Nieuwe goudvis is niet in quarantaine geweest, waar moet ik op letten?


cola

Active member
Lid geworden
18 juli 2019
Berichten
30
Hallo iedereen,

Mijn nieuwe goudvis is niet in quarantaine geweest. Ik ben mij ervan bewust dat dit een behoorlijk risico is, maar in mijn studentenkamertje van 12 vierkante meter is een extra quarantaine bak naast een 160 liter aquarium niet geheel realistisch en gezien mijn andere goudvis hiervoor alleen was is het een risico dat ik aan durfde (want een eenzame goudvis is behoorlijk eenzaam). Het gedrag van mijn nieuwe goudvis en mijn oude goudvis is normaal, ze zijn actief, hebben een goede eetlust en bedelen graag om eten. Wat mij wel opvalt is dat de nieuwe goudvis soms een hele lange dunne poep produceert (rood/bruin van kleur), naast de rare dunne poepjes produceert hij ook normale poepjes. Mijn andere goudvis heeft hier geen last van. Daarnaast lijkt de kieuw van de nieuwe goudvis iets rood te zijn aan een kant (maar dit is dus alleen te zien aan de matte witte kant en niet aan de oranje kant, het is een shubunkin) en dit lijkt al het geval te zijn sinds ik hem heb, ik vind het moeilijk in te schatten of het irritatie of doorbloeding is. Ook hier heeft mijn andere goudvis geen last van.

Ik ben natuurlijk nu in de eerste weken behoorlijk oplettend en ik vraag me af of de nieuwe goudvis ziek kan zijn en wat ik moet doen als hij ziek is, maar daarnaast wil ik ook niet als een gek allemaal middeltjes in het aquarium gaan gooien en de balans van mijn aquarium verstoren (vooral omdat ik niet een ander aquarium heb waar ik even wat filter medium van kan pakken).

Ik zal jullie ook wat meer informatie geven over mijn aquarium. Het is een aquarium van 100x40x40 cm, ik ben mij ervan bewust dat mijn vissen hier uit gaan groeien en ik ben erop voorbereid om te upgraden naar iets groters (maar tegen die tijd woon ik ook niet meer op kamers, dus dat scheelt met budget en ruimte). Als filtratie gebruik ik de aquaflow 300 en een sponsfilter. Ik heb een beetje waterpest in mijn aquarium zitten maar het grootste deel daarvan is dure goudvissen salade geworden, ik heb ook een stuk lucky bamboo in mijn aquarium zitten. Ik gebruik de sera quick test om mijn waterwaarden te meten, meestal meet ik 0 mg/l nitriet en 0 mg/l nitraat, maar ik heb weleens 10 mg/l nitriet en 0 mg/l nitraat gemeten. Ik ververs een keer per week 60%/70% van het water. Wanneer ik het water ververs gebruik ik sera aquatan gezien er hier een klein beetje chloor in het water zit. Mijn aquarium wordt bewoond door een normale goudvis (denk 8/10 cm lang?) en een shubunkin (denk 4/5 cm lang?). Mijn aquarium draait sinds een aantal weken, maar de filters die erin zitten draaien al meer dan een jaar (die zijn direct van mijn oude aquarium naar mijn nieuwe aquarium gegaan).

Dankjewel voor het lezen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens beginnen met als het mogelijk is een buitenfilter gebruiken met liefst veel filtervolume en filtermedia, zowel mechanisch als biologisch. Een superfish 300 is echt te beperkt maar goed om mee te laten draaien.
Stress vanwege de verhuizing kan meespelen., Voldoende water verversen is ook nodig bij dit soort vis.

Plaats even een foto. Dan kan er meegekeken worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Ik dacht dat 60%/70% verversen per week vrij veel is. Waarvan wil jij een foto? De bak of de vis? Op het filter staat dat hij ontworpen is voor aquaria van 150 tot 300 liter dus ik had aangenomen dat dit voldoende zou moeten zijn. Ik heb gekeken naar een buitenfilter, maar die zijn toch vaak rond de 100 euro. Dat wil ik wel aanschaffen maar dat is iets waarvoor ik moet sparen.
 
Maak maar een foto van je bak en de vis in kwestie. Een foto helpt de helpende handen om een beter beeld te vormen.

In dat geval zou er misschien een 2e superfish bij kunnen? Of even op MP kijken. Misschien vindt je iets interessants.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Dat vind ik een heel goed idee!! Daar kan ik wel even naar kijken. Zou een grotere sponsfilter ook kunnen helpen?
 
Ik zou eerder kiezen voor een groot binnenfilter dan een sponsfilter. Je bak is in je voordeel, best groot. Het begin is in mijn ogen best goed te noemen. Maar met 2 goudvissen heb je genoeg filtervolume nodig.

Ik ben geen goudvis expert, bijvoorbeeld @Giebeltje is dat wel en ook @GCJ om enkele voorbeelden te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Ik geef @Friesian gelijk. De Superfish 300 is niet voldoende. Hier zat hij in fr superfish80 en de filter kreeg het niet getrokken.
Op marktplaats vind je met wat geluk een goede potfilter. Of misschien vind je hier een filter bij jou in de buurt.

maar goed. ik zou goed opletten hoe de nieuwe vis zich gedraagt en wat hij laat zien (kleur,beweging,eetlust en zo)
Ik wens je wel veel succes en plezier met je nieuwe visje
 
Als ik je nog even mag voorzien van een tip. Kijk ook eens op de site van Hornbach. Daar staan enkele voorbeelden voorbeelden van buitenfilters. Kijken, oriënteren kan nooit geen kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Hier heb ik een foto van de bak.

IMG_20200813_130053472.jpg


Ik heb een filmpje gemaakt van de vissen. Ik weet alleen even niet zo snel hoe ik die in dit bericht kan zetten :S want ik krijg de error dat het bestand te groot is.
 
Dankjewel voor de tips over de filters! Ik zal me even iets meer verdiepen daarin en iets verder kijken dan dat mijn neus lang is.
 
Laat ik beginnen met zeggen dat je volgens mij al veel goed doet! Water verversen elke week is prima en lekker zo houden. De gewone goudvis hoort eigenlijk niet in een aquarium thuis, ook niet een groot aquarium. Die vis wil graag zwemmen en dat lukt niet in een meter (of twee) bak niet. Maar goed, daar doe je nu weinig aan.

De twee goudvissen nu gewoon goed in de gaten houden. Er is helaas niet vooraf te zeggen of je een ziekte in de bak krijgt en wat je dan precies moet doen dat zul je per geval moeten bekijken en beslissen. Mocht het zo ver komen dan kunnen wij hier natuurlijk wel proberen te helpen en sturen.

Om het toch nog wat ingewikkelder te maken en tegen de rest in te gaan.. Ik zeg dat een sponsfilter juist veel meer biologische capaciteit heeft dan een superfish intern filter ook al lijkt dit misschien niet zo. Veel mensen kijken puur naar de flow van een filter en meten daar op een of andere manier een capaciteit aan af echter werkt dit niet zo. Op een of andere manier denkt men dat een sponsfilter alleen voor wat garnaaltjes geschikt is. Voor garnaaltjes is die echter ook geschikt, maar voor de grotere bakken met grotere vissen werkt het ook prima. Beter zelfs dan die interne flut filters (sorry).

Simpel genomen gaat het puur om het oppervlakte dat je kunt bieden voor bacteriën en een beetje flow. Een groot spons filter van een paar euro heeft meer oppervlakte dan het sponsje wat in een intern filter zit. Als je er iets bij wil stoppen voor filtrage dan zou ik zoiets nemen:

Mijn hele kweekrek werkt alleen op die dingen en dat gaat echt perfect! Ook de aquarium zaak waar ik vaak kom filteren hun bakken die natuurlijk nogal overstocked zijn ook op deze manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Ik wil ooit heel graag upgraden naar een terrasvijver zoals deze: https://www.vijverleven.nl/vijverdecoratie/terrasvijver/hozelock-terrasvijver, maar dat zijn toekomstplannen voor later :p dan moet er eerst een balkon zijn om zoiets neer te zetten.

Dat over de sponsfilter of de extra interne filter laat ik jullie uitvechten want dat weet ik niet, in het ergste geval doe ik allebei.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ooit heel graag upgraden naar een terrasvijver zoals deze: https://www.vijverleven.nl/vijverdecoratie/terrasvijver/hozelock-terrasvijver, maar dat zijn toekomstplannen voor later :p dan moet er eerst een balkon zijn om zoiets neer te zetten.
Leuk ding, voor op het terras in de tuin. Menig balkon kan geen 500kg dragen op een vierkante meter. En ook voor je goudvis is dit eigenlijk nog te klein, die heeft gewoon een grote vijver nodig. Ik weet het, ze verkopen die beesten aan alles en iedereen en soms nog in een 30L bakje ook! Maar als je goed naar die beesten kijkt hebben ze geen leefruimte in een aquarium. Sluierstaarten is een ander verhaal, die zijn zo gekweekt dat gewoon zwemmen al moeilijk voor ze is en kunnen dan wel weer in een groter aquarium gehouden worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Dat zou ideaal zijn, maar ik denk niet dat ik in de nabije toekomst een huis met een tuin zal hebben dus dat is voor mij niet realistisch. Dan zou het nog realistischer zijn om een groter aquarium te nemen. Wat voor formaat zou jij aanraden als het dan maar een aquarium moet zijn?
 
Voor die goudvis? Zou ik geen aquarium aanraden want dat wordt gewoon overdreven groot, maar gewoon herplaatsen naar een vijver en lekker nog een sluierstaart erbij nemen. Een vergelijking die ik zou maken en wellicht beter te begrijpen is; Stel je hebt een Husky en die sluit je op in de kledingkast. Vervolgens komt er iemand langs en vertelt jou dat dit echt te klein is hoor voor een hond die veel wil rennen. Je vraagt dan wat voor kast er wel geschikt is? De trapkast misschien? Nee die ook niet er is geen kast die geschikt is. Misschien los rondlopen in de tuin een betere optie voor die hond. De kast in deze is het aquarium voor de goudvis en de tuin de vijver ;)

In een 400L aquarium zal die het overigens best overleven hoor, maar een fijner leven voor hem is toch een vijver waar hij meer dan twee keer zijn staart kan gebruiken voor hij met zijn neus ergens tegen aan komt. En dat hou je in een aquarium (tenzij je praat over 3 meter bakken etc) toch altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Hallo @cola,

Zoal hierboven al wordt aangegeven, er gaat al een boel goed. Maar inderdaad, gewone goudvissen en shubunkins moeten eigenlijk in een vijver, omdat de kamertemperatuur te hoog voor hen wordt, en het meestal actieve zwemmers zijn die veel ruimte nodig hebben. Maar ik lees dat je straks voor een grotere bak gaat, dus dat wordt hopelijk binnenkort opgelost.

Het is erg belangrijk om heel goed te filteren, omdat alle goudvissen nogal grote vervuilers zijn. Het zijn alleseters, en ze hebben geen maag, daarom zijn ze ook voortdurend aan het eten. Een of meer externe filters is de beste oplossing, scheelt ook in zwemruimte. Je kunt ze vaak ook voor weinig geld op Marktplaats vinden.

De druppeltests zijn betrouwbaarder dan de strips. Het is wel belangrijk om nitriet en ammoniak op 0 te houden. De meeste goudvissen in de handel zijn namelijk van jongsaf besmet met een of meer bacteriestammen, en dat kan tot uiting komen als de weerstand omlaag gaat door hoge ammoniak- en nitrietwaarden. Of een nieuwe vis brengt een virus mee vanuit de dierenwinkel, en ook dat slaat toe bij verminderde weerstand. Maar als je de vis al een paar weken rond hebt zwemmen, verwacht ik niet dat je nog veel last van een virus gaat krijgen. Met een bacterie ligt dat anders. Hoge temperaturen, zoals nu, zijn ook een risico, omdat veel bacteriestammen daar dol op zijn.

Omdat de kieuwdeksels bij je shubunkin verschillend gekleurd zijn, en hij ook transparante schubben heeft, is het inderdaad lastig om kieuwproblemen te herkennen. Dan is het gedrag een duidelijkere aanwijzing. Ik zie op de foto echter een shubunkin met keurig omhoogstaande rugvin, en dat is doorgaans een goed teken.

De lucky bamboe is een kamerplant, die zou ik er uit halen. Hij is bovendien giftig, het is nl. geen bamboe maar een draecena: http://deepfreezer0.blogspot.com/2009/12/lucky-bamboo.html
Beter is het om in een aparte bak wat bosjes waterpest op te kweken (wel de loodjes verwijderen!). Ik heb zelf veel Javavarens in mijn bak, en ook drijfplantjes (salvinia natans en limnobium). Die groeien als kool. Toen ik zelf nog een shubunkin en een gewone goudvis had, gaf ik ze ook stukjes komkommer en courgette om ze bezig te houden. Ik trainde ze ook, want deze twee waren nogal energiek, en zijn later naar een vijver verhuisd.

Ik zou wel vaker een waterwissel toepassen: ik heb zelf een 200 l bak met 2 sluierstaarten en 1 ancistrus, waarbij ik 1 x per 3 dagen een 60 % waterwissel doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Voor die goudvis? Zou ik geen aquarium aanraden want dat wordt gewoon overdreven groot, maar gewoon herplaatsen naar een vijver en lekker nog een sluierstaart erbij nemen. Een vergelijking die ik zou maken en wellicht beter te begrijpen is; Stel je hebt een Husky en die sluit je op in de kledingkast. Vervolgens komt er iemand langs en vertelt jou dat dit echt te klein is hoor voor een hond die veel wil rennen. Je vraagt dan wat voor kast er wel geschikt is? De trapkast misschien? Nee die ook niet er is geen kast die geschikt is. Misschien los rondlopen in de tuin een betere optie voor die hond. De kast in deze is het aquarium voor de goudvis en de tuin de vijver ;)

In een 400L aquarium zal die het overigens best overleven hoor, maar een fijner leven voor hem is toch een vijver waar hij meer dan twee keer zijn staart kan gebruiken voor hij met zijn neus ergens tegen aan komt. En dat hou je in een aquarium (tenzij je praat over 3 meter bakken etc) toch altijd.

Dan ga ik liever sparen voor een belachelijk groot aquarium (uit interesse, waar halen mensen überhaupt zulke grote aquaria? die heb ik zelf nog nooit eerder gezien). Ik heb er meer vertrouwen in dat ik goed voor hen zal zorgen dan dat iemand anders dat doet. Daarnaast heb ik ook overvolle vijvers gezien, dus ik ben een beetje voorzichtig met mijn goudvissen afstaan aan iemand anders.
 
Dan ga ik liever sparen voor een belachelijk groot aquarium (uit interesse, waar halen mensen überhaupt zulke grote aquaria? die heb ik zelf nog nooit eerder gezien). Ik heb er meer vertrouwen in dat ik goed voor hen zal zorgen dan dat iemand anders dat doet. Daarnaast heb ik ook overvolle vijvers gezien, dus ik ben een beetje voorzichtig met mijn goudvissen afstaan aan iemand anders.
Mooie toewijding naar jouw goudvis, respect :)

Die grote bakken worden gemaakt door aquarium bouwers want die koop je inderdaad niet even in een winkel. Die wordt dus speciaal voor jou op maat gemaakt en thuis geleverd waarbij je dus rekening moet houden met de mogelijkheid om een grote bak überhaupt naar binnen te krijgen. Zelfs een keer aan een project mee gedaan waar een aquarium in huis in elkaar werd gezet anders had het nooit gepast!
 
  • Leuk
Waarderingen: cola
Hallo @cola,

Zoal hierboven al wordt aangegeven, er gaat al een boel goed. Maar inderdaad, gewone goudvissen en shubunkins moeten eigenlijk in een vijver, omdat de kamertemperatuur te hoog voor hen wordt, en het meestal actieve zwemmers zijn die veel ruimte nodig hebben. Maar ik lees dat je straks voor een grotere bak gaat, dus dat wordt hopelijk binnenkort opgelost.

Het is erg belangrijk om heel goed te filteren, omdat alle goudvissen nogal grote vervuilers zijn. Het zijn alleseters, en ze hebben geen maag, daarom zijn ze ook voortdurend aan het eten. Een of meer externe filters is de beste oplossing, scheelt ook in zwemruimte. Je kunt ze vaak ook voor weinig geld op Marktplaats vinden.

De druppeltests zijn betrouwbaarder dan de strips. Het is wel belangrijk om nitriet en ammoniak op 0 te houden. De meeste goudvissen in de handel zijn namelijk van jongsaf besmet met een of meer bacteriestammen, en dat kan tot uiting komen als de weerstand omlaag gaat door hoge ammoniak- en nitrietwaarden. Of een nieuwe vis brengt een virus mee vanuit de dierenwinkel, en ook dat slaat toe bij verminderde weerstand. Maar als je de vis al een paar weken rond hebt zwemmen, verwacht ik niet dat je nog veel last van een virus gaat krijgen. Met een bacterie ligt dat anders. Hoge temperaturen, zoals nu, zijn ook een risico, omdat veel bacteriestammen daar dol op zijn.

Omdat de kieuwdeksels bij je shubunkin verschillend gekleurd zijn, en hij ook transparante schubben heeft, is het inderdaad lastig om kieuwproblemen te herkennen. Dan is het gedrag een duidelijkere aanwijzing. Ik zie op de foto echter een shubunkin met keurig omhoogstaande rugvin, en dat is doorgaans een goed teken.

De lucky bamboe is een kamerplant, die zou ik er uit halen. Hij is bovendien giftig, het is nl. geen bamboe maar een draecena: http://deepfreezer0.blogspot.com/2009/12/lucky-bamboo.html
Beter is het om in een aparte bak wat bosjes waterpest op te kweken (wel de loodjes verwijderen!). Ik heb zelf veel Javavarens in mijn bak, en ook drijfplantjes (salvinia natans en limnobium). Die groeien als kool. Toen ik zelf nog een shubunkin en een gewone goudvis had, gaf ik ze ook stukjes komkommer en courgette om ze bezig te houden. Ik trainde ze ook, want deze twee waren nogal energiek, en zijn later naar een vijver verhuisd.

Ik zou wel vaker een waterwissel toepassen: ik heb zelf een 200 l bak met 2 sluierstaarten en 1 ancistrus, waarbij ik 1 x per 3 dagen een 60 % waterwissel doe.

Dankjewel dat stelt mij gerust. Mijn vissen vinden gekookte broccoli erg lekker. Dan denk ik dat voor mij de volgende stappen zijn om een extra interne filter of spons filter (ik hoor graag meer meningen wat een goede keuze is) toe te voegen, een druppeltest te doen en om uiteindelijk te upgraden naar meer ruimte, maar hoe ik dat ga doen is afhankelijk van mijn woonsituatie op dat moment. Ik dacht dat de lucky bamboe nitraat laag zou houden maar in dat geval haal ik hem er maar snel weer uit.
 
Mooie toewijding naar jouw goudvis, respect :)

Die grote bakken worden gemaakt door aquarium bouwers want die koop je inderdaad niet even in een winkel. Die wordt dus speciaal voor jou op maat gemaakt en thuis geleverd waarbij je dus rekening moet houden met de mogelijkheid om een grote bak überhaupt naar binnen te krijgen. Zelfs een keer aan een project mee gedaan waar een aquarium in huis in elkaar werd gezet anders had het nooit gepast!

Dankjewel :) Als ik die keuze ga maken dan zal ik dat zeker hier documenteren tegen die tijd. Dat lijkt mij wel een mooi project.
 
Even nog een opmerking van mijn kant. Devisvoerwebwinkel heeft diverse binnenfilters en buitenfilters in het assortiment, ook een plek om naar te kijken. Je bak staat laag op robuuste kratten, ik denk dat een binnenfilter gemakkelijker zal werken. De sponzen daar zit ook verschil in. Ik zou eerder voor medium dan voor fijn kiezen. Diverse LFS (aquarium-, viswinkels) hebben filtermatten op voorraad die je op maat kunt snijden als dat nodig is.
Misschien ook iets om in gedachten te nemen.

Zoals de anderen ook al hebben opgemerkt wil je goed voor de dieren zorgen en dat is altijd het beste uitgangspunt wat resulteert in plezier in je hobby.

Groot compliment of grote pluim krijg je van mij!
 

Bijlagen

  • duimen.jpeg
    duimen.jpeg
    29.8 KB · Weergaven: 58
  • Leuk
Waarderingen: cola
Even nog een opmerking van mijn kant. Devisvoerwebwinkel heeft diverse binnenfilters en buitenfilters in het assortiment, ook een plek om naar te kijken. Je bak staat laag op robuuste kratten, ik denk dat een binnenfilter gemakkelijker zal werken. De sponzen daar zit ook verschil in. Ik zou eerder voor medium dan voor fijn kiezen. Diverse LFS (aquarium-, viswinkels) hebben filtermatten op voorraad die je op maat kunt snijden als dat nodig is.
Misschien ook iets om in gedachten te nemen.

Zoals de anderen ook al hebben opgemerkt wil je goed voor de dieren zorgen en dat is altijd het beste uitgangspunt wat resulteert in plezier in je hobby.

Groot compliment of grote pluim krijg je van mij!

Dankjewel :)

Dit filter sprak mij aan (in samenwerking met mijn huidige filter) https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...filters/aqua-nova-nf-600-hang-on-filter-450lh maar ik weet niet of dit past gezien ik een deksel heb op mijn aquarium.

Dit filter spreekt mij ook aan https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...ua-nova-nbf-1800-intern-aquariumfilter-1800lh, maar dan wil ik proberen dit https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...medium/aqua-nova-keramische-pijpjes-05-of-1kg filter medium toe te voegen, ik weet nog niet of dat mogelijk is.

Ik ben sowieso van plan mijn huidige sponsfilter te vervangen voor deze https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...aqua-nova-rond-sponsfilter-tot-200l-nsf-d200l want voor 4,50 heb ik toch niks te verliezen.
 
@cola de keuze zul je zelf het beste kunnen maken en moeten maken. Kijk niet alleen naar het debiet maar ook het filtervolume.
Hoe groter het filtervolume des te meer keuze heb je in het filtermateriaal en dus ook de hoeveelheid.
Dankjewel :)

Dit filter sprak mij aan (in samenwerking met mijn huidige filter) https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...filters/aqua-nova-nf-600-hang-on-filter-450lh maar ik weet niet of dit past gezien ik een deksel heb op mijn aquarium.

Dit filter spreekt mij ook aan https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...ua-nova-nbf-1800-intern-aquariumfilter-1800lh, maar dan wil ik proberen dit https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...medium/aqua-nova-keramische-pijpjes-05-of-1kg filter medium toe te voegen, ik weet nog niet of dat mogelijk is.

Ik ben sowieso van plan mijn huidige sponsfilter te vervangen voor deze https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...aqua-nova-rond-sponsfilter-tot-200l-nsf-d200l want voor 4,50 heb ik toch niks te verliezen.
Dan kun je ze allebei zelfs gebruiken. (*Edit* Ik zie nu dat je dat al schreef.)
 

Terug
Bovenaan