Nieuwe start Rio 180 malawi


smidsy zei:
dat zijn 3 vissen in een bak van 1 m... ik begrijp dat ze terretoriaal zijn, maar ik weet dan echt niet meer of dit wel is wat ik wil....:'(

Wel erg goed dat je vantevoren bedenkt hoe en wat :thumbs:
 
Ja het is in 1x plaatsen dat wist ik, dit ivm de de terretoria die ze gaan claimen....
euhm dus als ik voor een bak caeruleus ga, dan kan daar we de syno's bij, het is dan alleen niet meer 100% malawi dat bedoel je.. dus het is niet helemaal biotoop...
Mocht ik daar voor kiezen is het alleen de caeruleus, en niks anders... behalve dan de syno's?
En wat is dan een mooi aantal om mee te beginnen? 3m en 6 a 7 v?
zijn ze zo terretoriaal naar andere soorten dat er totaal niks anders bij kan?
 
ik probeer het mooiste voor mezelf te creeeren hier in de woonkamer, maar ik wil het ook niet fout doen... en tuurlijk zal er wat mis gaan misschien daar leer je van, maar ik wil niet dat ik zomaar vissen koop die elkaar de dood in jagen, misschien gebeurd dat nu ook wel, die garantie is er nooit.... maar ik probeer het ook leefbaar te houden voor de vissen... tot een treffen komen zal het altijd wel met een beetje temperament in de bak, maar in de natuur kunnen ze weg zwemmen en hier kan dat maar op 1m....
Ik ben blij met de hulp, echt waar!!
 
dacht ik een mooie grote bak aan te schaffen, blijkt hij nog te klein te zijn om er een mooie bak met stenen en 12 verschillende kleuren (bijwijze van) in te steken en lekker door elkaar te laten zwemmen, haha zo blijf je voor verassingen staan...
 
Het volgende is niet belerend of uit de hoogte bedoeld ofzo, maar puur ter informatie.

Wat je vaak ziet is dat naar mate mensen langer aquaria houden ze vaker kiezen voor maar een paar vissen in een grote bak. Dit komt omdat men langzamerhand andere eigenschappen van vissen gaan waarderen. In het begin gaan mensen vaak voor spectaculaire kleuren en grote vissen met bijzondere vormen. Later komt vaak de waardering voor het gedrag van de vissen. Dan blijkt dat wanneer je maar een paar vissen in de bak hebt dat ze dan ineens heel interessant natuurlijk gedrag laten zien. Dit maakt een aquarium vaak veel leuker om naar te kijken dan gewoon een bult vissen die zonder doel door elkaar zwemmen. Ik denk wanneer je een of twee soorten neemt en ze wat langer gaat bestuderen dat je er dan achter komt dat dat misschien ook wel erg leuk kan zijn.

Overigens geld dit natuurlijk lang niet voor iedereen. Daarnaast zijn er zeker soorten die juist wel in grote groepen gehouden moeten worden en best in kleine aquaria kunnen. Tanganyika en Malawi zijn hier alleen niet bijzonder geschikt voor.
 
hey hey, neeee ik begrijp dat alles informatief en niet is om belerend te zijn...
ik zal 2 soorten ook wel mooi vinden, maar dan wel t lieftste met wat meer aantallen...
(hahaha guppen...) ik wou juist een beetje van al dat jonge en vele grut af... heb platy's gehad in dat vorige bakje... dat fokte als konijnen...
(mede daarom vroeg ik ook of er niet nog een rover bij kon die het grut wat in toom kon houden haha)
 
Hey hey, goedenavond...
Dus de Labidochromis caeruleus zou ik bijvoorbeeld niet 2x m en 6x v kunnen houden en daarbij dan de A. sumbu "shell" als paartje of 1m en 3v kunnen houden, en dan de syno's er 5x bij plaatsen...
dan heb ik in totaal 3 soorten vissen erin, maar ik weet nogsteeds niet of ik dan op t goede spoor zit.....
aangezien de ene zich bij de slakkenhuizen zullen optrekken en de andere rond de stenen...
(hebben de A. sumbu "shell" grote of redelijk kleine slakkenhuizen nodig...)
oftewel weer wat vragen van mij om weer een stukje wijzer te worden....
 
Labidochromis caeruleus was als optie gegeven om helemaal alleen te nemen of eventueel synodontis er bij. Dat is een malawi cichlide en dat gaat echt niet goed komen met een altolamprologus er bij. Die altolamprologus vind je nooit weer. Wil je meerdere verschillende soorten moet je dus niet voor malawi gaan, want daarvoor is de bak te klein.

Wat je kan proberen is (dus niks anders er bij):
- altolamprologus calvus of compressiceps 1 man
- julidochromis transcriptus 1 man en 1vrouw
- Misschien synodontis groepje van 5

Of:
- slakkenhuis cichlide, bijvoorbeeld neolamprologus multifasciatus
- Met julidochromis transcritpus 1man + 1vrouw
- Synodontis perticola dwarf groepje van 5

Nu zul je wel denken, kan bij die bovenste niet nog een slakkenhuis cichlide of bij die onderste nog een grot bewoner? Er moet even gekeken worden hoeveel ruimte er ingenomen wordt door iedere deelnemer. Ga er bij slakkenhuis cichliden vanuit dat je ongeveer 50 cm bodem kwijt bent. Niet perse 50cm vol met slakkenhuizen, maar ook de overgang naar rotsen moet je meenemen en aan de randen van het aquarium hou je meestal ook wat ruimte over. Dan heb je nog de rotsbewoner die ook (minimaal) 50cm territorium in neemt. 50cm klinkt misschien veel, maar het is maar 5X de lichaamslengte van de vis. De synodontissen worden meestal wel met rust gelaten en zwemmen hier dan een beetje tussendoor.
 
goedemorgen allen...
Je eerste optie vind ik echt te weinig vis voor in een 1m bak... 8 vissen waarvan er van de vissen ook 5 synodontis is... ik begrijp dat dit het beste zou zijn voor de bewoners, maar dit is een optie die ik niet zou doen... klopt het dat de julidochromis transcriptus redelijk op 1 plek blijft hangen, omdat dit het terretorium dan is wat verdedigd wordt..
De tweede optie ben ik ook niet zo weg van.... als ik heel eerlijk ben.. ik vraag me af of er niet een wat kleurrijker bestand toch nog te vinden is... en dan bijvoorbeeld met 1m x 3v en dat dan in 2 kleuren, die zich bij de rotspartijen ophoudt, maar redelijk actief is. En dan voor op de bodem een leuke slakkenhuis bewoner en daar tussendoor de syno's.....(zoals jullie zien ben ik al afgestapt van t idee om een hele bak met verschillende kleuren te krijgen...).
groetjes!!
 
Hey Hey,
SaskiaZ ik lees het volgende stukje in je post op de eerste pagina...
"Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan."
Weet iemand of dit dan zou dit betekenen dat als ik toch voor meer kleur in de wil gaan dat ik dan bijvoorbeeld de: Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi samen in de bak zou kunnen houden... dan denk ik aan de volgende verhouding:
Pseudotropheus saulosi 2m x 6v
Pseudotropheus socolofi 1m x 3v
(op deze manier heb ik toch 2 soorten blauw, en een mooie knallende kleur geel in het aquarium..)
(en dan mocht het kunnen 5x een syno soort erbij....)
hoop dat dit zou kunnen (alles kan dat weet ik, maar of ook dit wel verantwoord is)..
;)
 
Dat kan wel, maar dan kun je planten vergeten en ik dacht dat je dat juist wou. Dan wordt de inrichting dus puur zand en een hele hoop steen.

En sowieso, als je voor de tanganyika gaat voldoet je filter (is wel heel krap maar kan net aan). Als je voor malawi gaat moet er wel eerst een serieus filter komen.

En een dergelijke bak vergt dus zoals aangegeven speciaal voer en een waterverversingsbeleid van +- 50%/week, met water op ongeveer baktemperatuur (kan NIET met koud water).
 
Hey Hey,
Nee ik dacht dat het voor iedere soort vis nodig was om een plant in de bak te hebben, het lieftste heb ik er inderdaad niks in behalve steen, een vallisneria en een anubais soort plant zullen dus niet overleven begrijp ik, maar dat vind ik niet erg als die er niet in kunnen. Een hele hoop steen tegen de achterwand en dan 2 heuvels van steen vind ik juist mooi met op de bodem filterzand.
(ik begrijp dat de 2 soorten die ik hierboven naar vroeg dat dit dan Malawi soorten zijn??)
Gaat het bestand wat ik beschrijf en de aantallen wel samen, is dit dan ook de max?
Kan de Syno's hier ook wel samen mee??
Speciaal voer is neem ik aan gebaseerd op alg? Dit schrapen ze ook van de stenen af toch?
En 50% verversen is een must?
haha weer heel wat vragen maar zo leer ik wel, en komen we er vanzelf.
 
Hey hey,
Waar ik aan dacht zullen de 2 niet met elkaar gaan kruizen omdat ze van dezelfde familie behoren of zal dit niet snel gebeuren?
Als dit kan zag ik namelijk ook de:pSEUDOTROPHEUS SAULOSI CORAL RED
misschien kan ik dan beter gaan voor:
Pseudotropheus saulosi 1m x 4v
Pseudotropheus saulosi coral red 1m x 3v
Pseudotropheus socolofi 1m x 3v
(op deze manier heb ik 3 kleuren in de bak)
Synodontis perticola dwarf groep van 5x
Zou dit een mooi bestand zijn?
 
Nog een vraag er achteraan:
Zou het volgende filter goed genoeg zijn, misschien een wat minder bekend merk, maar dit hoeft niet altijd slecht te zijn toch?

Sunsun HW-303B
De ingebouwde UV sterilisator stelt het passerende water bloot aan dodelijke doses van ultraviolet licht, het doden, steriliseren of onherstelbaar beschadigen van vele micro-organismen.
Technische gegevens:
Type: Aquarium extern filter SunSun 303B
Max. pompvermogen: 1400 l/h
Max. opvoerhoogte: 200 cm
Spanning: 220V / 50Hz
Vermogen: 35W
Vermogen UV lamp: 9W
Max. aquariumgrootte: 460 Liter
Filtervolume: ca. 12 liter
Filtermanden: 3
Slangaansluiting �: 23 mm
Kabellengte: 180 cm
Afmetingen: 25 x 25 x 43 cm
Gewicht: 5.0 kg

Meer vragen kan ik me even niet bedenken ;)
ik hoop dat iemand de antwoorden heeft :p
 
Kleurvarianten niet bij elkaar houden. Ik zou zeggen begin met die twee verschillende Malawi soorten. Dus de pseudotropheus saulosi en pseudotropheus socolofi. Dan kun je later misschien nog wel een Synodontis toevoegen.
De Synodontis eet overigens geen alg hoor. Is een omnivoor dus vreet bijna alles (maar geen alg) dus afwisselend voeren.
Anubias zou je eventueel kunnen proberen als je het echt wilt. Aantallen moet iemand anders maar even bekijken, zit niet echt in Malawi. Maar bedenk je dat het redelijk snel vol lijkt met Malawi omdat ze redelijk groot zijn en drukke zwemmers.
 
Ik lees opzich redelijk positieve berichten over het filter dat je geplaatst hebt. Alleen op sommige plekken wat goedkoop plastic en je moet de uv niet constant aanzetten. Alleen mocht het nodig zijn.
 
Hey Thanks voor alle input zover, van iedereen haha, ben er echt super blij mee!!
Nee de syno, eet geen alg, maar de Pseudotropheussen wel toch, van de stenen mocht dit erop komen, en anders toch plantaardige voeding?
Zullen de saulosi heren, de socolofi heer niet het leven zuur gaan maken?? ik dacht ergens te lezen dat ze andere vissen die blauw gestreept zijn als rivaal zien...
maar die 2 soorten bij elkaar zal een erg mooi gezicht zijn in de bak, weet iemand misschien het aantal wat ik het beste zou kunnen nemen?
Ik dacht met 2 soorten aan:
Pseudotropheus saulosi 2m x 6v
Pseudotropheus socolofi 1m x 3v

en de Syno, kan die nog later toegevoegd worden? geeft dit geen problemen dan?

Over het filter.... De UV niet constant aanzetten? hoezo niet? en is die makkelijk uit te schakelen? Is het niet vaak als je denkt dat t nodig is dat je dan al te laat bent???
Beschikt het filter over genoeg capaciteit? het max pompvermogen is 1400L per uur, ik denk dat er netto 160 liter in de bak zal gaan.....
Toch na een antwoord weer wat vragen ;) :p
 
Uv is eigenlijk bij een goed draaiende bak niet nodig. Daarnaast heeft het plastic in deze pomp geen bescherming tegen uv licht. Dat betekent dat het plastic na een tijdje broos zal worden onder invloed van uv licht. Er zit een schakelaar op de pomp om uv uit te schakelen. De echte pomp capaciteit is minder dan opgegeven, maar ik verwacht nog steeds meer dan genoeg. Over de Malawi soorten zal iemand anders wat zinnigs moeten zeggen. Ik zit totaal niet in de Malawi vissen.
 
Hier nog wat vissugesties. Deze malawi's zijn wat rustiger en daarom beter geschikt voor een meter bak.

cynotilapia afra sp lion's cove 1m 3v

Iodotropheus sprengerae 1m 3v

2 vissen van het zelfde geslacht is niet aan te raden. Dus geen 2 pseudotropheus soorten bijvoorbeeld.

Dan misschien nog een harem labidochromis: caeruleus yellow
 
ow haha, ik dacht juist zoals Saskia aangaf dat dit wel zou kunnen... aangezien ik vooral de vrouwen mooier vind, dan de soorten die jij net aangeeft...
Kun je wel later syno's toevoegen geeft dit geen problemen qua terretoria?
Het uv is dus niet nodig, ik dacht dat het mooi zou helpen tegen overbodige alg...
aquarium water wordt langs langs het UV licht gepompt welke is afgesloten in een kwartsglas huls die is ontworpen om de maximale hoeveelheid UV doorlaten het water te laten. zou dat kwartsglas niet helpen tegen het broos worden van het plastic?
Ik zie net dat het filter uitverkocht is, deze is wel verkrijgbaar, zou deze ook nog genoeg capaciteit hebben?
Type: Aquarium extern filter SunSun 504A
Max. pompvermogen: 1000 l/h
Max. opvoerhoogte: 130 cm
Spanning: 220V / 50Hz
Vermogen: 14W
Vermogen UV lamp: 5 W
Max. aquariumgrootte: 330 Liter
Filtervolume: ca. 5 liter
Filtermanden: 4
Slangaansluiting inlaat �:16
slangaansluiting uitlaat �:12 mm
Kabellengte: 130 cm
Afmetingen: 305x205x335mm
Gewicht: 5 kg
Garantie: 1 jaar
 
Misschien kan het bij die twee pseudotropheusen wel hoor. Maar dat moet iemand met meer verstand van zaken dan maar even zeggen.
 
ik hoop dat iemand dat wil doen ;)
haha... wat zijn nog meer valkuilen bij het gaan houden van Malawi waar je in kunt vallen?? ik kan alle hulp nog gebruiken ;)
 
Plantaaardige voeding moet je toch, algen op stenen zijn een leuke extra, voor zover dat lukt. Je kunt ook bv losse stenen in een bakje water in de zon leggen, of een velletje zeewier erop laten opdrogen (uit de toko), ideeen genoeg.


Het vervelende is dat Malawi (en ook Tanganyika) kunnen kruisen dwars door geslachten heen! Een bekende/beruchte kruising is bv Pseudotropheus socolofi x Iodotropheus sprengerae.
Plus de geslachtnamen veranderen de hele tijd. Dus de 4 genoemde rustige soorten samenhouden is hetzelfde risico als er compleet wat anders bijzetten...

2 mannen van dezelfde soort kunnen wel, zolang je het echt maar bij die soorten houdt. of 3 harems van 3 soorten, ook prima. Zolang je zoals aangegeven maar geen kleurvarianten van dezelfde soort samenzet.

Zorg dat je niet in een kleine ruimte vrouwtjs van de ene soort geen 'eigen' man aanbiedt maar alleen een andere soort, want dan krijg je heel simpel kruisingen... Veel mbuna uit de winkel 'grabbelbak' zijn dat soort kruisingen, niet meer herleidbaar tot de originele soort worden ze vaak bruinige ongedefineerde vissen, dat is zo zonde...


Cynotilapia afra is, zoals de meeste mbuna's, pas te houden vanaf 1.2m, jouw bak is daarvoor dus te klein.


Dat genoemde filter ken ik niet, kan ik niks over zeggen. Ik ben zelf wel een fan van de tetratex ex 1200
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... tra/404308
 
Hey Saksia,
Ja het is ook niet dat ik geen plantaardige voeding wou geven hoor, maar t was meer de vraag of ze plantaardig of dierlijk voedsel aten... zodra er wat alg is zullen ze dit wel wat bezig houden, maar dat is niet hun hoofdvoedsel, dat zal toch echt uit een potje moeten komen ;)

Dus als er een man van hun eigen familie en subgroep aanwezig is zullen ze, als ze het doen daar mee paren, ipv de andere mannen van een andere subgroep ook aanwezig in de bak.

Dus wat jou betreft kan het volgende bestand wel, zonder problemen van rare kruizingen??

Pseudotropheus saulosi 2m x 6v
Pseudotropheus socolofi 1m x 3v
en dan de Syno 5x

(is het trouwens een soort die actief zwemt en zich door de hele bak begeeft...)
niet dat ze op 1 plek blijven hangen zullen we maar zeggen...

Waarom ben je fan van het filter wat je noemt (want hij is dubbel zo duur...)
 
paren ze trouwens veel... net zoals platty's.... of wel minder, anders ben ik bang dat ik zeer snel een overbevolking heb... of eten ze veel van hun eigen kroost?
 
hallo allemaal,
Ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden... door te vragen leert men ;)
ik hoop dat iemand mij nog de antwoorden kan en wil geven over de boven genoemde vragen vragen over het gedrag en zwemwijze, van de op het oog hebben de van de genoemde vissen...ook een antwoord op het paren zou wel handig zijn :p

en of het genoemde bestand een mooie keuze zou zijn natuurlijk... (het lijkt er dan op dat ik er wel redelijk uit ben.... ((weet iemand ook of de genoemde vissen wel redelijk makkelijk te verkrijgen zijn??))

Dit zou hem dan echt kunnen gaan worden??

Pseudotropheus saulosi 2m x 6v
Pseudotropheus socolofi 1m x 3v
en dan de Syno 5x
 
(ow nog een vraagje... wat wil de F3 gradatie bijvoorbeeld zeggen??)

En qua aantallen, van deze soorten zit ik dan goed of te laag of aan de hoge kant?? soms is het beter om wat meer vissen te hebben toch om conflicten te voorkomen...
 
Ow en nog een haha, ik hoop dat iemand de tijd en energie erin wil steken om mijn bovenstaande vragen nog te beantwoorden, want er borrelt er nog een op....
Ik heb plek voor 2 tl buizen, welke balken geven de mooiste kleuren bij de Malawi's ???
 
Niemand de antwoorden op eerder gestelde vragen?? ;)
 
Visbestand kan.
F3 heeft met afstamming te maken, grofweg gezegd (bij de meeste vissen) hoeveel generaties af van wildvang. Meestal wordt alleen F1 aangegeven, jonkies van wildvang. F1 kan ook betekenen 1e generatie kruising (bv bij designer honden, bengaalse katten etc). Geen idee of dat ook bij viskruisingen wordt gedaan, zoals daar zijn papegaaivissen en diverse Aulonocara's.
Buizen geen idee, ik heb zelf daglicht, dat is wel koel licht.
 
Hey Hey, en het aantal vissen waar zou dat ongeveer op uitkomen, of zit ik daarin wel goed??
Zijn het vissen die ondanks hun terretorium toch wel vrij veel rond zwemmen??
En paren deze vissen heel veel, of valt dat mee??
Ik zat voor de lampen te denken aan de syvania aquastar en de ander een Philips 865...
 
Territoriumvissen zwemmen per definitie niet weg uit hun territorium, of hooguit een klein stukje om indringers te verjagen.
Ze fokken wel lekker door ja. Het zijn dus wel muilbroeders geen vrijleggers dus je hebt per keer niet zoveel jonkies dat scheelt wel een hoop.
 
omdat ze door andere worden verslonden??
Ik ben inmiddels bij de intratuinen allemaal ardennerbreuk aan t weghalen om hele mooie stapels met stenen te maken....
Ik heb in een ander topic staan dat ik mijn achterwand gekocht hem, al zal daar straks niet heel veel van te zien zijn, echter heb ik hem ook gekocht om het glas te beschermen en om alle techniek weg te werken... al met al stukje bij beetje, stap je voor stapje, naar een mooi eind resultaat hoop ik!!
ik weet alleen nog niet hoe ik de verwarming weg ga werken... over de rest heb ik wel al een ideetje ;)
 

Terug
Bovenaan