Nieuwe opzet filtratie meterbak,

lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Ik wil wat anders met mijn meterbak en als ik toch de hele bak omgooi, pak ik ook de techniek aan. Het idee begon bij een vaste afvoer en alle leidingen in pvc, maar gaandeweg heb ik wat ideetjes opgedaan die ik ook wil integreren. Ter info: ik wil een bak met veel planten, een gemiddelde bevolking en zal CO2 bemesting en de EI gaan gebruiken.

Huidige situatie: Filtratie gebeurt met een Superfish Aqua Pro 1 van bruto 600 l/u. De stroming in de bak wordt geregeld met twee stromingpompen (resp 1600 en 2000 l/u) die een beetje willekeurig om beurten aan staan. Soms beiden. Ik meet geen gekke dingen maar het filter is voor mijn gevoel wat aan de krappe kant en de stromingpompen voldoen in een hillstream set-up maar vind ik voor een plantenbak wat te grof.

Beoogde situatie (hieronder schematisch weergegeven): Filtratie mechanisch en biologisch over een nieuw aan te schaffen potfilter (A) van ongeveer 1000 l/u bruto. Deze draait gewoon als een normaal potfilter zonder ingewikkelde constructies. In het schema staat deze uiterst links met in lichtblauw de inlaat en donkerblauw de uitlaat met in het rood twee kogelkranen zodat het filter kan worden afgekoppeld voor onderhoud.

Het middelste circuit is een vaste pvc leiding naar riool en waterleiding tbv wekelijkse verversing. In intake van deze leiding zal halverwege de bak zitten zodat ik voor een 50% verversing alleen de kraan open hoef te zetten en te wachten tot er lucht aangezogen wordt.

Daarnaast een apart circuit dat wordt aangedreven door een inline opvoerpomp (E). Ik denk hierbij aan een pomp van ongeveer 1500 liter bruto. Hier wordt het voor mij ingewikkelder. Hierop wil in driemaal parallel een bypass aansluiten.

- Op de eerste bypass (B) wil ik de oude Aqua Pro 1 aansluiten en louter biologisch filtermateriaal. De gedachtengang: het filter ga ik toch nooit voor een bevredigend bedrag verkopen en anders staat het hier maar stof te vangen. Filtercapaciteit heb je nooit te veel toch? Het filter zal zelf niet pompen.
- Op de tweede bypass (C) een mogelijk dubbele maar in ieder geval enkele Cerges reactor tbv CO2 toevoer.
- Op de derde bypass (D) en Cerges reactor met purigen. Deze zal als een fluidized bed filter werken zodat je purigen gelijkmatig wordt 'verbruikt'.

EwIxQ9r.jpg


Met kogelkranen kan per bypass de doorstroom geregeld worden en kan er bijvoorbeeld wat druk opgebouwd worden in de CO2 reactor om de oplossing van gas te bevorderen. Het circuit met de bypasses wil ik voorzien van twee uitstromen om de stroming in de bak precies te kunnen regelen. In de bak zal ik een klein voorfilter maken in Hamburger Matten Filter-stijl om ervoor te zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpomp en de reactoren komt. De in- en uitstromen komen allemaal in dezelfde hoek. De inlaten zal ik uitvoeren in 25mm pvc en de uitstromen in 20mm. De uitstromen zullen bruto 1000 l/u, 500 l/u (van B) en 1000 l/u uitspuwen. Dus totaal bruto 2500, netto ±1500 l/u?

Ik wil de reactoren op een derde circuit omdat ik ze graag op een opvoerpomp wil aansluiten. Dit om verlies van flow zo veel mogelijk te beperken. Een opvoerpomp behoudt in deze opstelling in mijn ogen veel meer van de flow omdat de pomp berekend is om water op te voeren, wat in dit gesloten circuit nauwelijks hoeft. Het aparte circuit zal ivm de driedubbele bypass lastig in te regelen zijn, maar zal daarna continue kunnen blijven draaien omdat het weinig onderhoud vergt. Er zijn immers geen mechanische filtermaterialen die kunnen dichtslibben. Misschien dat ik op de retour van filter B een dubbelen kogelkraan kan aanbrengen, eentje voor het regelen van de flow en daarvoor eentje tbv het afkoppelen tijdens onderhoud.

Als ik het allemaal zo bij elkaar bekijk, is het een beetje overkill voor een bak van netto 150-160 liter. Dat is niet erg. Het doel van het systeem is niet alleen om afdoende filtratie te hebben, maar ik vind het ook gewoon leuk om bepaalde elementen toe te voegen. Een fluidized bed filter vind ik bijvoorbeeld erg interessant en ook de bypasses vind ik boeiend. Daarnaast wil ik ook gewoon zeker weten dat flow niet de beperkende factor van de bak gaat zijn.

Het is aan deze post natuurlijk al een beetje af te zien, maar ik heb er flink over gepeinsd. Ik denk dus dat het werkt. Maar ik ben maar een simpele hobbyist en ik zou het heel erg waarderen als er iemand met iets meer ervaring mee kan kijken naar het plan. Ook ben ik benieuw of er nog dingen zijn die jullie zouden toevoegen als je een filtersysteem van scratch ontwerpt?

En voor wie hier terecht is gekomen, in ieder geval alvast bedankt voor het doorlezen! Het is een flinke lap geworden.
 
Je gaat iig je purigen reactor flink moeten knijpen omdat het relatief makkelijk word mee genomen door de stroming.
Ziet er verder leuk uit je plan
 
Geen andere loodgieters hier? ;)

Je gaat iig je purigen reactor flink moeten knijpen omdat het relatief makkelijk word mee genomen door de stroming.
Ziet er verder leuk uit je plan

Van de purigen heb ik begrepen dat het heel fijn materiaal is. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Ik ga in ieder geval een voorziening aan de uitstroom maken om ervoor te zorgen dat de purigen niet de reactor uit kan stromen. Dit zou anders geheid een keer fout gaan. Het afstellen van de drievoudige bypass gaat wel even een klusje zijn (met de purigen als bottleneck).
 
Denk niet dat er veel mensen zijn die hun filtratie zo over de top aanpakken..
 
dat dus,

heb wel wat verstand van pvc leidingen (onlangs zelf gedaan) maar verder kan ik je niet helpen.
ik vraag me alleen af wat het nut is van een fluidized purigen filter, weet je zeker dat het daarvan "beter" gaat werken?
 
Purigen is erg fijn en dit wil je niet los in de bak hebben.
 
Wat ik lees van mensen is dat ze er bij purigen tegenaan lopen dat het niet gelijkmatig gebruikt wordt. Grof gezegd dat de middelste deeltjes nog helemaal wit zijn terwijl de purigen aan de buitenkant van een filterzak allang uitgewerkt is. Daarnaast vind ik die water filter housings interessante dingen om te gebruiken. Dit is een beetje het idee:



Je zou er bijvoorbeeld ook een wervelbedfilter met zand van kunnen maken. Maar dat is een beetje het punt dat het voor mij te veel wordt. en ik ben een beetje bang voor het afsterven van bacterien bij stroom uitschakelen. Dat schijnt bij wervelbedfilters veel sneller te gaan als bij een potfilter.
 
Het circuit met de bypasses wil ik voorzien van twee uitstromen om de stroming in de bak precies te kunnen regelen.

Is het niet eerder de bedoeling om de stroming door de reactors constant te houden (zodat ze optimaal werken) ?


In de bak zal ik een klein voorfilter maken in Hamburger Matten Filter-stijl om ervoor te zorgen dat er geen grof vuil in de opvoerpomp en de reactoren komt.

Persoonlijk (ik heb hier geen ervaring mee) lijkt me dit onvoldoende om problemen te vermijden.


De uitstromen zullen bruto 1000 l/u, 500 l/u (van B) en 1000 l/u uitspuwen. Dus totaal bruto 2500, netto ±1500 l/u?

M.a.w. een NETTO circulatie van 10x /uur. Is dat niet wat veel ?


Een opvoerpomp behoudt in deze opstelling in mijn ogen veel meer van de flow omdat de pomp berekend is om water op te voeren, wat in dit gesloten circuit nauwelijks hoeft.

Je bedoelt waarschijnlijk dat zijn reëel debiet korter bij zijn theoretisch (=maximum) zal liggen ?
Dit klopt. Je zal in dat werkingsgebied bovendien ook minder debiet verliezen wanneer de weerstand toeneemt.
Een nadeel is dat je pomp groter zal zijn, meer geluid zal produceren en meer stroom zal verbruiken dan nodig.

Om toch enig idee te hebben van welke pomp/opvoerhoogte je nodig hebt, zou je (in dit geval) kunnen kijken naar het wattage van een filterpomp met vergelijkbaar debiet.


Het aparte circuit zal ivm de driedubbele bypass lastig in te regelen zijn

En kogelkranen zijn slechte regelkranen. Ik zou je echt aanraden om extra kranen te voorzien zodat je de regelkranen niet meer van positie moet veranderen.
Werk je met flexibels, dan zou je klemmen kunnen gebruiken. Deze zijn dan weer niet bedoeld om een leiding volledig af te sluiten. Hou bij sterk 'knijpen' ook in het oog dat je slang niet gaat barsten (kan ook na verloop van tijd).
Gewoon twee plaatjes met langs beide zijden een bout&moer is makkelijk zelf te realiseren.

upload_2017-10-9_14-24-48.png
 
In je tweede / derde circuit heeft alles uiteraard invloed op mekaar.

Ga je de opvoerpomp toch achter de filter zetten (wat mij nodig lijkt), dan zal het vervuilen van de filter een grotere impact hebben op het debiet dan in je huidige opstelling en moet deze de volledige capaciteit aankunnen.

Onderstaande zou mijn poging zijn.
Nadeel:
- meer pompen nodig
Voordelen:
- elke pomp kan correct gedimensioneerd worden
- elke bypass is volledig onafhankelijk van de anderen, ook wat instellingen betreft
- het debiet van de filter kan zowel groter als kleiner zijn dan de debieten door de bypasses
Indien het debiet van een bypass groter is dan dit van het circuit, dan zal een deel van het water aan het einde van een bypass terugkeren naar het begin van de bypass. Een deel van hetzelfde water zal dus meermaals over een reactor gaan en de efficiëntie van de reactor verhogen.

upload_2017-10-9_15-32-53.png
 
Dank voor de uitgebreide reacties! Ik antwoord even in tweeën, anders kan ik het niet behappen qua quote-code en dergelijke ;).

Persoonlijk (ik heb hier geen ervaring mee) lijkt me dit onvoldoende om problemen te vermijden.

M.a.w. een NETTO circulatie van 10x /uur. Is dat niet wat veel ?

Je bedoelt waarschijnlijk dat zijn reëel debiet korter bij zijn theoretisch (=maximum) zal liggen ?
Dit klopt. Je zal in dat werkingsgebied bovendien ook minder debiet verliezen wanneer de weerstand toeneemt.
Een nadeel is dat je pomp groter zal zijn, meer geluid zal produceren en meer stroom zal verbruiken dan nodig.

Om toch enig idee te hebben van welke pomp/opvoerhoogte je nodig hebt, zou je (in dit geval) kunnen kijken naar het wattage van een filterpomp met vergelijkbaar debiet.

Ik heb in een van mijn 60cm bakjes (54l bruto) een HMF met een pomp van 670 l/u erachter. Uitstroom door een spraybar over de hele lengte van de bak. Dat zal netto ook zeker op 10x de bak uitkomen maar is in mijn beleving niet te veel. Ik zou mijn chocolade gourami's er niet in zetten maar de H amandae en de C japonica hebben er geen moeite mee. De pomp waar ik op het moment naar kijk is de Sicce Syncra 1,5 (1350 l/u). Het aquarium staat in een aparte ruimte, waar ook regelmatig een luchtpompje staat te brommen, dus geluid is niet zo'n punt. Stroomverbruik wil ik wel naar kijken. Ik zal eens gaan vergelijken, bedankt voor de tip!

Wat voor problemen verwacht je bij een HMF voorfilter?

En kogelkranen zijn slechte regelkranen. Ik zou je echt aanraden om extra kranen te voorzien zodat je de regelkranen niet meer van positie moet veranderen.
Werk je met flexibels, dan zou je klemmen kunnen gebruiken. Deze zijn dan weer niet bedoeld om een leiding volledig af te sluiten. Hou bij sterk 'knijpen' ook in het oog dat je slang niet gaat barsten (kan ook na verloop van tijd).
Gewoon twee plaatjes met langs beide zijden een bout&moer is makkelijk zelf te realiseren.

Een extra 'regelkraan' is ook een goede tip! Dat ga ik wel meenemen denk ik. De klemmen gaan hem niet worden ben ik bang. Ik ga voor zo ver mogelijk alles in PVC uitvoeren. (Alleen bij de pompen zal ik niet om een stukje slang heen kunnen. Grappig systeem wel, zo simpel.
 
In je tweede / derde circuit heeft alles uiteraard invloed op mekaar.

Ga je de opvoerpomp toch achter de filter zetten (wat mij nodig lijkt), dan zal het vervuilen van de filter een grotere impact hebben op het debiet dan in je huidige opstelling en moet deze de volledige capaciteit aankunnen.

Onderstaande zou mijn poging zijn.
Nadeel:
- meer pompen nodig
Voordelen:
- elke pomp kan correct gedimensioneerd worden
- elke bypass is volledig onafhankelijk van de anderen, ook wat instellingen betreft
- het debiet van de filter kan zowel groter als kleiner zijn dan de debieten door de bypasses
Indien het debiet van een bypass groter is dan dit van het circuit, dan zal een deel van het water aan het einde van een bypass terugkeren naar het begin van de bypass. Een deel van hetzelfde water zal dus meermaals over een reactor gaan en de efficiëntie van de reactor verhogen.

Waarom zou jij de opvoerpomp achter het filter zetten? Ivm eventuele vervuiling? Ik hoop dit dus op te lossen met een soort voorfilter in de bak. Op het moment dat je in filter B, zeker als je deze inline plaatst ipv als bypass, inzet voor mechanische filtratie gaat het de flow inderdaad te veel beïnvloeden ben ik bang. het oude filter gaat sowieso de volledige capaciteit niet echt aankunnen denk ik. Is gebouwd voor theoretisch debiet van 600 l/u, niet voor meer dan het dubbele.

Elke bypass onafhankelijk is een groot voordeel. In mijn opzet is het afstellen van de bypasses natuurlijk tricky omdat ze inderdaad alle drie invloed op elkaar hebben. Bypass B geloof ik wel, maar C (CO2) en D (purigen) moeten wel vrij precies geregeld worden natuurlijk. Meer pompen is echter wel een groot nadeel voor mij. Bovendien loop je dan tegen het probleem aan dat je van te voren precies het benodigde debiet moet weten. Ik had gehoopt dit proefondervindelijk vast te stellen.

Misschien dat er ook al een hoop makkelijker wordt als ik bypass D verplaats naar het eerste circuit, dus als bypass van filterpomppomp A


Ik moet dit ontwerp even goed bestuderen hoor. Het gegeven dat een bypass zowel meer als minder debiet kan hebben vind ik wel interessant. Maar uiteindelijk moet schoon water/CO2 wel de bak in!
 
Vooreerst, ik heb meer verstand en ervaring met pompen, leidingen en regelingen (en ontwerp van installaties) dan met aquaria.

Met enkel een voorfilter ga je toch ook wel eens wat plantenrestjes binnen krijgen vermoed ik.
Die kunnen dan zowel in je pomp als in de CO2 als in je Purigen reactor blijven hangen.
Het kan anders en dan moet je ook geen voorfilter in je aquarium zien kwijt te geraken.

Gezien je wel houdt van wat experimenteren, zou ik beginnen met een opvoerpomp aan te schaffen die met zekerheid te groot is en die je dus ook nog wel voor toekomstige experimenten of ... kan gebruiken. Bvb. een Jebao DC3000 (of DC2000 of DC6000) die ook nog in enkele trappen instelbaar is.
Deze zou ik dan gebruiken om te testen en te kijken wat je nodig hebt (of gewoon blijven gebruiken).

Door je standaard 600L/h filter kan je ook 1000 L/h krijgen. Maar omdat tegendruk kwadratisch toeneemt t.o.v. debiet, zal je hiervoor dus (1000/600)^2 = 2,7 keer zoveel druk voor nodig hebben. Hoeveel dat dan is kan ik helaas niet zeggen. Ik zou graag wat aan experimenteren toekomen om dit wat kunnen in te schatten, maar de tijd ontbreekt me helaas.
 
Een bypass kan je op verschillende 'manieren' instaleren.

Vertrekkende van een filterpomp met debiet van 600 l/h (situatie 1), kan een bijpass geplaatst worden waarbij de hoofdleiding volledig (situatie 2) of gedeeltelijk (situatie 3) afgesloten wordt. Hoe groter de weerstand over de componenten in de bypass, hoe sterker de daling van het debiet door de filterpomp.

upload_2017-10-10_1-54-52.png



Om de weerstand over de bypass te compenseren, en opnieuw het oorspronkelijke debiet te bekomen, kan men een extra opvoerpomp plaatsen in serie met de filterpomp (situatie 4).
Omdat de nieuwe pomp ongeveer hetzelfde debiet dient te leveren als de filterpomp (maar aan een andere opvoerhoogte) is het in praktijk niet zo eenvoudig om de juiste pomp te vinden. Bij het plaatsen van een te zware pomp zal het totale debiet toenemen.
(In de industrie zal men ervoor opteren om de pomp op de filter te vervangen door een zwaardere versie.)

upload_2017-10-10_2-11-11.png



Een heel vaker toegepaste oplossing is het plaatsen van een pomp in de bypass zelf (situatie 5). Hierdoor is er geen mechanische invloed op de filterpomp en behoudt deze zijn originele prestaties. Sluit men de bypass af, dan keert men terug naar de originele situatie. Om het debiet te kunnen instellen plaatst men, hetzij aan het einde, hetzij onmiddellijk achter de pomp, een regelkraan.

Gaat men de kracht van de pomp verder verhogen, dan ontstaat een situatie waar het debiet van de bypass zelfs hoger kan liggen dan dit van de hoofdleiding. De aanzuig van de pomp is dan voldoende sterk om een deel van het water aan de uitlaat van de bypass opnieuw de inlaat in te sturen. Het debiet en de druk achter de bypass blijft hierbij onveranderd.

upload_2017-10-10_2-23-27.png
 
Als dank voor het meedenken hierbij een terugkoppeling van het eindresultaat. Ik kon de brush van de vorige keer niet vinden dus het is niet een supernet plaatje geworden, maar het idee is duidelijk volgens mij.

Schematisch heb ik er dit van gemaakt:

wRG62wz.jpg


A: JBL Cristalprofi e901 met (niet afgebeeld) op een bypass een Cerges reactor tbv Purigen. Deze reactor is nog niet in gebruik.
B: SunSun HW-602 als voorfilter met enkel filtersponzen (grof-middel-fijn).
C: Superfish AquaPro 1 helemaal volgekieperd biologisch filtermateriaal en zonder rotor, effectief dus alleen filterpot.
D: Cerges reactor tbv CO2.
E: Sicce Syncra 1,5. Bruto capaciteit van 1350 l/u. Omdat het in verband met de ruimte nogal een knietjes-paradijs is geworden gaat er hier toch best wel wat van verloren. Komt qua debiet ongeveer gelijk uit met de JBL maar deze uitstroom is dus gesplitst.

Het eerste circuit (A) spreekt voor zich. In het tweede circuit (B-C-D-E) staan op twee na alle kogelkranen volop open. De kogelkraan uiterst rechts op de afbeelding (tussen E en de bak) staat helemaal dicht. Voor het water is de weg van de minste weerstand dan via C (AquaPro 1). De kogelkraan NA C (donkerblauwe leiding) knijp ik iets en zo kan ik regelen hoe veel water er door D (CO2 reactor) stroomt. In de praktijk is dat nu meer water dan er door C stroomt. Ik denk dat ik de Cerges reactor goed heb afgesteld zo, er komt af en toe een mini belletje uit de uitstroom.

En dan hoe het onder de kast in elkaar steek/gepropt is:

EJPiMv5.jpg


A: JBL Cristalprofi e901.
B: SunSun HW-602 als voorfilter met enkel filtersponzen (grof-middel-fijn).
C: Superfish AquaPro 1 helemaal volgekieperd biologisch filtermateriaal en zonder rotor, effectief dus alleen filterpot.
D: Cerges reactor tbv CO2.
F: Cerges reactor tbv Purigen. Nu niet in gebruik, zoals te zien aan de dichtgedraaide kranen.

De Sicce Syncra, onderdeel E, zit verstopt achter de SunSun (B).

1: Uitstroom JBL en Purigen reactor.
2: Uitstroom Superfish AquaPro 1. Op deze leiding zitten T-stukken met slangtules tbv het toevoegen van bemesting via doseerpompen. Dit systeempje is nog niet aangesloten.
3: Uitstroom CO2 reactor.

TqEO3Pb.jpg


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!
 
dubbel post ?
 
Laatst bewerkt:
Euhh mooi ontwerp en zal voor een Zee of een Aquarium met Chiclides of Goudvissen waar je veel stroming wilt hebben misschien prima zijn maar jij hebt planten in je aquarium ? en dan 10x filteren op 180liter water bruto ?

Vergeet niet als je planten voeding toedient deze ook zo weer uit je water is gefilterd en met name ijzer, je kan beter een flinke filter inhoud nemen en op zo'n en bak maar 4x tot 8x je debiet pompen is echt genoeg, 10x is echt bizar veel met planten.
veel tropische vissen zullen dit ook niet waarderen deze stroming tenzij je wat barbelen gaat houden en meerval soorten ?
En ik heb ook het idee dat je een flinke gas uitwisseling krijgt en snel je Co2 verliest.

Maar goed je water zal in ieder geval met zo'n debiet kraakhelder blijven en je zal niet vaak je bodem moeten af hevelen van vuil omdat het wel wordt mee getrokken in de stroming.
 
Je “cerges reactor voor purigen” is gwn een purigen reactor ;)

Maar @edje555 die 10x per uur valt best mee..
Filter debieten moet je Sws al halveren van wat de fabrikant stelt.
En zoals @lars. al aangeeft heb je al zat verliezen met de benodigde bochten en knieën.
En je plantenvoeding eruit filteren? Leg eens uit hoe dat werkt
 
Je “cerges reactor voor purigen” is gwn een purigen reactor ;)

Haha, ben ik te interessant aan het doen? Ik dacht dat 'Cerges' refereert aan het type reactor, maar 'Cerges' is specifiek voor een type CO2 reactor begrijp ik? Vooralsnog is het vooral een lege waterfilterbehuizing. Ik moet nog even een goede buis voor erin op de kop tikken en ik wil ook nog een contructie voor de uitgang bedenken waardoor ik de Purigen sowieso niet de bak in kan blazen. Daar ben ik nog een beetje bang voor. Voorlopig nog even kastvulling dus.
 
Purigen zit in een speciale fijnmazige zak, als je deze afsluit kan het geen enkele kant op, de zak moet je vaak wel extra bestellen.
 
Purigen zit in een speciale fijnmazige zak, als je deze afsluit kan het geen enkele kant op, de zak moet je vaak wel extra bestellen.
Niet als je het in een reactor gaat plaatsen, dan word het een bewegend bed.

Haha, ben ik te interessant aan het doen? Ik dacht dat 'Cerges' refereert aan het type reactor, maar 'Cerges' is specifiek voor een type CO2 reactor begrijp ik? Vooralsnog is het vooral een lege waterfilterbehuizing. Ik moet nog even een goede buis voor erin op de kop tikken en ik wil ook nog een contructie voor de uitgang bedenken waardoor ik de Purigen sowieso niet de bak in kan blazen. Daar ben ik nog een beetje bang voor. Voorlopig nog even kastvulling dus.
Yup :p heb nog nooit van een griggs media reactor gehoord of iets :p

Maar je reactor moet je flink gaan knijpen wss zodat er amper water doorheen gaat.
Je schijnt maar heel weinig nodig te hebben om je purigen in beweging te krijgen
 
Purigen zit in een speciale fijnmazige zak, als je deze afsluit kan het geen enkele kant op, de zak moet je vaak wel extra bestellen.

Ik heb een pot Purigen van 250ml besteld, daar zit geen zak bij. Ik wil de Purigen ook niet in mijn filter steken maar los in een reactor steken, zoals in dit filmpje.

Het theoretisch voordeel is dat de Purigen 100% gelijkmatig opgebruikt wordt. Het voorlopige voordeel is dat ik er een ingewikkeld systeem voor heb kunnen ontwerpen en bouwen ;). Ik kon de tweede waterfilterbehuizing er goedkoop bij krijgen, ik vind het leuk om te puzzelen en te bouwen en als het geen meerwaarde heeft ziet het er in ieder geval cool uit.

Yup :p heb nog nooit van een griggs media reactor gehoord of iets :p

Maar je reactor moet je flink gaan knijpen wss zodat er amper water doorheen gaat.
Je schijnt maar heel weinig nodig te hebben om je purigen in beweging te krijgen

In een griggs reactor wordt het lastig ja, haha.

Ik heb de Purigen al wel liggen en het is inderdaad nog fijner dat ik in m'n hoofd had. De reactor zit als bypass op de retour van de JBL. Ik verwacht dat er al genoeg flow is als ik de reactor maar een klein beetje open zet. Als je hem inline plaatst heb je een probleem, maar op deze manier moet het geen problemen geven, tenzij je de hoofdleiding te veel gaat knijpen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan