Nitraat wordt nitriet?


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Ik heb me onlangs aamgemeld op gek(garnalenenkreeftenforum)

Nu kreeg ik daar wat feedback op mn waterwaarden. Maar ik snap er de helft niet van.

Volgens diegene is een nitraat van 10 veel te hoog en wordt dat snachts omgezet naar nitriet en ammoniak?

Ik dacht dat de stikstofkringloop niet zo werkte maar begin nu aan mezelf te twijfelen.

Begrijpt iemand wat hier bedoelt wordt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat het Jurn is geweest die dat schreef, die schrijft wel vaker verwarrend, verder wel een aardige gooser.

Anyway, je hebt eerst nitriet (NO2) en dat word door je bacteriecultuur omgezet naar nitraat, voor garnalen is een nitraat (NO3) van 10 prima te doen
 
Ja dat was ook mijn idee. Maar begrijp jij dan wat er bedoeld wordt met No3 wordt snachts ni en no?
 
Dankjewel voor je snelle reactie iig.
Ligt het niet aan mij! Jammer dat je geen lis meer bent! Al moet ik zeggen dat ik het hier wel overzichtelijker vind e.d.
 
Maar voor je vraag, No2 word omgezet naar No3 en naar mijn mening veranderd dat niet in een nachtje maar is een proces welke moet plaatsvinden in een opstartende bak.
 
Of deze.

81933B49-31F5-4EE8-B8B4-A56252944115.png
 
Haha ik begrijp de gewone stikstofkringloop mensen!
Alleen het principe van snachts verandert deze, daar had ik nog nooit van gehoord.
 
Haha ik begrijp de gewone stikstofkringloop mensen!
Alleen het principe van snachts verandert deze, daar had ik nog nooit van gehoord.
Naar mijn idee zal er best een kleine verandering zijn, de planten veranderen ook in hun opname en afgiften waar de volgende cyclus weer gebruik van word gemaakt, maar of wij dat zuiver kunnen meten heb ik mijn vraagtekens bij.
 
Bedankt @TonHageraats
Ben weer beetje gerustgesteld!
 
stikstofkringloop is voor sommige mensen hocus pocus en halen allerlei dingen door elkaar.

maar de basics zijn gewoon echt heel simpel: schijt/pies word NH3/4 ammonia/ammoniak -> no2 Nitriet -> no3 nitraat.
De volledige omzetting naar nitraat gebeurd in je filter/substraat. het eindproduct no3 krijg je alleen uit je bak met heel veel planten of met waterwissels.

als je het diepere ervan wilt weten word het wel een lap tekst voor gevorderden maar als je bovenstaande uit je hoofd leert ben je al voor 99% geholpen.
 
Ik vind dit niet zo netjes om eerlijk te zijn.
Zou het zelf enorm lullig vinden als ik hier iemand probeer te helpen en die persoon letterlijk mijn reactie op een ander forum gaat zetten op deze manier.
Vraag aan die persoon daar om een duidelijkere uitleg...
 
Ik vind dit niet zo netjes om eerlijk te zijn.
Zou het zelf enorm lullig vinden als ik hier iemand probeer te helpen en die persoon letterlijk mijn reactie op een ander forum gaat zetten op deze manier.
Vraag aan die persoon daar om een duidelijkere uitleg...

Hmm, ik heb niet letterlijk een heel topic/conversatie gequote. Ook kraak ik niemand af. Daarnaast anoniem. Dus zelf vond ik het wel kunnen.

Ik zal vragen of ze het stukje citaat weghalen.
 
Ik vermoed dat het Jurn is geweest die dat schreef, die schrijft wel vaker verwarrend, verder wel een aardige gooser.

Anyway, je hebt eerst nitriet (NO2) en dat word door je bacteriecultuur omgezet naar nitraat, voor garnalen is een nitraat (NO3) van 10 prima te doen


Haha, ken jij die ook al. Het is bijna mn buurman en ik heb de garnalen via hem dus. Nitriet wordt nitraat inderdaad en 10mg is geen probleem.
 
Zover ik weet kan nitraat hooguit in stikstof worden omgezet en bubbelt dan de bak uit.
Maar dan moet je wel een heel giorfe bacterie cultuur hebben.
 
Dat kunnen inderdaad de denitrificerende bacterien doen die anaerobe zijn dacht ik.
 
Ik vind dit niet zo netjes om eerlijk te zijn.
Zou het zelf enorm lullig vinden als ik hier iemand probeer te helpen en die persoon letterlijk mijn reactie op een ander forum gaat zetten op deze manier.
Vraag aan die persoon daar om een duidelijkere uitleg...

Altijd eerlijk zijn. Voel je je zelf ook beter.
En inderdaad. Zo een vaart neemt het niet in de nacht.
 
Bacterien zoals de Arearobe die Ammonia > Nitriet > Nitraat omzetten veranderd niet in de nacht uren ! zolang water en voedingstoffen + zuurstof blijven circuleren zal deze cyclus niet veranderen !
Dus wie deze onzin nu weer aanhaalt ?

Arearobe bacterien houden echter niet van licht en UV straling maar dat is vaak in een filter niet aan de orde die dit proces zou kunnen verstoren waardoor er bijvoorbeeld bacterien afsterven en te weinig Nitriet kan worden omgezet met als gevolg dat de meetbare Nitriet waarde in het water komen.
Wel is het zo als de nachturen donker is dan zijn de vissen minder of helemaal niet meer actief en wordt er minder ammonia geproduceerd en de bacterien minder te doen hebben.

Anearobe bacterien zetten Nitraat om in gasvorm dat naar de oppervlakte verdwijnt, dit kan Methaan/Co2 gassen zijn wegens de rottingsprocessen in een bodem, in een filter is het vaak Co2 wat het rest product is.
de bacterien hebben verder niks te maken met Ammonia en Nitriet > Nitraat cyclus omdat ze vrijwel nooit ontstaan in ons filter met een plantenbak.
A we maken het filter te vaak schoon en het debiet is te hoog en biomassa is te klein van een potfilter.
 
Hmm, ik heb niet letterlijk een heel topic/conversatie gequote. Ook kraak ik niemand af. Daarnaast anoniem. Dus zelf vond ik het wel kunnen.

Ik zal vragen of ze het stukje citaat weghalen.

Je ziet hoe klein het wereldje is en de naam van deze persoon gelijk bekend is.
Niet dat je geen vragen op andere forums mag zetten natuurlijk maar hoopte je daar te horen dat je al garnaaltjes in je bak kon zetten oid?
 
Je ziet hoe klein het wereldje is en de naam van deze persoon gelijk bekend is.
Niet dat je geen vragen op andere forums mag zetten natuurlijk maar hoopte je daar te horen dat je al garnaaltjes in je bak kon zetten oid?

T zijn maar speculaties hea, ik heb nergens gezegd en/of beaamd over wie het gaat.

Maar nee dat hoopte ik niet te horen. Mijn bak staat nu ruim 3 weken dus is bijna ingedraaid. Als ik terug ben van vakantie ga ik eens kijken voor garnaaltjes/visjes.
Ik vroeg om wat algemene tips.
 
Om toch de stikstof kringloop ergens te vervolledigen, hopelijk zonder het al te moeilijk maken. Hoewel nitrificatie (Nh3 & Nh4 > No2 > No3) al reeds was toegelicht, kwam de-nitrificatie al matig aanbod. Bijdeze een uitgebreider schema tegen over denitrificatie. Het kwam van hier: http://lowlightlowtechplanted.blogspot.com
aquatic+substrate.JPG
 

Terug
Bovenaan