Nieuwe eigenaar van guppy's, guppy's zwemmen veel boven in de bak


Bandito25

Member
Lid geworden
8 juli 2023
Berichten
7
Leeftijd
25
Hi!

Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van 10 mannelijke guppy's (Glitter, Noodel, Freddie, 2pack, Jack, Justin, Elvis, Bubbel, Bloempje en Blub).

Voor dat de guppy's er in kwamen heb ik de bak 2 weken met rust gelaten, in de bak zit een pomp, tempratuur regelaar (bak is 25 graden) en een aantal planten.
De guppy's zwemmen door de hele bak maar vaak alleen boven bij de oppervlakte, op internet las ik dat er een gebrek is aan zuurstof echter betwijfel ik dit aangezien er een pomp en planten in zitten.

Mijn vraag is, is dit normaal gedrag voor guppy's?

Alvast bedankt!
 
Op zich is het niet raar dat guppen zich ophouden aan het wateroppervlak. Maar als je ziet dat ze regelmatig naar lucht happen, dan kan het zijn dat het zuurstofgehalte te laag is. Dat is eigenlijk meer waar je op zou kunnen gaan letten.
Maar ook als ze nog moeten wennen aan een nieuwe omgeving, dan willen ze in het begin ook wel aan het wateroppervlak blijven.
 
Duidelijk! Dankjewel.

Ik denk dat het dan inderdaad misschien ook nog wat gewenning is, ze happen namelijk niet naar lucht.
 
Nee ze moeten niet happen.
Dat zal bij jou niet zo snel gebeuren met hoe je het nu doet.
Wel als iem zomaar wat bakjes verbeurt, konden ze uit ze zuinigheid naar boven happen😎
 
Heeft je bak 2 weken ingedraaid want dat is kort en vaan zie je juist rond week 2 of 3 de nitrietpiek.
 
Ojeh dus let maar vervolgens errug goed op.
Of geniet van je vissen die alle een naam hebben.
Kleine beetjes voeren in het begin hoor anders kan er iets gaan rotten.
 
Aaah hopelijk is de nitrietpiek al geweest, ik zal over 2 weken wel een update geven hoe het met de visjes gaat :D
 
Ik geef ze nu 2x per dag een klein beetje moet ik dan dat verlagen naar 1x of nog minder? Ze zitten er gelukkig pas 3 dagen in.
 
Ik denk dat je wel heel veel geluk hebt als die nitrietpiek al geweest is.
Happen naar lucht kan een teken zijn van nitriet in je bak en dit kan dodelijk zijn.

Meten is weten in dit geval.

Heb je die twee weken ook regelmatig voer in de bak gedaan zodat de nuttige bacteriën ook te eten hadden gedurende deze periode?

Als je twijfelt kun je ook 50% water wisselen. Water van dezelfde temperatuur erin doen.
 
Ik geef ze nu 2x per dag een klein beetje moet ik dan dat verlagen naar 1x of nog minder? Ze zitten er gelukkig pas 3 dagen in.
1 x per dag een muizenhapje moet volstaan voor nu. Het aantal nuttige bacteriën in je filter kan zich zo rustig aan het voedselaanbod en afvalstoffen aanpassen door zich bijvoorbeeld te vermeerderen.
 
Yes, in de 2 weken heb ik een aantal keer voedsel in het water gedaan voor de bacteriën. Zojuist voor de zekerheid de helft van de water ververst, ze zwemmen nu door de hele bak heen! Dankjewel!
 
Yes, in de 2 weken heb ik een aantal keer voedsel in het water gedaan voor de bacteriën. Zojuist voor de zekerheid de helft van de water ververst, ze zwemmen nu door de hele bak heen! Dankjewel!
Fijn dat ze goed reageerden op een waterwissel.

Dan blijf er dan even goed boven op zitten. Morgen kan het al weer ellende zijn.

Eigenlijk zou ik je aan willen raden een druppeltest NH3 en NO2 te halen. Dan weet je of je water moet wisselen. Mogelijk loop je nog 1-2 weken tegen problemen op.

Teststrips zijn onnauwkeuriger, geef daar je geld niet aan uit.
Als je testen wil kopen, kijk dan eens naar een koffer van Colombo. Goed en “goedkoop” in vergelijking met losse testsetjes.

Mocht je twijfelen of het water nog wel ok is voor de vissen. Doe dan maar een waterwissel. Daar kun je eigenlijk niets verkeerds mee doen.
 
Hi!

Het kleine vissen update, ze leven allemaal nog en zwemmen als nooit te voren.
Nu loop ik ergens anders tegen aan... ik heb 10 mannetjes vissen gekocht en vanmorgen zag ik ineens een baby gup. Nu twijfel ik of wel echt 10 mannetjes heb gekregen.
Een visje zwemt veel alleen en misschien is dit een vrouwtje? Vind het maar raar dat er een baby gup rond zwemt.
 

Bijlagen

  • Baby gup.jpeg
    Baby gup.jpeg
    149.4 KB · Weergaven: 56
  • Eenzame gup.jpeg
    Eenzame gup.jpeg
    255 KB · Weergaven: 55
Je eenzame gup is sowieso een man. Wel een hele mooie! Het kleintje kan een gup zijn, maar is een gup als je er geen andere vissen in hebt zitten? Een vrouwtje heeft meestal minder sierlijke vinnen, en een donkere vlek op haar buik. Als die vlek donkerder wordt en ze boller wordt is ze naar alle waarschijnlijkheid zwanger.
 
De eenzame gup is helaas overleden (hij zwom laatste dagen heel sloom) Baby gup leeft nog wel, ik zag geen gup met een donkere vlek op de onderkant...
 

Terug
Bovenaan