Nut van een spraybar


H

Henko

Guest
Hallo forumleden,

Ik heb al langere tijd last van baardalg (en ook blauwalg)
Een van de oorzaken zou kunnen zijn te weinig stroming, daarom heb ik besloten een sterkere pomp te kopen.
Hier zit een spraybar bij, maar ik heb het idee dat ik met een spraybar minder stroming krijg.
Wat is jullie ervaring/idee.
 
Ik gebruik juist een spraybar omdat je zo stroming over de hele breedte cre�ert.Niet dat het zonder niet kan maar het is in elk geval van belang dat je een goede stroming krijgt in de bak.
Het water moet overal kunnen omen zodat je geen dode plekken krijgt waar dan weer rotting zou kunnen plaatsvinden.
Zelf heb ik de spraybar in de bakken langs de zijruit lopen. Mocht de stroming te hard zijn dan kun je de gaatjes altijd iets ruimer maken.
 
Ik stap juist binnenkort van de spraybar af en stap over op lily pipes. Dit vanwege:

- de "looks"
- makkelijker schoon te houden
- natuurlijkere (en daardoor hopelijk betere) flow
 
Niwla zei:
Ik stap juist binnenkort van de spraybar af en stap over op lily pipes. Dit vanwege:

- de "looks"
- makkelijker schoon te houden
- natuurlijkere (en daardoor hopelijk betere) flow

die 1e 2 snap ik, alleen zou je die 3e is willen toelichten?
 
Ik betwijfel ook of de flow beter is dan bij een spraybar want dan heb je het over de gehele breedte namelijk.
Een Lilypipe is altijd wat meer een smallere bundel acht ik. Nou heb je daarin ook weer verschillende modellen dacht ik.
 
Henko zei:
Hallo forumleden,

Ik heb al langere tijd last van baardalg (en ook blauwalg)
Een van de oorzaken zou kunnen zijn te weinig stroming, daarom heb ik besloten een sterkere pomp te kopen.
Hier zit een spraybar bij, maar ik heb het idee dat ik met een spraybar minder stroming krijg.
Wat is jullie ervaring/idee.

Het hangt ook af van hoeveel gaatjes je in de buis hebt waar het water door moet. Hoe minder gaatjes des te meer stroming je zal krijgen. Ik plak een gaatje weleens dicht om wat meer stroming/kracht te verkrijgen. ook kun je kiezen voor een kortere spraybar misschien.
Welk type heb je nu gekocht dan?
 
Ik heb een Eheim pomp 2e hands gekocht en daar zit een spraybar bij maar deze is niet van Eheim
En volgens mij is hij niet compleet.
hij is maar 15cm met 5 gaatjes er in.
Maar waar het mij om gaat is, wat is nu beter.
 
RichD1011 zei:
Niwla zei:
Ik stap juist binnenkort van de spraybar af en stap over op lily pipes. Dit vanwege:

- de "looks"
- makkelijker schoon te houden
- natuurlijkere (en daardoor hopelijk betere) flow

die 1e 2 snap ik, alleen zou je die 3e is willen toelichten?

De kennis schiet mij te kort om dit te onderbouwen maar een Lily Pipe geeft een bredere, rustigere output (lees ik). Ik heb het idee dat mijn spraybar te veel weerstand geeft en daarmee de opbrengst van mijn pomp smoort. Natuurlijk kan ik de gaten in mijn spraybar opboren maar met het risico dat de weerstand wel minder wordt maar daarmee ook de stroomsnelheid afneemt. Ik hoop met de Lily pipe meer rendement uit m'n filter te halen dus. Maar 1 en 2 wegen voor mij zwaarder (zolang ik er niet mee in de problemen kom), 3 is mooi meegenomen als dat zo is.

Dit kwam ik vanmiddag nog tegen. Wel een leuk stukje: Waarom Amano nooit een spraybar gebruikte.

http://www.aquascapingworld.com/threads ... y-bar.169/
 
Volgens de vloeistofmechanica levert een spraybar verlies aan debiet op.
Zelfs vorm van uitstroomopening heeft invloed daarop.
Het is ook logisch wanneer je een waterstroom door een buis door een aantal kleine gaatjes doorheen naar buiten laat persen. Een lilypipe is veel gestroomlijnder en vergroot de doorsnede van de waterstroom waardoor de stroming steeds minder wordt.
(Bij dezelfde debiet stroomt water door een kleinere diameter buis sneller)
 
Niwla zei:
RichD1011 zei:
Niwla zei:
Ik stap juist binnenkort van de spraybar af en stap over op lily pipes. Dit vanwege:

- de "looks"
- makkelijker schoon te houden
- natuurlijkere (en daardoor hopelijk betere) flow

die 1e 2 snap ik, alleen zou je die 3e is willen toelichten?

De kennis schiet mij te kort om dit te onderbouwen maar een Lily Pipe geeft een bredere, rustigere output (lees ik). Ik heb het idee dat mijn spraybar te veel weerstand geeft en daarmee de opbrengst van mijn pomp smoort. Natuurlijk kan ik de gaten in mijn spraybar opboren maar met het risico dat de weerstand wel minder wordt maar daarmee ook de stroomsnelheid afneemt. Ik hoop met de Lily pipe meer rendement uit m'n filter te halen dus. Maar 1 en 2 wegen voor mij zwaarder (zolang ik er niet mee in de problemen kom), 3 is mooi meegenomen als dat zo is.

Dit kwam ik vanmiddag nog tegen. Wel een leuk stukje: Waarom Amano nooit een spraybar gebruikte.

http://www.aquascapingworld.com/threads ... y-bar.169/

Nee dan is dat een stukje duidelijker, zo te lezen eigenlijk ook gewoon een kwestie van uitproberen dus.
 
Bedankt voor je reactie Hydroloog. Precies dat inderdaad!

RichD1011 zei:
Nee dan is dat een stukje duidelijker, zo te lezen eigenlijk ook gewoon een kwestie van uitproberen dus.

Absoluut! Pomp, bakafmeting en zelfs de scape zijn variabelen waardoor de meerwaarde van lily pipes niet te voorspellen is. Just Do It inderdaad. Het zal vast niet de heilige graal zijn maar de voorbeelden van mooie groene bakken i.c.m. met lily pipes zijn er genoeg.
 
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Niwla binnenkort.
 
Spraybars, lilypipes of gewoon een knietje aan het eind van je slangetje. Met dat al valt een goed resultaat te bereiken. afhankelijk van wat je wenst soms is een flinke stroming bv niet wenselijk. ivm de te houden dieren.
 
jessicapilon zei:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Niwla binnenkort.

Dat zal je hier vast lezen t.z.t. :cool:
 
Ik heb precies het tegenovergestelde gedaan en ben juist heel tevreden.

Ik had een JBL set er aan hangen met zo'n spuitmondje, nu een Eheim installation set.

Moet wel zeggen dat ik het aanzuigkorf gedeelte meteen heb vervangen, dan scheelde een factor v���l. Ik had er een standaard JBL aanzuigkorf aan en die heb ik vervangen door een Eheim voorfilter op de installation set. De doorstroming was echt een stuk sterker geworden. Filter had ook een lichte cleanup gekregen, dus niet helem��l representatie, maar ik ben vooralsnog heel tevreden.

Ik kan met de spraybar ook precies richten (3 segmenten) en daarmee laat ik nu vuil even vooraan in de bak landen. Vrijdag ga ik dat afzuigen. Met de spuitmond bleef al het vuil verstopt tussen de planten.
 
Fien zei:
Ik heb precies het tegenovergestelde gedaan en ben juist heel tevreden.

Ik had een JBL set er aan hangen met zo'n spuitmondje, nu een Eheim installation set.

Moet wel zeggen dat ik het aanzuigkorf gedeelte meteen heb vervangen, dan scheelde een factor v���l. Ik had er een standaard JBL aanzuigkorf aan en die heb ik vervangen door een Eheim voorfilter op de installation set. De doorstroming was echt een stuk sterker geworden. Filter had ook een lichte cleanup gekregen, dus niet helem��l representatie, maar ik ben vooralsnog heel tevreden.

Ik kan met de spraybar ook precies richten (3 segmenten) en daarmee laat ik nu vuil even vooraan in de bak landen. Vrijdag ga ik dat afzuigen. Met de spuitmond bleef al het vuil verstopt tussen de planten.

Ik heb zelf met pvc mijn ideale uitstroom gecreerd. Deels geinspireerd op het lily pipe gebeuren.

Verder heb ik 2 Eheim aanzuigkorven die middels een Y stuk samen komen.
Dit om debiet vermindering te voorkomen.
Ook blijken de Eheim korven binnenin een restrictie te hebben. Ze hebben aansluitmaat 16-22, maar er zit een 12-16 ring in. Deze heb ik eruit geboord.
Spray bar. Het water komt er met meer kracht uit, maar er komt netto minder water uit. Dus het water rijkt wel verder, maar je filtercitculatie is minder.
 
biljoenblik zei:
Ook blijken de Eheim korven binnenin een restrictie te hebben. Ze hebben aansluitmaat 16-22, maar er zit een 12-16 ring in. Deze heb ik eruit geboord.
Spray bar. Het water komt er met meer kracht uit, maar er komt netto minder water uit. Dus het water rijkt wel verder, maar je filtercitculatie is minder.

Dat heb ik in mijn prefilters van Eheim ook, die versmalling. Is dat met een reden of kan ik die ook uitboren? Volgens mij is de opening bij de prefilters nog kleiner, maar toch komt er veel water uit mijn filter. Als ik dat nog verder kan vergroten, graag!
 
Waarom zou je dat niet uit kunnen boren? Ik heb de binnendiameter van de aansluiting aangehouden. Is 16mm. Dus een vlinderboor van 16mm gebruikt.
Wel goed recht boren. Anders ga je door het plastic.

Als iemand weet waarom die vernouwing erin zit, dan hoor ik dat graag.
 
Die berekeningen daar ben ik nu even niet in staat om dat uit te pluizen. Iemand die een idee heeft? Ik kan de prefilters wel wat uitboren, maar niet volledig, want die doorgang is niet volledig.
 
Als ik het goed begrijp krijg ik met een spray bar meer stroming in de bak maar minder flow door mijn filter?

Ik heb deze ook nog liggen, is dat misschien wat?

https://www.youtube.com/watch?v=MXmH1Z_pp-c
 
Gewoon proberen en kijken wat het effect is.
 
Niet per se minder flow, dat is afhankelijk van de grootte van de opening versus de grootte van alle openingen van de spraybar bij elkaar lijkt me.

Ik heb zelf mijn spraybar helemaal anders opgezet, ik heb deze niet over het wateroppervlak lopen maar vertikaal naar beneden 3 segmenten spraybar en daarna een bochtje van 90 graden met nog een extra segment. Dit geeft bij mij een goed resultaat.
 
Bij mij is de spraybar onderwater en in een hoek naar de voorruit gericht, zo krijg ik overal stroming.
 
Zo heb ik de middelste pomp wel ingesteld staan, meer naar beneden dan naar voren, dat wel. De buitenste 2 heb ik op eerdergenoemde opstelling.

Ik ben nog wel een beetje zoekende naar de allerbeste opstelling. Ik zit nog te denken om verlengstukken te verkrijgen van de installation kits zodat ik de spraybar lager dan maken.
 
Hier heb ik de uitstroom sproeibuis ook in een hoek net als bij ton en dat werkt idd heel goed.
 

Terug
Bovenaan