Omgevingstemperatuur hoger, verwarming ging toch aan.


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,582
Leeftijd
59
In mijn koudwater buitenaquarium heb ik ter ondersteuning tijdens koude nachten een superfish verwarming hangen.

Hij staat afgesteld op 17 graden.
Zojuist, tijdens het water verversen, kwam het waterlevel tot ongeveer de helft van de staaf en ging hij opeens aan hoewel de omgevingstemperatuur (21graden) ruim boven de ingestelde waarde was.
Ik kwam erachter doordat ik opeens gesis hoorde en stoom zag in de hoek.

Gauw uit gedaan en rustig af laten koelen en alles is goed gegaan, maar ik vroeg me wel af hoe hij nou aan kon slaan, hoewel de omgevingstemperatuur ruim hoger was dan de ingestelde temperatuur
 
Staafverwarmingen mogen nooit droog komen te staan wanneer deze aangesloten zijn. Wanneer je een waterverversing doet moet je de stroom eraf halen, liefst een 30 tot 15 minuten van te voren. Je hebt kans dat deze nu defect is dus zou als die het nog doet even goed in de gaten houden.

Gr
Stefan
 
Ja , dat weet en wist ik, maar had er even niet aan gedacht.
(Voor het eerst in 30 jaar ?)

Ik vraag me alleen af waarom hij aan ging terwijl het warmer was dan de temperatuur waar hij op ingesteld stond.
 
:unsure: weet 't ook niet. Wellicht dat het half onder water en half boven water een storing geeft in het apparaat. Naja kan gebeuren ;). Mss dat er nog techneuten zijn op 't Forum die dit kunnen verklaren.
 
Ja, we zullen zien.
Dank voor je reactie in elk geval.
 
Ik doe hem zelf altijd vlakvoor het verversen uit en niet een half uur voor die tijd al. Volgens mij worden de staven niet zo heet onder water dat bij het afhevelen dit nog voor problemen kan zorgen.
 
Nee, vermoedelijk niet.
Maar safety first.
(Sprak hij die het vergat ?)
 
Misschien is de kalibratie van de heater zelf niet goed? dat die denkt dat het kouder is dan het werkelijk is?
Zeker de SF heaters willen dit nog wel eens vertonen.
 
Stoom van 17 graden ? Lijkt me dat die doorgebrand is.
 
Neen, uiteraard geen stoom van 17 graden.
Misschien ook een verkeerde woordkeuze van me.
Damp was beter geweest.
En het was dus géén 17 graden, want de verwarming ging aan terwijl het warmer was dan dat.

Er stak een stuk van de staaf boven het wateroppervlak uit en dat gedeelte ging dus dampen.
 
Misschien is de kalibratie van de heater zelf niet goed? dat die denkt dat het kouder is dan het werkelijk is?
Zeker de SF heaters willen dit nog wel eens vertonen.
Daar dacht ik ook even aan, maar in het water gaat hij echt pas aan onder de 17 ⁰.
 
Ik doe hem zelf altijd vlakvoor het verversen uit en niet een half uur voor die tijd al. Volgens mij worden de staven niet zo heet onder water dat bij het afhevelen dit nog voor problemen kan zorgen.
Jawel hoor, kijk maar wat er bij Guppeman gebeurde. Toen de staaf aan ging verdampte het restje water op de buitenkant glas direct, zo warm kunnen ze worden. Als je dus net voor het verversen de verwarming uit zet en het waterniveau laat dalen en de verwarming was net lekker aan het stoken kan het mis gaan. Het is dus een scenario wat voor kan komen maar is gelukkig geen garantie. Voor de levensduur van je verwarming is het echt beter om 30 min voor je aan de gang gaat de spanning er af te halen zodat de staaf kan afkoelen. Net een mooi half uurtje voor een kopje koffie en wat aquaforum gemodder ;)
 

Terug
Bovenaan