Niwla's 54L


Ik heb reactie gehad van Veldhuis dat zij mijn reactie naar Aqua Medic gestuurd hadden maar nog geen reactie gehad hadden :cool:


En het eerste waterballet is ook een feit. Gister het osmose-apparaat op zolder aangezet om de tank aan te vullen, vervolgens vergeten timer te zetten. Daarna nooooooooit meer aan gedacht. Toevallig moest ik een paar uur later even naar boven en liep er een lekspoor in het trapgat naar beneden :stom:...wat ik zei: gedoemd te mislukken.... :stom:

Ik ga toch kijken of ik op de tank een vaste slangaansluiting kan krijgen zodat ik een shut off valve kan gebruiken waarmee hij afslaat bij een volle tank.
 
Jeetje wat balen voor je! Hopelijk valt de schade mee.

Gelukkig is de osmose-opbrengst redelijk laag dus van een waterval was geen sprake. Er ligt wat water onder het laminaat. Het laat zich even aankijken wat het effect daarvan is. Anders kan dat gedeelte sowieso wel een nieuw laminaatje gebruiken :)
 
Je hebt geen geluk Alwin maar dat vergeten dat herken ik en daarom staat mijn tank met het vullen ook in de doucheruimte achter de drempel.
 
Goed om te horen dat hij binnen is John! Gelukkig is het bij jou ook niet al te makkelijk gegaan anders zou ik extra balen...hahahaha


Komt misschien mede doordat ik erg handig ben he:br::br::br::br::juggle:
 
Je hebt geen geluk Alwin maar dat vergeten dat herken ik en daarom staat mijn tank met het vullen ook in de doucheruimte achter de drempel.

Dat is inderdaad ook wel een goeie. Ik laat hem liever staan waar ie staat (en ga hem ook niet verplaatsen als ie eenmaal vol is) dus toch maar op zoek naar een mogelijkheid om een afslag in te bouwen. Misschien zelfs een vlotter in de jerrycan :!

Komt misschien mede doordat ik erg handig ben he:br::br::br::br::juggle:

En ik erg knap :D:engel::daisy:
 
Ik heb reactie gehad van Veldhuis dat zij mijn reactie naar Aqua Medic gestuurd hadden maar nog geen reactie gehad hadden :cool:


En het eerste waterballet is ook een feit. Gister het osmose-apparaat op zolder aangezet om de tank aan te vullen, vervolgens vergeten timer te zetten. Daarna nooooooooit meer aan gedacht. Toevallig moest ik een paar uur later even naar boven en liep er een lekspoor in het trapgat naar beneden :stom:...wat ik zei: gedoemd te mislukken.... :stom:

Ik ga toch kijken of ik op de tank een vaste slangaansluiting kan krijgen zodat ik een shut off valve kan gebruiken waarmee hij afslaat bij een volle tank.


Ik voel me nu een stuk beter...:daisy:
 
Gisteravond een poging gedaan de (altijd bloeiende) anubia uit de bak te halen om hem buiten de bak te kunnen snoeien. Helaas is het mij niet gelukt deze in 1x uit de bak te verwijderen. Tijdens het verwijderen knapte de plant in tweeen omdat hij erg goed vast zat. Wat is deze plant in een jaar tijd enorm gegroeid. Van een stronkje met een paar blaadjes tot dit:

tq6WmlwyIYYEaU3VHzDqxApPNLLIwIvt.jpeg



Nu moet de bak het dus even zonder doen, en ik moet zeggen dat ik het zo ook geen vervelend gezicht vindt. Ineens blijk je weer meer garnalen te hebben dan op het eerste gezicht gedacht:

tq6WmlwyIYYEaU3VHzDqxApPNLLIwIvt.jpeg


Ik heb de nodige jonge garnalen alweer gespot in de bak en de TDS-waarde is ook behoorlijk aan het dalen als gevolg van de nodige waterwissels. Gisteravond zat hij na de waterwissel en het verwijderen van de anubia op 165. Dat is ook zeker terug te zien in het gedrag van de garnalen.
 
Waar zaten ze op dan Alwin? Ik heb ze op zo n 280 zitten want Jurn had ze ook rond de 300uS.
Zonder die plant is het ook mooi ruim en overzichtelijk.
 
Ze zaten op hun piek op ongeveer 250TDS (~ 390uS). Nu dus op 165TDS (~ 260uS). Wat mij betreft hou ik ze daar.
 
Deze bak is een vrij sneu gezicht op het moment. Drakensteen en verlichting zijn al over naar de grotere bak en siporax voor de nieuwe sump hangt hier alvast in te weken. Achteraf had ik de siporax beter alvast in een filterzak kunnen doen want nu kruipen de garnalen er lekker in.


sDofsQKZzFCiDLs5N_wrXxbA_aavzcZ9.jpeg
 
Zie die er maar eens uit te krijgen :)
 
Dat is een heel andere aanblik nu maar je hebt er een mooie uitdaging voor terug;)
 
Ik heb ooit eens iemand horen zeggen "hoe viezer, hoe beter" voor een garnalen-bak en het schijnt (voor nu) ook echt zo te zijn. Alle stenen zijn uit de bak, het eerder vastgekitte piepschuim is overal zichtbaar, op wat levermos na is de bak verder leeg, Co2 is inmiddels afgekoppeld....waardeloze verlichting boven de bak.....en wat blijkt.....de garnalen hebben het beter naar hun zin dan de afgelopen maanden, zijn actief, eten graag, lopen er een paar rond met eitjes en er kruipen alweer de nodige babies rond :stom:
 
Haha, waarom hebben de garnalen niet eerder gezegd dat het anders moest:D:D. Mooi dat er weer kleintjes lopen hoor:thumbs:.
 
Dan maar geen water meer verversen :p

Ik heb net de boel weer schoon gemaakt. Jammer voor de garnalen.
 
Ik heb ooit eens iemand horen zeggen "hoe viezer, hoe beter" voor een garnalen-bak en het schijnt (voor nu) ook echt zo te zijn. Alle stenen zijn uit de bak, het eerder vastgekitte piepschuim is overal zichtbaar, op wat levermos na is de bak verder leeg, Co2 is inmiddels afgekoppeld....waardeloze verlichting boven de bak.....en wat blijkt.....de garnalen hebben het beter naar hun zin dan de afgelopen maanden, zijn actief, eten graag, lopen er een paar rond met eitjes en er kruipen alweer de nodige babies rond :stom:

Ik wil het bijna bevestigen.

Alhoewel ik wekelijks ververs. En eigenlijk niets heb veranderd. Heeft mijn cube behoorlijk last van algengroei op de ramen. Er zit een groene kaamlaag op.
De bodem oogt niet echt schoon bij de ramen.
De planten doen het goed.

Maar de garnalen fokken als een bezetene. Het krioeld van de kleintjes. Echt meer als anders.

Dus tja, wat nu?
 
Ik wil het bijna bevestigen.

Alhoewel ik wekelijks ververs. En eigenlijk niets heb veranderd. Heeft mijn cube behoorlijk last van algengroei op de ramen. Er zit een groene kaamlaag op.
De bodem oogt niet echt schoon bij de ramen.
De planten doen het goed.

Maar de garnalen fokken als een bezetene. Het krioeld van de kleintjes. Echt meer als anders.

Dus tja, wat nu?

Wat een zooitje heb je er weer van gemaakt Marcel:D;). Haha, zolang de garnalen het naar de zin hebben en het maar goed doen zou ik zeggen laat het lekker zo:deal:
 
Wat een zooitje heb je er weer van gemaakt Marcel:D;). Haha, zolang de garnalen het naar de zin hebben en het maar goed doen zou ik zeggen laat het lekker zo:deal:

In dat opzicht heb je wel gelijk. Maar het oog wil ook wat natuurlijk.

Die kaamlaag stoort mij wel een beetje. En moet daar de oorzaak nog eens van opzoeken.
Fosfaat en Nitraat zijn laag, maar niet 0, en bij garnalen wil je ook weer niet zoveel bij kieperen.

Misschien toch de bodem nogmaals grondig schoonmaken......
 
In dat opzicht heb je wel gelijk. Maar het oog wil ook wat natuurlijk.

Die kaamlaag stoort mij wel een beetje. En moet daar de oorzaak nog eens van opzoeken.
Fosfaat en Nitraat zijn laag, maar niet 0, en bij garnalen wil je ook weer niet zoveel bij kieperen.

Misschien toch de bodem nogmaals grondig schoonmaken......

Precies! Je steekt niet voor niets zoveel energie en geld in een mooie scape :) maar de tegenstrijdigheid is wel raar inderdaad. Wel weer een goede les
 
Deze bak is inmiddels ontmanteld en de techniek voor het grootste gedeelte verkocht :zwaai:
 

Hahaha.... ik weet nu in ieder geval wel maar voor mij de max ligt qua bakken en deze was net eentje te veel... Maar mocht je hem heel erg missen dan heb ik de bak, het meubel en de lily pipes nog beschikbaar hoor :D
 

Terug
Bovenaan