Nitrietpiek & groenig water


K

Kevin voor den Dag

Guest
Goedemorgen Allemaal,

Sinds 4 weken heb ik een nieuw aquarium indraaien van 100L.

Zonder vissen uiteraard en wel planten, nu merkte ik gister dat het water erg groenig oogte.

Voor de zekerheid maar even een watertest gedaan en daaruit bleek dat er teveel nitriet aanwezig was, zoals bij bijna alle opstartende bakken weet ik dat er een nitrietpiek komt. Direct 50% water ververst en dat vandaag ook weer van plan te doen.

Echter vraag ik me af wat de oorzaak van het groenige water is, dit heb ik me grotere bak van 300L nooit gehad?

Alvasy bedankt voor de hulp
 
Bedankt voor het meedenken, de bak staat niet direct in zonlicht. De lampen staan 8 uur op een dag aan, lijkt me toch niet extreem lang?
 
Nee dat is prima verder hoor. Je bak is vrij nieuw en het kan met de opstart te maken hebben doordat je veel nh3/4 hebt of hebt gehad. dat is een boost voor algen. Soms is het een co2 tekort of een combi van factoren.

Heb je een foto van je bak en weet je de waterwaarden?
 
Ah okay, op het moment heb ik geen foto van de bak. En de waardes zal ik opnieuw moeten meten vandaag, echter ben ik momenteel op werk.

Zou dit op te lossen zijn door zuurstofrijke planten te plaatsen? Zoals de Vallisneria Gigantea?
 
Snelgroeiers zijn altijd aan te raden bij de beginfase omdat die veel stoffen opnemen die je liever niet meet.Ik zou ipv de strips eens kijken of je met druppels kan laten meten ergens.
Je hebt nitriet gemeten dus ik denk dat er nog een onbalans is in de bak.
 

Terug
Bovenaan