Nitriet probleem ..Help !


J

Jeeto

Guest
Beste mensen,

Ik heb nu ruim een week vissen in mijn aquarium. maar na sterfte in mijn bak ben ik het water gaan testen. en er kwam een oranje kleur uit na de druppel test van tetra. Terwijl voordat ik er vissen in deed er een licht gele kleur uit de test kwam. conclusie is dat er een nitriet probleem is in mijn aquarium. En dat kan heel goed kloppen omdat ik in het begin misschien een paar keer teveel voer had gegeven. Ondertussen heb ik bijna elke dag water ververst, ongv 1/3 van het water . Aan het verse water het ik bacterie toegevoegd van easylife op advies van de vissenwinkel. Mijn vraag nu aan jullie is. Gaat het nitriet problem vanzelf weg als ik maar dagelijks ga verversen en testen ? of moet men een ander methode om gebruiken om nitriet probleem tegen te gaan. Ook zie ik dat mijn CPO kreeftje raar doet de laatste 2 dagen ik vind hem soms op zijn rug doodstil .En ook probeerde hij om onder een beeldje te komen . Heel raar. ik zie dat het onderste deel van zijn lijfje redelijk glanzende kleur heeft terwijl zijn bovenste deel een doffe kleur heeft. En vreemd genoeg lijkt hij wat groter..

Graag hoor ik van jullie over hoe ik het beste dit probleem kan oplossen.


Begonnen op zaterdag30-06-18met beestjes erin.
7x roodkopzalmen
1x Betta kempvis
1x CPO dwergkreeft.

Zondag ochtend 3 dode vissen. (roodkopzalmen)
Maandag middag 2 dode vissen ( roodkopzalmen)

maandag water ververst
dinsdag water ververst.
donderdag water ververst.
vrijdag water ververst
zaterdag water ververst
en vandaag maandag weer water ververst.
dinsdag vandaag eigelijk op moment van bericht typen ga ik weer water verversen en bacterie toevoegen elke dag totdat het nitriet neutraal of 0 is op advies van de vissenwinkel.

mijn betta heb ik een kweekbakje in mijn aquarium gedaan omdat ik gescheurde vin heb opgemerkt.
en ik heb 1x gezien dat een van de overgebleven 2 de betta beet en de betta schoot weg dus ik bescherm mijn betta tijdelijk op deze manier.die kreeft moet ook weg ondanks dat ik hem leuk vond maar ik heb gezien dat hij best groot kan worden dus dat vind ik nog wel beetje eng met mijn betta want me betta is nog niet zo groot. dit eigenlijk de aquarium van de betta maar die 2 roodkoppen hebben alles nu terwijl zij paranoia zijn..

Mvg nogmaals alle tips zijn welkom. !
 
Oja mensen hebben mij hier verteld dat roodkoppenzalmen zowiezo niet geschikt zijn voor mijn aquarium qua afmeting. 51x 30x25 deze vissen zouden in minimaal 1 meter of 1meter20 brede aquarium moeten leven en zijn dus niet geschikt als gezelsschap visje voor mijn betta en in deze aquarium en toen ik dit vertelde vandaag tegen het oude vrouwtje in de vissenwinkel toen zij ze dat dat niet per se de reden is waarom ze aggresief zijn . volgens haar waren mijn 2 roodkopzalmen aggresief door het nitrietgehalte en dat ze daardoor mischien mijn betta aanvielen. en toen ik over dat van die kreeft vertelde toen bleef ze wat stil toen begon ik over dat hij mischien aan het vervellen was .. maar goed dat zien we wel later
 
Hoelang heb je de bak laten indraaien? Nitriet is een probleem dat weer weggaat als de bacteriecultuur op orde is en wellicht dat je dit probleem hebt door het vele voer of dat de bak nog niet goed is ingedraaid en overbelast is.
Ik weet niet of de cpo goed gaat met de Betta want soms willen cpo s nogal graag vinnen happen. Roodkopzalmen moet je inderdaad groter houden.
Een Beta houdt ook van rustige medebewoners en ik denk dat dit in dit bakje voor problemen kan zorgen.
Hoe hoog is nu het nitrietgehalte eigenlijk?
 
Hoelang heb je de bak laten indraaien? Nitriet is een probleem dat weer weggaat als de bacteriecultuur op orde is en wellicht dat je dit probleem hebt door het vele voer of dat de bak nog niet goed is ingedraaid en overbelast is.
Ik weet niet of de cpo goed gaat met de Betta want soms willen cpo s nogal graag vinnen happen. Roodkopzalmen moet je inderdaad groter houden.
Een Beta houdt ook van rustige medebewoners en ik denk dat dit in dit bakje voor problemen kan zorgen.
Hoe hoog is nu het nitrietgehalte eigenlijk?


Hoi Jessica pilon, ik heb de bak 20 dagen laten draaien. voordat er vissen in zijn gegaan. en het nitriet gehalte was gister volgens mijn test rond de 0.3 mg/Liter. en volgens de test moet ie <0.3 mg/Liter zijn.
 
Eigenlijk moet je minimaal 4 weken wachten met vissen plaatsen. Je hebt dus de vissen geplaatst terwijl waarschijnlijk nog niet alles op orde was en door de xtra belasting van de vissen krijg je dan wat nitriet in je bak wat problemen kan geven. Is je gehalte momenteel 0,3 of kleiner dan 0,3 want anders zou ik nog gaan verversen.
 
Ik zeg altijd zes weken wat zijn nu die extra twee weken op een mensen leven.
Dan zit je wel veel zekerder.
 
ik 0,3 of iets groter.. ik ga zo ook verversen. weer 1/3 en dan weer die easy start van easylife toevoegen bacterial combi system. ik ging ook mijn water laten testen voordat er vissen in gingen. maar de visvrouw zei ja het kan nu wel. ik had zonder probleem wel een week langer kunnen wachten. dit is gewoon verkooplust icm mijn ontwetendheid. ik zoek de forums altijd op als er iets mis gaat na aanschaf nooit om informatie op te doen voordat ik iets ga kopen. daar heb ik nu wel van geleerd. ik vertrouw die viswinkels maar zij willen gewoon verkopen.
 
Ja ze zeggen soms snel iets want dan kunnen ze wat verkopen he. Al doende leert men Jeeto;)
 
Ik zeg altijd zes weken wat zijn nu die extra twee weken op een mensen leven.
Dan zit je wel veel zekerder.
Daar kunnen de Thaise voetballertjes je vast een heel goed antwoord op geven.

Wat het iedere keer toevoegen van bacteriën uit een flesje betreft zou ik terughoudend zijn; als het goed is 'wonen' die al in het filter en de bodem.
Het evenwicht moet m.i. uit zichzelf ontstaan zonder dat je er iedere keer weer kunstmatig iets aan toevoegt.
 
Wat extra toevoegen zou denk ik geen kwaad kunnen als is het normaliter geen noodzaak.
 
Daar kunnen de Thaise voetballertjes je vast een heel goed antwoord op geven.

Wat het iedere keer toevoegen van bacteriën uit een flesje betreft zou ik terughoudend zijn; als het goed is 'wonen' die al in het filter en de bodem.
Het evenwicht moet m.i. uit zichzelf ontstaan zonder dat je er iedere keer weer kunstmatig iets aan toevoegt.
Laat ik het anders zeggen mijn ene bak draait al meer als 10 jaar en blijft nog wel even draaien.
Wat zijn twee weken draaien ten opzichte van 530 weken.

Wat die toevoeging betreft ja daar ben ik het mee eens.
Pas een bak ingedraaid zonder dit soort toevoeging. Plan was 8 weken maar door eerder beschikbaar komen van de visjes zijn het er 7 geworden. Maar met 8 kleine visjes op 135 liter netto durfde ik dat wel aan.
 
Inderdaad is geen bak gelijk en het hangt van meer factoren af wanneer deze goed is ingedraaid en als je goed zegt dan kan dit soms maanden duren. Neemt niet weg dat gemiddeld na 4 weken indraaien een bak een geringe bezetting aankan.
 

Terug
Bovenaan