Nitriet te hoog, wat nu?


Dan is je PH misschien wel oke maar dat zegt niet of de KH, GH en TDS goed is.
Daarvoor zul je precieser moeten sturen dan een beetje gokken dat 50/50 osmose en kraanwater wel goed is.
 
Misschien een stomme vraag, maar hoe merk je aan garnalen dat t nitriet te hoog is?
 
Als de waterwaarden niet in orde zijn kan je dat vaak aan de garnalen zien als ze massaal hoog in de bak gaan zitten,soms kruipen ze dan zelfs uit de bak als dat kan.
En als er niks veranderd worden ze bleek en gaan ze stuiptrekkend op de bodem bewegen
 
Als de waterwaarden niet in orde zijn kan je dat vaak aan de garnalen zien als ze massaal hoog in de bak gaan zitten,soms kruipen ze dan zelfs uit de bak als dat kan.
En als er niks veranderd worden ze bleek en gaan ze stuiptrekkend op de bodem bewegen


Oh jeetje, dat moeten we niet hebben! :(
 
Zojuist de uitslag van de druppeltesten ontvangen:

PH 6,9
KH 2
NO2 <1 (nitriet)
NO3 20 (nitraat)
PO4 <0,1 (Fosfaat)

Best netjes zo volgens mij? Om de Nitriet verder te verlagen heb ik HS aqua snelstgroeiende bacteriën oftewel BactoTurbo gekocht en inmiddels in de bak gedaan.
 
Nitriet moet 0 zijn.
Denk dat je beter nitrivec had kunnen halen althans dat is mijn idee er over.

Doe nog maar een 20% waterwissel.
 
Ik had 2 weken terug in de cichide bak ook een nitriet vergiftiging. Kwam door het vele voeren wat mijn partner doet. Ik heb zeker de helft van het aquarium water ververst en toen nog toxi vec van serre in gedaan. Meer kan je dan ff niet doen. Volgende dag 30% verversen en weer toxi vecht erbij doen. Blijf water testen met een druppel test. En observeer je vissen. Happen ze met bekkie heel snel dan hebben ze het nog steeds benauwd. Blijf dan elke dag 30% water verversen en toxi vec erbij doen. Meestal heb je na dag of 3 het wel weer goed. Voeg ook opnieuw bacteriën toe en voorzichtig met voeren. Ze kunnen best wel dagje of 2 zonder voer.
 
Bedankt @Sjacky ik ben inderdaad bang dat ik de afgelopen dagen iets te veel gevoerd heb. Het is ook zo verleidelijk bij een net nieuw opgestarte bak. Vooral als je visite hebt, even laten zien hoe al die garnalen op de voeding afstormen.
 
Dat is nu precies het stukje discipline wat je moet hebben. Voeren is geen attractie, het is een noodzakelijk iets wat goed moet gebeuren in de juiste hoeveelheden.
Zodra je bak superstabiel is kun je best wel eens een uitschieter hebben, maar zeker in het begin moet je een ijzeren discipline hebben. Je voert héél snel te veel. Garnalen moeten grazen en op zoek naar eten. Kant en klaar voer is prima, maar niet in overdaad.

Dit is ook een van de redenen dat ik mijn plantenvoeding tegenwoordig automatisch toedien. Ik denk er niet elke ochtend aan om het te doen en mijn bak lijd daar onder. Nu ik automatisch elke 2 uur plantenvoeding druppel terwijl het licht brand, zijn de voedingswaarden van mijn water veel beter, zoals de FE is weer op peil. Deze was vaak onmeetbaar laag bij mij.

Vandaag had ik mijn neefje op visite, dus heb ik gewacht met voeren totdat hij kwam, want hij vind het geweldig, maar ik zou nooit overvoeren omdat er bezoek is die graag wil voeren. Heb ook wel eens een 'nee' moeten verkopen bij een onverwacht bezoek, als ik al gevoerd had.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je filmpje zo zie kun je rustig even 2 dagen niet voeren.
Zit genoeg voedsel in voor ze.
 
Ik snap precies wat je bedoelt @Ferry Heibrink en ik ben het helemaal met je eens. Het is ook niet dat ik bewust aan het overvoeren was. Ik heb nooit vaker dan op 1 dag eten gegeven en nooit meer dan de nodige hoeveelheid. Maar er was nieuw eten wat ik niet goed kende zoals brandnetels staafjes en die schenen nog al zwaar op de maag te vallen? En zoals @Samzee ook al zegt, er is genoeg eten in de bak.

Ik heb nu voor het laatst donderdagavond eten gegeven dus is alweer een tijdje zonder. Ik heb de planning om maandagavond weer wat te geven.
 
Yes! :)

Zojuist weer een waterwissel gedaan en de waardes lijken er redelijk goed uit te zien (weliswaar op een strip).

Nitraat 25
Nitriet 0 tot 0,5
Ph 6,4
 
Blijft een indicatie maar ziet er al beter uit inderdaad.
Klopt maar de druppeltest van gister zag er ook al veel beter uit. Het lijkt erop dat de nitriet bijna tot helemaal weg is.

Ik zat trouwens te denken, als de nitriet ontstaan is door over voeren had dit denk ik voorkomen kunnen worden met posthoornslakken, niet?
 
Ik voer mn garnalen helemaal niet op eens in de paar weken een blad.
Eten de restjes wat ik mijn cory's en sundanios voer en daarnaast is er zat op de planten en tussen het mos en alg te vinden voor ze.
 
Niet veel voeren,zeker niet met zo'n relatief klein groepje wat nu in je bak zit.
Is gewoon ervaring wat je na verloop van tijd vanzelf krijgt en weet je precies wat er voor je bakje en garnalen het beste werkt.
 
Van wat precies?
Dacht dat er op de potjes van bv Dennerle Crusta Gran staat dat je per dag 1 korrel per garnaal kan geven.
 
Tetra adviseert wat de garnalen binnen een uur op krijgen. ik geef Tetra Crusta Menu
 
Ah, ik dacht al. Vind je het anders gek dat je nitrietpieken krijg met 1 korrel per garnaal.
 
Heb je trouwens catappa blad erin? Ook wel een leuke en gezonde toevoeging voor garnalen en decoratief.
 

Terug
Bovenaan