Oase Biomaster 850T


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
72
Leeftijd
52
Beste Forumleden

Heb hier een biomaster 850 t. Ik heb niet echt veel lucht in de pomp zitten en hij maakt ook bijna geen geluid.

Echter als ik hem heen en weer schut lekt hij wel waterdruppels langs de kop. Ik heb de pakking bekeken
maar zag er nog goed uit. Ik heb hem omgedraaid en met speciaal vet ingevet. Het resultaat is hetzelfde.
Zie ook filmpje

Ik heb op het forum wel het een en ander gelezen of krom getrokken pompdeksels. Echter kan je die
ook nieuw los kopen.

Alleen heeft iemand ervaring of het dan opgelost is of zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken?

En anders een nieuwe pomp maar welke ? Graag dan wel 1 met dezelfde pomp capaciteit en liefst een voorfilter.


Alle tips of info zijn welkom

Groet Igor
 

Bijlagen

  • IMG_8669.MOV
    10 MB
Laatst bewerkt:
Is het alleen met schudden? Het kan namelijk ook dat er wat water tussengekomen is bij het vullen. Dat ligt dan tussen de randjes en verdampt vanzelf na een tijdje.
 
Op dit moment alleen bij schudden. Ben het aquarium aan het indraaien en de pomp draait dus al een tijdje.
Was bezig in de kast en de pomp schudden en de druppels liepen eruit.

Heb de kop toen los gehaald en de pakking ingevet maar was onveranderd.
 
Ik heb de 1502 en had dat ook en zag ook niets aan de ring maar heb deze vervangen en het was opgelost dus je kan overwegen om een nieuwe rubberring te halen.
Als ik de pomp iets schuin hield zag ik het er ook uitlopen bij de kop.
 
Moet haast wel de o-ring zijn idd, tenzij je ergens een scheurtje of verbuiging hebt in het plastic waar de kop op de boddy zit?
 
Ik ga de kop vanavond nog wel even los halen en bekijken. Kan het water ook gewoon uit de kap komen ? Dus condens water ivm inwendige verwarming oid ?
En zal een nieuwe pakking gaan bestellen. Als het opgelost is of wat gevonden heb zal ik het wel even melden

Bedankt voor de reacties
 
Ik ga de kop vanavond nog wel even los halen en bekijken. Kan het water ook gewoon uit de kap komen ? Dus condens water ivm inwendige verwarming oid ?
En zal een nieuwe pakking gaan bestellen. Als het opgelost is of wat gevonden heb zal ik het wel even melden

Bedankt voor de reacties
 
Hoi Ben

Je hebt nog geen aanvulling of tips waar ik nog extra naar zou kunnen kijken?
gr Igor
 
Ik zie wel de quote van @benvo maar geen tekst dus die is iets vergeten volgens mij.
Niets vergeten, de quote gaf het antwoord al op de vraag die je mij stelde. De kop openmaken dat is iets wat ik zelf ook zou doen wanneer er iets aan mijn filter zou schorten. Overigens heb ik zelf nooit een Oasefilter gehad.
 
Laatst bewerkt:
Oh nou dat kan ook;)

Dus het zou condenswater van het warme water (staat op 28 graden) kunnen zijn die dan met schudden eruit komt?
Of toch de pakking ?
 
Oh nou dat kan ook;)

Dus het zou condenswater van het warme water (staat op 28 graden) kunnen zijn die dan met schudden eruit komt?
Of toch de pakking ?
Zelf zou ik altijd willen weten waar het vocht vandaan komt. Vooraf; zit er nog garantie op het filter? In dat geval lijkt me een bezoek aan de leverancier nuttig. Zo niet, dan zou ik zeker e.e.a. uit elkaar halen. Bij het terug in elkaar zetten zou ik rubbers en pakkingen vervangen. De rubbers tevens insmeren met zuurvrije vaseline. Een Oasefilter heb ik zelf nooit gehad zodat ik geen verdere adequate informatie kan geven.
 
Ik heb de bak van iemand overgenomen dus garantie zal ik niet hebben. Ik ga de kop wel even uit elkaar halen en alles invetten / vervangen indien ik wat zie.

Bedankt voor je terug koppeling

gr Igor
 
Heb alle pakkingen bekeken en waren allemaal soepel en niet droog en zacht. Alles goed ingevet en nog lekvrij. Pakkingen inmiddels wel in bestelling gezet

Bedankt voor alle tips!
 
Heb je hem nog in gebruik en lekt hij nu nog dan?
Hier leek de pakking ook ok maar toch was dat wel de oorzaak van het lekken.
 
ja heb hem opnieuw gebruikt moest toch wat maar is nu lekvrij. Nieuwe besteld op internet zijn hier in Hoorn geen aquarium winkels in de buurt.
 
De kracht van het water dat uit de spraybar komt vind ik nou niet echter super. Ik heb 2 spraybars aan elkaar gekoppeld zodat ik over een groter breedte meer oppervlakte beweging heb.
Als ik kijk naar de aanzuigpijp in het voorfilter zie ik een aantal gaatjes zitten. Het zijn er niet echt super veel (2 op in breedte, paar cm erboven weer 2 etc ) . Als ik nou meer gaatjes in
de pijp van het voorfilter boor krijg ik toch een grotere makkelijker aanzuiging en toch krachtigere stralen uit de spraybar ?

Wie heeft hier ervaring mee of heeft nog tips voor mij

Gr Igor
 
De kracht van het water dat uit de spraybar komt vind ik nou niet echter super. Ik heb 2 spraybars aan elkaar gekoppeld zodat ik over een groter breedte meer oppervlakte beweging heb.
Als ik kijk naar de aanzuigpijp in het voorfilter zie ik een aantal gaatjes zitten. Het zijn er niet echt super veel (2 op in breedte, paar cm erboven weer 2 etc ) . Als ik nou meer gaatjes in
de pijp van het voorfilter boor krijg ik toch een grotere makkelijker aanzuiging en toch krachtigere stralen uit de spraybar ?

Wie heeft hier ervaring mee of heeft nog tips voor mij

Gr Igor
Ik heb bij mijn 2 Oase 600 via de bestaande gaatjes naar de “achterzijde” alles doorgeboord en vervolgens twee series gaatjes geboord asn de andere zijden. Dus zoiets als noord, oost, zuid en west.
Mijn voorfiltersponzen worden daardoor beter benut en zie aan het spoelwater dat er meer troep in komt.
Door meer gaten verandert de uitstroom niet bepaald. Maar een los stromingspompje doet ook wonderen hoor.
 
Oke nou dan ga ik dat zeker doen. Ik ben mijn aquarium nog aan het indraaien met en klein vissen bestand. Heb mij voorfilter na een 6tal weken eens bekeken maar zit idd erg weinig vuil in het voorfilter.
De bedoeling is nog steeds discus vissen en die houden niet erg van stroming.

De instroom zou dat toch ook makkelijker gaan en hoopte dus op iets meer output uit de spraybar.
 
En deze dan in plaats van een spraybar ? Geeft dat niet minder uit stroming?
 
Als je er uiteindelijk discussen in gaat houden dan is meer/veel stroming niet gewenst. Maar wel als de bezetting toeneemt wekelijk je voor filter uitspoelen.
Qua vervuiling kunnen discussen er ook wat van.
Aanvullend over de lekkage, die ik in het begin ook had, heb ik nu een vaste handelswijze.
Stroom eraf, dan eerst de rechter schuif afsluiten en daarna de linker. Na schoonmaken of controleren vervolgens eerst de linker schuif en daarna de rechter.
Dat is mijn methode om het “droog” te houden. Verder niets forceren, drukken of duwen.
Het werkt met Oase nogal nauw(vind ik) en met een beetje beleid….
Succes!
 
Wat betreft de stroming klopt dat helemaal. De Discus wilt geen zware stroming

Vond het voorfilter zo extreem schoon. Ik ga zeker extra gaatjes boren.

De inlaat hangt ook erg hoog boven de bodem en heb nu een extra eheim voorfilter box gekocht die in het aquarium net boven / op de bodem komt. Dan heb ik daar ook nog een extra filter.

De werkwijze die je omschrijft is ook volgens mij de enige manier hoe je hem kunt langs halen. De ene blokkeert de andere. Verder wel een mooie pomp en makkelijk in onderhoud
 
En deze dan in plaats van een spraybar ? Geeft dat niet minder uit stroming?
Nee ik vindt het beter werken dan een spraybar maar je filter moet wel voldoende capaciteit hebben om het water van de ene kant naar de andere kant te blazen natuurlijk en om zo voldoende circulatie te krijgen maar ja dat is denk ik met bv een lillypipe hetzelfde of een eendenbek.
 
(vanaf 5 minuten maar rest is ook interessant)

Ik heb het probleem niet volgens mij, oase past regelmatig de apparaten aan dus mijn nieuwe versie is alweer anders.
Had dat ook met e-heim skimmer b.v. waar mensen vertelden dat kleine vis erin kon, e-heim heeft er tegenwoordig een kapje bijzitten. (terwijl ik dat kapje al los wilde bestellen)
 
Nou ondertussen heb ik een eheim inlaatpijp op de pompslang gezet deze heeft een iets bredere diameter. Hierdoor kon ik ook de eheim voorfilter erop plaatsen.
De pijp in het biomaster voorfilter voorzien van meerdere gaten zodat ik een betere doorstroming krijg van het voor filter materiaal. Ik zag ook een filmpje
dat deze doorzichtige buis werd vervangen voor een bredere buis die dan ipv in de inlaat van het filterhuis om de inlaat van het filter huis werd geplaatst.
Deze ook voorzien van veel meer gaten. Alleen als ik dat zou willen wat voor soort buis zou ik dan moeten nemen ivm de weekmakers die de vele kunststoffen
bevatten, is dat dan PVC-U pijp?


Het lijkt er al op dat ik een iets krachtiger uitstroom heb uit de spraybar.

Tot zover
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan