Nieuwe LED-verlichting


J

Jeroen_S

Guest
Hallo allemaal,

ik zou graag wat advies of meningen willen horen van jullie!

ik heb een Ciano Emotions Pro 100 aquarium; hier zit standaard LED-verlichting in. Deze LED vraagt alleen 33V, maar ik wil heel graag werken met het nabootsen van zonsopkomst en zonsondergang; ik heb al een TC420 controller. Deze controller heeft alleen een maximale output van 24V; dus met mijn standaard LED gaat dit niet lukken.

Even wat info: mijn aquarium is 100cm breed, 60cm hoog en 40cm diep.

Nu ben ik van plan om nieuwe LED-verlichting aan te schaffen en dit zelf te monteren in de bak.
Ik ben al een beetje wezen kijken, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als ik een RGB(W)-strip aanschaf, heb ik in principe al voldoende toch? RGB + warm wit.

Deze strip bijvoorbeeld:
https://www.ledstripkoning.nl/led-s...bw-led-strip-premium-met-72-leds-losse-strip/
 
Wellicht kun je beter gaan voor de aquariumversie van deze strip, is zo gemaakt dat ie al tegen water kan.. Ik ga dit iig in de gaten houden, wil zelf eigenlijk ook zoiets verwezenlijken in mijn dubai 80

Edit: hier meerdere keren strips besteld bij ledstripkoning, zowel voor mn aqua (nachtverlichting) als een rgbw strip voor achter mn bureau. Erg tevreden met de shop! Zowel qua kwaliteit, levering als klantgerichtheid! Vragen worden snel en goed beantwoord
 
Wellicht kun je beter gaan voor de aquariumversie van deze strip, is zo gemaakt dat ie al tegen water kan.. Ik ga dit iig in de gaten houden, wil zelf eigenlijk ook zoiets verwezenlijken in mijn dubai 80
Daar hebben ze alleen RGB, geen RGBW. Verder zie ik ook niet wat het verschil is, ze zijn namelijk beide IP67.
 
Het verschil zit hem in, voor zover ik weet, de beschermlaag over de strip. Op de eerste foto de gewone RGBW strip, wellicht niet helemaal goed te zien maar zonder iets erom. Hij ligt in een kabelgootje om hem netjes weg te werken, maar dit is door mijzelf gedaan. Op de tweede en derde foto de aquariumvariant (ik weet het, ik moet de strip nodig schoonmaken). Het gaat bij beide om de voorste strip, waar duidelijk het plastic hoesje te zien is. Dit is de blauwe variant voor de nachtverlichting, maar het principe zal hetzelfde zijn. Ik ben iig erg tevreden met beide strips!
20170215_142917.jpg
20170215_142740.jpg
20170215_142736.jpg
 
Het verschil zit hem in, voor zover ik weet, de beschermlaag over de strip. Op de eerste foto de gewone RGBW strip, wellicht niet helemaal goed te zien maar zonder iets erom. Hij ligt in een kabelgootje om hem netjes weg te werken, maar dit is door mijzelf gedaan. Op de tweede en derde foto de aquariumvariant (ik weet het, ik moet de strip nodig schoonmaken). Het gaat bij beide om de voorste strip, waar duidelijk het plastic hoesje te zien is. Dit is de blauwe variant voor de nachtverlichting, maar het principe zal hetzelfde zijn. Ik ben iig erg tevreden met beide strips!
Bekijk bijlage 8557 Bekijk bijlage 8558 Bekijk bijlage 8559
Dus in dat geval zou ik voor een aquariumvariant kunnen gaan, RGB en eventueel los warmwit er bij? Verder zijn de specificaties wel voldoende?
 
Waarom niet dimmen met een transistor?
Of LDD?
 
Waarom niet dimmen met een transistor?
Of LDD?
Dat zeg me eerlijk gezegd niks, haha! Plus ik heb de tc420 in huis:)


Maar om even terug te komen op de led lampen: zijn de lampen met die specificaties voldoende? En is het aan te raden om naast RGB ook nog koud en/of warm wit te nemen?
 
Ik heb ook de strips van ledkoning RGB + warm wit + koud wit. Werken hier perfect met tc420 :petjeaf:
 
Ik heb ook de strips van ledkoning RGB + warm wit + koud wit. Werken hier perfect met tc420 :petjeaf:
ik sta nu op het punt om te gaan bestellen, maar dan bij ledstripxl.nl. Die strips zijn 90cm dus iets beter te passen in mijn meterbak, en ip68 ipv 67.
Daarnaast scheelt het me dik 20 euro! Alleen een dag later in huis, haha helaas.
 
De standaard led-verlichting in mijn bak heeft 2800-3100 lumen en 150 leds.

Als ik die van ledstripxl.nl zou bestellen (warm en rgb), zou ik 2x 1080 LEDs hebben, maar rgb zal alleen aanstaan voor zonsopgang en ondergang.
Dat zou betekenen dat ik er bijna 2000 lumen op achteruit zou gaan... zal dit goed te merken zijn?

De led die ik nu heb werkt heel goed en geeft mooi licht, maar heeft een te hoog voltage om te gebruiken met de Tc420. Het is zonde om die niet te gebruiken..
ik zit nu te denken: ik kan ook alleen rgb kopen, die gebruiken voor zonsondergang en opgang, en als dagLicht gewoon overschakelen naar de standaard led die ik al heb? Dan stel ik die gewoon goed af met een digitale tijdschakelaar
 
De led die ik nu heb werkt heel goed en geeft mooi licht, maar heeft een te hoog voltage om te gebruiken met de Tc420. Het is zonde om die niet te gebruiken..
ik zit nu te denken: ik kan ook alleen rgb kopen, die gebruiken voor zonsondergang en opgang, en als dagLicht gewoon overschakelen naar de standaard led die ik al heb? Dan stel ik die gewoon goed af met een digitale tijdschakelaar

Tuurlijk niet..
Lees dit eens goed door:
http://www.plantedtank.net/forums#/topics/980633?_k=lzzcuo

Je kan gwn een NPN transistor aansluiten in de - kabel, tc420 aan de B van de transistor, massa kabels aan mekaar knopen en klaar..
Led houd zijn eigen voeding en de tc420 krijgt nooit te maken met de 33v.
Tc420 zou je zelfs nog op een oude adapter aan kunnen sluiten die je ergens hebt liggen
 
Tuurlijk niet..
Lees dit eens goed door:
http://www.plantedtank.net/forums#/topics/980633?_k=lzzcuo

Je kan gwn een NPN transistor aansluiten in de - kabel, tc420 aan de B van de transistor, massa kabels aan mekaar knopen en klaar..
Led houd zijn eigen voeding en de tc420 krijgt nooit te maken met de 33v.
Tc420 zou je zelfs nog op een oude adapter aan kunnen sluiten die je ergens hebt liggen
Linkje werkt niet, kom op de homepagina terecht!

Enne, zó handig ben ik nou ook weer niet, haha!
Wat jij allemaal zegt, zegt mij eerlijk gezegd heel weinig, maar wel bedankt voor het meedenken:)

Ik denk dat het gewoon alleen een rgb strip voor opkomst en ondergang wordt, en dan overdag overschakel naar de normale led verlichting. Meest eenvoudige en meest voordelige in mijn ogen!
 
Inderdaad, ook mijn gedachte. Je kunt dan de leds die immers, als het goed is, een afgewogen, berekende lichtintensie kunnen geven behouden!
Nou, omdat ik met elektriciteit en circuits twee linker handen heb en er gewoon echt geen verstand van heb.

Als ik met de tc420 en rgb zonsondergang en opkomst simuleer en daarna overschakel naar de led die er al standaard in zit, heb ik hetzelfde effect, en (voor mij) de simpelste oplossing.
 
Nou, omdat ik met elektriciteit en circuits twee linker handen heb en er gewoon echt geen verstand van heb.

Als ik met de tc420 en rgb zonsondergang en opkomst simuleer en daarna overschakel naar de led die er al standaard in zit, heb ik hetzelfde effect, en (voor mij) de simpelste oplossing.
Denkelijk valt dit allemaal erg mee. Ook ik heb en had weinig verstand van dit soort zaken. Nu heb ik een aantal dingen, waaronder verlichting, geautomatiseerd met een Arduino. Met deze microcontroller had ik tot voor kort nog nooit iets te maken gehad, zelfs nog nooit van gehoord! Het blijkt, als het je interesseert, makkelijker dan je denkt. Het geschrevene van tuinkabouter is een goed advies vooral omdat het aanbrengen van andere (bij-)verlichting ook een andere reactie in je bak teweeg brengt. Bovendien kun je redelijk eenvoudig op het internet vinden hoe e.e.a. uit te voeren én zijn hier leden te vinden met verstand van dit soort zaken. Tenslotte heb ik het dan nog niet over de prijs...

Maar dit is mijn argumentatie, jij neemt, natuurlijk(!), je eigen beslissing en ik wens je veel succes daarbij!
 
Ik ben heel voorzichtig geworden met ledstrips, zie mijn topic van led terug naar TL
Uiteindelijk heb ik wel weer led verlichting vooral langzaam licht aan en licht uit.
Toen ik RGB 1keer warm wit, blauw en 2 keer helder wit viel het volgende op, met TL zag ik zuurstofbelletjes bij de planten omhoog komen bij LED niet. Vermoedelijk komt dit door de RGB die vrij snel niet meer de lichtopbrengst opleverde wat moest, alleen dat zie je niet met blote oog. In het begin denk je te weinig voeding hebt, planten die rood moesten worden werden groen, vanalles geprobeerd, na een jaar tich maar eens TL terug gezet, na 1 dag zag je al verschil dat planten weer rood werden. Verder gaan zoeken en kwam tot die conclusie dat sommige RGB strips vrij snel na aanschaf minder licht gaan opbrengen. Je ziet het niet direct, maar blijkbaar voldoende om slechte plantengroei te krijgen. Schijnbaar spectrum van rood en blauwlicht verantwoordelijk voor planten groei.
Ik heb vervolgens een balk van Easy-led erin gezet meteen zie je weer de luchtbelletjes, planten groeien nu echt goed.
Strips zijn niet zalig makend en ik denk kwaliteit grote rol speelt. Terwijl mijn setje niet goedkoop was.
 
Ik ben heel voorzichtig geworden met ledstrips, zie mijn topic van led terug naar TL
Uiteindelijk heb ik wel weer led verlichting vooral langzaam licht aan en licht uit.
Toen ik RGB 1keer warm wit, blauw en 2 keer helder wit viel het volgende op, met TL zag ik zuurstofbelletjes bij de planten omhoog komen bij LED niet. Vermoedelijk komt dit door de RGB die vrij snel niet meer de lichtopbrengst opleverde wat moest, alleen dat zie je niet met blote oog. In het begin denk je te weinig voeding hebt, planten die rood moesten worden werden groen, vanalles geprobeerd, na een jaar tich maar eens TL terug gezet, na 1 dag zag je al verschil dat planten weer rood werden. Verder gaan zoeken en kwam tot die conclusie dat sommige RGB strips vrij snel na aanschaf minder licht gaan opbrengen. Je ziet het niet direct, maar blijkbaar voldoende om slechte plantengroei te krijgen. Schijnbaar spectrum van rood en blauwlicht verantwoordelijk voor planten groei.
Ik heb vervolgens een balk van Easy-led erin gezet meteen zie je weer de luchtbelletjes, planten groeien nu echt goed.
Strips zijn niet zalig makend en ik denk kwaliteit grote rol speelt. Terwijl mijn setje niet goedkoop was.
RGB leveren over het algemeen minder licht dan witte (kwaliteits-)leds. Vaak staart men zich, m.i., blind op rode zonsopgangen en blauwe zonsondergangen en de verder (disco(?)) mogelijkheden en worden er ongeschikte leds voor het aquarium aangeschaft. Erg veel mensen zijn al door schade en schande wijs geworden. Maar het probleem ligt echt bij de kwaliteit en de mogelijkheden van de desbetreffende leds. Als hier op gelet wordt is het product zeker net zo geschikt als TL.
 
RGB levert doorgaans slechts 1/3 van wat witte leds geeft aan licht.
Maargoed kwaliteit leds voor een weelderige plantengroei ga je niet vinden in strips..
 
Hallo allemaal,

ik zou graag wat advies of meningen willen horen van jullie!

ik heb een Ciano Emotions Pro 100 aquarium; hier zit standaard LED-verlichting in. Deze LED vraagt alleen 33V, maar ik wil heel graag werken met het nabootsen van zonsopkomst en zonsondergang; ik heb al een TC420 controller. Deze controller heeft alleen een maximale output van 24V; dus met mijn standaard LED gaat dit niet lukken.

Even wat info: mijn aquarium is 100cm breed, 60cm hoog en 40cm diep.

Nu ben ik van plan om nieuwe LED-verlichting aan te schaffen en dit zelf te monteren in de bak.
Ik ben al een beetje wezen kijken, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als ik een RGB(W)-strip aanschaf, heb ik in principe al voldoende toch? RGB + warm wit.

Deze strip bijvoorbeeld:
https://www.ledstripkoning.nl/led-s...bw-led-strip-premium-met-72-leds-losse-strip/
Kijk eens op kitelight.nl
Ik heb ze zelf ook en bevallen uitstekend.
 

Terug
Bovenaan