Nog maar eens een witte stip topic... :-(


Hans Stans

Active member
Lid geworden
25 februari 2018
Berichten
26
Leeftijd
66
Locatie
Veghel
Website
www.hsww.nl
Gisteravond meende ik wat stip te zien op 2 stuks Corydoras Panda en vanmorgen zat er ineens eentje op de aarsvin van een kardinaaltje.

Meteen behandelen dus en wel met wat ik in huis heb.

Bak is een Rio 180 met een netto (!) watervolume van +/- 165 liter (aftrek van bodemmateriaal, stenen en niet gebruikte hoogte). Bezetting is 14 x kardinaaltetra en 10 x Corydoras Panda.

Meetwaarden (van afgelopen vrijdag):
PH 7.5
GH 8
KH 7
NO2 <0.03 mg/l (Tetra)
NO3 1 mg/l (JBL), 12.5 mg/l (Tetra) ??

Wil nu direct beginnen met eSHa Exit, de eerste drie dagen volgens standaard aangegeven methode, terwijl ik de temperatuur geleidelijk opvoer tot net over 30°C. Extra nadoseren waar nodig en/of de 30°C nog niet bereikt is. Na een dag of vijf op die temperatuur waterversen en weer afbouwen naar de 25°C.

Heb vandaag nog 20% ververst, meer durfde ik niet omdat anders de temp te ver zou teruglopen - en dat leek me niet handig bij stip. Voor verversing 24.8°C, er na 22.1°C.

Wat vinden jullie hiervan? En: kunnen mijn Corydoras die hoge temperatuur wel hebben? Ik kan eventueel a.s. dinsdag of woensdag nog wel een luchtpomp bijplaatsen maar dat doet niet af aan het feit dat het warmere water minder zuurstofrijk is.
 
Ik heb wel eens een warmte kuur tot 35 graden gedaan met sterbai in m’n bak en dat ging ze gemakkelijk af dus denk dat je panda dat ook wel kunnen hoor
 
Je meende wat stip te zien.... bij witte stip zit echt heel de vis volledig onder de stippen dus zou nog ff wachten met behandelen tot je het zeker weet.
 
Volgens mij is Esha niet zo werkzaam mer maar f dat ook de Exit betreft wet ik niet zeker. Even andere reactie afwachten.
 
Je meende wat stip te zien.... bij witte stip zit echt heel de vis volledig onder de stippen dus zou nog ff wachten met behandelen tot je het zeker weet.

Ja, goede tip inderdaad. Terughoudendheid met behandelen is een goede leidraad. Maar ik ben er zeker van (de volgende twee stipjes zijn inmiddels verschenen) en ik ben bij stip er graag snel bij omdat het explosief snel kan vermeerderen. Enkele visjes begonnen gisteren ook te "flitsen".

Volgens mij is Esha niet zo werkzaam mer maar f dat ook de Exit betreft wet ik niet zeker. Even andere reactie afwachten.

Dat las ik zo hier en daar ook. Maar ik heb spul voor de zekerheid in huis genomen een week of vier geleden en mocht blijken dat het niet, of niet afdoende helpt, heb ik de temperatuurgang nog. Ik kan i.i.g. nu beginnen en anders moest ik wachten tot dinsdagavond...
 
Staat een beetje onduidelijk van me maar bedoel idd ook niet dat je moet wachten tot de vissen nog zieker worden maar misschien kan je een foto plaatsen?
Volgens mij is het met witte stip niet zo dat er eerst maar een paar zijn en er dan steeds meer worden maar zit gelijk de vis volledig onder.
 
Staat een beetje onduidelijk van me maar bedoel idd ook niet dat je moet wachten tot de vissen nog zieker worden maar misschien kan je een foto plaatsen?
Volgens mij is het met witte stip niet zo dat er eerst maar een paar zijn en er dan steeds meer worden maar zit gelijk de vis volledig onder.

Dank voor je reactie John. Ik had het gister al geprobeerd maar het is me niet gelukt het goed op de foto te krijgen, de stip is klein en de visjes snel. :) Ik zal straks eens een nieuwe poging wagen!
 
Ja dat blijft vaak lastig idd!
Geen idee of er morgen iets open is in je buurt maar zou het zelf eerst proberen met een middeltje van easy life,voogle bv.
 
Hieronder patient 1: de kardinaal met een stip op de aarsvin. Door onscherpte lijkt de stip wat groter dan in werkelijkheid:

18040100_2563lr4900.jpg


Kandidaat 2: stipjes o.a. op de basis van de rugvin:

18040100_2565lr4900.jpg


Cory met een stip op de staartvin:

18040100_2580lr4900.jpg


Nog eens dezelfde Cory (de linkse). Negeer de stip op de kop, dat is een deeltje van een voertablet die ze aan het slopen waren, maar let op (hopelijk is het te zien op de foto) de pukkels op de rugvin en de ruwheid op de staart. Die is ook bij enkel andere Corys te zien.

18040100_2585lr4900.jpg


Ik denk dat het stip is en hoop er aldus heel vroeg bij te zijn maar ik begrijp ook de kanttekening van John. Waarom zo weinig stippen? Waarom flitsen enkele Corys fel, de anderen niet en ook de kardinaaltjes niet?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan