nieuwe jewelbak voor de kempvissen nadat het mannetje is overleden.... graag advies!


P

Pamela

Guest
Nadat we het aquarium van mijn schoonvader hebben overgenomen moest er natuurlijk een keus worden gemaakt voor de juiste vissen. De bak is ongeveer 120X30X60. Er zaten 6 black mollies in, twee barbelen (clownsvissen) en 8 kardinaaltetra's. Het aquarium uiteraard eerst schoongemaakt, pomp en verwarmingselement er weer in, water op orde gebracht, getest en toen de planten en vissen er weer in. Tot zover alles in orde zou je zeggen...
Vervolgens naar de dierenwinkel toegegaan en het verhaal verteld. Aangegeven dat we er vissen bij wilde, maar dat we er nog niet heel veel verstand van hebben en dus zeker moeten weten dat het eenvoudige soorten zijn die bij elkaar kunnen. Daar adviseerde ze om een 'stelletje'kempvissen erbij te zetten. 1 mannetje en twee vrouwtjes, twee kleine algeneters en twee jonge maanvisjes. Thuisgekomen de vissen laten wennen aan het water, de nieuwe planten in de bak gezet en later de vissen erin gedaan. Toen begon de ellende....

Na 2 dagen lag het mannetje van de kempvissen aangegeten, dood in de bak. Zijn volledige staart was eraf. Direct eruit gehaald, veel geobserveert maar er gebeurde niets bijzonders in de bak. Volgende ochtend 2 tetra's dood en 's avonds een blackmollie. Opnieuw naar de dierenwinkel om het water te laten testen en toen bleek er iets te veel nitriet in het water te zitten. Flesje met bacterien meegekregen wat in 5 dagen volledig toegevoegd moest worden. Het water hebben we twee keer in de week voor 1/3 ververst. Vervolgens gingen er in die 5 dagen nog 3 black mollies dood, 3 tetra's en 1 van de kleine algeneters. Behalve het mannetje van de kempvissen en 2 tetra's waren de overige dode vissen niet aangegeten. Wel zagen we vanochtend dat er 3 planten volledig uit de bodem waren getrokken alsof er flink gejaagd was in de bak.

Nu is mijn vermoeden dat de barbelen niet zo vredelievend zijn als in de dierenwinkel wordt verteld. Zouden zij de boosdoeners kunnen zijn?

Ik heb inmiddels een tweede, kleinere (jewel) bak opgestart en het idee is om daar een nieuw koppeltje kempvissen in te zetten. Het liefst de twee vrouwtjes die ik al heb, met een nieuw mannetje. Of is het verstandiger om de twee vrouwtjes in het andere aquarium te laten en een volledig nieuw stel te kopen? Ik zou graag willen weten wat dan verstandig is om te combineren in beide bakken. In de ene bak zitten dan dus alleen nog de kempvissen, mannetje en twee vrouwtjes (?) en wat is leuk om daar bij te zetten zonder dat het problemen geeft? En wat is 'veilig' om in de grote bak te zetten bij (eventueel twee vrouwtjes van de kempvis) twee barbelen, twee maanvisjes en een kleine algeneter. Ik hoor graag wat jullie advies is in dit geheel! Alvast bedankt voor de moeite om het hele verhaal te lezen.

Groetjes Pamela
 
een bak indraaien houd in drie weken indraaien......

je vertelt dat je de bak hebt overgenomen en helemaal schoongemaakt hebt, dus dat is dan eigenlijk een compleet nieuwe opstart en dus een nitrietpiek waardoor je vissen zijn doodgegaan.....

Is de juwel bak wel drie weken ingedraaid? En wat zijn de afmetingen?
 
120 x 30 x 60.
Had niet schoon gamaakt moeten worden.
Water eruit,meenemen,zoveel mogenlijk.

daar water er weer in.
filteren, dan vissen erin terug.
 
Ik ben nu ook aan het indraaien, wanneer krijg ik een nitrietpiek en wat moet ik ertegen doen zodat ik niet hetzelfde als Pamela krijg ?
 
@ GOldie83: We hebben 1 volle emmer water uit het oude aquarium meegenomen, waar ook de vissen in hebben
gezeten de eerste drie dagen voordat we de bak 'klaar' hadden naar ons idee. Dus de grote bak is schoongemaakt waarna we
1 deel 'oud' water terug hebben gedaan en 5 delen nieuw met speciaal spul om het water op orde te krijgen.
Wel de vissen 2 dagen daarna erin gezet en dat is dus fout geweest begrijp ik.

ZOals het nu lijkt gaan we zaterdag het water weer laten testen. Tot die tijd komt er sowieso niets bij in. Er zitten 6 hoge waterplanten in en 6 kleinere met een stuk hout en een 'kasteel' als verstopplek voor de vissen.
Wel heb ik een algeneter op het oog, naam en formaat zal ik nog even doorgeven voor meer informatie.
Daar wil ik dan wat vissen bij inzetten, liefst met veel kleur... twee scholen kleinere vissen. Misschien guppen als de beta's eruit zijn?


De jewelbak is 60x30x30 Kunnen daar 3 beta's is, 1 mannetje en twee vrouwtjes met bijv. iets van garnalen ? Prioriteit is dat de vissen zich prettig voelen. Als dat dus betekend geen drie maar een mannetje alleen in die bak, dan zou ik graag willen weten wat verstandig is om met die twee beta-vrouwtjes te doen in die grote bak.
 
Bettafish.
Nitriet komt meestal in de derde week. dan nitriet meten.
Is die goed,dan rustig aan vissen inzetten.
Dan kan de bodem En het filter dat eerst verwerken.

Doe je veel ineens,krijg je terugslag in het filter. Nitrietpiek.
 
Pamela. toch!!!!

eerst de 120X30X60.

Dan de 60 cm ,kunnen niet veel vissen in.
En helemaal geen 3 betta,s. die vechten elkaar de bak uit.
 
Hallo Bertus,

Pamela. toch!!! (wat bedoel je daarmee????)

Wat is wijs dan? De twee vrouwtjes die ik nog heb in de grote bak..... zonder man daarin laten zitten? De barbelen en maanvissen in die bak lijken me geen goede combinatie bij de betta-vrouwtjes, ook al lijkt het nu relatief rustig nog onderling. De maanvissen of barbelen apart in de 60cm bak kan ook niet.

Ik hoef ook niet perse nu betta's erbij, in welke bak dan ook. Het aquarium moet gewoon goed gaan draaien en de vissen die ik heb moeten het zo goed mogelijk krijgen. (ook dus wanneer er nieuwe vissen bijkomen van welk soort dan ook)

Dus opnieuw de vraag.... wat erin en wat eruit, wat bij elkaar en wat zeker niet :)

ps. die 60cm bak zit dus nog helemaal geen vis in, en blijft op advies dan eerst 3 weken 'visloos' tot het water helemaal op orde
is. Daar zit nu wel het verwarmingselement en een pomp in, 3 planten en een stuk edelsteen. De bak op deze manier gewoon drie weken laten rusten? De lamp wel een aantal uren per dag aanlaten of is dat overbodig?
 
Ja, was niet boos bedoelt,hoor.

Elke bak moet 3-4 weken indraaien.

En,1 emmer,is niets. druppel op de gloeiende plaat,zogezegt.

De eerste grote bak moet ook nog indraaien.
Je zou bij iemand , een ingedraaide spons of watten moet zien te krijgen.
Heb je gelijk een boost.
 
60 cm bak dus laten draaien met pomp aan en verlichting etc, net zoals een bak met vis. Af en toe een heel klein beetje voer in de bak zodat er bacteri�n ontstaan. Heb verder geen verstand van betta's dus daar kan ik je niet mee helpen.
 
Dankjewel Goldie83, dan laat ik de bak eerst zo staan.

Ik ververs nu twee keer in de week, in de grote bak 1/3 van het water. Het flesje bacterien was volgens de dierenwinkel om
het water 'goed' te krijgen. Is dat hetzelfde effect wat je met zo'n ingedraaide spons of watten moet krijgen Bertus? Ik heb
geen idee wat je er mee bedoeld of waar ik dat vandaan moet halen.

Op het hout (dat al in de bak zat) zit wel behoorlijk wat alg. Ook zat er nog 1 plantje in, met veel alg erop, die nu nog in de bak staat omdat ik dacht dat het misschien goed was om dat erin te laten. Nu twijfel ik... moet ik het er alsnog uithalen en het hout helemaal schoonmaken voor ik het terugplaats?


Voor een volgende keer als we een draaiend aquarium overnemen.... dan neem je zoveel mogelijk water mee in het aquarium zelf?
(zal een mooi waterballet worden in de auto :p )
 
Met een ingedraaide spons,die zit vol bacterie.

Als die in het water wordt uit geknepen,heb je in 1 keer een miljoen bacterie.

Zet er zoveel mogenlijk snelgroeiers in, Hoornblad,Cabomba,of waterpest.
Die helpen ook mee.

Hout kan je schoonmaken.

En water? in Jerrycans. 25 l.
Hou je de boel droog.

Of emmers met goed sluitende deksel.
 
Bertus.... begrijp ik het nou goed.
Het gaat om een spons die je bij iemand anders in het aquarium dropt en er weer
uithaalt om leeg te knijpen in mijn eigen aquarium????

(ben niet blond maar voel me nu toch lichtelijk dom ;) )
 
De Puntius everetti kan niet bij trage vissen met lange vinnen. Dus die winkelier weet er niets van af.

Betta's wensen veelplanten, veel drijfplanten (heel belangerijk!)In die 60cm bak kan je geen man met vrouwen houden want dat wordt knokken.

Water had je kunnen meenemen in grote mayonaise emmers die je vaak voorniets bij en snackbar kan kopen. Maar ook een intacte bodem met een klein laagje water zou kunnen. De meeste bacterien zitten in de bodem.
 
Nog even over de pomp/filter. Er zit een aquaflow 400 in de grote bak.
Als ik de informatie daarover doorlees zou het net wel net niet moeten kunnen wat betreft
de inhoud van de bak. Ik kan me voorstellen dat , zeker met opstarten, een grotere filter beter is ???
Daarbij vertelde mijn schoonvader dat de cardridge gemaakelijk zelf schoongemaakt kon worden 1 keer in de
maand er er niets in vervangen hoefde te worden. Terwijl er wel cardridges verkocht worden in allerlei soorten.
Heeft het meerwaarde om na het weekend toch een andere cardridge erin te zetten? (pomp is wel schoongemaakt toen
we het aquarium op hebben gehaald)
 
Hallo Botia,

Duidelijk. Geen Betta's in de kleine bak dus. Ik heb nog wel die twee vrouwtjes in de grote bak zitten. Wat is wijsheid om
te doen? Terugbrengen naar de dierenwinkel? Ik ga maandag sowieso drijfplanten er bij in zetten...

Daarnaast gaat het om twee clownbotia's dat zijn niet dezelfde vissen als jij bedoelt volgens mij....
 
Die 2 vrouwtjes zou eventueel nog wel kunnen in de kleine bak maar geen mannetje erbij.

Die Clownbarbelen zou ik proberen zien kwijt te raken. Er zijn weinig vissen die erbij passen en eigenlijk is het een scholenvis voor een bak vanaf anderhalve meter.
 
oke.... maar die twee bettavrouwtjes moeten dan alleen in die bak? Daar kunnen geen andere visjes of garnalen bij?

Wanneer de clownbarbelen uit de grote bak gaan en de betta's in de kleine bak zitten... Dan zouden er eigenlijk dus een paar
maanvisjes bij moeten (aangezien het een vis is die zich prettiger voelt met 4 of 5 soortgenoten en niet in een koppeltje begreep ik?)
maar dan twijfel ik ook de bak daar groot genoeg voor is. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een school guppen bijv. Kan dat, nu de maanvissen nog klein zijn?
 
Nu nog geen vissen bijzetten.
Is te zware belasting voor het water.
Wonen er zoveel leden in het Noorden.
Zal er toch wel in de buurt wonen, voor sponzen.

Vraag en aanbod. Vraag het, dan met PB.
 
Nee, voorlopig nergens nieuwe vissen bij in....
Ik ga eens kijken in de ledenlijst en dan via PB. Ik kan nog geen vraag plaatsen daar op het forum omdat ik nog niet voldoende berichten heb gepost of zoiets.
Zojuist thuisgekomen van het werk en direct weer water ververst, filter van de pomp weer schoongemaakt en de plant eruit gehaald waar de meeste alg op zat. Het black mollie vrouwtje heb ik apart gezet in een kweekbak (zo een die je in het aquarium kan laten drijven) want ik vrees dat er jongen op komst zijn. Ik vond haar al een enorme buik hebben en nu bleef het mannetje er achteraan vangen.
Maar even in de gaten houden....
 
meen je niet.... :( heb ik daar staan schrobben om die zooi uit dat filter te krijgen....
Ik ga mijn haren verven....
 
Filter idd niet schoonmaken.

Molly's nooit in zo'n bakje stoppen. Het heel stressvol voor de vis en zorgt vooral bij Molly's vaak tot een miskraam.
 
maar gewoon in de bak laten zitten wordt alles opgegeten??? Wat is dan slim om nu te doen?
Het andere aquarium is nog niet op orde... in een grote emmer zetten met aquariumwater uit de grote bak dan?
 
Gewoon terug zetten, als de jongen worden opgegeten is dat lekker levend voer voor derest.
 
photo.php


photo.php


Het lijkt nu twee dagen rustig in de bak.... de clownbotia's zwemmen gewoon langs de maanvisjes heen. Blijven zelfs naast elkaar rustig 'hangen' in het water op zoek naar eten.
Fingers crossed dat de laatste doden geraapt zijn ;)
 
Hoi Botia,

Dankjewel voor het advies! Belachelijk dat zo'n winkel doet alsof ze heel wat kennis hebben
en je vervolgens 'rotzooi' verkopen...

:(

Wat zijn planten die echt geschikt zijn voor het aquarium met een beetje dezelfde lengte en kleur?

Groetjes Pamela
 

Terug
Bovenaan