Nitriet blijft verhoogd


MarcovanDam

Member
Lid geworden
4 januari 2023
Berichten
16
Leeftijd
57
Na eind vorig jaar geheel groen in het vissen houden, mijn dochter wilde graag een bakje op haar kamer, begonnen te zijn met een veel te vol bakje van marktplaats, 60 liter met 4 sluierstaarten, 2 borstelneuzen en 4 tetra`s, ben ik inmiddels al redelijk veel wijzer geworden in alles wat met vissen houden te maken heeft.
Dat die bak veeeeeel te klein was kwam ik al heel snel achter, maar mijn dochter was nog sneller aan de sluiers gehecht dus de deur uit was geen optie meer.
Dus maar een 180 liter aangeschaft en een nieuw huis voor de borstelneuzen en de tetra`s gevonden, en veel geleerd over waterwaardes en onderhoud. Ik heb een achtergrond in chemie en biologie dus het was wel liefde op het eerste gezicht, en al snel sloeg de MTS toe:)
Inmiddels heb ik al 5 bakken staan met verschillende vissen en garnalen, i`m loving it! Het optimaal inrichten van filters met zoveel mogelijk biologische filtratie vind ik een van de leuke kanten, en over het algemeen lukt het me prima om de waterwaardes perfect te houden op 0 ammoniak, 0 nitriet en 5 tot 15 nitraat.
Met een JBL labkoffer houd ik de waardes goed in de gaten.

De sluiers vonden het zo fijn in hun grote bak dat ze bosjes ingedoken zijn en het is me gelukt om 8 baby`s groot te brengen, die zijn inmiddels ruim een half jaar en groeien lekker. Helaas wel 2 van de originele eerste 4 sluiers verloren, ik denk dat de overgang naar een grote bak en voldoende eten na een jaar in een veel te kleine bak bijna zonder eten intern teveel problemen gegeven heeft.
Na het grootbrengen van de baby`s in een 125 liter bak kon het hele spul bij elkaar, maar was er natuurlijk wel weer een grotere bak nodig. Eerst een 450 liter aangeschaft, maar die kon helaas niet de trap op dus moeten we het met een 350 liter doen. 10 nog niet al te grote sluiers, waarvan 1 echt heel klein blijft, is wel wat teveel voor 350 maar voor nu zou het wel moeten lukken lijkt me,
ze hebben ruimte genoeg om lekker te zwemmen en te grondelen en zien erg gezond en gelukkig uit. Ik voer met mate een gevarieerd dieet van Dr. Bassleer, Hikari fancy goldfish, bloedworm, zelf gekweekte artemia en groentes.

Omdat er natuurlijk wel een flinke bioload is heb ik er naast de JBL 1502 nog een JBL 902 bijgezet, beide met 1 mand met spons onderin en verder maximaal gevuld met siporax en seagem matrix. Het water is kraakhelder en ruikt prima, de bak is schoon en met regelmatige waterwissels blijft het nitraat ook prima.
Maar ik blijf wat nitriet meten, net voor de waterwissel zo 0,1 a 0,2. Ammoniak is wel 0 constant. De laatste uitbreiding van het filter is nu bijna 3 maanden geleden dus ik zou verwachten dat nitriet nu toch ook wel naar de 0 zou gaan. Ik vind het vooral vreemd dat ammoniak wel strak 0 blijft maar de nitriet niet.
Dus de vraag is hoe krijg ik die nitriet ook naar 0?
Toch nog wat meer tijd nodig?
Is het toch zodanig teveel qua load dat het stomweg niet zal lukken?
Heeft het zin om de 902 te vervangen voor een 2e 1502 om nog wat meer matrix toe te kunnen voegen?

Moet ik me zorgen maken over de 0,05 tot 0,2 nitriet of zouden de sluiers daar wel tegen moeten kunnen?

Alvast mijn dank!
 
Welkom Marco!

Ik ben geen sluierkenner, maar kan je toch al wel een eindje op weg helpen.
Nitriet moet 0 zijn, het is giftig voor je vissen en vooral sluierstaarten met hun niet-optimale lichaamsbouw zijn daar -zo mogelijk- nóg gevoeliger voor.
Er kunnen een aantal oorzaken zijn dat je nitriet niet 0 is:
Test vervallen. Op de labkoffer staat een houdbaarheidsdatum, als deze voorbij is worden de tests onbetrouwbaar.
De filterhoeveelheid lijkt mij op het randje. Ik heb zelf een Juwel350, heb daar het interne filter op met de JBL1502 en dat is voor mijn bak genoeg. Maar: ik heb geen sluiers, de bioload is bij mij toch een stuk lager en de bak staat vol met snelgroeiende planten. Dat heeft weliswaar niet direct invloed op het nitriet gehalte, maar zorgt wel voor een verminderde belasting van de filters.
Schoonmaakregime van je filters. Hoe en hoe vaak maak je je filters schoon?

Dit zijn zo een paar zaken die bij me bovenkomen, totdat de sluieraars tijd hebben gehad om op je vragen te antwoorden. Ik hoop dat je er snel uitkomt wat de oorzaak is!
 
Waar meet je mee en heb je al eens een ander merk geprobeerd?
In mijn zeewaterbak had ik volgens Colombo ook steeds een minimale hoeveelheid nitriet en vond dat raar en heb een Salifert test gekocht en daar was de no2 zoals het hoort 0 dus er kan verschil inzitten.
 
Waar meet je mee en heb je al eens een ander merk geprobeerd?
In mijn zeewaterbak had ik volgens Colombo ook steeds een minimale hoeveelheid nitriet en vond dat raar en heb een Salifert test gekocht en daar was de no2 zoals het hoort 0 dus er kan verschil inzitten.
John, de TS gebruikt net als ik een JBL testkoffer.

Hoi @MarcovanDam - Marco.
Wat voor biologisch filtermateriaal gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, ik zal de vragen even verzamelen. Alvast dank voor het meedenken!
Meetfouten zal het niet zijn, bij mijn overige bakken meet ik wel de nitriet 0, of lager dan 0.05 volgens de test.
Het betreft een JBL pro testkoffer.

In de filters zit zoveel mogelijk seagem matrix en siporax. Het is trouwens een 1902 en een 902. Ik maak ze om en om schoon, elke 2 weken dus per filter 1 keer in de maand. Dan spoel ik licht de sponzen in tankwater en vervang de filterwatten. De media gaat in de mandjes ook in een bak met tankwater.
 
Waarom maak je het filter zo vaak schoon? Dat lijkt mij de grootste "boosdoener". Als de doorstroom nog goed is lekker van de filters afblijven.
 
Ben het met Rens eens dat elke maand teveel van het goede is en je moet dat pas doen als de uitstroom zichtbaar minder wordt. Nu verlies je telkens veel bacterien.
 
Ik hou van schoon :) Maar dat is wel een goed punt denk ik. De uitstroom blijft prima, wel zijn de filterwatten wel flink zwart na een maandje. Maar als hij blijft stromen zou dat dus niet erg zijn.
Ik zal het onderhoud eens flink terugbrengen om te beginnen en kijken hoe het dan gaat, en ik ga toch maar de 902 vervangen voor een 1902.
 
Bij filters betekent zwart goed. Dat zijn je filterbewoners die je in de watten wilt leggen. (Letterlijk!)
 
Ik hou van schoon :) Maar dat is wel een goed punt denk ik. De uitstroom blijft prima, wel zijn de filterwatten wel flink zwart na een maandje. Maar als hij blijft stromen zou dat dus niet erg zijn.
Ik zal het onderhoud eens flink terugbrengen om te beginnen en kijken hoe het dan gaat, en ik ga toch maar de 902 vervangen voor een 1902.
Ik heb ook tijden filterwatten in het eerste mandje gebruikt en die mag je gerust om de paar weken wel uitspoelen of vervangen maar de rest van de media moet je niet te vaak schoonspoelen.
 
Even een kleine update, de afgelopen weken de filters met rust gelaten, alleen de wekelijkse waterwissel gedaan. Net even getest en nitriet is terug van tijden lang 0,2 naar krap 0,1. Dus het lijkt er op dat ik inderdaad de filters te vaak verstoorde, ondanks dat ik het voorzichtig deed met aquariumwater en de mandjes met bio filters alleen daar even doorheen haalde.
Stroming is nog prima, dus ik laat ze nog een tijdje met rust, kijken of ik eindelijk weer naar de 0 nitriet kom.
Bedankt voor de goede adviezen!
 

Terug
Bovenaan