Nieuwe sluierstaart is vinnenbijter


K

Kippetje

Guest
Hoi aquaforummers,
Ik zit met een vrij naar probleem. Ik heb sinds een aantal jaren sluierstaarten, en 1 daarvan is overgebleven. Hij heeft 2 andere sluierstaarten overleefd. Blub is zijn naam en hij is vrij groot geworden, met lange sluiervinnen. Nu heb ik er een nieuw visje bijgezet omdat ik hem alleen zielig vond. Een kleine, jonge sluierstaart. De eerste weken ging dit voorbeeldig. Eerst zaten ze even achter elkaar aan, maar waren toen gewend en ze zwommen samen vrolijk door de bak. Blub was ook weer helemaal energiek. Tot een paar weken terug. De nieuwe vis besloot in de lange vinnen van Blub te gaan happen. En niet zomaar, maar werkelijk continu en hard ook. Hij trok er echt aan en al snel waren Blub zijn vinnen gerafeld, bloederig en geïrriteerd. Blub zelf was natuurlijk ook aardig gestrest. Ik snap dit nieuwe gedrag niet. De bak is 120 liter, heeft ornamenten en genoeg planten en een filter. Ik heb de nieuwe vis een tijd alleen gezet (in een klein bakje, kon niet anders), en later teruggezet. Hetzelfde gedrag verscheen na 5 minuten al weer.
Ik ben een beetje radeloos, want Blub is al 5 jaar in mijn leven en ik vind dit echt heel zielig! De vis terugbrengen naar de winkel is geen optie lijkt me... wegdoen dan maar?

Wat zijn jullie ideeën hierover? Waarom doet deze vis dit? Is het gewoon een rotte appel onder de sluierstaartvissen? :p
 
Een goudvis is een groepsvis, en moet met minimaal 4 stuks worden gehouden. Dus het is goed dat je er 1 bij gezet hebt.
Die goudvis die vinnen bijt zou ik apart houden. Heb je ook een foto?
Wat bedoel je met: wegdoen dan maar?;)
 
Ja, ik zit er ook aan te denken om er misschien een 3e bij te kopen. Dan heb ik twee jonge sluierstaarten en 1 oudere, langzamere. Wie weet gaat dat beter? Maar ik weet het niet...
Met weg doen bedoel ik gewoon verkopen/weggeven ;)

Waar wil je precies een foto van? Van de vissen?
 
7UWtjVtoqIjZSzVyTaFd3f2tR86gGTOi.jpeg

Dat is 'm! (en die daarachter is dus de 'gemene' vis...)

Zoals je ziet heeft hij erg lange vinnen, zeker in verhouding tot zijn lijf ook. Hij heeft een tijdje te klein gezeten helaas...

Inmiddels zijn zijn vinnen een stuk roder en meer gerafeld :(
 
Ja, ik denk dat ik dat maar doe, want ik weet het anders ook niet! :/
 
Die neiging krijg ik bijna wel als hij soms zo gemeen doet :D

Het gedrag is inmiddels wel wat verminderd trouwens, maar hij doet het nog steeds.... iemand die 'm over wil nemen? :p
 
Die neiging krijg ik bijna wel als hij soms zo gemeen doet :D

Het gedrag is inmiddels wel wat verminderd trouwens, maar hij doet het nog steeds.... iemand die 'm over wil nemen? :p

Ik zag dat je al een berichtje hebt geplaatst bij "aangeboden" maar veel mensen willen ook wel een goudvis overnemen als je hem op marktplaats zet, misschien is dat een idee dus. :)
 
Het kan zijn dat het tijdelijk is, even wennen of zo. De manier waarop is dan natuurlijk niet zo leuk en niet houdbaar als het te lang duurt.

Nee, ophangen is met vissen onhandig, dan is een geïmproviseerde guillotine handiger.
 
Beetje late reactie, maar ik heb de vis inmiddels inderdaad verkocht via marktplaats! (ging veel beter dan verwacht!)

Dit topic kan dus dicht of verwijderd... hoe werkt dat? :D
 
Dit topic zakt vanzelf wel weg hoor als er niet meer in wordt gereageerd;). Mooi dat de vis een ander onderkomen heeft inmiddels.
 
Inmiddels zijn we weer even verder en ik heb een nieuwe sluierstaartgoudvis (van dezelfde winkel) weer bij de oude vis gezet. Het leek eerst goed te gaan, maar alweer na een paar dagen hetzelfde gedrag. Ook deze vis bijt in de vinnen van Blub. Ik word er radeloos van! Doe ik iets verkeerd? Kan het aan de winkel liggen? Er zaten wel veel goudvisjes bij elkaar... maar ja, dat is bijna overal wel. Is het misschien omdat Blub zo groot en sloom is? Ik voel me gedwongen om ook deze vis te verkopen. Misschien is een vis van hetzelfde formaat beter? Helaas weet ik niet waar ik grote sluierstaarten moet kopen...
 
Moschien heedt blub wat aan de vinnen, wat de andere vissen lekker vinden?
 
Misschien is Blub gewoon een knappe jongedame?

Je zou kunnen proberen er nog een bij te zetten, maar dan krijg je problemen met je capaciteit. Daar zou je veel tegen moeten verversen. Heb je de mogelijkheid om groter te gaan?
 
Inmiddels zijn we weer even verder en ik heb een nieuwe sluierstaartgoudvis (van dezelfde winkel) weer bij de oude vis gezet. Het leek eerst goed te gaan, maar alweer na een paar dagen hetzelfde gedrag. Ook deze vis bijt in de vinnen van Blub. Ik word er radeloos van! Doe ik iets verkeerd? Kan het aan de winkel liggen? Er zaten wel veel goudvisjes bij elkaar... maar ja, dat is bijna overal wel. Is het misschien omdat Blub zo groot en sloom is? Ik voel me gedwongen om ook deze vis te verkopen. Misschien is een vis van hetzelfde formaat beter? Helaas weet ik niet waar ik grote sluierstaarten moet kopen...

Sluiers hebben geen tanden in de bek zitten dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de vinnen kapot gaan aan bijtgedrag. Als de oude vis een vrouwtje is en de nieuwe een mannetje kan het mannetje het vrouwtje gaan opjagen, dit heet paaien. Het mannetje wil dat het vrouwtje eitjes legt en beukt in op het vrouwtje, dat gaat er nogal ruig aan toe maar is heel normaal gedrag.

Je kan aan de vis zien of het een mannetje/vrouwtje is. Mannetjes hebben witte stipjes op de borstvinnen en kieuwdeksels.

Met 110 liter zou ik er geen 1 bijkopen. De bak is eigenlijk al te klein voor ze.

Als de vinnen stuk zijn kan dat beschadigingen zijn door tegen scherpe dingen aan te zwemmen of het is vinrot. Beter een foto plaatsen van de beschadigde vinnen. Voor vinrot heb je goed middel van Colombo. Vinrot ontstaat vaak door slecht waterkwaliteit. Je moet echt veel verversen en je filter goed onderhouden om je waterwaardes op goed niveau te houden.
 

Terug
Bovenaan