Noob in town


leipevisflavor

New member
Lid geworden
5 januari 2023
Berichten
0
Leeftijd
38
IMG_20230105_182222.jpg
Hallo,

ik ben een trotse vader van een dochter van 15 maanden. Zij vind visjes erg leuk en ben een koudwater aquarium begonnen dat in opstart fase zit (dag 7 en vandaag 1x ververst.

nu komt de grote vraag wat kan ik in mijn superfish panorama 50 in kwijt? Het liefst wil ik natuurlijk mix tussen algen eters (kreeftjes) en liefst beetje diverse soorten visjes in zoals platy's. Kan jij mij wat inspiratie geven?
 
Laatst bewerkt:
Kreeften eten geen algen, wat zijn betty's?
Welkom overigens
Kreeften eten eigenlijk alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Ze eten voornamelijk andere schaaldieren – soms zelfs andere kreeften! – algen, wormen, zee-egels, zeesterren, vissen en aas.
Zo gekopieerd van Google .

Excuses ik haal 2 visjes doorelkaar

Platy's
 
Kreeften eten eigenlijk alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Ze eten voornamelijk andere schaaldieren – soms zelfs andere kreeften! – algen, wormen, zee-egels, zeesterren, vissen en aas.
Zo gekopieerd van Google .

Excuses ik haal 2 visjes doorelkaar

Platy's
Ja google mixt flink raak en zou ik eigenlijk niet alles voetstoots van aannemen, elke kreeftensoort is weer anders, kanibalisme komt overigens niet alleen bij kreeften voor. Wil je kreeften kun je beste kijken naar de leuke oranje cpo dwergkreeft, staat bekend om zijn vriendelijke karakter.
Platy's zijn leuk maar kweken enorm snel en niemand die de jonkies wil (grootste probleem met alle levendbarende visjes) beter kijk je eens naar bijv. de vuurtetra: https://aquainfo.nl/artikel/hyphessobrycon-amandae-vuurtetra/ mooi kleurrijk visje die ook voor een beginner makkelijk te houden is
 
Algen zijn het best te bestrijden door balans te creeren in je bak. Aan algeneters heb je weinig tegen algen. Sommige kunnen je ruiten schoon houden, sommige houden de bodem goed schoon. Dat is erg nuttig! Maar voor algen hoef je het niet perse te doen. Dan eten die platys net zo goed algen op. Planten zijn noodzakelijk tegen algen. Die zijn sterker dan de alg, maar ook gevoeliger voor tekorten.

Dus als er tekort is voor de plant overleeft de alg, als de plant weer genoeg krijgt dan gaat de alg weg. Als je geen alg zou krijgen dan zouden de voedingsstoffen zo hoog kunnen oplopen dat als je niet ingrijpt dit een negatief gevolg kan hebben voor de bewoners. Ze zijn een soort onbegrepen vriend die het alleen maar goed bedoeld heeft. Aan wat voor kreeft achtigen zat je te denken? Echt kreeften, of meer garnalen bijvoorbeeld?
 
Houd er in ieder geval rekening mee dat deze bak echt behoorlijk klein is voor visjes.
Het moeten dus niet te actieve, kleine visjes zijn. Ik denk dat platy's vanwege hun voortplantingsdrift al heel erg snel je bak uitgegroeid zijn....

Je kunt eens bij de familie van de rasbora's, bij de rijstvisjes en bij de lichtoogjes kijken?
 
Wat een leuke berichten allemaal! Fijn dat jullie zo betrokken zijn. De vuur Tetra en bijv cherry garnalen zouden een mooie start zijn als ik zo lees en zelf een beetje rond snuffel. Ik zelf hoopte ik op een iets grotere 1/2 solidair levend is en ook nog kamertemperatuur of vraag ik dan te veel van moeder natuur?
 
Wat een leuke berichten allemaal! Fijn dat jullie zo betrokken zijn. De vuur Tetra en bijv cherry garnalen zouden een mooie start zijn als ik zo lees en zelf een beetje rond snuffel. Ik zelf hoopte ik op een iets grotere 1/2 solidair levend is en ook nog kamertemperatuur of vraag ik dan te veel van moeder natuur?
Het is maar helemaal wat jij kan en wil bieden. Ik heb op youtube wel eens filmpjes gezien van iemand die een zoetwater kreeft uit een restaurant mee nam en er een aquarium voor maakte. Ik zou daar eens naar kijken. Maar ik ben bang dat een solitair levende kreeft al gauw je bewoners wilt eten.

Het kan geen kwaad eerst wat ervaring op te doen en met cherry garnalen heb je wat dat betreft wel een goedde keuze gemaakt. Ik zie bij mij de eitjes onder de buik zitten en ik denk ook dat veel leuker is om te zien voor jullie en jullie dochter!

Ik zou gewoon met niet te veel beginnen en dat opbouwen want hoe moeilijker je het maakt hoe moeilijker het kan gaan worden. Een standaard aquarium met wat doorsnee bewoners is soms al moeilijk zat maar het is helemaal af hankelijk van waar je voorkeuren bij liggen natuurlijk!
 
Wat een leuke berichten allemaal! Fijn dat jullie zo betrokken zijn. De vuur Tetra en bijv cherry garnalen zouden een mooie start zijn als ik zo lees en zelf een beetje rond snuffel. Ik zelf hoopte ik op een iets grotere 1/2 solidair levend is en ook nog kamertemperatuur of vraag ik dan te veel van moeder natuur?
Er zijn een aantal koudwatersoorten in de familie van de Goeramis. Een deel hiervan is solitair of vindt het niet erg om solitair gehouden te worden.
Dit zijn alleen geen standaard Locale Aquariumzaak-vissen, en je zal hiervoor dus bij groothandelaren en hobbykwekers moeten zoeken.
En gemiddeld genomen lusten ze allemaal wel een garnaaltje...
 
Er zijn een aantal koudwatersoorten in de familie van de Goeramis. Een deel hiervan is solitair of vindt het niet erg om solitair gehouden te worden.
Dit zijn alleen geen standaard Locale Aquariumzaak-vissen, en je zal hiervoor dus bij groothandelaren en hobbykwekers moeten zoeken.
En gemiddeld genomen lusten ze allemaal wel een garnaaltje...
Is deze bak niet te klein voor goerami's?
 
Dat is waar natuurlijk, ik vergeet bij betta's nog weleens dat ze bij de goerami's horen.
Overigens zullen er niet veel bakken zijn die een reuzengoerami kan huisvesten (nog afgezien van de vraag of je dat wilt, ik vind ze foeilelijk:sorry:
 
Welkom op het AF
 
En een betta op kamertemperatuur is geen probleem?
 
Soms niet , soms wel maar misschien is je kamertemperatuur wel hoog genoeg om ze te houden.
 
En een betta op kamertemperatuur is geen probleem?
Betta Splendens (de alom bekende Betta) is niet geschikt voor kamertemperatuur.

Er zijn wel betta die koud gehouden kunnen worden, maar de soortnamen zijn mij niet bekend
 
Misschien eens kijken bij:
 
Ik heb de betta splendens wel op kamertemperatuur gehad en dat ging perfect, in het najaar winter was hij rustiger en in het voorjaar en zomer wat drukker/agressiever.
 
De eerste 10 vuurgarnalen zitten er in. Morgen wil ik 10 blauwe garnalen introduceren.
IMG-20230106-WA0014.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de betta splendens wel op kamertemperatuur gehad en dat ging perfect, in het najaar winter was hij rustiger en in het voorjaar en zomer wat drukker/agressiever.
Hoe warm was het bij jou thuis? Wij hebben constant 18,5
 
Als het koud is liep de nachttemperstuur terug tot 16 graden overdag rond de 19 a 20 graden
 
De eerste 10 vuurgarnalen zitten er in. Morgen wil ik 10 blauwe garnalen introduceren.

2 opmerkingen:
• Je bak draait nog maar een week. Garnalen zijn zeer gevoelig voor stikstofverbindingen, die zo'n jong aquarium nog niet zo goed af kan breken. Ik raad aan voorlopig dagelijks 20% water te wisselen (niet meer, want sterk wisselende waterwaarden zijn niet goed voor shrimpies) en over de aankomende drie weken af te bouwen tot de bak een maand oud is. Hierna kan je de waterwissel weer wekelijks of tweemaal wekelijks doen.
• Als je van de soort Neocaridina Davidii twee verschillende kleurslagen bij elkaar zet gaan ze met elkaar kruisen, waardoor je gehele groep langzaam naar wildkleur terug zal keren. Of dit wenselijk is moet je zelf bepalen.
 
2 opmerkingen:
• Je bak draait nog maar een week. Garnalen zijn zeer gevoelig voor stikstofverbindingen, die zo'n jong aquarium nog niet zo goed af kan breken. Ik raad aan voorlopig dagelijks 20% water te wisselen (niet meer, want sterk wisselende waterwaarden zijn niet goed voor shrimpies) en over de aankomende drie weken af te bouwen tot de bak een maand oud is. Hierna kan je de waterwissel weer wekelijks of tweemaal wekelijks doen.
• Als je van de soort Neocaridina Davidii twee verschillende kleurslagen bij elkaar zet gaan ze met elkaar kruisen, waardoor je gehele groep langzaam naar wildkleur terug zal keren. Of dit wenselijk is moet je zelf bepalen.
Is dat alleen bij die soort zo?
 
2 opmerkingen:
• Je bak draait nog maar een week. Garnalen zijn zeer gevoelig voor stikstofverbindingen, die zo'n jong aquarium nog niet zo goed af kan breken. Ik raad aan voorlopig dagelijks 20% water te wisselen (niet meer, want sterk wisselende waterwaarden zijn niet goed voor shrimpies) en over de aankomende drie weken af te bouwen tot de bak een maand oud is. Hierna kan je de waterwissel weer wekelijks of tweemaal wekelijks doen.
• Als je van de soort Neocaridina Davidii twee verschillende kleurslagen bij elkaar zet gaan ze met elkaar kruisen, waardoor je gehele groep langzaam naar wildkleur terug zal keren. Of dit wenselijk is moet je zelf bepalen.
En als toevoeging: wacht beter met het toevoegen van de volgende groep garnalen tot je bak stabieler is, in de regel is dat 4- 6 weken na opstart.
 

Terug
Bovenaan