Nitriet te hoog, wat nu?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Hallo mensen,

Ik heb vandaag een test gedaan op mijn water met een strip. Ik heb wat water uit de bak gehaald in een kom gedaan en de strip erin gedaan.

Hier kwam een nitriet van 2 uit terwijl deze volgens mij 0 moet zijn. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb bijvoorbeeld Tetra Safe Start liggen, is dit de juiste oplossing?

Alvast bedankt!
 
begin eerst maar eens met een waterwissel voor de zekerheid.
daarna de teststrips weggooien en een druppeltest aanschaffen.

hoe lang draait de bak?
 
Ik heb gister een waterwissel gedaan maar ik zal morgen nog een waterwissel doen. De teststrips heb ik gekocht als steekproef om een indicatie te krijgen van de waardes.

Een te hoge nitriet betekend toch een te weinig aan bacteriën in de bak?
 
hoe lang draait de bak en is dat die met de CR?
 
De bak draait zo'n 3 weken maar wel met water van een ingedraaide bak en een uitgeknepen filterspons van een ingedraaide bak. Het gaat inderdaad om de CR.
 
heb je een druppeltest?
vraag dat omdat je de teststrips gekocht heb voor indicatie.
 
Ik laat de druppeltest bij de aquariumwinkel doen, ik heb alleen een Ph druppeltest in huis.
 
Boel is toch uit balans geraakt door de verandering.
Hoeveel liter had je ververst dan gisteren?
 
Als een stripje nitriet aangeeft kan je er wel van uitgaan dat het klopt hoor,niet de precieze hoeveelheid maar maakt niks uit natuurlijk.
 
investeer in een druppeltest koffer.
kost je weinig en scheelt een hoop paniek en ellende omdat de waardes op de teststrip niet bepaald correct zijn.
https://www.bol.com/nl/p/colombo-test-lab-case/9200000011241918/
Als ik dat soort dingen toch eens eerder had geweten voordat ik grof geld uitgaf aan troep die ik schijnbaar niet nodig heb :'(

Boel is toch uit balans geraakt door de verandering.
Hoeveel liter had je ververst dan gisteren?
Ik dacht ongeveer 3 liter op een 30 liter bak.
 
Als ik dat soort dingen toch eens eerder had geweten voordat ik grof geld uitgaf aan troep die ik schijnbaar niet nodig heb :'(.

Dat soort fouten heb ik ook gemaakt.
Kan het beter eerst hier vragen voor je geld uit geeft (of goed zoeken in de schat aan info die hier te vinden is)


Als een stripje nitriet aangeeft kan je er wel van uitgaan dat het klopt hoor,niet de precieze hoeveelheid maar maakt niks uit natuurlijk.

Teststrips vertrouw ik niet.
Hier een sample liggen en meet geen nitraat en veel nitriet, druppeltest zegt 0 nitriet en 20 nitraat.
Trek ik mijn conclusie uit.
 
Teststrips vertrouw ik niet.
Hier een sample liggen en meet geen nitraat en veel nitriet, druppeltest zegt 0 nitriet en 20 nitraat.
Trek ik mijn conclusie uit.

Of jij kijkt niet goed of de waarden zitten omgedraaid op het stripje! ;)
 
Ik zou nu al wat verversen hoor voor de zekerheid en niet wachten tot morgen.
 
Heeft het nut direct daarna te testen of moet het nieuwe water nog indraaien?
 
Meet gelijk je verse water even.
 
Toevallig vandaag osmose water gekocht. Dus ik ververs daarmee
 
Bij een aquariumwinkel 25ct de liter. Ik weet niet of er nog goedkopere adresjes zijn.

Zojuist 20% ververst met puur osmose water om de Ph ook omlaag te brengen. Strip test geeft nu een nitraat van ongeveer 25 en een nitriet van iets meer dan 0,5.

De Ph waarde was volgens de strip van 6,8 naar 6,5 gezakt. Echter zei de Ph druppeltest eerst 7,5 en nu na 20% osmose water nog steeds 7,5 :S

Als de waardes nu op korte termijn te hoog blijven dan spoedig weer een waterwissel doen, of gewoon een weekje wachten met verversen?
 
Heb je je osmose water wel goed aangemaakt?
Gh, kh, ph en tds resultaten daarvan?

Test je osmose water eens met de strip en wat is de nitriet daarvan?
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Test op osmose water gaf alles 0 of meest lage waarde aanwezig op de strip
 
Wat adviseren jullie mij nu verder te doen, snel weer een waterverversing?
 
Een druppeltest kopen en je eerst verder inlezen wat betreft osmose gebruiken want wisselen voor puur osmose is je garnalen op den duur om zeep helpen
 
De bak draait zo'n 3 weken maar wel met water van een ingedraaide bak en een uitgeknepen filterspons van een ingedraaide bak. Het gaat inderdaad om de CR.

Dan had je denk ik beter even kunnen wachten met het plaatsen van bewoners. In water zitten weinig goede bacterien dus je bent begonnen met die uit de oude filter en dat is wel iets maar niet genoeg. De bacteriecultuur moet zich opbouwen en ik zou de no2 goed in de gaten houden en flink verversen want garnalen zijn vaak erg gevoelig daarvoor.
 
Nitriet is zeer giftig!
Dus blijven verversen, net zo lang totdat het vlakje op de teststrip wit blijft!

Echt heel belangrijk.

Let er ook op dat de kleuren van de teststrip niet in elkaar overlopen, want dan krijg je een vertekend beeld.
Dan lijkt het misschien of je vlakje verkluerd is, maar komt het van het vlakje daarnaast.

Ook daarom zijn druppeltesten fijner.
 
Nitriet is zeer giftig!
Dus blijven verversen, net zo lang totdat het vlakje op de teststrip wit blijft!

Echt heel belangrijk.

Let er ook op dat de kleuren van de teststrip niet in elkaar overlopen, want dan krijg je een vertekend beeld.
Dan lijkt het misschien of je vlakje verkluerd is, maar komt het van het vlakje daarnaast.

Ook daarom zijn druppeltesten fijner.

:thumbs:
 
Merk je aan zo n nitriet gehalte niet meteen iets aan het gedrag van je garnalen ?
 
Bedankt voor alle reacties!

Merk je aan zo n nitriet gehalte niet meteen iets aan het gedrag van je garnalen ?
Normaal gesproken zou ik denken van wel maar ze zijn verrassend actief en bezig in de bak!

Kun je ook te veel verversen? Aangezien je dan misschien juist weer bacteriën weg haalt?
 
Te veel verversen kan in principe niet maar jij bent nu met osmosewater bezig dus let wel op dat je eventueel mineralen toevoegt wat Johan eerder al aanhaalde.
 
Te veel verversen kan in principe niet maar jij bent nu met osmosewater bezig dus let wel op dat je eventueel mineralen toevoegt wat Johan eerder al aanhaalde.
Ik hoef geen osmose te gebruiken kan ook gewoon kraanwater gebruiken.

De aquariumwinkel zij als je je waardes (Ph) omlaag wilt hebben kun je verversen met 100% osmose. Als je waardes op orde zijn doe je 50/50 met kraanwater verversen.
 

Terug
Bovenaan