Oeps, PH 5,2


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Gisteren zag ik opeens alle vissen onderin de bak zitten en snel happende bewegingen maken met hun bek.
Ik keek op mijn ph controller, die gaf 7,02 aan ik dacht hoe kan dit.
Ph elektrode gauw geijkt en weer terug in de bak, gaaft hij 5,02 aan, oeps.
Toen gauw de helft water er uit en nieuw er weer in, staat nu op 6,20
Hoe kan dit, ik heb een elektrode van Jolub hervulbaar.
Had pas problemen met deze elktrode, kon niet geijkt krijgen op 4,0.
Heb toen kcl vloeistof vervangen en toen deed hij het weer, twee weken geleden nog geijkt niks geen problemen en nu dit.
Ik vertrouw hem nu niet meer, ik kan hem opsturen naar Johann Jolub in duitsland, die kijkt hem dan na, maar is dit aan te raden.
Heb wel gelijk 2 nieuwe besteld op alieExpress voor 5,90 stuk, had hier wel goede berichten over gehoord, gaan ongeveer een jaar mee, maar als je gaat rekenen kun je ongeveer 20 jaar vooruit met deze goedkope elektrodes.
Oja ik had aan mijn jolub wel pas een verleng kabel gemonteerd omdat deze tekort was, zou het hier aan kunnen liggen?
 
Dat dingen link zijn als ze kapot gaan geldt voor heel veel apparaten. Zie maar wat een (stevig gekozen) verwarmingselement kan doen als deze continu aan blijft staan. Of een pomp die er midden in de nacht mee ophoudt, net terwijl je een weekend weg bent. Dat is nog geen reden dan maar geen pomp of verwarmingselement meer te gebruiken.

Topicstarter gaf aan problemen te hebben gehad met de probe en deze daarna zelf te hebben hervuld. Ik durf voorzichtig wel te opperen dat dit NIET goed is gegaan. Als die kans aanwezig is (en laten we wel zijn, we zijn geen chemici die hier dagelijks mee omgaan dus kans dat je iets doms doet is zeker niet 0) dan zou ik eerder kiezen voor een beetje betrouwbare China probe en deze eens per maand even in de pH7 vloeistof te hangen ter controle (en te ijken op 4 en 7 als de afwijking groter wordt dan 0.2 pH; methode uiteraard aanpassen als je een bak hebt waar je een pH van 6 hanteert of nog minder). Overigens doe ik probleemloos 2-3 jaar met mijn China probe.
 
Tjah wat er mis kan zijn gegaan? Van alles zou ik zeggen,

Hoe kan dit, ik heb een elektrode van Jolub hervulbaar.
Had pas problemen met deze elktrode, kon niet geijkt krijgen op 4,0.
Heb toen kcl vloeistof vervangen en toen deed hij het weer, twee weken geleden nog geijkt niks geen problemen en nu dit.
Ik vertrouw hem nu niet meer, ik kan hem opsturen naar Johann Jolub in duitsland, die kijkt hem dan na, maar is dit aan te raden.
Heb wel gelijk 2 nieuwe besteld op alieExpress voor 5,90 stuk, had hier wel goede berichten over gehoord, gaan ongeveer een jaar mee, maar als je gaat rekenen kun je ongeveer 20 jaar vooruit met deze goedkope elektrodes.
Oja ik had aan mijn jolub wel pas een verleng kabel gemonteerd omdat deze tekort was, zou het hier aan kunnen liggen?

Hoe lang heb je die Jolub elektrode al? Na verloop van tijd, maar ook zeker bij slecht onderhoud, wordt de werking hard/snel minder.
Maak je de elektrode regelmatig schoon met de aanbevolen schoonmaakoplossingen?
 

Terug
Bovenaan