Onbekende witte netwerken...


N

NienkeV

Guest
Hallo allen,

Wie weet wat dit is en wat er aan gedaan kan worden? Ons werd aangeraden flubendazol te proberen, maar dit heeft tot nu toe geen effect gehad (ook niet na een tweede behandeling).

Het verspreid en verplaatst zich zeer snel, groeit op hout en op de grond, maar voornamelijk het glas. Het ene moment zit het overal, twee uur later is het vrijwel weg en zo verandert het constant.

Wie kan mij helpen?

M.v.g.
IMG_20171031_203747.jpg
IMG_20171031_203759.jpg
 
Ik weet dat dit nog eens ter spraken is geweest hier, maar ik weet allen de naam nog, het word Fungus genoemd of wel een schimmel welke zich onder de juiste omstandigheden openbaart.
Dus daar even op googelen.
 
Dit is toch een slijmzwam
 
Je zou in het Engels ook op 'slime moulds' kunnen zoeken, in dit geval waterschimmels. Een Engelstalig artikel erover vind je hier, en op Wikipedia staat ook een korte uitleg. Helaas lijkt er weinig te vinden over de bestrijding ervan, lijkt behoorlijk zeldzaam in een aquarium, en ironisch genoeg ziet die van jou er ook nog eens best mooi uit.
 
Zover ik weet zijn ze onschadelijk voor plant en dier.
Ze schijnen zich langzaam te verplaatsen en kunnen zomaar ineens verdwijnen en weer op een andere plek te voorschijn komen.
Er is geen medicijn dat helpt ze te verdwijnen volgens mij
 
Het ziet er mooi uit maar ik zou het liever niet in mn bak hebben.
 
is het makkelijk weg te zuigen? zoja dan zou ik een poging wagen om het weg te blijven zuigen zodra je het ziet...
 
Ik zie dat het ook voornamelijk op hout zit dus anders zou ik dat er eerst uithalen.
 
Ontzettend bedankt voor alle reacties! Ik ga alle links maar eens doorlezen wie weet wat er uit komt. :!

Update: Lijkt me inderdaad heel duidelijk een slijmzwam. Ik zal maar eens kijken of ik er wat aan ga doen... voorlopig blijft de groei namelijk nog beperkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch is het best bijzonder want het komt niet vaak voor. Maar goed je bent het liever kwijt dan rijk natuurlijk.
 
Toch is het best bijzonder want het komt niet vaak voor. Maar goed je bent het liever kwijt dan rijk natuurlijk.
Nee precies. Best geinig dat wij hem in de bak hebben gekregen als je bedenkt dat het onze eerste is. ;) Binnenkort halen we de hele bak weer leeg ivm de inrichting dus dan spoelen we alles wel af en we zullen het zien. Als het blijft zitten is het waarschijnlijk ook geen ramp (zolang het geen kwaad kan).
 
Het kan totaal geen kwaad, ook niet voor vissen, garnalen of slakken welke ervan eten en het doet niets met je waterwaarden, mooi of wenselijk is persoonlijk natuurlijk.
 
Een vraag aan de mede forum leden: zijn er wellicht geen slakken, garnalen of vissen die wel trek hebben in zoiets als dit?
 
In het topic wat @Ton eerder hier plaatste staat dat het wel voor garnalen en slakken gevaarlijk kan zijn, waar diegene dat vandaan haalt geen idee.
Daar stond ook dat meer stroming schijnt te helpen
 
Ja, ik lees het net Tinus :juggle: dus toch maar oppassen ermee.
 
In het topic wat @Ton eerder hier plaatste staat dat het wel voor garnalen en slakken gevaarlijk kan zijn, waar diegene dat vandaan haalt geen idee.
Daar stond ook dat meer stroming schijnt te helpen
De garnalen lopen er met gemak overheen en lijken er geen problemen mee te hebben. Dat stroming kan helpen zou me niks verbazen aangezien de draden voornamelijk onderin de bak blijven.
 
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het er wel heel gaaf uitzien ;)

Edit: O topic was al weer even stil. Sorry voor het schoppen.
 
Ben eigenlijk wel benieuwd of TS er nog achter gekomen is wat het precies is. Vind het eigenlijk ook wel mooi, al zou ik niet in mijn eigen sloot hoeven ;)
 

Terug
Bovenaan