Nieuwe start Rio 180 malawi


Nee verslonden worden ze niet vaak (helaas), maar er passen maar zoveel eieren in een bekkie heh... Vrijleggers leggen rustig tientallen tot honderden of meer eieren in 1 keer.
 
oooh haha zo bedoel je :) nee idd dat snap ik wel!! het lijkt mij trouwens echt super gaaf om die kleintjes rond de bek te zien!!
 
Hoe groot moeten de holletjes trouwens ongeveer zijn???
 
Hoe kun je trouwens het aquarium het beste waterpas zetten??
Ik dacht dat er stelpootjes onder het aquarium zaten, echter dit is niet het geval volgens mij... de plastic doppen draai je wel wat los, maar het zijn niet echt stelpoten....
 
Hallo allen, vandaag weer een stapje in de goede richting gezet... ik heb mijn achterwand geplaats.
En toch omdat het moest een mooi groot filter aangeschaft het is geworden... roffel roffel .... roffel....
De Tetra EX 1200 Plus, hij is alleen zo groot dat hij niet in mijn kastje wat onder t aquarium staat past :p
De kit is nu aan het uitharden ik heb er 2 grote badkamer tegels en een stapel stenen op gelegd, morgen hem maar recht opzetten zodat hij verder kan uitharden.

Zometeen even naar Wildkamp rijden voor een zak filterzand, nu heb ik nog liggen van mijn vorige aquarium, maar ik weet niet meer welke korrel grootte dit was en het staat ook nergens op de zak beschreven... is het erg als ik straks 2 groottes door elkaar heb... bijvoorbeeld de fijnste en de middelste korrelgroote??
Groet
Erik
 
Even een klein boterhamzakje met wat zand meenemen dan kan je vergelijken.
 
Gedaan inderdaad, het was de kleinste korrel :)
de bak ligt nu en de kit is aan het uitharden, morgen rechtop zetten, en van t weekend stenen stapelen en zand omwoelen en erin... dan lijkt het ergens op ;)
 
Beste allemaal, hier is de twijfel kont weer, denken jullie dat het volgende bestand mooi in mijn bak zal passen, en dat de vissen dan mooi uit zullen komen??
Ik denk aan.... roffel roffel roffel....
Pseudotropheus saulosi 3m/6v
Labidochromis caeruleus white Nkhata Bay 1/2
ik denk zelf dat dit met 3 kleuren en 2 soorten best mooi kan zijn... deelt iemand deze mening...?
 
En hoe bewegen deze vissen zich door de bak.. Hebben de mannen een stukje territorium, en zwemmen de vrouwen wat meer door de bak??
Ik heb de hoop dat de vissen omdat ik de stenen vrij hoog heb gestapeld ze redelijk door de hele bak zich zullen verplaatsen, of moet ik daar niet van uit gaan??
Wat is het verstandigst mbt hrt aanschaffen... Ongeveer 12x de saulosi, en dan zorgen dat ik 3 mannen en 6v overhoud, en 4 caeruleus en dan hopen dat daar 1 m en 2 v bij zitten, aangezien het bij de jonge vissen moeilijk te zien is...
Is dat bij de caeruleaus zowieso wel te zien?? En waar moet ik dan op letten??
 
Niemand die me hier toevallig mee kan helpen....
 
Heb ik al eerder gezegd toch? Territoriumvissen bewegen nie zoveel door de bak, die blijven binnen hun territorium. M en v. De reden dat de stenen zo hoog moeten opgestapeld is zodat er dan zoveel mogelijk ruimte is voor territoria. Het wordt echt wel gezellig druk in je bak hoor.

Direct aanschaffen wat je hebben wilt natuurlijk. Overhouden? Je bedoelt dat je die stenen muur gaat weghalen en vissen gaat uitvangen? Waarom zou je dat doen... Vissen aanschaffen op een leeftijd dat het geslachtsverschil te zien is, en bij een verkoper die dat ook kan zien.
 
Ik denk dat ik toch voor maar 1 soort ga en dat is de saulosi, en dan wil ik op een bestand komen van 3m en 9v, ik denk dat dit toch inderdaad na veel getwijfel het mooiste en natuurlijkste eruit gaat zien...
Weet iemand waar ik jonge vissen kan aanschaffen die net aan op kleur komen, en het duidelijk begint te worden wel geslacht ze hebben?/
Thanks Saskia en iedereen voor de antwoorden...
 
Op hoeveel graden hebben jullie de bak??
Bij mij draait ie tussen de 23 en 24, voelen de mbumas zich daar prettig bij, ik heb gehoord dat bij hogere temperaturen de agressiviteit weleens kan toenemen, klopt dit??
 
Kan mijn onderwerp trouwens worden aangepast naar malawi??
 
thanks, heb ik gedaan!!
 
Zo ziet mijn aquarium er inmiddels uit...


smidsyschoon1.jpg


Reacties zijn welkom!!

Ook zijn de eerste nakomelingen gesignaleerd.. ;) :)...

Groet Erik.
 
altijd weer een mooi gezicht om die Malawi bakken te zien,en de vissen hun gedrag is prachtig

3jaar geleden gestopt met mijn Malawi bak,ik werd moe van het jongbroed.

Pseudotropheus saulosi zou ik geen 3 mannen kopen,2 op 6 vrouwen is genoeg,bedenk wel dat je snel met jonge vis komt te zitten,en dan word het aantal weer groter,ik begon met 5 vrouwen en 1 man,na 2 jaar had ik 60 vissen,veel te veel,halve bak afbreken stenen er uit,vis er uit steen er weer in een heel gedoe.

en mannen vechten elkaar de tent uit
 
Het kopen was al reeds geschied zoals je ziet, hij staat er nu zo bij, alle mannen zijn van dezelfde leeftijd en met elkaar groot geworden... Misschien dat dat wat helpt, tot nu toe gaat het aardig goed met ze, af entoe wat temprament maar ook regelmatig tijden dat ze rustig langs elkaar heen zwemmen...
 

Terug
Bovenaan