Nothobranchius Rachovii


P

Pieter@dejonge

Guest
Hallo,

Ik heb eens gelezen op Google over het lezen van killevissen maar ik snap er werkelijk niets van. Als ze eieren hebben gelegd moet je die uit de bak halen en uitknijpen en dan 5 maanden later weer terug stoppen?! Ik weet het, het klinkt dom maar kan iemand me uitleg geven?

Groetjes,

Pieter
 
Er zijn verschillende killivissen en die worden dikwijls (onterecht) op een hoop gegooid. Een aantal daarvan (o.a. de Nothobranchius rachovii) zijn echte seizoensvissen, dwz ze leven in poeltjes die in de regentijd gevuld zijn, en in de droge periode helemaal uitdrogen. In die paar maanden dat ze in dat poeltje kunnen leven moeten ze dus groot worden en hun eieren afzetten. Als het poeltje uitdroogt sterven de vissen uiteraard. Hun eieren echter kunnen een droge periode hebben en wachten tot het weer begint te regenen. De eieren komen dan razendsnel uit en binnen enkele weken zijn de dieren volwassen en kan het hele spul dus weer van voren beginnen. Wij bootsen die droge periode na door de turfmolm waar deze dieren hun eieren graag afzetten uit te knijpen en te bewaren buiten het aquarium in plastic zakjes gedurende een langere periode

Let wel, deze methode gaat dus niet op voor alle killies. Er zijn er ook bij die gewoon hun eieren tussen planten afzetten. Deze dieren worden bij niet te hoge temperaturen ook gewoon ouder.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Zijn er nog vragen, hoor ik ze graag
 

Terug
Bovenaan