Nitraat testen geven verschillende waardes


LinAqua

Member
Lid geworden
16 september 2023
Berichten
8
Leeftijd
31
Hi leden,

Nitraat testen geven verschillende waardes… En dan bedoel ik écht verschillend, als in de ene meet 0 en de andere 25.

Ik heb al een tijd last van green carpet algae die steeds meer de overhand in mijn bak krijgt. Ik vermoed dat het o.a. te maken heeft met het nitraatgehalte van het water. De planten groeien, maar niet van harte en ze zijn vatbaar voor de alg wat erop wijst dat er iets niet lekker zit. Co2 is goed, ze krijgen 6,5 uur licht per dag, fosfaat is ook goed en aan de micro’s ligt het denk ik niet, want er zitten root tabs en aqua soil in de bak.

Na het verversen (50%), voeg ik altijd wat NPK toe, zoveel dat het nitraat met ongeveer 15 ml/100l zou moeten verhogen. Dit heb ik gisteren ook gedaan. Voor het verversen gaf de druppeltest van Sera een nitraat van 0 aan. Nu een dag later geeft dezelfde test weer 0 aan, terwijl een strip van JBL een waarde aangeeft van 25!

Normaal gesproken zijn strips niet erg betrouwbaar, daarom heb ik druppels gekocht, maar het kan toch niet zo zijn dat al het nitraat dat ik gisterenavond heb toegevoegd nu al op is? De lampen zijn nog niet aan geweest dus het lijkt me niet dat de planten het verbruikt hebben.

Wat denken jullie? Zou de druppeltest niet goed zijn? Het hoogste nitraatgehalte dat ik daar ooit mee gemeten heb was bijna 10 (vloeistof kleurde net een beetje oranje).
 
Strips zijn erg onbetrouwbaar en die zou ik niet als vergelijking gebruiken. Je kunt eens een emmer water nemen en dan de no3 meten en dan een bepaalde hoeveelheid nitraat toevoegen en weer meten om te kijken of de verhoging er ook daadwerkelijk is en wordt getoond door de test. Als je met 15mg verhoogd zoals ik begrijp dan zou na toevoeging de nitraat zo n 15mg hoger moeten liggen dan voorde toevoeging.
 
Strips zijn erg onbetrouwbaar en die zou ik niet als vergelijking gebruiken. Je kunt eens een emmer water nemen en dan de no3 meten en dan een bepaalde hoeveelheid nitraat toevoegen en weer meten om te kijken of de verhoging er ook daadwerkelijk is en wordt getoond door de test. Als je met 15mg verhoogd zoals ik begrijp dan zou na toevoeging de nitraat zo n 15mg hoger moeten liggen dan voorde toevoeging.
Goede tip om het met een emmer te testen! Ga ik doen, zal de uitslag wel even laten weten.
 
6.5 uur licht dat vind ik wel heel erg weinig, dan gaan je planten in een overlevingstand.
8 uur per dag de lichthoeveelheid geven die je planten nodig hebben is beter.
De 6,5 uur stamt nog uit de periode dat ik last had van blauwalg tijdens de opstart. Heb toen bewust wat minder belicht om de algengroei te remmen en dacht dat dat bij deze algen ook een goed idee zou zijn, maar ik bouw het nu toch maar op naar 8 uur om eens te kijken hoe dat gaat! Bedankt voor de tips
 
Ik heb de nitraattest ‘getest’ met de emmer en gelukkig werkt hij wel! Ik moet denk ik wat meer toevoegen aan het aquarium, wellicht verspreid over meerdere dagen ipv alles in een keer?
 
Kijkt maar eens naar de tropen en subtropen qua licht, dat benaderd toch wel meer een ruime halve dag zeg 13 uur licht.
Algen zijn wel de hoofdmoot aan het worden hier en dan ga je waarschijnlijk als advies krijgen om co2 toe te voegen en te gaan bemesten voor je planten.
En ook nog lichtsterkte adviesen, lumen kelvins en de rest erbij, gewoon met vissen en planten leeft het ook hoor ,niet te veel overdrijven of doe van alles de helft om veilig te zijn.
 
Ik heb de nitraattest ‘getest’ met de emmer en gelukkig werkt hij wel! Ik moet denk ik wat meer toevoegen aan het aquarium, wellicht verspreid over meerdere dagen ipv alles in een keer?
Ik voeg al jaren 1x per week toe en dat is voor de nitraat normaliter geen probleem hoor. Anders vergeet ik het telkens weer.
 
Bij zowel de meeste watertesten met druppels wordt aangegeven 'vul de maatbeker tot 5 Ml.

Ik zou willen adviseren, vul de maatbeker met 10 Ml. en voeg het dubbele aantal druppels toe, je krijgt dan een iets groter volume te zien wat dan ook weer wat beter qua kleur te beoordelen is.
 
Aangezien je een cuvette van bovenaf af moet lezen, krijg je met een 2 x zo hoge waterkolom een donkerdere kleur. Aflezen van de test zou onbetrouwbaar kunnen worden.
 
Een groot aandeel in de onnauwkeurigheid zit in de onnauwkeurigheid van de cuvettes. Ik vul mijn cuvettes altijd met een injectiespuitje. Dan weet je zeker dat er 5 (of 10) ml inzit. Verder heb ik gemerkt dat bij de NO3test van Sera het toevoegen van een maatschepje poeder en vervolgens 15 sec schudden een kritieke stap is. Zorg dus dat je die nauwkeurig opvolgt.
 
Ik denk dat het allemaal goedkoop spul is wat ze aan cuvettes erbij leveren want dat drukt de prijs.
 
Hield zelf vaak de maatbeker / cuvette net voor een A4 wit vel papier en keek dus horizontaal, maar wie weet ontstaat dan een verkeerde beoordeling van de kleur, ja ook dat kan .
 
Volgens de gebruiksaanwijzing was het de bedoeling dat je de cuvette op de kleurenschaal plaatst en dan van bovenaf bij daglicht de kleur beoordeelt. (Voor de niet-zo-wakkeren onder ons: ZONDER deksel....:!)
 
Goede tip om het met een emmer te testen! Ga ik doen, zal de uitslag wel even laten weten.
Dit deed ik gisteren ook nog met een PH test waar de strips helemaal niet verkleurde. Dus ik dacht, wellicht de strips oud oid, even wat azijn in een bakje water en nogmaals testen, was de PH dus precies 7... :)
 
Even geleden dat ik een aquarium had, Ph en EC zijn immer gemeten met een digitale PH meter + een EC meter. De druppeltest voor zover als door mij gebruikt was er enkel voor de totale hardheid, en deze had een duidelijke kleuromslag naar groen, daardoor is het dus voor deze test niet zo belangrijk om deze op de kleurenschaal te zetten dit zie je al gebeuren als de test zich 0,5 meter van je ogen verwijderd is terwijl je de druppels toevoegt.

Een nitriet test ging volgens mij van oranje naar rood, in het slechtste geval. Zodra deze test na enkele / diverse druppels de nijging heeft om naar de oranje kleur te gaan is het zo wie zo al mis en laat dan de rest van de druppel's maar achterwege.
 
Een groot aandeel in de onnauwkeurigheid zit in de onnauwkeurigheid van de cuvettes. Ik vul mijn cuvettes altijd met een injectiespuitje. Dan weet je zeker dat er 5 (of 10) ml inzit. Verder heb ik gemerkt dat bij de NO3test van Sera het toevoegen van een maatschepje poeder en vervolgens 15 sec schudden een kritieke stap is. Zorg dus dat je die nauwkeurig opvolgt.
Klopt bij een nitraat test is nauwkeurigheid van stappen belangrijk, nitraat moet namelijk in de mix eerst omgezet worden naar nitriet. Als je te lang schut, of tussendoor schud, of te lang wacht met aflezen, heb je kans dat de waarde hoger liggen. En andersom als je te weinig wacht, of te weinig schud dan zijn de waardes te laag.

Voor nauwkeurigheid van de cuvettes kan ook een weegschaal gebruikt worden (5 gram = 5ml)

Bij de ph daar in tegen kan je weinig fout doen volgens mij. Die meet de aantal h+ ionen en door iets meer of iets minder of iets langer te wachten veranderd de waarde niet.(er kunnen niet namelijk uit het niets meer h+ ionen ontstaan en een punt verschil betekend bij ph 14 keer het verschil wat het dus wel heel uitdagend maakt om verkeerde waardes te krijgen) Daar is vooral lang genoeg wachten, en minstens genoeg middel (de aangegeven dosis) te gebruiken. Meer is natuurlijk ook niet de bedoeling.
 


Even geleden dat ik een aquarium had, Ph en EC zijn immer gemeten met een digitale PH meter + een EC meter. De druppeltest voor zover als door mij gebruikt was er enkel voor de totale hardheid, en deze had een duidelijke kleuromslag naar groen, daardoor is het dus voor deze test niet zo belangrijk om deze op de kleurenschaal te zetten dit zie je al gebeuren als de test zich 0,5 meter van je ogen verwijderd is terwijl je de druppels toevoegt.

Een nitriet test ging volgens mij van oranje naar rood, in het slechtste geval. Zodra deze test na enkele / diverse druppels de nijging heeft om naar de oranje kleur te gaan is het zo wie zo al mis en laat dan de rest van de druppel's maar achterwege.
Zo'n digitale pH meter lijkt me heel fijn in gebruik.
 
Heb zelf ook altijd de Voltcraft gebruikt, de laatste die ik al even geleden gekocht had was bij Conrad, en die verkoopt ze nog steeds.

De Milwaukee EC sm301 had ik daarbij ook in gebruik.
 
Ik heb hem ook van Conrad inderdaad en dan hebben we het denk ik over dezelfde. Ze zijn duurder maar ik vindt hem betrouwbaarder en 2 cijfers achter de komma.
 
We hebben het inderdaad over dezelfde John, bij Conrad zijn ze nu iets over de 80 euro, ook makkelijk te Calibreren met een mini schroevendraaiertje aan de zijkant Ph4 + Ph7 mits ik mij dat goed herinnerd.
 
Ja dat klopt en die zaten bij mij onder de dop die schroefjes. Ik heb er destijds dik 60 voor betaald.
 
Die van mij was dan toch net iets anders qua uitvoering, artikel nr. 101145
 
Ik heb lange tijd de ph meter van bleulab gebruikt alsook de ec meter had ik ervan.
Die probe moest je constant vochtig houden.
Omdat ik ze heel lang niet gebruikt had en de probe lange tijd droog stond heb ik ze beide weg gegooid.
Was wel een fijn metertje.

 
Zonde Marc want er is speciale vloeistof om een Elektrode in te zetten bij zeg maar weinig gebruik of na gebruik.
De uitvoering die ik eerder aangaf daar heb ik er tijdens aquarium-houden lang mee gewerkt, maar deze had een elektrode van plastic / kunststof en is op een later moment vervangen door een glas elektrode, zo een gaat langer mee maar kun je ook zeker niet droog wegleggen.
 
Zonde Marc want er is speciale vloeistof om een Elektrode in te zetten bij zeg maar weinig gebruik of na gebruik.
De uitvoering die ik eerder aangaf daar heb ik er tijdens aquarium-houden lang mee gewerkt, maar deze had een elektrode van plastic / kunststof en is op een later moment vervangen door een glas elektrode, zo een gaat langer mee maar kun je ook zeker niet droog wegleggen.
Ik weet het,
ik had ze niet moeten weggooien.
 

Terug
Bovenaan