Nieuwe vissen kopen


V

Vinz

Guest
Hallo kom ik weer met vraag haha

Ik hoor dat als je nieuwe vissen koopt
Je ze eerst tijdelijk in quarantaine moet doen met medicijnen

Hoelang moet dit en met welk medicijn

Ben nu ranchus gaan halen
 
Ik doe ze nooit in quarantaine, want ik heb geen extra bak. Wel rustig over wennen.
Als ik nieuwe vissen koop ga ik er van uit dat ze niet ziek zijn , dus hebben ze ook geen medicatie nodig
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Ik zet alles wat nieuw is in quarantaine voor minimaal een maand, medicatie onnodig toevoegen werkt resistentie in de hand en is niet aan te bevelen, dat ga je pas toevoegen als je vissen ziek zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Ik heb ook nog nooit vissen in quarantaine gezet. Goed opletten als je vissen koopt dat ze gezond zijn!
Ik heb ook maar 1 aquarium en om nu een aquarium op te zetten als quarantainebak vind ik iets wat overdreven aangezien ik ook niet om de haverklap nieuwe vissen koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Ik doe ze ook nooit in quarantaine, ik kijk wel goed wat ik koop! En ik doe er tegenwoordig meestal Voogle van Easylife bij, als boost voor het immuunsysteem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Ik heb ook nog nooit vissen in quarantaine geplaatst omdat ik geen extra bak kwijt kan maar ik kijk ook wel altijd goed wat ik koop.
 
Okee dacht dat dat echt moest maar niet heel belangrijk dus als de vissen gezond zijn
 
Hey Vinz,

Ik heb 2 bakken over maar ik zou zeggen laat ze overwennen in het transportzakje. Wat er staat op het zakje of op internet. Gooi niet het transport water in het water erbij. Het vangen in de quarentaine bak en blootstellen aan onnodige medicijnen geeft alleen maar stress en als gevolg misschien wel ziekte.

Gewoon goed kijken of de bakken niet helemaal volgepropt zijn met vis. Geen dode.. En dat de kleuren mooi zijn etc veel succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Als er nog geen vis in je aquarium zit kun je de ranchus beter meteen in het aquarium doen. Dan is quarantaine niet nodig. Dit doe je als je gezonde vissen heb rond zwemmen en nieuwe erbij wil doen. Dan voorkom je dat nieuwe aankopen je andere vissen niet besmetten.

Let wel op; aquarium goed ingedraaid? Je lege aquarium is ingedraait, stop je enkele ranchus erin dan is je aquarium nog niet voorbereid op de vervuiling van de ranchus. Er zijn nog te weinig bacterieen die de zware vervuiling kunnen omzetten dus je ga gegarandeerd oplopende waterwaardes krijgen. NO2 en NH3 meten bij voorkeur met druppels. Zie je verhoging met name de NH3 dan meteen en grote verversingen doen. Stel je NH3 is 0,4 en je ververs de helft blijft er 0,2 over en dat is nog veel te veel. Dan werkt 80 % verversing beter. Zorgen dat je verse water hetzelfde tempratuur is als je aquarium. Beter een graad te warm dan te koud. Te koude verversing vinden ranchus niet fijn stress en triggerd stip.

Ranchus horen de hele dag te grondelen en rond te zwemmen met af en toe een tukkie op de bodem. Hangen ze veelvuldig op de bodem kun je ervan uitgaan dat waterje niet goed is dus verversen.

De tip van easy life voogle is hele goede tip zie z on flesje mee te nemen.

Jonge ranchus moeten meerdere malen 4 tot 6 keer per dag kleine porties voer krijgen. geef ook zo af en toe wat groenvoer.

Leuk dagje en ben benieuwd wat je ga halen. Foto album aanmaken en fotos is leuk, kunnen we je mooie ranchus zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Dankje voor de uitleg.
Maar heb al meerdere vissen een lange tijd zwemmen ik heb ze na wennen er maar bij gedaan

Alleen hopen nu dat ze niet gestrest worden omdat ze bij meerdere vissen zwemmen
 
Hoe groot is je bak eigenlijk want ik zie er nou tien rond zwemmen?
Ik kan me niet voorstellen dat je een 500 liter bak hebt? Voor dit soort vissen geldt 50 liter per vis.
 
Quarantaine wordt wel vaker gedaan bij zoutwater en dan vooral om de dieren die al langer in de hoofdbak leven te beschermen (zoals vissen en koralen). In een zoutwater aquarium wordt vaak al snel voor vele honderden tot duizenden euro's aan vissen en koralen gehouden en daarmee zou het een behoorlijk drama zijn als 1 nieuwe bewoner verantwoordelijk is voor een crash van de gehele bak. Ook wordt het gebruikt voor zwakkere dieren zodat je in een aparte bak de mogelijkheid hebt om ze goed te bestuderen en gericht te voeren zodat ze aan kunnen sterken.

Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Okee dacht dat dat echt moest maar niet heel belangrijk dus als de vissen gezond zijn
Het ligt er heel erg aan wat voor bakken en wat voor vissen je hebt. Ook vaker wordt het gedaan bij zout
Als je meerdere bakken hebt en de biologischefilter of de waterstroming is op elkaar aangesloten is het wel slim om met quarantaine te werken.
Of als je hele dure vissen houdt zoals arowana's of roggen is het altijd wel slim om een quarantaine bak te doen maar normaal gezien zie ik het nut er niet van in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Ik laat m'n nieuwe visjes meestal een half uurtje overwennen in de transport zak en als ze eenmaal in het aquarium zit, gaat er een scheutje Voogle van Easy-Life bij. Heb tot op heden geen problemen gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vinz
Aah ok andere zaak. Je hebt al wat rond zwemmen. Bij mij gaan nieuwe vissen ook in quarantaine en krijgen na een paar rust dagen een check up van de microscoop en een korte parasietenkuur van 24 uur preventief voordat ze het grote aquarium ingaan. Transport en verhuizingen zijn toch wel stress vol voor alle betrokken visjes. Maar dan moet je wel zorgen dat je een ingedraait filter heb voor de quarantaine periode. Een paar sluiers in een bak zonder ingedraait filter gaat niet goed komen met de NH3 en NO2 dan moet je 2 x per dag verversen wat ook weer voor veel stress zorgt. Ga je nog kouder verversen kan je ook rekenen op een stip toestand.

Zijn keuzes maken wat je heb aan mogelijkheden. Inderdaad kosten plaatjes van sommige sluiers speelt ook een rol. Natuurlijk altijd ellende als er eentje ziek word maar als je nieuwe aankoop van 65 euries onder de stip zit met wat dure collega s is dubbel schrikken :help:Ik voorkom liever dan ik alles moet genezen.
 
Hoe groot is je bak eigenlijk want ik zie er nou tien rond zwemmen?
Ik kan me niet voorstellen dat je een 500 liter bak hebt? Voor dit soort vissen geldt 50 liter per vis.


waar zie jij dit? 10?
 
:D Heb zelf in die post meegedaan maar had de foto s nog niet gezien. Was al bang 17 sluiers in 180 liter ofzo.

Ziet er erg mooi en schoon uit. Dat zijn toch wel aardige aquariums volgens mij. Mijn foto staat er ook bij met die 3 vissen en dat is 400 liter dus die foto van dat zwarte aquarium is echt wel wat liters zo op het oog. Vele sluierhouders hebben meerdere aquariums.

50 liter is een indicatie. Je heb ook wat kleinere soorten zoals ranchu die het met intensief verversen het met wat minder kunnen doen. Die hobbelen meer dan zwemmen vanwege korte vinnetjes en staarten. Als je wat meer aquarium verstand heb gaat dat wel goed.

Ik zou ook nog wel wat aquariums willen hebben met van die mooie sluiers maar manlief vind dat geen goed idee :stom::mad:
 
Hoe groot is je bak eigenlijk want ik zie er nou tien rond zwemmen?
Ik kan me niet voorstellen dat je een 500 liter bak hebt? Voor dit soort vissen geldt 50 liter per vis.
Zou niet weten waarom je niet voor kan stellen dat ik 500lt heb maak er trouwens maar 600lt van
 

Terug
Bovenaan