Nigel's Mountain scape 36L


Klopt dat de diepte maar weinig is dus dan kun je onmogelijk een diepte effect doen maar dan kan het misschien wel heel mooi worden in de breedte van het bakje ?
 
Ik moet zeggen dat ik dat verdraaid lastig vind doordat het heel snel 2D overkomt omdat een aquarium heel snel minder diep lijkt van buiten dan dat die is.

Al zullen er vast wel wat trucjes voor zijn om dit op te lossen
 
Ik moet zeggen dat ik dat verdraaid lastig vind doordat het heel snel 2D overkomt omdat een aquarium heel snel minder diep lijkt van buiten dan dat die is.

Al zullen er vast wel wat trucjes voor zijn om dit op te lossen
Ik zal dit weekend eens paar foto's nemen van dat kleine bakje van mij en posten dan zien jullie wat er mee te doen is.
 
Ik heb zelf drie superfish bakjes staan maar vind ze zelf te smal en wil zelf eentje gaan inwisselen voor er dieper aquarium

Mijn eerste bakje was een superfish home 25. Heb de bovenste kap eraf gehaald. Licht was te zwak. Daardoor zag het er natuurlijk wel minder mooi uit. In ieder formaatje valt wel iets mooi van te maken. Sommige maten zijn alleen wat lastiger. Het is idd makkelijker om in een wat diepere bak te scapen. Maar te diep (50/60 cm) kan ook betekenen dat je twee verlichting units nodig hebt (van voor naar achter) om overal de planten goed te laten groeien. Persoonlijk vind ik bij kleine bakjes 45,60 cm zoiets iets van 35 cm diepte wel nice. Bij een 80-90-100 bak is iets van 45 mooi. Bij 120 zou 50 ong ideaal zijn voor mij, maar dan ga je al het randje op zoeken.. als je echt mooie stems wil achterin en voorin ook de planten goed te laten groeien voor bijv. wedstrijden. En ik zou bijv. nooit een bak kiezen die hoger is dan 45cm. Ik wil de scape graag vullen en een forest is bijv. al lastig om stukken te vinden die de top halen (in mijn 40cm hoge bak). Hoe minder hoog hoe makkelijker het is om hardscape ervoor te vinden. Echter krijg je wel meer het platte effect als je bijv. een 100x40x30cm bak ofzo hebt. Voor een nano bakje vind ik 30cm hoogte wel prima.

Diepte creëren kun je doen door wat simpele trucjes. Bodem flink omhoog slopen dat je weinig negative ruimte hebt. Grote / forse stukken voorin en langzaam dunner gaan naar achter toe. Zelfde voor planten. Wat groter blad voorin en fijner blad achterin. Beste gebruik je niet dezelfde planten van voor naar achter dit killt diepte. Ook donkere kleuren achterin kunnen diepte killen. Echter om hier allemaal rekening mee te houden is niet altijd makkelijk. Probeer het toe te passen waar je kunt.
 
Kamer shot van de 40cm mountain scape voor de Aquaflora Vivarium wedstrijd. Heb een bureaulamp toegevoegd om te zorgen dat er overal licht komt. Hopelijk zal het mos ook sneller vasthechten aan de hardscape door meer licht. Twee keer dagelijks sproeien met osmosewater om kalkaanslag op de ruiten te voorkomen. En twee kleine openingen om schimmelvorming te voorkomen (of te minimaliseren).

28802144667_f72def632f_k.jpg

28802144667_f72def632f_k.jpg
40 cm mountain dry start setup by Nigel Aquascaping, on Flickr
 
Prachtig, bezig met zo'n moeilijk klusje en dan ook nog oog hebben voor het filmen van je opbouw.
Heel benieuwd hoe dit gaat uitgroeien moet ik zeggen.
 
Super mooi weer!

Goeie jogging broek ook ;)

Haha sportbroekje! Thanks

Prachtig, bezig met zo'n moeilijk klusje en dan ook nog oog hebben voor het filmen van je opbouw.
Heel benieuwd hoe dit gaat uitgroeien moet ik zeggen.

Vraagt idd wel wat van je bovenop het scapen ook nog filmen. Met details en planten vind ik het nog leuk om te doen. Maar de hele opbouw van een scape vastleggen vind ik wat minder. Dan ben ik al druk genoeg bezig met het opbouwen van de scape.
 
Heel erg mooi!
Zelf durf ik nooit zo goed de hoogte in met zand / de bodem.
Hoe zorg je met een hoge bodem er voor dat er geen rot ontstaat dan?
 
Heel erg mooi!
Zelf durf ik nooit zo goed de hoogte in met zand / de bodem.
Hoe zorg je met een hoge bodem er voor dat er geen rot ontstaat dan?

Dankje!

Mijn scapes staan eigenlijk nooit echt super lang. Ongeveer een jaartje dan wil ik weer wat anders. Om kosten te besparen gebruik ik fijne lava steentjes (lava split) op de bodem. Daarover doe ik een laagje aqua soil afhankelijk hoeveel de planten nodig hebben die er op kopen. Bij carpet planten een mini laagje en bij stems minimaal 5 cm. Aqua soil breekt af over de tijd lava split blijft intact. Is alleen even klote bij een rescape om het te scheiden. Je kunt ook de fijne lava steentjes in filterzakken verpakken. Zo is het makkelijker bij een rescape. De lava steentjes gebruik ik puur omdat een goedkoper alternatief is eigenlijk. Daarnaast zou het de watercirculatie bevorderen waar jij bang voor bent. Ik ken genoeg scapers die echt grote slopes doen. Heb nooit iets van problemen gehoord.
 
Toevoeging. Het lijkt me echter niet verstandig om cosmetic sand zoals ada la plata flink te gaan stapelen. Dit kan wel verstikkend werken (denk ik). Bij een aqua soil is er nog steeds ruimte voor watercirculatie. In deze scape lijkt bijv. cosmetic zand hoog op te lopen naar achter toe maar het is een mini laagje op kleine lava steentjes.
 
Dank voor de uitleg!
Breek je zelf grotere stukken lavasteentjes in kleine stukjes of kun je ze klein kopen?
En het zand zakt dus niet tussen de steentjes naar beneden begrijp ik?
 
Dank voor de uitleg!
Breek je zelf grotere stukken lavasteentjes in kleine stukjes of kun je ze klein kopen?
En het zand zakt dus niet tussen de steentjes naar beneden begrijp ik?


Ik gebruik dit spul
https://www.azaqua.nl/voedingsbodem/1935-lava-split-2-8mm.html

In mijn grotere 80cm bak die draait nu bijna 3 maanden valt er naar mijn mening niet echt zand tussendoor (misschien een klein beetje). Echter rolt het natuurlijk wel naar beneden over de tijd als je geen planten erin hebt. Dit is een kwestie van om de zoveel tijd wat voorin weg zuigen en weer een klein laagje bovenop gooien achterin. Als je z'n helling hebt kan het handig zijn om daar veel afgebrokkelde steentjes op te plaatsen. Dit is super goed voor details maar helpt ook het zand wat meer bij elkaar te houden.
 
Heel erg mooi, hoe krijg je het voor elkaar zeg, die illusie van diepte.
 
Super mooi!

Zijn de (amano?) garnalen ook echt een tool?

Garnalen helpen zeker. In de video is waarschijnlijk een kruising tussen vuurtje en citroentje haha daarom zo transparant. Amano's zijn te groot voor nano bakken naar mijn mening. Tast de schaal aan. Amano's wel stuk effectiever.

Maarja garnalen helpen maar onderhoud doen blijft belangrijk ofc!
 

Terug
Bovenaan