Nitrietpiek???


S

sharonav

Guest
dinsdag het grind vervangen voor zand. filter laten doordraaien en water bewaard. weinig gevoerd.

help:

net kijk ik in mijn aquarium en de uitstroom van het filter is weer sterk verminderd.
maar dat is niet het ergste...

vissen ademen snel en de guppen zwemmen boven in. 5 garnalen zitten ook beetje boven in. de otocinclussen gaan ook vaker naar boven dan normaal. Heb direct de uitstroom meer naar het oppervlakte gericht.
Ik denk meteen nitrietpiek. dus druppeltest en strip getest en ze geven niks aan. Ook zuurstofgehalte is volgens de test goed.

Wat moet ik doen??? 50 % waterwissel of afwachten????
 
Ik zou in elk geval een flinke verversing doen nu. Je bent veel bacterien kwijtgeraakt dus ja dan kan dit gebeuren.

Heb je de no2 met druppels getest?
 
Zou idd ook een flinke verversing doen voor de zekerheid.
 
de testjes blijven allebei geel. ik gebruik de sera test. geel betekent 0,0 mg/l
 
de testjes blijven allebei geel. ik gebruik de sera test. geel betekent 0,0 mg/l

De vissen zeggen iets anders volgens mij... ;)

Verversen! Beter teveel dan te weinig. Desnoods meerdere keren per week tot het stabiliseert.
 
Toch maar verversen zou ik zeggen en het gedrag dan bekijken.
 
Ah Sharon,
zie dat je hier ook om hulp hebt gevraagd, verstandig!

Zoals je al had kunnen lezen sluit ik me aan bij de andere leden.
Zeker 50% verversen en als je het hebt een luchtpompje aansluiten zodat je nog wat extra oppervlaktebeweging krijgt zodat er nog wat meer zuurstof in het water komt.
 
druk bezig!!

20180902_131004.jpg


9 japonica garnalen eruit halen en tijdelijk in 8 liter bakje of gewoon erin laten??
 
Laat maar erin, in dat 8 liter bakje krijgen ze ook weer enorm veel stress en zijn de waterwaardes ook niet stabiel. Tenminste dat ik wat ik zou doen.
 
Wat vervelend joh!

70% verversen mag ook nog wel.

of het nitriet is? heeft er schijn van maar wel vreemd dat je testen niks laten zien.
 
Wat vervelend joh!

70% verversen mag ook nog wel.

of het nitriet is? heeft er schijn van maar wel vreemd dat je testen niks laten zien.

heb nu 50%ververst. Vind het ook vreemd. heb de druppeltest zelfs 2x gedaan
 
50% waterwissel gedaan en luchtpompjd erin gedaan. Laat ze nu even bijkomen van de stress. guppen happen niet meer naar boven in. en de andere vissen ademen ook iets rustiger.

vanavond weer water testen en kijken of de testen dan wel wat aangeven. Dan indien nodig weer een waterwissel.

morgen doe ik sowieso weer een waterwissel.

Ik heb dinsdag sera nitrivec toegevoegd aan het water. Moet ik dat nu weer toevoegen en zo ja hoeveel? heb nu ongeveer 50 liter ververst. doseren op die 50 liter of de hele dosering toedienen?
 
Ook als je niks kunt meten, zou ik net als nu af gaan op het gedrag van de vissen. Blijkbaar was de waterwissel niet voor niks.

Nitrivec ken ik niet persoonlijk dus daar kan ik je geen advies over geven.
 
Ik heb dinsdag sera nitrivec toegevoegd aan het water. Moet ik dat nu weer toevoegen en zo ja hoeveel? heb nu ongeveer 50 liter ververst. doseren op die 50 liter of de hele dosering toedienen?
Enkel doseren naar gelang het ververste water, in dit geval 50 liter.
 
Hoe is het gedrag deze morgen??

alle vissen zwemmen vrolijk rond. de vissen ademen niet meer snel. otocinclussen gaan niet meer naar boven en zijn druk bezig met poetsen. garnalen zitten ook niet meer boven in de bak.

net weer water getest. nitriet en nh4/nh3 beide 0. nitraat 10.

Moet ik nu nog steeds een waterwissel doen?
 
Als ze zich nu gewoon gedragen zou ik het alleen even goed in de peiling houden.
 
Wat een geluk dat je dieren het nu beter doen Sharon , hopelijk blijft het zo en blijf je van verdere ellende gespaard.
 
Ik zou in elk geval erg spaarzaam voeren de eerste tijd.
 
Wat een geluk dat je dieren het nu beter doen Sharon , hopelijk blijft het zo en blijf je van verdere ellende gespaard.

dankje, het is me nog steeds een raadsel wat er aan de hand was. Hopelijk komt het niet terug!
 
Ik zou in elk geval erg spaarzaam voeren de eerste tijd.

doe ik! Ben sowieso al niet zo van veel voeren. Ik voer ook nooit in 1x maar gooi er steeds een beetje in. Zodra ik merk dat de vissen "het lagen liggen" stop ik direct. Dat kleine beetje wat op de bodem komt eten de garnalen , otocinclussen en l187 direct op. Verder voer ik komkommer en courgette maar gaat er na max. 12uren weer uit en max 2x per week.
 
12uren weer uit en max 2x per week???? Waarom haal je het eruit? Bj mij krijgen ze elke dag vers, als het op is.

Gourgette willen ze niet.


Als jij de bodem eruit haalt, en een nieuwe indoet, ben je al die bacterie kwijt.
Nitrivec was een goeie zet, van je. Nitrificerende bacterie. goed gedan.
 
12uren weer uit en max 2x per week???? Waarom haal je het eruit? Bj mij krijgen ze elke dag vers, als het op is.

Gourgette willen ze niet.


Als jij de bodem eruit haalt, en een nieuwe indoet, ben je al die bacterie kwijt.
Nitrivec was een goeie zet, van je. Nitrificerende bacterie. goed gedan.

Zit er wel eens langer in dan 12uur maar meestal hebben ze er na een paar uren geen interesse meer in. Courgette eet mijn l187 wel, en sommige otocinclussen.
voer het 2x per week omdat ik had gelezen dat komkommer de slangen van je filter vuil maken en die zijn bij mij al snel vies ( daardoor weinig doorstroming )
Ze krijgen uiteraard niet alleen maar groente. ook algentabletten en voerstenen met spirulinapoeder of fijngemalen tabletten.
en 2x per week word er diepvries gevoerd , daarna zijn ze ook altijd op de bodem te vinden!
 
Ik weet van komkommer bij de garnalen dat het erg kan verslijmen en vervuilen als het er langer dan 12 uur in ligt en ook daar haal ik het vaak na zo n 12 uur eruit.
Hoe Courgette zich houdt durf ik niet te zeggen.
 
Ik weet van komkommer bij de garnalen dat het erg kan verslijmen en vervuilen als het er langer dan 12 uur in ligt en ook daar haal ik het vaak na zo n 12 uur eruit.
Hoe Courgette zich houdt durf ik niet te zeggen.
Beter.
 
Ja dat is iets harder qua structuur denk ik en komkommer is meer een weke bende. Vooral als het water wat warmer is kan het dan snel versnotteren.
 
Ik laat komkommer er een dag of 3 in zitten. Daarna moet ik het er wel voorzichtig uithalen (als er nog restjes zijn; soms moet ik simpelweg op zoek naar de schillen).
 
Ja dat is iets harder qua structuur denk ik en komkommer is meer een weke bende. Vooral als het water wat warmer is kan het dan snel versnotteren.
Precies.
En de otto's zijn er gek op.
 
Courgette houdt zich zeker 24 uur, nachtje langer en dan vind ik het toch slijmerig worden.
Komkommer inderdaad maar zo'n uur of 12.
 
courgette moet ik wel even kort koken anders wil de l187 ook niet.
komkommer is inderdaad populairder. spruiten , broccoli en doperwtjes kijken ze niet naar om. alleen de japonica's hebben even bij de broccoli gezeten. Mijn garnalen eten sowieso bijna niet van de komkommer. zullen wel genoeg hebben aan de algen op de achterwand en de garnalenkorrels die ze soms krijgen.

ik voer de komkommer trouwens nooit in schijfjes. Neem meestal een stuk van zo'n 8cm en snij die doormidden. Dan kunnen er veel meer tegelijk ervan eten en kunnen ze direct bij het zachte gedeelte. Heb altijd 2 stukken omdat de l187 niet wil delen haha.
 
kijk net naar mijn aquarium en ineens zie ik dit...
otocinclus met een rode buik. Lijkt wel een bloeduitstorting.
heb er 8 en dit is de enigste die dat heeft. Weet niet of het een oude van mezelf is of 1 die ik een paar weken geleden van iemand heb overgenomen.

Kan dit een gevolg zijn van die "nitrietpiek" ?

foto is niet heel duidelijk maar krijg hem niet scherper.

20180904_165536.jpg
 
Als je het kort kookt dan zal het nog sneller vergaan lijkt me zo toe.
 

Terug
Bovenaan