Oever nabootsen


Mijn plan is als volgt: ik bedenk waar de sterfte van kan komen. Je hebt het hier gedeeld en er zijn 2 belangrijke mogelijke oorzaken turf en bodem en/of kamerplant.

Ik zou dan:
1. Vissen in een emmer ( voor een paar uur gaat dat prima). Wel corydorassen in een aparte emmer omdat die bij stress een gif af kunnen geven.
2. Planten in een andere emmer met aquariumwater. Zijn de wortels erg vies, even spoelen. Vieze blaadjes weghalen.
2a. Knip rotte wortels eraf/ tussenuit.
3. Hout en steen even onder de kraan afborstelen en ergens neerleggen.
4. Bodem afhevelen en met schoon water schoonmaken.
5. Overig aquariumwater uit je aquarium.
6. Eventuele prut van de bodem afsponsen.
7. Bodem er weer in.
8. Stenen en hout er weer in.
9. Schoonwater op temperatuur erin.
9. Planten er weer in.
10. Kleibolletjes en capsules bij de planten.
11. Vissen weer langzaam laten wennen en er in.

O ja, filter lichtjes uitspoelen voor t geval er gifstoffen inzitten.

Ik gebruik nooit middeltjes. Alles wat kunstmatig of chemisch is, daar ben ik niet zo van. Het enige wat ik weleens toevoeg is voogle. Dat zou ik als ik jou bak had wel goed, ter versterking van de weerstand. Daar zijn op dit forum ook de meningen over verdeeld of dat werk, maar dat is zeker ‘baat t niet, dan schaadt ‘t niet’.
Alles aansluiten en draaien maar.
Vervolgens vaker water verschonen dan je nu doet, ik zou minimaal 30-50 % per week verversen, dan krijg je ook geen gedoe met dat vissen niet tegen verschonen kunnen. Ik denk dat dat komt omdat je het water te ‘oud’ laat worden en dan wijkt het te veel af van het kraanwater.
Er is dan een opbouw van stoffen die niet gebruikt worden door vis, plant of bacterie en die op een gegeven ogenblik schadelijk kunnen worden. Welke stoffen dat precies zijn durf ik niet te zeggen, maar er is er altijd tenminste één die het minst gebruikt wordt en in de natuur is op den duur alles giftig als er 'te' voor staat.
Verder bouwt de infectiedruk op bij weinig waterwissels: bacteriën, virussen, schimmels, die in geringe hoeveelheden geen probleem zijn, maar bij een bepaalde dosis door de weerstand van de vissen breken.
Een aquarium is een gesloten systeem in tegenstelling tot natuurlijk water, waardoor de afvoer van afval noodzakelijk is. Hoe vaak dit is, is voor iedere bak verschillend. Mijn 2m bak hoef ik 4x zo weinig te verschonen als mijn Juwel. De hoeveelheid water verschilt niet veel, de planten en bezetting wél.
Bij mijn vissen maakt t niet uit, die kunnen tegen vaak of minder vaak verversen, maar als je gevoelige vissen hebt, zou ik het water lekker schoon houden.

Er zijn wel wat dingen die je moet weten voordat je dit doet:
Ik heb geen voedingsbodem en weet niet hoe dat werkt.
Ik heb geen osmosewater en weet niet hoe dit plan daarop uitpakt.
Ik heb geen co2 en weet dus niet hoe je dat weer indraait.
Ik heb geen mooie verlichting en dure planten, ik heb planten die onder veel omstandigheden groeien en dit meestal wel aankunnen.
Ik heb geen garnalen die soms gevoelig kunnen zijn.

En als laatste: voor veel mensen op dit forum is deze werkwijze not done omdat ze het te veel ineens vinden. Maar ik doe het als het echt nodig is, en bij mij heeft het altijd goed uitgepakt.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, soms is rigoureus ingrijpen noodzakelijk.

Verder heb je het mooi en duidelijk op een rijtje gezet @NathaliePip !
 
Bedankt voor de uitleg. Ik heb afgezien van osmosewater, ik gebruik nu een eikenbladextract om de pH te verlagen naar pH 6. CO2 apparatuur gebruik ik niet.
 
Mooie uitleg Nathalie! Ik doe t ook zo, als ik het op m’n heupen krijg 😂. Gelijk alles opnieuw scapen en klaar is Kees 💪.
 
Ik had een tijd lang steeds dode vissen na een waterverversing. Ook mijn LFS kampte met exact hetzelfde probleem Na een waterverversing. Zonder dat er een duidelijk oorzaak uit watertesten gevonden kon worden.

Nu gebruiken ik, en mijn LFS al een paar maanden Biotopol van JBL, en het probleem is verleden tijd.
 
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort ga verhuizen. Alle bakken moeten dus leeg. Wel een mooie gelegenheid om de Borneo-bak anders in te richten. De blokken turf die ik gebruikt heb voor het ondiepe stuk zou ik willen verkruimelen en samen met het zand als bodem willen gebruiken. Geen aflopende ‘oever’ meer, maar een ondiepe poel om het zo maar te noemen. Zou dat goed gaan of komen er dan allemaal stoffen vrij die je liever niet wilt?
 
Test en gij zult weten:) succes met verhuizen!!! Mooi momentje idd om gelijk de boel aan te pakken.
 
Ik kan wel testen, maar ik zie de verhuizing als volgt: decoratie eruit, vissen vangen en in emmers met deksel doen, water eruit en deels bewaren in jerrycans o.i.d., zand eruit. Dan de boel verhuizen en meteen weer installeren. Niet opnieuw indraaien, want ik zou niet weten waar ik de vissen zo lang kan onderbrengen.
 
Indraaien hoeft ook niet, want ik neem aan dat je je filter mee verhuist. Filterbacteriën gaan niet acuut allemaal dood, dus de je kunt de eerste weken wat vaker wisselen en testen voor de zekerheid.
 
Veel succes met de verhuizing!
 
Waarom zou je het water meenemen?
 
Eerlijk gezegd is mij dat ook niet duidelijk: de vissen zitten in hun aquariumwater tijdens het transport en ter plekke zullen ze toch aan (geleidelijk) aan het nieuwe water moeten wennen?
 
Ik denk dat het idee is om de bacterie cultuur mee te nemen. Maar die zullen vooral in het filter en in de bodem zitten maar vrijwel niet in het water zweven.
 
Ik zou ook dat water weg laten lopen maar ik denk wel dat de verandering van ph flink is als je enkel een klein laagje laat en aanvult met kraanwater? Geen idee hoe laag je ph is maar met al die turf lijkt me het geen 8.nogwat. Kunnen vissen daar tegen? Geen idee, oprechte vraag 😂
 

Ik heb een filter in het aquarium (Eheim professionel4+ 250), die draait op halve kracht. Het water staat niet stil in ieder geval. Eerst maar eens die plant eruit. Vandaag nog even bij de aquariumwinkel geweest waar ik die stek van gekregen heb en het is inderdaad een syndapsis soort (drakenklimop). Ik was niet helemaal zeker of ik de soort goed onthouden had. Hij heeft echter geen dode vissen in zijn aquaria en hij dacht dat het aan de pH kon liggen, voor sommige vissen zou een pH van 6 te laag zijn. Als ik de literatuur geloven mag dan zouden mijn soorten vissen daar tegen moeten kunnen.
pH 6 is juist aan de hoge kant voor de meeste van je vissoorten. Ik heb zelf ook jaren turfbakken met in de extreemste gevallen meer dan 25 liter turft dus ik durf te garanderen dat het ook niet aan de turfblokken ligt.
Ik kan nergens vinden of je kraanwater of osmosewater gebruikt, maar als je kraanwater gebruikt zou ik daar mee stoppen. Ten eerste zijn je vissen zachtwater vissen die kraanwater echt niet waarderen, maar het zal vooral je waardes ontzetten verstoren. De evenwichtstand in je bak is dankzij de turf een redelijk lage pH en lage KH. Als je dan een 30% wissel doet met kraanwater zal je KH omhoogschieten, en je pH ook. Dat zakt dan weer relatief snel. De schommelingen zullen deze gevoelige vissen stressen, en al helemaal omdat het hard water is.
 
Laatst bewerkt:
pH 6 is juist aan de hoge kant voor de meeste van je vissoorten. Ik heb zelf ook jaren turfbakken met in de extreemste gevallen meer dan 25 liter turft dus ik durf te garanderen dat het ook niet aan de turfblokken ligt.
Ik kan nergens vinden of je kraanwater of osmosewater gebruikt, maar als je kraanwater gebruikt zou ik daar mee stoppen. Ten eerste zijn je vissen zachtwater vissen die kraanwater echt niet waarderen, maar het zal vooral je waardes ontzetten verstoren. De evenwichtstand in je bak is dankzij de turf een redelijk lage pH en lage KH. Als je dan een 30% wissel doet met kraanwater zal je KH omhoogschieten, en je pH ook. Dat zakt dan weer relatief snel. De schommelingen zullen deze gevoelige vissen stressen, en al helemaal omdat het hard water is.
Ik gebruik inderdaad kraanwater, maar met eikenbladextract verlaag ik eerst de pH alvorens ik dat water in de bak doe.
 
Ik gebruik inderdaad kraanwater, maar met eikenbladextract verlaag ik eerst de pH alvorens ik dat water in de bak doe.
Dat kan, maar dat doet niet zo heel veel met je KH en al helemaal niets met je GH. Kans is redelijk groot dat je pH een dag na een waterwissel dus alsnog omhoog schiet, eikenextract werkt maar tijdelijk.
Bovendien is je GH dan ook altijd hoog, en de visjes die je hebt kunnen daar absoluut niet tegen.
 

Terug
Bovenaan