Nog een wormen topic...


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Hoi

Gezien ik ook last heb van wormpjes naast m'n andere algen ellende ook maar even een topic aangemaakt. In 1e instantie dacht ik gelijk oh witte wormpjes dat is planaria maar denk eigenlijk dat het opstart wormpjes zijn nu ik wat meer topics op dit forum na gelezen heb. De zogenaamde Detritus wormpjes. Qua bak ben ik algen aan het bestrijden en zit geen vis in dus wordt ook niet gevoerd. Van het weekend zag ik al een lange (echte worm) in de bodem en daar durf ik zeker van te zeggen dat het GEEN planaria was en vandaag zag ik ineens dit op de ruit. Ze zaten gegroepeerd, naja kijk zelf maar.

Ik kon nog niet zo snel een puntige kop zien en er zitten ook langere soort lollistokkies tussen. M'n bak is nu verder 3 dagen in lichtlockdown voor de alg dus vrijdag kan ik pas weer kijken. Heb ook nog 'vakantie' 1 week dus kan pas volgende week eventueel een worm meenemen naar werk voor onder de microscoop. Als het hetgeen is wat ik denk dat het is ga ik denk geen middelen halen en zie ik wel of het zichzelf oplost of dat m'n vissen er wellicht straks van gaan eten. Ik hoor het wel, is dit toevallig ook iets wat na warmer weer meer voorkomt?

Gr
Stefan
 
als het een spitsen neus is dan is het planaria zo ver ik kan zien is dat het niet. zat er net over te denken bij mij zijn als die wormpjes verdwenen omdat me bakken al jaren draaien in systemen waar ze planten groeien met vissen poep kan het soms wel anderhalf jaar duren voor dat het echt is in gedraaid
 
Op dit filmpje kan ik het niet dichtbij genoeg zien. Vaak is een foto duidelijker dacht ik.
 
Ik zie het ook niet goed maar zuinig voeren helpt om het aantal terug te dringen en de opstartwormen worden in de regel snel opgegeten.
 
Foto is niet heel veel duidelijker gezien ze nogal klein zijn. Nou dat is juist het gekke er zit nog steeds geen vis in omdat het verschil in PH en GH te groot is (wordt aan gewerkt), maar dat betekent dus dat ik ook niet voer. Dus of ze moeten afval eten van die blauwalg. Kan wel weer m'n bodemverwarming aanzetten (staat uit vanwege de zomer), wellicht dat het ook helpt tegen de blauwalg. Maar zal kijken vrijdag want dan gaan de vuilniszakken eraf en waterstofperoxide kuurtje voor de laatste eventuele alg en dan is dat hoop ik opgelost.

Maar als het inderdaad opstart wormen zijn dan zullen m'n Corydoras er straks wel raad mee weten gok ik, en ga ik er geen anti worm middelen in doen. Daar las ik sowieso al van dat dat niet altijd werkte en meer voor planaria wormen is.
 

Bijlagen

  • Penaria.jpg
    Penaria.jpg
    59.9 KB · Weergaven: 89

Terug
Bovenaan