Nothobranchius rachovii - kweken mogelijk?


P

Pirke64

Guest
Vandaag de verleiding niet kunnen weerstaan en twee jonge koppeltjes Nothobranchius rachovii gekocht bij Aquabeek. Ik mag zeggen dat ik redelijk ervaring heb met aquarium vissen maar killi's zijn nieuw voor me. Het leek me een leuke uitdaging.

Het zijn de enige bewoners van een 120 liter bakje, goed beplant ook veel drijfplanten, zand op de bodem en flink wat hout in de bak. Genoeg schuilplaatsen voor als de mannetjes gaan jagen.

Lichte stroming, pH 7, temperatuur zo'n 23 graden, binnen filter. Redelijk hard water maar kan zelf osmose water maken dus zou kunnen zakken indien nodig.

Mijn vraag kweken mogelijk slaat op de huidige opstelling. Natuurlijk weet ik dat kweken mogelijk is maar gaat dat ook in een bak als beschreven? Ik denk er over een bakje met turfgranulaat of cocopeat op de bodem te zetten om eitjes uit de bak te kunnen halen. Zouden ze echter de eitjes ook in het granulaat gaan leggen? Hele bodem turf is niet handig i.v.m. regelmatig eitjes oogsten.

Nu zijn de visjes nog klein (3 cm), goed doorvoerd en erg actief.

Alle tips zijn welkom in dit nieuwe avontuur...
 
Heb deze visjes nu ook voor het eerst, dus voor mij ook een nieuwe ervaring.
Heb ze van een hobbyist waar ze gewoon heel gemakkelijk kweken, zaten ook bij enkele andere soorten vissen.
Gewoon kraanwater, niet te zacht/zuur, dat schijnt ze zwakker te maken en worden dan snel ziek.
Een glazen pot (van jam bijv) gevuld met losse turf in de bak zetten.
Iedere dag zaten daar wel weer wat eitjes in.
Goed voeren, alleen werdt bij hem droogvoer niet geaccepteerd.
Heb de N.guentheri, erg leuk visje.

Hoe gaat het nu met ze?
 
Het ging goed, gisteren is alleen het vrouwtje dood gegaan, misschien wel van ouderdom want was al een hele tijd volwassen. Nu dus nog alleen een mannetje over van de rachovii.
Wel heeft er een kleine twee weken een pot met losse turfmolm in de bak gestaan en ik zag wel wat eitjes (erg klein)... over een maand of 3-4 maar eens kijken of dat nog wat wordt.

Inmiddels wel het bestand vergroot met andere Notho's want ik geef het niet op. Mijn rachovii's waren van een zwakke lijn. Daar zoek ik nog nieuwe dieren voor.

Afgelopen zaterdag bij KFN meeting de volgende dieren mee genomen:

Aphyosemion gabuense GBG 93/30 2-2
Aphyosemion jeanhuberi GBG 93/20 2-2
Aphypsemion exiguum Nbotekong JVC 2013/8 2-2
Nothobranchius guentheri Zanzibar 2-2
Nothobranchius foerschi Soga Tan 97-47 2-6
Nothobranchius kilomberoensis Ifakara Tan 95-04 2-2
Nothobranchius foerschi blue 2-2
Chromaphyosemion bivitatum Funge 6-4


Dus weer vier soorten Nothos's erbij, kijken hoe dat gaat.
De Apyosemions zijn ook erg leuke vissen, wat een kleuren hebben die killi's.

De eerste jongen van de Epiplatys dageti, Kaap lopez en Striatum zwemmen al rond dus het begin is er. Ook al eitjes van de Deltaensis dus goede hoop daar op maar nog even laten liggen.

De Sjoestedti's doen het geweldig en zijn echt monster vissen, super groot, aanwezig en heel leuk. Alleen zit er een groep Corydora black Venezuela bij en die eten naar mijn idee de eitjes uit de bak met turf want ik zie ze er vaak in zitten. Wordt een kerst project die er uit te vangen en naar een kweekbak te verhuizen want die jongens mogen ook aan de slag :)

Even een snel plaatje gemaakt met mijn telefoon, schat de man nu zo'n 12-13 cm. Gaat nog verder groeien en ook staart zal nog langer uitgroeien. Prachtige vissen met karakter!

252269pirke64_0_85_aquariu.jpg
 
Ok�, je hebt er eitjes van. Na ongeveer 3-4 maanden komen de jongen uit, hopelijk heb je er dan genoeg.
Heb hier een man met drie vrouwen in een vision. Had eigenlijk 3 koppels en meteen al twee mannen op onverklaarbare wijze verdwenen. Ook op de grond niets terug gevonden, want als ik de kap opendoe springt er ��n soms omhoog.
Had ze eigenlijk meegenomen om de bak een beetje optevullen want er was nog ruimte genoeg. Maar nu wil ik ze toch ook wel proberen te kweken, zal van de week zo'n potje plaatsen.
Vind ze ontzettend meevallen, had niet gedacht dat ze gewoon bij anderen konden.


Maar je hebt je verzameling killi's weer mooi uitgebreid, erg mooie soortjes zijn dat inderdaad.
Die Bivitatums heb ik ook, zijn super relaxt. Die Gabunense worden ook prachtig.
A.Jeanhuberi niet eerder gezien en A.exiguum lijkt wat op A.elberti's.
En nu al eitjes van de Deltaensis en Dageti's(temp laag houden h�).

Ja die Sjoestedti's zijn geweldig, zoals je zegt het gedrag van ze, zijn erg aanwezig, soms beetje lomp en baldadig en ontzettende vreetzakken inderdaad.
Kan goed zijn dat die over een tijdje wweer in m'n bak rondzwemt, maar moeten eerst die kleinere soortjes naar een andere bak.
Die Epiplatys van me heb ik het kweken even uitgesteld, ze werden steeds schuwer en legden geen eitjes meer. Misschien door seizoen, want had in voorjaar en zomer wel eitjes of omdat ze te rustig zaten. Nu in de grotere bak met andere vissen is hun schuwheid zo goed als verdwenen, eten goed en heb er ook moppen inhangen. Zij zijn nu de aanwezigste en grootste vissen in die bak (op Paardekopvissen na, maar die zie je bijna nooit).
 
Prachtige foto van de sjoe's.
Als je eitjes ziet, waarom haal je ze er dan niet gewoon uit. In vochtig turf kan je ze lange tijd bewaren. Ook zouden deze vissen makkelijk afzetten op zelfbouw afzetmoppen. Een stukje kurk met wol aan vastgemaakt. Dit kan je dan makkelijk uitvangen als je er eitjes op ziet.

Leuk dat je zoveel soorten kan verkrijgen bij KFN, jammer dat er niet zo iets is in Belgi�
 

Terug
Bovenaan