Onbekende slak


Gino

Active member
Lid geworden
1 september 2017
Berichten
30
Leeftijd
28
Hallo,

Zojuist krijg ik een paniekerig bericht van mijn vriendin met de vraag of ik een slak in het aquarium heb gegooid. Zover ik weet heb ik dat niet gedaan :p, maar ik verwacht dat deze met een plantje is meegekomen.

Nou vraag ik me eigenlijk wel af wat voor een slak het is, en of ik hem eruit moet halen. Als hij geen gevaar vormt voor de andere bewoners en gewoon een beetje alg eet, dan is ie welkom.

Weten jullie misschien wat dit is? (Foto's zijn lastig te maken omdat hij zo klein is, maar ik heb het dus niet over de Japonica garnaal die ernaast loopt. ;))

Untitled-1.jpg
 
Lijkt mij een poelslakje, totaal ongevaarlijk en als het er te veel worden redelijk makkelijk uit te vangen.
Ze zijn alleen niet mooi, maar daar kunnen smaken over verschillen.
Deze komen wel meer met een plantje mee, je zal er wel meerdere hebben.
 
Een poelslak is toch een plantenvreter? Dat is niet bepaald iets wat ik wil... :/
 
Het is een gewone pestslak hoor ik heb ze hier ook zitten en ze kruipen gewoon wat door het aquarium, ik dacht dat ze dode bladeren enzo aten, maar dat kunnen andere leden je wss beter zeggen.
Ze planten zich wel snel voort maar ook dat is geen probleem, als je ze niet mooi vind kan je ze eruit halen. Maar ik heb e bv geen probleem mee en negeer ze gewoon omdat je ze er moeilijk uit krijgt en er meer voor dan nadelen zijn.
 
"De poelslak heeft een huisje dat naar de opening toe breed uitloopt en wat spits op het einde is. Ze hebben een bruinige kleur en kunnen maximaal zo’n 6cm groot worden. Deze slak is ook zowel mannetje als vrouwtje tegelijk, waardoor het voortplanten relatief snel kan gaan. Ze leggen hun eitjes aan de onderkant van bladeren. Deze slak eet graag dode planten, voedselresten en algen. Toch kan deze slak ook wat sneller aan aquariumplanten beginnen bij een tekort aan voedsel."
 
Volgens mij is het zoals Ton al aangeeft een poelslakje en hier worden die niet groter dan een dikke halve centimeter. Als je niet teveel voert dan zijn het nuttige opruimers en kweken ze niet al te snel.
 

Terug
Bovenaan