Normaal zwemgedrag guppen


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Hallo iedereen

Ik heb al wat info proberen te vinden op internet maar er staat zo weinig op.

Mijn vraag is wat precies normaal zwemgedrag is voor guppen. Heb laatste dagen veel uitval gehad helaas maar de resterende guppen lijken het goed te doen.

Op dit moment nog 1 man en 1 vrouw met 4 jongen. De jongen en de man zwemmen door hele aquarium heen en soms even aan oppervlak. De vrouw zwemt vnl aan oppervlak heen en weer en soms wat dieper.

Dus mijn vraag is wat precies normaal zwemgedrag is. De vrouw zwemt dus vnl wel bovenaan, maar hoe kan ik verschil zien tussen bovenaan zwemmen omdat ze het leuk vind of dat ze toch zuurstof aan het happen is.
 
Dit is normaal zwemgedrag onderandere. Ze is zwanger en zoekt een rustig plekje op.
 

Bijlagen

  • IMG_20230712_134802.jpg
    IMG_20230712_134802.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 51
Hallo iedereen

Ik heb al wat info proberen te vinden op internet maar er staat zo weinig op.

Mijn vraag is wat precies normaal zwemgedrag is voor guppen. Heb laatste dagen veel uitval gehad helaas maar de resterende guppen lijken het goed te doen.

Op dit moment nog 1 man en 1 vrouw met 4 jongen. De jongen en de man zwemmen door hele aquarium heen en soms even aan oppervlak. De vrouw zwemt vnl aan oppervlak heen en weer en soms wat dieper.

Dus mijn vraag is wat precies normaal zwemgedrag is. De vrouw zwemt dus vnl wel bovenaan, maar hoe kan ik verschil zien tussen bovenaan zwemmen omdat ze het leuk vind of dat ze toch zuurstof aan het happen is.
Bij guppen is het moeilijk te zien omdat ze uit zichzelf wel eens boven blijven hangen en zuurstof happen. Maar je hebt 1 man en 1 vrouw. Ik 1 man en 7 vrouwen. Bij mij worden mn vrouwen al gek van het ene mannetje 😂
 
Bij guppen is het moeilijk te zien omdat ze uit zichzelf wel eens boven blijven hangen en zuurstof happen. Maar je hebt 1 man en 1 vrouw. Ik 1 man en 7 vrouwen. Bij mij worden mn vrouwen al gek van het ene mannetje 😂
Klopt eerst veel meer vrouwtjes maar door ziekten veel uitgevallen, zit nu op laatste dag van de kuur en morgen over actieve kool filteren en water weer verversen.
Maar dus in dubio nu, want weet dat vrouwtjes gek kunnen worden als ze alleen zitten met een man. Maar de kuur is nog niet volledig klaar dus niet zeker of het verstandig is nu dan nog vrouwtje erbij te halen of even wachten tot kuur echt helemaal klaar is. Echt ene uiterste naar andere, overleefd ze straks alles gaat ze dood door de stress door het mannetje..... hellup wat zouden jullie doen
 
Een gup die lekker in zijn of haar schubben zit zwemt overal.
Vooral middelste en bovenste waterlagen.
Maar ze mogen ook graag "grazen" op de bodem of grotere stenen.
Lekker rusten in een hoekje doen ze echter ook wel, zeker als ze drachtig zijn.

Zorg voor een rijkelijk beplant hoekje, liefst nog met drijfplanten erboven.
Vallisneria of een grote Amazonezwaardplant met eikebladvaren bijvoorbeeld.
Daar kunnen ze zich dan terugtrekken.
 
Dat guppen best een aardig gedeelte van hun tijd in de bovenlaag vertoeven is geheel normaal. Zodra ze constant naar lucht happen dan heb je een zuurstofgebrek. Gewoon ff wat zuurstof happen aan het wateroppervlak is normaal. Zolang ze strak blijven zwemmen en dus niet al waggelend rondzwemmen, dan is er ook niets aan de hand.
 

Terug
Bovenaan