Nostalgie op en top


V

Vuvuzela

Guest
Moet je eens kijken wat ik van mijn opa heb gekregen:
599151_0_82_20140911_09.jpg


potverdorie wat zou dat nou zijn?
331849_0_82_20140911_09.jpg

1955 :eek: dat is potverdorie lang geleden.

Wat staat er zoal in?
het is een verzameling van het tijdschrift, verzameld in een boek. Wat opvalt is dat heel veel wetenschappelijke namen zijn veranderd. Maar ook bijvoorbeeld dingen worden geadviseerd waar we nu een andere kijk op hebben, zoals een bodem van een laat turf dan een laag zand en dan een laag norit...

wel staan er heel veel leuke kweekverslagen in van vissen die toen voor het eerst gekweekt werden.

ook kwam ik dit tegen:
636958_0_82_20140911_09.jpg

Oude knarren van het "aquaforum" haha

en aquavisie was kennelijk ook al van de partij ;-)
231329_0_82_20140911_09.jpg


Mvg Jorrit
 
Dat zijn oude exemplaren zeg. Daar zou ik dus zuinig op zijn en al helemaal als ze van je Opa zijn geweest.
 
Tja,vroeger ging alles anders,he.

Deden ze ook waxine lichtjes onder de bakken.
Om het s,winters warm te houden. op tourbeurt wisselen.

En andere methoden, wil ook niet zeggen dat het toen goed ging.

Laag turf,ook voor bepaalde vissoorten,die eieren in bodemsubstraat afzetten.
Net als in kluwe cocosvezel.
Of in de schoonmaakmop.

WEl leerzaam,hoor.
 
Sowieso,
worden er eigenlijk ook tegenwoordig nog dit soort boeken uitgegeven?
mvg Jorrit
 
Ik probeer al jaren mijn verzameling van deze boeken compleet te krijgen. Antwoord op je vraag is: Ja, ze worden nog steeds elk jaar gebundeld als ik mij niet vergis.

Wel vind ik het blad een stuk minder interessant geworden. Je laat een foto zien van door de voorruit. Deze rubriek is er in ''het aquarium'' van tegenwoordig helaas niet meer. Je kon daar een hoop van opsteken altijd en vooral de verhalen van andere mensen over hun ervaringen was altijd fantastisch!

Maargoed, dit is dus echt super om te hebben. Heel veel plezier ervan! :D
 
Haha. dankjewel.

er staan wel wat leuke dingetjes in die ik ga uitproberen. ik zal ze in dit topic posten als ik er mee bezig ben.

mvg Jorrit
 
Hardstikke leuk toch zoiets ? geeft een mooi beeld van hoever �we� gekomen zijn in die tijd.

Een hoop van die goede ouwe trucs zullen het heus nog wel doen. Veel plezier met expirimenteren.
 
Plus je komt ladingen artikelen van Tomey tegen van vissen en planten waar anno 200X de aqauriumwereld van op zijn kop gat staan, maar hij dus al decennia's lang geleden in de vivariumwereld heeft verspreid en zelf ook actief heeft vermeerderd. Naast dat het toen veel wetenschappelijker was omdat er toen zeer veel hobby/amateur-ichtyologen waren.
 
Geweldig. Ik spaar oude aquariumboeken. Mn oudste is uit 1928. Verwarming = spiritusbrander. Planten worden uit de sloot gehaald hahahaha.
Heb vorige week net de drie Rizzla-boekjes van iemand overgenomen : jeugdsentiment (mij opa rookte gelukkig als een ketter, dus plaatjes genoeg rond die tijd).

Lovin'it !!
 
Ja, die heb ik ook nog. Rizla.

Rotsformaties, van zand en cement. Eerst omgekeerde gietmal maken, dan gieten. goed uit spoelen.
Had mijn Vader een van 1 m, met veel gaten erin. in 2 meter bak.
 
Hahaha, lijkt me geweldig om zo'n boekje uit 1928 door te lezen. Kan je misschien een pagina inscannen of er een foto van maken zodat we er een indruk van krijgen?
 
Jones zei:
Hahaha, lijkt me geweldig om zo'n boekje uit 1928 door te lezen. Kan je misschien een pagina inscannen of er een foto van maken zodat we er een indruk van krijgen?


Doe ik. Boekje staat thuis in de vitrinekast (tegen de wil van mijn echtgenote hahahaha). Moet er dus even aan denken om het mee te nemen naar kantoor.
Toen ik het thuis voor de eerste keer opensloeg, kreeg ik een gigantische allergische reactie (er zat stof in uit 1928 denk ik hahaha) Mn ogen zaten helemaal dicht (kon ik het nog niet lezen !!). Grappig is dat ik ook een boek van iets later heb, waarin dit boekje wordt genoemd !!!

Slotsom : Er is wel IETS veranderd in onze hobby.
 
Haha, Super mooi AadMec, ik ben ook wel benieuwd naar het boek uit 1928, dat is wel heel erg oud. Ik ga binnenkort weer langs mijn opa, zal vragen of hij nog meer boekjes heeft.

mvg Jorrit
 
Vuvuzela zei:
Haha, Super mooi AadMec, ik ben ook wel benieuwd naar het boek uit 1928, dat is wel heel erg oud. Ik ga binnenkort weer langs mijn opa, zal vragen of hij nog meer boekjes heeft.

mvg Jorrit

Super.
 
Nog geiniger dan het n ate lezen lijkt mij om het nog es over de oude boeg te gooien en bakje alla de oertijd op te zetten.
 

Terug
Bovenaan