Onbetrouwbaar Eheim 2080


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Misschien een gekke vraag: mijn eheim 2080 lekt af en toe.

Wat bedoel ik daarmee: De pomp draait soms weken achtereen zonder lekkage, wekelijkse waterwissel geen probleem maar dan zomaar in eens staat de lekbak met water. Wanneer ik de kop eraf haal en deze weer terug plaats lijkt het probleem opgelost te zijn en gaat het weer weken zonder problemen.

Als ik nu vanaf de bovenkant kijk naar de ontluchtingsknop zie ik wat water hoort dit zo! Daarnaast zie af en toe een druppel aan de rechterkant, zie plaatje, bij de wielen komen!

Het vreemde is, je ziet aan de buitenkant geen druppels o.i.d. of nattigheid!

Omdat ik graag een betrouwbare pomp wil, wil ik beginnen met het vervangen de rubbers. Hiervoor heb ik de originele rubber aangeschaft.

Ik heb het rubber wat in de kop zit vervangen, maar als je naar het plaatje kijk zie dat hier twee rubbers zouden moeten zitten. Wanneer ik de grootste rubber van de 2 overgebleven rubber ook op de kop zit, krijg ik de kop niet gesloten.

Nu zitter hier drie rubbers, welke rubber voor de kop is duidelijk maar waar zitten de andere twee.
eheim-o-ring-afdichting-voor-prof-3-2080-2180.jpg


Andere vraag: het mechanisme 7603078 krijg ik er niet uit. De rode knop aan de voorzijde is bijna/niet in te drukken.
Is hier een oplossing voor zonder dat het e.e.a. afbreekt/scheurt!

2080.gif
 
Ik denk dat je problemen met je ontlucht knop aan het opbouwen bent. Ik vermoed dat deze nu langzaam lekt en je dit alleen na verloop van tijd waarneemt. Waarschijnlijk zal dit met de tijd harder gaan lekken tot het "eruit spuit" en je hier veel meer last mee hebt.

Als je de kop eraf haalt loop het water er weer uit, en kan er weer een poos een beetje lekker voordat deze overstroomt, is mijn persoonlijke gok.

Ik zou zeggen, knop niet meer gebruiken en kijken of je hiermee kan leven. En anders even retour naar Eheim, komt ie met nieuwe knop retour en ontstaat het probleem vanzelf over een poosje weer.

Ik heb het bij mijn 2075 en 2 x 2078 nooit zelf kunnen repareren.

Via het filmpje kan je als je hem open hebt liggen idd kijken waar het water vandaan komt.
 
Hij heeft het rubber liggen. kleine moeite even open maken.

En.
het mechanisme 7603078 krijg ik er niet uit..
Kan je gelijk mee doen.
 
Allen bedankt voor de info, het filmpje had ik ook al gevonden en de ontluchting knop wordt nog zeer sporadisch gebruikt.

Dus open schroeven en de boven kap eraf halen en kijken of deze lekt op de ontlucht. Even terug komend op de overige rubbers is deze voor een andere type zijn 2081!.

Wanneer ik de kop open schroef kan dan ook mechanisme 7603078 worden verwijderd!
 
Wanneer ik de kop open schroef kan dan ook mechanisme 7603078 worden verwijderd!

Die hoort er normaal ook al uit gehaald te kunnen worden. Is het ontkoppelstuk.

Sluit de slangen af. Kun je het uitnemen. En pomp schoonmaken.

Als deze er niet uit kan, dan zit het mechanisme vast. En misschien zijn de O ringen ook droog.
 

Terug
Bovenaan