nieuwe meter-bak voor rondom een Zuid-Amerikaanse cichlide


D

dancena

Guest
hallo beste forum leden,
binnenkort ga ik een trofis colisa 180 (meterbak) vullen.
het lijkt me leuk om er een (harem) kleinblijvende cichlide-soort in te houden.
ik heb al wat onderzoek gedaan en ik wil het liefst een redelijk sterke soort waarbij je ook kans hebt op kleintjes. helemaal leuk vind ik het als het een muilbroeder is. ik houd het binnen zuid amerika.

ik kwam uit op de volgende soorten en wil graag advies en als u nog een andere soort kent hoor ik het graag.

A. nijssensi
A. commbrae
A. barlowi (muilbroedende apistogramma)

Laetacara dorsigera

ik denk erover om het aan te vullen met een groep nannostomus en ottocinclus.
alle tips zijn heel erg welkom,
groet Joris
 
Wat leuk dat je er over nadenkt om dwergcichliden te nemen. Als je een harem wil, dan denk ik dat je toch vrij snel uitkomt bij een apistogramma (al zijn sommige apistogramma's ook goed in een koppel te houden of zelfs alleen in een koppel te houden). Welke van de vier je wil is lastig, want ze hebben allemaal wel wat leuks. De a. barlowi lijkt mij wel een uitdaging (ook om die ergens te kopen haha).
Maar over het algemeen kan je stellen dat welke dwergcichliden je ook neemt, ze houden van schoon water. Consequent en frequent water verversen is daarbij wel aan te bevelen. Liefst ook met water met dezelfde waterwaardes als in het aquarium.

Ook al gedacht aan de apistogramma borelli? Die kan je op een lage temperatuur houden en je zou er zeker één man en twee vrouwtjes in kwijt kunnen. Zeer makkelijk te kweken!
En ze zijn ook helemaal niet moeilijk qua waterwaardes.

Wil je perse een Zuid Amerikaanse dwergcichlide? Heb je ook al eens gedacht aan een pelvicachromis? Hier een stukje over deze prachtige vissen: https://www.nvcweb.nl/artikelen/afr...s-kleurrijke-dwergcichliden-uit-west-afrika-2
Bij de laatst genoemde is het uitkiezen van andere vissen vaak wel iets lastiger, want ze kunnen nogal eens agressief zijn naar andere vissen (en soms ook naar elkaar).

Ik zou bij dwergcichliden niet zo snel andere bodembewoners er bij doen. Sommige soorten kunnen erg fel zijn als ze jongen hebben. De laetacara dorsigera zwemt wel wat hoger en is ook naar mijn weten minder tot niet agressief. Maar bij Apistogramma's en pelvicachromis zou ik er geen andere bodembewoners bij doen.
 
Wat leuk dat je er over nadenkt om dwergcichliden te nemen. Als je een harem wil, dan denk ik dat je toch vrij snel uitkomt bij een apistogramma (al zijn sommige apistogramma's ook goed in een koppel te houden of zelfs alleen in een koppel te houden). Welke van de vier je wil is lastig, want ze hebben allemaal wel wat leuks. De a. barlowi lijkt mij wel een uitdaging (ook om die ergens te kopen haha).

Maar over het algemeen kan je stellen dat welke dwergcichliden je ook neemt, ze houden van schoon water. Consequent en frequent water verversen is daarbij wel aan te bevelen. Liefst ook met water met dezelfde waterwaardes als in het aquarium.


Ook al gedacht aan de apistogramma borelli? Die kan je op een lage temperatuur houden en je zou er zeker één man en twee vrouwtjes in kwijt kunnen. Zeer makkelijk te kweken!

En ze zijn ook helemaal niet moeilijk qua waterwaardes.


Wil je perse een Zuid Amerikaanse dwergcichlide? Heb je ook al eens gedacht aan een pelvicachromis? Hier een stukje over deze prachtige vissen: https://www.nvcweb.nl/artikelen/afr...s-kleurrijke-dwergcichliden-uit-west-afrika-2

Bij de laatst genoemde is het uitkiezen van andere vissen vaak wel iets lastiger, want ze kunnen nogal eens agressief zijn naar andere vissen (en soms ook naar elkaar).


Ik zou bij dwergcichliden niet zo snel andere bodembewoners er bij doen. Sommige soorten kunnen erg fel zijn als ze jongen hebben. De laetacara dorsigera zwemt wel wat hoger en is ook naar mijn weten minder tot niet agressief. Maar bij Apistogramma's en pelvicachromis zou ik er geen andere bodembewoners bij doen.


bedankt voor je snelle reactie,

ik kwam de A. barlowi tegen in een stukje dat las op hobbykwekers.nl (wat ik nu niet meer kan vinden) waarin stond dat ze ook voor de beginner geschikt waren. Denkt u dat de barlowi moeilijk te houden/kweken is?


ik heb de apistogramma borelli ook langs zien komen maar vind de kleuren niet zo mooi…


Harem is geen vereiste, vind het een leuk soort groepsverband (ik las over de barlowi dat 1 man een territorium heeft opgebouwd uit de territoria van meerde vrouwtjes, dat lijkt me erg intersant) maar ik heb liever een muilbroeder die in een meterbak past, niet al te gevoelig is en zich redelijk gemakkelijk voortplant. Kan daar alleen weinig van vinden. Ik wil het heel graag een zuid Amerikaans bakje maken dus dan zal het misschien toch een andere apistogramma worden, helaas geen muilbroeder dan.


U zou er ook geen ottocinclussen bij zetten? Ik had verwacht dat omdat ze niet erg dreigend zijn, cichlides er geen problemen mee zouden hebben.
 
Apistogramma nijsseni zul je niet in een harem kunnen houden, het zijn koppel vormende cichliden. Eenmaal een koppel is gevormd, zal het koppeltje het overblijvende vrouwtje doden.
 
Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken en wil dit topic graag volgen.
 
Als ik naar dit lijstje kijk heb je je al goed verdiept. Allemaal erg leuke soorten. Mijn persoonlijke favoriet is zeker apistogramma barlowi. Zijn nu te krijgen bij utaka. Wat ik in het artikel op aquainfo probeerde aan te geven is dat barlowi goed te houden is, ook voor de beginner en onder minder ideale omstandigheden. Kweken is echter wel erg lastig bij deze soort en de nesten zijn erg klein. Als je voor een muilbroeder wilt gaan zijn de kleine en Egyptische muilbroeder misschien leuk.
 
Bedankt voor de reacties,
ik ga er nog maar eens goed over na denken maar de Apistogramma barlowi houd ik voorlopig bovenaan op mijn lijstje:rolleyes:
ik ga me ook eens in de Cleithracara maronii verdiepen en daar heb ik ook nog genoeg tijd voor want waarschijnlijk kan ik pas beginnen met indraaien binnen enkele maanden, helaas.


Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken en wil dit topic graag volgen.

ik zal zodra er ontwikkelingen zijn of wanneer ik de keuze maak laten horen van me. dat lijkt me leuk.
 
Er zijn nog 4 andere muilbroeden Apistogramma's. De Apistogramma Megastoma, deze is sinds kort wetenschappelijk beschreven (de oude naam is Apistogramma sp. Kelleri). Daarnaast zijn de Apistogramma sp. D10, Apistogramma sp. D39 en de Apistogramma sp. D50 ook muilbroeders. Deze zul je echter voorlopig nog niet in de winkel vinden helaas.

Zoals Jelle al aangaf heeft Utaka momenteel inderdaad de Apistogramma Barlowi. Ik heb de Apistogramma Megastoma ook meerdere keren bij hun gezien dus ik weet zeker dat ze deze ook zouden kunnen bestellen voor je. Als je toch de tijd hebt en opzoek gaat naar de Apistogramma Barlowi dan raad ik de oranje variant aan als je toch deze keuze hebt :D

Als laatste zoals hierboven aangegeven is de Apistogramma Nijsseni alleen te houden in een koppel, dit geldt voor alle Apistogramma soorten uit het Nijsseni complex. Wanneer deze jongen hebben zal een koppel ook de hele meter bak in beslag nemen dus deze lijkt mij geen goede keuze.

Nannostomus en otocinclus soorten zijn inderdaad erg leuke soorten om de bak mee aan te vullen. Persoonlijk vind ik Copella soorten ook erg leuk als Amerikaanse bijvis. Deze zwemmen ook mooi in de bovenste waterlaag.

Ik hoop dat je nog wat hebt aan deze info :)
 
Er zijn nog 4 andere muilbroeden Apistogramma's. De Apistogramma Megastoma, deze is sinds kort wetenschappelijk beschreven (de oude naam is Apistogramma sp. Kelleri). Daarnaast zijn de Apistogramma sp. D10, Apistogramma sp. D39 en de Apistogramma sp. D50 ook muilbroeders. Deze zul je echter voorlopig nog niet in de winkel vinden helaas.

Zoals Jelle al aangaf heeft Utaka momenteel inderdaad de Apistogramma Barlowi. Ik heb de Apistogramma Megastoma ook meerdere keren bij hun gezien dus ik weet zeker dat ze deze ook zouden kunnen bestellen voor je. Als je toch de tijd hebt en opzoek gaat naar de Apistogramma Barlowi dan raad ik de oranje variant aan als je toch deze keuze hebt :D

Als laatste zoals hierboven aangegeven is de Apistogramma Nijsseni alleen te houden in een koppel, dit geldt voor alle Apistogramma soorten uit het Nijsseni complex. Wanneer deze jongen hebben zal een koppel ook de hele meter bak in beslag nemen dus deze lijkt mij geen goede keuze.

Nannostomus en otocinclus soorten zijn inderdaad erg leuke soorten om de bak mee aan te vullen. Persoonlijk vind ik Copella soorten ook erg leuk als Amerikaanse bijvis. Deze zwemmen ook mooi in de bovenste waterlaag.

Ik hoop dat je nog wat hebt aan deze info :)


hey Cristian
Leuk dat je nog even reageert,
Ik heb nergens gevonden dat er meer muilbroedende Apistogrammas waren, dus ik heb er zeker wat aan dat je deze soortjes noemt!
Ook wist eigenlijk helemaal niet dat er meerdere varianten waren van de A. barlowi maar waarom raad je de oranje variant aan, gewoon omdat je die mooier vind?
De Apistogramma nijsseni had ik maar van het lijstje afgehaald omdat ik een harem/groeps verband veel interessanter vind.
ik heb inderdaad ook het geslacht Copella bekeken maar ga toch maar voor de Nannostomus denk ik omdat ik verwacht dat deze de nakomelingen, die ik hopelijk zal zien, minder snel zullen opeten. welke weet ik nog niet.
ik ga eerst maar een overwegen welke Apistogramma het wordt.
 
Ik vind inderdaad de rode variant gewoon mooier omdat de vis dan wat meer kleur bevat. Al moet ik zeggen dat de megastoma en de D nummers ook heel mooi worden.

Muilbroedende Apistogramma’s worden overigens wel een heel stuk groter. De mannen van deze soorten kunnen zo’n 10-11cm worden en ook de vrouwen worden flink aan de maat. De Apistogramma trifasciata en de borelli worden dan bijvoorbeeld maar weer max 6cm. Misschien nog iets om mee te nemen in je verhaal.

Voor het geval je geinteresseerd was hoe de D10 eruit zien, hier onder een foto van mijn koppel. Deze zijn echter nog jongen en zijn pas zo’n 4-5cm groot.
2CE9ED03-DB40-4F40-A9D7-329545D50356.jpeg
 
het is inmiddels al een jaar geleden dat ik me begon in te lezen voor deze bak en hij staat nu een tijdje, langzaam ben ik begonnen met wat vissen bij elkaar te zoeken beginnend met de makkelijkere soorten. ik heb nog geen cichliden. de eerste vissen waren wat endlers die ik kon krijgen en toen maar erin heb gedaan zodat het een beetje levendig werd. kon ik toch altijd weer weggeven. Ik heb er grote mannelijke ancistrus, een klein groepje ottocinclussen, een groepje Macrobrachium brassiliense garnalen. alles ging goed behalve dat ik last heb van een beetje alg. 2 weken geleden kocht ik een vrouwelijke ancistrus maar daar is nu een probleem mee, ik zal daar een ander topic voor openen maar hier wat fotos voor degene die benieuwd zijn.
6.jpg
7.jpg
8.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
 

Terug
Bovenaan