Nog even over dat paaigedrag


Suzanne

Member
Lid geworden
15 januari 2020
Berichten
22
Leeftijd
50
Locatie
Eindhoven
Hoi!!
Ik word helemaal gek van het paaigedrag van 2 nieuwe kleine sluiers naar mijn oudere sluier. Ik heb de 2 nieuwe kleintjes 24 uur apart gezet in een fisftrap in het aquarium om die grote een beetje rust te geven. Weer vrijgelaten en hop, ze gaan weer. Ik vind het zo enorm zielig voor die grote, die krijgt geen moment rust. Ik wil dus of die grote apart gaan zetten nu zoals jullie adviseerde, of.. ik ga die twee nieuwe terugbrengen naar de winkel. Want: als dit structureel blijft gebeuren, en dat vermoed ik wel als het mannetjes zijn, dan zit ik telkens met gestresste vissen. Dat was na het opruimen van mijn ciclide bak nu net niet de bedoeling.
Wat adviseren jullie? Misschien voel ik de stress maar is het voor de grote minder erg dan ik het vind….
Bedankt alvast!!



 

Bijlagen

  • 6B70A835-4422-4081-8FED-F3E37532C439.jpeg
    6B70A835-4422-4081-8FED-F3E37532C439.jpeg
    163.3 KB · Weergaven: 97
Hoe is het hier nu mee, is de boel wat tot rust gekomen?

Dit zijn lastige dingen. Ik heb in mijn bak hetzelfde: één (blijkbaar sexy) vrouwtje dat soms helemaal wezenloos wordt gejaagd door een hyperactief mannetje. Hij zwemt er achteraan alsof ie aan de drugs is. :juggle: De aanleiding is hier vaak een waterverversing. Ik heb wel eens overwogen om het mannetje er even uit te vissen voor de rust. Tot nu toe houdt het steeds snel genoeg op om nog acceptabel te blijven.
 
Tja, moeilijk. Het is wel natuurlijk gedrag en vrouwtjes kunnen ook eiernood krijgen (meen dat dit zo heet) zonder beukend mannetje. Daar kunnen ze ook dood aan gaan.

Meestal is het wel even klaar als de eieren eruit zijn maar ik heb wel eens dagen achter elkaar eieren gehad dat je denk waar komt het vandaan.

Het is wel van belang geen scherpe tierelantijnen in het aquarium te hebben zodat ze niet beschadigd door het gejaag en gebeuk.
 
Hoi, helaas is het vrouwtje overleden. Niet door het paaien hoor, ze had vinrot en helaas heeft de kuur met baktopur direct niet geholpen. Ik ben echt verdrietig, het was zo’n leuke vis. Altijd salto’s aan het maken en super vrolijk.

Ik heb een hoop ellende achter de rug met mijn bak. Het is mis gegaan met de vakantie oppas, veel teveel voer. Toen waren 3 van mijn 4 sluiers dood, en nu dus ook de laatste. Waarschijnlijk doordat er dus heel snel nieuwe vissen bijgezet zijn (door de oppas) waarvan er eentje ziek was. Nu de komende maanden rust in de bak en maar eens kijken hoe het verder gaat. Zo’n leuke vis zal ik niet meer snel vinden ben ik bang.
 

Bijlagen

  • DA415EB6-ACAD-432F-9306-B2735A58046B.jpeg
    DA415EB6-ACAD-432F-9306-B2735A58046B.jpeg
    374.6 KB · Weergaven: 93
Dat heb ik ook vaker gedacht, maar iedere vis heeft zijn/haar unieke eigenschappen. Sterkte in ieder geval. Komt goed, rustig aan...en je komt straks vast weer een leukerd tegen...
 
Wat sneu. :'(

Soms kom je in z on opeenstapeling van ellende. De wet van Murpy.

Sterkte
 

Terug
Bovenaan