Nieuwe kast maken


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,481
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Nadat ik een tijdje geleden de vraag hier heb gesteld over het verzagen van een bestaand meubel toch maar besloten zelf een kast te gaan maken. Ik wil mijn beide bakken namelijk naast elkaar neerzetten, ipv zoals nu met een afstand ertussen. Zo heb ik het momenteel staan:
467566_0_82_20140505_105720.jpg

Hier stoor ik me alleen een beetje aan, vooral de spullen die ik niet kwijt kan in het kastje staan er een beetje tussen

Nu heb ik gisteravond mijn rekord leeggehaald en vanmorgen het laatste beetje schoongemaakt. Deze op mijn bureau gezet om mijn superfish ernaast te kunnen zetten. Ik wou eerst zien hoe het stond om de bakken naast elkaar te hebben voordat ik een kast zou gaan maken. Ik was hier wel tevreden mee:
987624_0_82_20140611_124730.jpg

Zometeen op naar de bouwmarkt om te kijken hoe veel het me gaat kosten aan hout. Een deel kan en ga ik hergebruiken van het huidige kastje, waarbij ik de kast even hoog maak. Waarom nieuw hout kopen als je nog hout hebt staan.

De bedoeling is om in beide bakken zand te gaan gebruiken, dus het zwarte grind gaat uit de superfish. Ook ga ik proberen dmv planten er een beetje meer 1 geheel van te gaan maken. Ik twijfel nog over de plant, maar ik denk dat ik iets van vallisneria ofzo tegen het glas ga zetten tussen beide aquaria. Mss gebruik is ook wel gewoon een stuk hout ofzo. Hier ben ik nog niet helemaal uit. Eerste het meubel maken en dan zien we wel verder.

Het idee voor de kast heb ik uitgewerkt op sketchup, waarbij dit het resultaat is geworden:
468759_0_82_kast1.jpg

945928_0_82_kast.jpg


Linksonder komt de pomp te staan, linksboven wat overige spulletjes. Middenonderin komt een klein glasbakje te staan waar ik mijn netjes ed in kwijt kan. Hierboven komen een aantal stekkerdozen voor de stroom, dit ga ik zo netjes mogelijk weg proberen te werken. Rechts moet ik nog even kijken waar de plankjes komen, maar hier wil ik oa mijn potjes voer en flesjes plantenvoeding ed kwijt. De rest kijk ik nog even wat waar komt en wat ik eigenlijk nog kwijt wil. Er zal dus wss nog wel het eea veranderen qua plankjes.

Zou het kastje sterk genoeg zijn met 4 verticale planken? Ik bevestig de middelste 2 aan een achterplaat, welke ook aan de boven en onderkant bevestigd is. Dit zodat het geen kaartenhuisje wordt, om zo maar te zeggen. Dat het geheel stevig is.

Ik zal het zoveel mogelijk bij proberen te houden, liefst dmv foto's. Eerst maar is gaan kijken hoe duur het hout is

edit: de maten zullen zijn in lxbxh : 97x31x72
 
Kijk bij L.B*kker ,hebben kant en klaar kasten.
Om het hout te gaan verzagen,wordt nooit zoals hun ze maken.
Schroef in elkaar,en klaar.
 
Bertus, mss dat ik wat onduidelijk geweest ben. Ik ben van het idee afgestapt om een bestaande kast te verzagen. Ik haal zelf wat planken bij de bouwmarkt om hier een kast van te maken. Ik kan dan het hout van mijn huidige meubel hergebruiken, wat weer scheelt in de kosten. Afgezaagde stukken plak ik dan van dat speciale spul op, dat wat je met een strijkijzer aan moet brengen
 
Je was duidelijk genoeg,hoor.
Heb zelf 48 jaar getimmerd.
Heb je gereedschap om het te doen?

IK vond het voor de 100 euro makkelijker zo in elkaar te zetten.
 
Wil zelf ook een onderkast maken
Wat voor programma heb je voor het ontwerp gebruikt ??
 
Gewoon A4. podlood,liniaal ,gum.

Ben je veel sneller.
Je tekent gewoon een halve kast.
 
Bertus zei:
Gewoon A4. podlood,liniaal ,gum.

Ben je veel sneller.
Je tekent gewoon een halve kast.

Precies, gaat vele malen sneller dan sketchup als je het mij vraagt.
 
Vind zelf potlood en gum niet zo fijn, gaat nooit helemaal haaks bij mij. Dat is oa een voordeel van sketchup, ook kan ik hiermee in 3d zien wat ik heb gemaakt.

Update: hout gehaald en begonnen met het leeghalen van mijn aquaria. De vissen zitten tijdelijk in een oude 60cm, de supetfish staat er op de grond naast. Morgen hopelijk de laatste plankjes erin zetten en dan kan de bak er hopelijk weer op. Even kijken wat ik onder de superfish ga doen, deze moet eigenlijk een halve cm hoger. Dit los ik later wel op. Zal zsm weer foto's plaatsen
 
Gisteren even wezen shoppen. Gistermiddag een paar pootjes gehaald voor onder mijn kast met filt, dit zodat als ik de kast moet verschuiven niet de hele houten vloer naar de knoppen gaat. Gisteravond maar een aantal dingen online besteld welke hopelijk morgen binnen komen. Oa digitale thermometer besteld bij aquar**veldhuis. samen met wat filterwatten. Ook een aantal ledstrips besteld bij l*dstripkon*ng. Hier blauwe ledstrips besteld voor nachtverlichting, waar de huidige van mij het niet echt heel goed meer doen (een of ander koreaans of japans merk), tevens een witte strip gehaald voor in de kast. Is wel zo makkelijk mocht ik 's avonds de kast nog open hebben. Was niet heel duur, dus kom het niet laten deze mee te bestellen.

Hopelijk kan ik vandaag de kast afmaken en morgen beginnen met het herinrichten van de bakken.
 
Mooi project! Misschien is het een idee om de kap van het klein aquarium zwart te spuiten? Dan is het meer ��n geheel. Misschien kan je ook een scape maken waardoor het ��n aquarium lijkt ipv twee. Ik geloof dat iemand dat hier op het forum ook een keer heeft gedaan maar dan met drie nanoqubes. Is maar een ideetje. Veel succes met de bouw verder.
 
Killerfish zei:
Vind zelf potlood en gum niet zo fijn, gaat nooit helemaal haaks bij mij. Dat is oa een voordeel van sketchup, ook kan ik hiermee in 3d zien wat ik heb gemaakt.

Update: hout gehaald en begonnen met het leeghalen van mijn aquaria. De vissen zitten tijdelijk in een oude 60cm, de supetfish staat er op de grond naast. Morgen hopelijk de laatste plankjes erin zetten en dan kan de bak er hopelijk weer op. Even kijken wat ik onder de superfish ga doen, deze moet eigenlijk een halve cm hoger. Dit los ik later wel op. Zal zsm weer foto's plaatsen

Nooit van een tekendriehoek gehoort?
 
Gistermiddag een paar pootjes gehaald voor onder mijn kast met filt??
Dus,opschuiven,pootjes er onder uit.
 
Ichtus, dat van het verven heb ik overwogen. Ik wacht liever nog even, het stoort me nu nog niet echt. Heb geprobeerd de bakken beetje als 1 in te richten, weet niet echt of het gelukt is. Heb wel de bodem in de superfish vervangen door zand, zodat dit iig hetzelfde is. Ook dezelfde planten gebruikt in beide bakken en in beide bakken zit hout verwerkt. Helaas zit er een beetje gelige verlichting in de superfish, hier moet ik nog even naar gaan kijken, waar de bakken er nu toch verschillend uitzien.

Bertus, als een tekendriehoek een geodriehoek is; ja van gehoord. Gebruik hem ook wel, maar vind sketchup fijner omdat ik dan ook gelijk kan kijken hoe groot ik de planken moet halen. Heb filtjes gehaald met schroeven, waarbij ik de kast niet tot nauwelijks verplaats. Als ik hem al weghaal, is het meeste gewicht er wel af. Zal straks wel even foto's maken van de filtjes, eerst mijn kamer maar is opruimen; mijn ouders komen vnv terug van vakantie
 

Terug
Bovenaan