet kennen:

Nu vraag ik mij alleen af welke houtsoorten ik het beste kan gebruiken en hoe ik deze kan afwerken.
Ik zat zelf te denken om het onderstel met Vurenhout te maken (geschaafd of ruw, het zal worden weggewerkt). De buitenkant van dit onderstel met MDF en dit tevens ook voor de lampenkap bovenop de bak (deze moet er "helaas" op vanwege 2 katten).
Mijn vragen zijn daarom ook, is MDF goed materiaal hiervoor als je het wel doet behandelen met lak/beits? Gaat dit op den duur toch vocht aantrekken?
Welk soort hout kan ik het beste gebruiken waar het aquarium op komt te rusten? Waarschijnlijk komen we op betonplex uit, maar zijn er nog andere houtsoorten die je hiervoor kan gebruiken?

Ik hoor het graag! Zodra ik ben begonnen met de bouw zal ik ook hier updates plaatsen, wie weet heeft een toekomstige onderstel bouwer er iets aan :D

MDF zou ik niet gebruiken. Het is te gevoelig voor vocht. Ook bij eventuele latere beschadigingen.
 
neem groene mdf (v313) je kan dit reeds gegrond kopen
gebruik geen kit als je het strak wilt afwerken maar 2k houtvuller
je kan prima het frame weglaten en de hele constructie van MDF maken
dan houd je meer kastruimte over er onder
de plaat waar de bak opstaat is dubbel en voorzien van doorgaande verstijvingsstroken

een frame is vooral nodig in combinatie met een bioloog.

1612283113617.png


1612283212276.png
 
1612283399974.png

het frame zit el voor met een paar magneten en niet gelijmde deuvels die kan er helemaal vanaf
 
neem groene mdf (v313) je kan dit reeds gegrond kopen
gebruik geen kit als je het strak wilt afwerken maar 2k houtvuller
je kan prima het frame weglaten en de hele constructie van MDF maken
dan houd je meer kastruimte over er onder
de plaat waar de bak opstaat is dubbel en voorzien van doorgaande verstijvingsstroken

een frame is vooral nodig in combinatie met een bioloog.

Bekijk bijlage 318242

Bekijk bijlage 318243

Zag net de groene MDF platen inderdaad, denk dat ik die ga pakken dan, thanks!
Denk alleen dat ik toch het "overdreven" fram voor de binnenkant ga maken, ik hou ervan om zo'n dergelijke constructies te maken, maar in dit geval is dat puur persoonlijke voorkeur.
De buitenkant met groene MDF platen dan voor tegen vocht wat zou vallen.
 
Bekijk bijlage 318248
het frame zit el voor met een paar magneten en niet gelijmde deuvels die kan er helemaal vanaf
Ziet er goed uit! Is dat niet vervelend om iedere keer het hele paneel eraf te moeten halen? Was zelf aan het denken om meubel scharnieren te halen, gewoon een deur systeem met soft close. Kan ik hem ook niet per ongeluk hard dicht gooien
 
nee hoor dat paneel weegt ongeveer 3 kilo en pak je er zo vanaf
het is te groot om opzij open te zetten en omhoog of omlaag is ook niet handig want dan zit hij in de weg
omhoog om in je bak te komen en omlaag voor de deuren van de kast.

er zitten twee deuvels aan waaraan hij hangt en 4 magneetjes om hem op zijn plek te houden

verder hoeft ik er niet zo vaak in.
er zit een luikje in de bovenplaat om te voeren
en water verversen doe ik via de slangen van het filter
 
Bij mij zijn de deuren ook afneembaar en niet scharnierend, en dat heb ik bewust gedaan.
De scharnierende deuren staan bij mij altijd in de weg, of je loopt er tegen aan als ze open staan.
Als je ze weg zet dan heb je nergens last van.
Maar iedereen moet voor zichzelf bedenken wat hij handig vind natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan