nitriet piek en nitriet filter


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Kan je met een nitriet/fosfaat filter een nitrietpiek voorkomen
 
Wat versta je onder een nitrietfilter?
 
Kan je met een nitriet/fosfaat filter een nitrietpiek voorkomen
Voorkomen niet, als het over een nieuw op te starten bak gaat heb je dit juist nodig, verder zou het niet voor mogen komen tenzij je wat aan de bodem gaat doen, maar dan is veel verversen de oplossing.
 
Fosfaat staat ook los van nitriet want uit nitriet wordt nitraat gevormd en gen fosfaat.
 
inderdaad een leesfout
 
Kan gebeuren maar nitriet komt eerder dan nitraat dus daar helpt het niets tegen. Uit nitriet komt nitraat.
 
En het beste nitraat filter is groen met steeltjes en blaadjes :D
 
Het beste nitraatfilter is een flinke waterverversing :)
 
Vandaar ook dat men wel snelgroeiers adviseert omdat dit opnemen waardoor het niet in nitriet wordt omgezet.

Ik weet niet of ze zowel nh 3 en nh4 kunnen opnemen.


Edit: zover ik lees is het enkel de ammonium dus.
 
Vandaar ook dat men wel snelgroeiers adviseert omdat dit opnemen waardoor het niet in nitriet wordt omgezet.

Ik weet niet of ze zowel nh 3 en nh4 kunnen opnemen.


Edit: zover ik lees is het enkel de ammonium dus.

Maakt niet uit. Is evenwicht. De pH bepaald de verhouding tussen de 2 vormen.

Dus als de plant de ammonium opneemt, gaat er weer een beetje ammoniak naar ammonium.
 
Zover ik weet heb je bij een hogere ph ammonium en bij een lage het meer gevaarlijke ammoniak toch? Of is dit weer een erg lastig scheikundig verhaal:S

Ik las hier laats dat bv Cryptos graag wat ammonium opnemen/opslaan en als ze dan op een lage ph komen te staan dat dit ammoniak wordt en dat de plant daar dan niet tegen kan en een klap krijgt. Of dat klopt weet ik dus niet.
 
Als je een ongewenste nitrietpiek wil opvangen kun je zeoliet gebruiken of seachem prime.
 
Zover ik weet heb je bij een hogere ph ammonium en bij een lage het meer gevaarlijke ammoniak toch? Of is dit weer een erg lastig scheikundig verhaal:S

Ik las hier laats dat bv Cryptos graag wat ammonium opnemen/opslaan en als ze dan op een lage ph komen te staan dat dit ammoniak wordt en dat de plant daar dan niet tegen kan en een klap krijgt. Of dat klopt weet ik dus niet.

Je hebt het alleen omgedraaid.

Bij een hogere pH heb je meer Ammoniak (NH3)
Bij een lagere pH heb je meer Ammonium (NH4)

Het gaat hier wel om relatieve hoeveelheden. Dus als je veel Ammonium hebt, dan heb je bij een lage pH ook wat meer Ammoniak.

Het Ammonium is ongeveer 400x minder giftig als Ammoniak. Maar het is daarom nog steeds niet gezond.

En ook al is de pH van het water laag genoeg, de pH van de vis zelf is ongeveer 7,5. Dus hoger dan ons water.
Dus de vis heeft alsnog last van Ammoniak.

Voor extra info hierover.

https://www.aquainfo.nl/stikstof-in-het-aquarium/
 

Terug
Bovenaan