Nieuwe verwarming nodig


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
oi!

Ik moet een nieuwe verwarming hebben voor mijn bak, degene die erbij zat is niet in orde (werkte twee minuten, gaf toen een vonkje onderin en daarna niets meer).
Nu zou je zeggen 'neem gewoon een simpele staaf', maar ik wil kijken of ik zonder de wereld te betalen iets meer instelgemak kan hebben.
De heater die ik nu heb heeft geen afleesbare schaal maar gewoon een 'hoger of lager' schaal, niet ideaal dus.

Het gaat om een 240 liter bak, dus 200 watt zou genoeg moeten zijn om de boel op zo'n 24, 25 graden te kunnen houden, lijkt me?


Ik zat te denken aan zoiets: https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/c.../1619/s/fluval-e-serie-aqv2327/category/4192/
 
Laatst bewerkt:
Ik al 2j twee 'Chinese versies' in mijn 120L bak en heb er nog geen problemen mee gehad.
Mogelijk is de dichting wat minder van kwaliteit en is de kans dat het contact eens blijft plakken wat groter (heb er een controller op zitten en dus een dubbele beveiliging). Een afscherming heb ik zelf gemaakt uit een stuk pvc buis.

Uiteindelijk is zo'n verwarmingselement toch poepsimpele techniek en zie ik niet de reden om meer dan het dubbele te betalen.

Het is trouwens niet omdat digitale thermometers een verschil van 0,1°C detecteren, dat ze tot op 0,1°C juist meten.
Algemeen hebben ze een fout van +/- 0,5 tot zelfs +/- 1°C (op dit vlak is er geen verschil tussen EU en Chinees spul).
 
Ik al 2j twee 'Chinese versies' in mijn 120L bak en heb er nog geen problemen mee gehad.
Mogelijk is de dichting wat minder van kwaliteit en is de kans dat het contact eens blijft plakken wat groter (heb er een controller op zitten en dus een dubbele beveiliging). Een afscherming heb ik zelf gemaakt uit een stuk pvc buis.

Uiteindelijk is zo'n verwarmingselement toch poepsimpele techniek en zie ik niet de reden om meer dan het dubbele te betalen.

Het is trouwens niet omdat digitale thermometers een verschil van 0,1°C detecteren, dat ze tot op 0,1°C juist meten.
Algemeen hebben ze een fout van +/- 0,5 tot zelfs +/- 1°C (op dit vlak is er geen verschil tussen EU en Chinees spul).
Ach, Europees spul komt veelal uit dezelfde fabriek als Chinees spul, het enige verschil zit in garantie.
Ik hoef ook niet persé mijn temperatuur op 0,1 graden precies te weten of in te stellen, het gaat me meer om gemak van instellen ;)
 
Ik maak gebruik van een inkbird temp controller om temp in te stellen. De staafverwarming zelf staat 2 graden hoger dan de instelling op de inkbird.
 
Het gaat om een 240 liter bak, dus 200 watt zou genoeg moeten zijn om de boel op zo'n 24, 25 graden te kunnen houden, lijkt me?

Ik heb zelf een 200 Watt in mijn Fusion dat lijkt afdoende te zijn, deze heeft ook altijd in mijn RIO 240 gehangen.
 
Jager Eheim zijn super heaters!!!
Zit een droogloop beveiliging op dus gaat niet kapot als je hem met Waterwissel vergeet uit te zetten. Ik heb een 200 watt op 350 liter en hij houd hem met gemak op 25 graden
 
wat dacht je van zo iets
Schermafdruk op 2017-09-14 11-08-04.png
Schermafdruk op 2017-09-14 11-11-07.png

daar moet jij als knutselaar mee uit de voeten kunnen :D:D

trouwens op het forum is iemand die iets vergelijkbaars gebruikt
kan alleen het topic niet vinden :S
 
wat dacht je van zo iets Bekijk bijlage 81365 Bekijk bijlage 81367
daar moet jij als knutselaar mee uit de voeten kunnen :D:D

trouwens op het forum is iemand die iets vergelijkbaars gebruikt
kan alleen het topic niet vinden :S
Ik heb de 12 Volts uitvoering die ik gebruik als extra temperatuurmeter. De kwaliteit is niet dusdanig dat ik daar de 230 V variant in huis van zou willen hebben. Een alternatief wat ik gebruik is de Inkbird ITC-308 (http://www.ink-bird.com/products-temperature-controller-itc308.html). Deze is degelijk van kwaliteit en gelijk plug and play. Voordeel van de Inkbird is dat je de temperatuur waarbij de koeling en/of verwarming moet inschakelen appart kan instellen. Bij de STC-1000 is deze voor koeling en verwarming gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat wel meteen in de papieren lopen, hoewel het wel een mooi stukje techniek is.
 
Maar duurder dan een gewone staafverwarming :p
Misschien is zo'n regelunit in de toekomst wel een optie, voor nu zoek ik eigenlijk gewoon een normale, regelbare staafverwarmer.

De STC-1000 heb je bij Aliexpress voor rond de 7 euro. De Inkbird heb ik via Amazon.de, prijs dacht ik zo uit mijn hoofd, rond de 30 euro.
Die STC wel ja, maar voor zo'n stukje techniek weet ik niet of Ali de beste weg is :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar duurder dan een gewone staafverwarming :p
Misschien is zo'n regelunit in de toekomst wel een optie, voor nu zoek ik eigenlijk gewoon een normale, regelbare staafverwarmer.


Die STC wel ja, maar voor zo'n stukje techniek weet ik niet of Ali de beste weg is :)
Vandaar dat mijn keuze op de Inkbird gevallen is voor aansturing van de staafverwarming met te kalibreren temp meting. Is degelijk spul voor redelijk prijs. Systeem is gelijk plug and play, ook voor mensen met 2 linker handen. Betreft de STC-1000, ik wilde een extra digitale temperatuur meter hebben die te kalibreren was, en dan is de STC-1000 via Aliexpress prima te gebruiken.
 
Voor digitale temperatuurmeting heb ik twee sensors liggen die ik op mijn zelfbouw controller kan aansluiten, moet het alleen nog doen ;)
 
Ik heb de 12 Volts uitvoering die ik gebruik als extra temperatuurmeter. De kwaliteit is niet dusdanig dat ik daar de 230 V variant in huis van zou willen hebben. ...

Volledig mee eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een alternatief wat ik gebruik is de Inkbird ITC-308 (http://www.ink-bird.com/products-temperature-controller-itc308.html). Deze is degelijk van kwaliteit en gelijk plug and play. Voordeel van de Inkbird is dat je de temperatuur waarbij de koeling en/of verwarming moet inschakelen appart kan instellen. Bij de STC-1000 is deze voor koeling en verwarming gelijk.

Heb daar net de spec’s eens van bekeken. Mooi apparaat en ook een leuke prijs.
Heb er ook maar 1 gekocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben tot nu toe heel tevreden ver de titanium.
Maar in de nieuwe bak gaik voor een hydor externe.
 
Dit topic eigenlijk een beetje vergeten :D
Uiteindelijk heb ik van een collega een 100watt verwarming gekregen, die houd de bak stabiel op 24 graden, in de hele koude nachten van afgelopen maanden wilde hij nog wel eens wat verder zakken dus misschien dat ik hem nog wel ga vervangen voor een iets sterker exemplaar.
 

Terug
Bovenaan