NO3 verdwijnt, PO4 loopt op.


Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Nog steeds de evenwicht in mijn bak niet kunnen vinden.
Ik heb het gevoel dat het nog in mijn bemesting zit die niet in balans blijft.
Dit is ook het enige waar ik nog aan sleutel iedere vier weken na een aanpassing.
Nu zit ik dus met een dilemma,
Ik gebruik de all in one van aquariumbemesting.nl maar blijf af en toe algen zien op planten, en zie weinig zuurstof belletjes aan de onderzijde van de bladeren verschijnen. Wat ze voorheen wel heel erg deden. Groei stagneert af en toe en schiet soms in de algen.

Nu merk ik dat ik met de all in one scheef ga lopen met de verhouding NO3 - PO4 aan het einde van de week.
In de Rio 180 voeg ik elke zondag na 50% wissel 40ml all in one toe.
Dit is volgens het etiket ongeveer de juiste week hoeveelheid voor een plantenbak met led en co2 dat ik beide heb.
Overigens voeg ik dan dinsdag, donderdag, zaterdag nog eens 10ml all in one toe. In de hoop dat de waardes dan op peil zouden blijven. Was de gedachte tenminste. Nu merk ik alleen dat mijn PO4 hoger is dan normaal (1,5ppm ipv 1) en dat mijn NO3 bijna niet meer meetbaar is.
Normaal meet ik op zaterdag, dag voor de waterwissel en meet ik meestal 10ppm NO3, 1ppm PO4. Volgens mij vreten mijn planten dus NO3.

Nu is mijn vraag hoe jullie dat aanpakken?
Wekelijks bijsturen met KNO3?
Of nog meer / frequenter all in one toevoegen?
70ml all in one in de week voelt al wat overdreven. En als ik zo snel door die all in one ga, moet ik wel erg vaak bestellen.

Of stoppen met all in one en met poeders gaan werken?

Hier begint het allemaal een beetje te duizelen haha
 
Wij hadden precies hetzelfde (en met ons vele anderen).

Oplossing is gelukkig simpel. Ipv van alles in een een basis plantenvoeding gebruiken en nitraat los bij doseren. Wij hadden ook nog wat fosfaat bij bestelt maar dat ligt ongebruikt in de kast.

Komt bij ons door het dagelijks geven van diepvriesvoer daar zit al genoeg fosfaat in.
 
Komt bij ons door het dagelijks geven van diepvriesvoer daar zit al genoeg fosfaat in.
Ik weet dat Dirk Bazuin dat een keer heeft getest en dat viel erg tegen en dat verhoogde eigenlijk de po4 niet . Zelf voer ik ook 4x diepvries en ook hier moet ik meer fosfaat dan nitraat toevoegen.
 
Ik voeg enkel nog kalium toe :LOL::LOL::LOL::ROFLMAO::ROFLMAO:

maar fosfaat was ik vrijwel direct mee gestopt.
Ook hier komt er voldoende fosfaat het aquarium in via voeding.
Zelfde geld voor nitraat in mijn geval
 
Je aio door gebruiken en aanvullen met los kaliumnitraat of kaliumfosfaat tot aan je gewenste waarde
 
Misschien is het een idee voor TS om de voeding elke dag of om de dag toe te voegen...

Fosfaat en nitraat hangt van zo veel factoren af om meetbaar in het water te blijven....
 
Ja maar zo stevig voer ik niet, krijgen een keer in de week een half blokje tubifex. En verder gewoon micro pellets en ander droogvoer. Nu weet ik wel dat de all in onr van aquariumbemesting vrij stevig is in fosfaat. 12ml op 100l voegt 12,5ppm NO3 toe en 2ppm PO4 misschien dat ik daardoor scheef ga lopen?

Ik zal eerst eens een aantal weken proberen wat extra kno3 bij te voegen en kijken of het dan verbeterd. Moet toch een keer de juiste hoeveelheid voeding kunnen vinden.
Mocht dit niet werken stap ik over op los fosfaat en nitraat toevoegen vanuit de poeders icm profito.
We zullen zien welke manier bij mij gaat werken. We blijven lekker experimenteren zo.
 
Hou deze even in de gaten.
Ik voeg juist profito toe met fosfaat, ijzer en kalium maar kan de balans niet vinden met de fosfaat. En als ik dan de gewenste waarden heb schiet dat gelijk naar de algen toe.
Mijn No3 is wel stabiel op 15ppm.
Ook ik heb LED en Co2 en overweeg om op All in One over te stappen :)

Dus ben benieuwd hoe jij dit gaat aanvliegen.....
 
Laatst bewerkt:
Streef in het begin geen verhouding na maar zorg ervoor dat zowel No3 als po4 goed meetbaar zijn
No3 tussen 10 a40 mg/l
Po4 tussen 1 a 5 mg/l
Als je bak dan een tijdje stabiel en algarm draait kun je waardes eventueel verlagen
 
Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik iets all in one kan verhogen of een extra dag doseren. Zodat ik iig elke dag no3 en po4 meet. En langer wachten tot er stabiliteit vormt. Ipv me druk maken om de verhoudingen. Dan kijk ik het nog even aan voordat ik drastisch dingen ga veranderen
 
Juist, kijken en genieten van je aquarium.
Dan zie je dat het meestal goed gaat of in vroeg stadium waar het fout gaat.

Bijhouden in een dagboek eerder weekboek wat je allemaal doet in je aquarium van waterwissel, waterwaarden toevoegingen, verlichting, dieren die je bij plaatst.
Bij problemen moet je soms weken to maand terug keren om oorzaak te zoeken.
 
Wat ik me wel afvraag, je voegt 40ml toe omdat dat de week dosis is. Maar waarom dan nog eens 3x 10ml?

Ik deel mijn week dosering door 7 dagen. En voeg dat per dag toe en rond af naar boven bij de dosering.

Jij voegt dan eigenlijk bijna het dubbele toe? All in one is toch 30ml per 100l per week. Jou bak heeft netto 150l dus dan 45ml per week doseren.

Ben benieuwd hoe jij dan aan die 70ml komt?
 
Streef in het begin geen verhouding na maar zorg ervoor dat zowel No3 als po4 goed meetbaar zijn
No3 tussen 10 a40 mg/l
Po4 tussen 1 a 5 mg/l
Als je bak dan een tijdje stabiel en algarm draait kun je waardes eventueel verlagen
100% mee eens. Eerst stabiliseren en pas corrigeren als enkele weken nadat de waarden stabiel zijn je problemen hebt. De optimale PO4: NO3 verhouding is niet perse 1:10. Dit hangt af van de soort planten en van alle andere factoren zoal licht, CO2, sporenelementen,dag/nacht ritme, enz enz.
 
Nog steeds de evenwicht in mijn bak niet kunnen vinden.
Ik heb het gevoel dat het nog in mijn bemesting zit die niet in balans blijft.
Dit is ook het enige waar ik nog aan sleutel iedere vier weken na een aanpassing.
Nu zit ik dus met een dilemma,
Ik gebruik de all in one van aquariumbemesting.nl maar blijf af en toe algen zien op planten, en zie weinig zuurstof belletjes aan de onderzijde van de bladeren verschijnen. Wat ze voorheen wel heel erg deden. Groei stagneert af en toe en schiet soms in de algen.

Nu merk ik dat ik met de all in one scheef ga lopen met de verhouding NO3 - PO4 aan het einde van de week.
In de Rio 180 voeg ik elke zondag na 50% wissel 40ml all in one toe.
Dit is volgens het etiket ongeveer de juiste week hoeveelheid voor een plantenbak met led en co2 dat ik beide heb.
Overigens voeg ik dan dinsdag, donderdag, zaterdag nog eens 10ml all in one toe. In de hoop dat de waardes dan op peil zouden blijven. Was de gedachte tenminste. Nu merk ik alleen dat mijn PO4 hoger is dan normaal (1,5ppm ipv 1) en dat mijn NO3 bijna niet meer meetbaar is.
Normaal meet ik op zaterdag, dag voor de waterwissel en meet ik meestal 10ppm NO3, 1ppm PO4. Volgens mij vreten mijn planten dus NO3.

Nu is mijn vraag hoe jullie dat aanpakken?
Wekelijks bijsturen met KNO3?
Of nog meer / frequenter all in one toevoegen?
70ml all in one in de week voelt al wat overdreven. En als ik zo snel door die all in one ga, moet ik wel erg vaak bestellen.

Of stoppen met all in one en met poeders gaan werken?

Hier begint het allemaal een beetje te duizelen haha
All In One heeft best voordelen maar ook een nadeel; de afzonderlijk waardes kan je niet aanpassen. Persoonlijk vind ik het ook duur. Daarom gebruik ik de bemesting poeders zoals die aangeboden worden door aquariumbemesting.nl. Deze zijn eenvoudig aan te lengen met water en geven zo de mogelijkheid om alle afzonderlijke waterwaardes aan te passen. Overigens werken alle bemestingsvormen het meest effectief bij een dagelijkse dosering.
 
Al in one is prima bij het starten van de bak mits met beleid toe gediend ( de verhoudingen op de verpakkingen gaan meestal uit van ideale omstandigheden in de bak)
Op moment dat je er bewoners in zet en gaat voeren is het een zaak goed de waardes te controleren
Immers er gaat een verandering in je water huishouding plaats vinden (lees vervuiling) die door oa door filtering/Bactrie weer omgezet worden naar bruikbare stoffen (po4)
 
Wat ik me wel afvraag, je voegt 40ml toe omdat dat de week dosis is. Maar waarom dan nog eens 3x 10ml?

Ik deel mijn week dosering door 7 dagen. En voeg dat per dag toe en rond af naar boven bij de dosering.

Jij voegt dan eigenlijk bijna het dubbele toe? All in one is toch 30ml per 100l per week. Jou bak heeft netto 150l dus dan 45ml per week doseren.

Ben benieuwd hoe jij dan aan die 70ml komt?

Mijn gedachte hier achter;
Aan het einde van de week wil ik nog steeds NO3 meten. Maar met alleen die 40ml na waterwissel had ik het idee dat dit niet voldeed tot het einde van de week en dus dat het verbruikt is door de planten. Het was iig bijna niet meer meetbaar.

Aangezien ik overal lees dat overdoseren geen kwaad kan, liever meer voeding dan te weinig. Ben ik dus steeds na aantal weken extra 10ml gaan doseren. Om rond die 10ppm NO3 te blijven hangen aan het einde van de week.
De PO4 is nooit een probleem geweest.
Dat brengt mij nu op 40ml na waterwissel en 10ml op dinsdag, donderdag, zaterdag aan all in one extra.
Maar toch schieten de oude bladeren af en toe nog in de alg, en stagneert de groei. En kwam ik er donderdag achter dat mij NO3 weer bijna verdwenen was.

Overigens schrijf ik alles wat ik verander of uit voer in t aquarium op in een schriftje.
 
Het is toch wat allemaal... 25 jaar geleden toen ik mijn eerst bak had maakten we ons hier eigelijk helemaal geen zorgen over... en kijk ons nu :)

Ik snap je beredennatie... ik denk dat in jou geval los No3 toevoegen geen overbodige luxe is. Dit kan ook naast je All in one denk ik. Ook via dezelfde webshop van plantedbox.nl
 
Laatst bewerkt:
Ook gehad maar toch váak planten en vissen die niet happy waren. Ik denk mede door de ontwikkelingen in de verlichting t 8 daarna t 5 en nu led zelfs wat in allerlei soorten en formaten verkrijgbaar is. Tsja tis energie zuinig maar heb een bak gehad zonder vis met planten die het helemaal niet leuk vonden. Moraal van het verhaal een dure led hoefd geen sleutel tot succes wezen. Energie technies is een gewone 860 tl bij de gamma 1 × in het jaar niet veel duurder. Ieder zijn eigen.
 
Mijn gedachte hier achter;
Aan het einde van de week wil ik nog steeds NO3 meten. Maar met alleen die 40ml na waterwissel had ik het idee dat dit niet voldeed tot het einde van de week en dus dat het verbruikt is door de planten. Het was iig bijna niet meer meetbaar.

Aangezien ik overal lees dat overdoseren geen kwaad kan, liever meer voeding dan te weinig. Ben ik dus steeds na aantal weken extra 10ml gaan doseren. Om rond die 10ppm NO3 te blijven hangen aan het einde van de week.
De PO4 is nooit een probleem geweest.
Dat brengt mij nu op 40ml na waterwissel en 10ml op dinsdag, donderdag, zaterdag aan all in one extra.
Maar toch schieten de oude bladeren af en toe nog in de alg, en stagneert de groei. En kwam ik er donderdag achter dat mij NO3 weer bijna verdwenen was.

Overigens schrijf ik alles wat ik verander of uit voer in t aquarium op in een schriftje.
Je wilt aan het einde van de week NO3 meten.
Kennelijk ben je dus van mening dat je een nitraat tekort hebt?
Waarop is dat idee gebaseerd?
Op die oude bladeren die vallen?
Om welke plant gaat het?
 
Je wilt aan het einde van de week NO3 meten.
Kennelijk ben je dus van mening dat je een nitraat tekort hebt?
Waarop is dat idee gebaseerd?
Op die oude bladeren die vallen?
Om welke plant gaat het?

Klopt, op de achtergrond staat een ludwigia repens diamond red. Die vgm zijn oude bladeren leeg trekt op zoek naar nitraat voor de jonge scheuten. Er zitten capsules in de voedingsbodem maar lijkt mij nog steeds op een te kort.
En aangezien ik het af en toe bijna niet meet ga ik daar dus vanuit.
Als het licht aan is vanmiddag zal ik een fototje plaatsen.
 
Wat voor filter materiaal gebruik je???
Dit kan namelijk best wel veel no3 verteren...
 
En wat denk je van siporax of biohome??? Of een heel lang geleden schoongemaakt filter???
 
niet erg dat je filter wat no3 verbruikt dit wil zeggen dat die zijn werk goed doet .
gewoon kno3 iets hoger doseren
 
Wat voor filter materiaal gebruik je???
Dit kan namelijk best wel veel no3 verteren...

Heb een jbl e1502 filter, met een mandje vol siporax, nog een mandje met eheim substraat pro, een maandje met de standaard geleverde bio bollen.
En als start en einde de standaard sponzen. Met op het siporax mandje een laag filterwool.

Denk jij dat ik beter een mandje met de standaard spons kan vullen omdat ik te veel bacterien heb en dat ze dus mijn nitraat weg snoepen?

Filter is vandaag weer geheel schoongemaakt, dit doe ik om de week.
Zodat mijn stroming lekker blijft lopen.
 
Je wilt aan het einde van de week NO3 meten.
Kennelijk ben je dus van mening dat je een nitraat tekort hebt?
Waarop is dat idee gebaseerd?
Op die oude bladeren die vallen?
Om welke plant gaat het?

Dit beeld geven de onderste bladeren van de ludwigia aan. In het aquarium tonen ze meer geel achtig dan op de foto.
De nieuwe jongen scheuten doen t wel gewoon goed.
 

Bijlagen

  • 224E815D-E8C6-49FE-9416-01111540C138.jpeg
    224E815D-E8C6-49FE-9416-01111540C138.jpeg
    130.9 KB · Weergaven: 117
  • C528E914-50D0-4E7A-9F61-0F75385D5B59.jpeg
    C528E914-50D0-4E7A-9F61-0F75385D5B59.jpeg
    144.1 KB · Weergaven: 102
Ik wil even opmerken dat je alleen de filterwatten moet spoelen of vervangen. De rest hoeft niet schoongemaakt te worden. Alleen de fijne sponzen elke 8 of 10 weken even uitknijpen.

Ik weet natuurlijk niet wat jij onder filter schoonmaken verstaat.
 
Heb een jbl e1502 filter, met een mandje vol siporax, nog een mandje met eheim substraat pro, een maandje met de standaard geleverde bio bollen.
En als start en einde de standaard sponzen. Met op het siporax mandje een laag filterwool.

Denk jij dat ik beter een mandje met de standaard spons kan vullen omdat ik te veel bacterien heb en dat ze dus mijn nitraat weg snoepen?

Filter is vandaag weer geheel schoongemaakt, dit doe ik om de week.
Zodat mijn stroming lekker blijft lopen.


Je zou t eens kunnen proberen met wat minder biologisch filter materiaal, maar evengoed worden sponzen ook een biologisch filter materiaal op den duur... Ik ken iemand die alleen filter watten gebruikt en verder niets en toch een super mooie bak heeft met een flinke visbezetting....

Ik kan je niet iets wetenschappelijk onderbouwen, maar ervaring is ook een goede leermeester toch?
 
Gele bladeren zijn gewoon oude of nog de eerste misschien?
 

Terug
Bovenaan