Nieuwe discussen eten niet


Annehdkx

Member
Lid geworden
27 maart 2022
Berichten
7
Leeftijd
23
Hallo !

Ik heb gisteren mijn 3 nieuwe discussen toegevoegd aan mijn aquarium. Hierin zaten enkel nogmaar 50 stuks neon tetra en wat planten. Maar de discussen blijven steeds bovenaan in een hoekje zitten en eten niet. Ze vertonen wel zeer weinig tekenen van stress ( zwarte strepen bedoel ik dan ). Kan iemand me helpen? Of maak ik me zorgen om niets?
 
Discus hebben vaak even nodig voor ze gewend zijn aan hun nieuwe thuis. Laat ze maar even rustig wennen, dan zullen ze vanzelf gaan eten.
 
Wat meer info over je bak zou fijn zijn, wat is de temperatuur, hoe groot is je bak in cm, hoelang draait je bak al, watvoor filter heb je erop draaien, weet je de waterwaardes?
 
Wat meer info over je bak zou fijn zijn, wat is de temperatuur, hoe groot is je bak in cm, hoelang draait je bak al, watvoor filter heb je erop draaien, weet je de waterwaardes?
120x50x60
Bak draait nu ongeveer een 2-tal maanden.
Temp 28, Ph zit op 6 rest van de waardes weet ik zo niet direct
Ik heb een eheim buitenfilter maar weet ook niet direct welke.
 
Discus is een scholenvis, wat doorgaans een minimum van 6 van het zelfde soort vereist. 3 is erg weinig.
 
Discus is een scholenvis, wat doorgaans een minimum van 6 van het zelfde soort vereist. 3 is erg weinig.
Ik ben zeker van plan er meer toe te voegen de komende 2 weken. Maar het geld was nu even op na er 3 aan te kopen.😅
 
Dat is in principe een prima idee, maar je bak is op het moment al overbevolkt en ik zou er geen extra vis aan toevoegen voordat je eerst een groot deel van je tetra weg doet.
Uitgegaan van een normale laag bodembedekking en hoeveelheid plantjes is je aquarium een goede 300 liter netto leefruimte. Je Neon Tetra hebben hier van pak hem beet 180 liter nodig met zijn 50en. Als je er straks 6 hebt zullen je discus bij goede verzorging ook minimaal 120 liter nodig hebben. Dan zit je aan je absolute maximum bezetting wat betreft biomassa. En dan hebben we het nog niet over eventuele slakjes, etc.

Ook zijn Discus zeer schuwe vissen. Ik betwijfel of ze het fijn vinden om met zo veel tetra samen te leven.
 
Ik wil niet bruut overkomen maar hoe vind je nou zelf dat het gaat? zulke grote vissen in zo'n klein bakje proppen? en dan wil je er nog meer bijkopen ook in de toekomst, die bak is veel te klein voor discussen
 
Beste @Annehdkx , zoals een aantal anderen ook al gezegd heeft is je aquarium te klein voor discusvissen. De "norm" is minstens een bak van 1.5 meter en dan minstens 5 a 6 discussen, dus bij voorkeur een bak van 1.80 of langer en dan iets meer dan die 5 vissen. Zie: https://www.licg.nl/aquariumdieren/discusvis/#huisvesting
Het past wel, wat jij wilt, maar is niet prettig voor je vissen, en dat zou uitgangspunt moeten zijn. Ik snap dat dit een teleurstellend bericht is, maar er zijn heel veel andere soorten die ook heel mooi zijn in je aquarium en in die 1.20 wel hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Kijk ook eens op
 
Laatst bewerkt:
Dat is in principe een prima idee, maar je bak is op het moment al overbevolkt en ik zou er geen extra vis aan toevoegen voordat je eerst een groot deel van je tetra weg doet.
Uitgegaan van een normale laag bodembedekking en hoeveelheid plantjes is je aquarium een goede 300 liter netto leefruimte. Je Neon Tetra hebben hier van pak hem beet 180 liter nodig met zijn 50en. Als je er straks 6 hebt zullen je discus bij goede verzorging ook minimaal 120 liter nodig hebben. Dan zit je aan je absolute maximum bezetting wat betreft biomassa. En dan hebben we het nog niet over eventuele slakjes, etc.

Ook zijn Discus zeer schuwe vissen. Ik betwijfel of ze het fijn vinden om met zo veel tetra samen te leven.
Voor de discus staat 50 liter per stuk, geen 20. Zie hierboven.
 
Ik wil niet bruut overkomen maar hoe vind je nou zelf dat het gaat? zulke grote vissen in zo'n klein bakje proppen? en dan wil je er nog meer bijkopen ook in de toekomst, die bak is veel te klein voor discussen
Waarom wordt mij dan steeds in elke winkel opnieuw verteld dat mijn bak voldoende groot is. Ik begin te twijfelen aan iedereen die mij iets zegt op dit moment. De ene zegt zus de andere zo ik kan het niet meer volgen hoor. Ik zie showbakken in de winkels zelf die even groot zijn als de mijne en ook discussen hebben. Dit is allemaal zeer verwarrend.
 
Beste @Annehdkx , zoals een aantal anderen ook al gezegd heeft is je aquarium te klein voor discusvissen. De "norm" is minstens een bak van 1.5 meter en dan minstens 5 a 6 discussen, dus bij voorkeur een bak van 1.80 of langer en dan iets meer dan die 5 vissen. Zie: https://www.licg.nl/aquariumdieren/discusvis/#huisvesting
Het past wel, wat jij wilt, maar is niet prettig voor je vissen, en dat zou uitgangspunt moeten zijn. Ik snap dat dit een teleurstellend bericht is, maar er zijn heel veel andere soorten die ook heel mooi zijn in je aquarium en in die 1.20 wel hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Kijk ook eens op
Vind dit zeer vervelend. Spendeer ik een hoop geld aan die vissen om dat te horen dat de bak te klein is.. Waarom zeggen de winkel eigenaars dan dat mijn bak voldoende groot is? Nu zit ik met een hoop elende.
 
In aquariumwinkels worden vissen zo compact mogelijk gehouden om zo veel mogelijk vissen te kunnen laten zien voor verkoop. Je kan er rustig van uit gaan dat elke vis daar te krap wordt gehouden. Niet altijd het geval, maar het is een vuistregel.
Ook een vuistregel: Alles wat de winkelier je zegt is bedoeld om zo veel mogelijk te verkopen. Ze zeggen je niet wat juist is voor je vis, maar wat jij moet horen om je portemonnee te trekken.

Neem het de forumleden alstjeblieft niet kwalijk als ze wat emotioneel reageren. Men is fanatiek, en te vaak komt het voor dat men zichzelf niet goed inleest voor er vissen worden aangeschaft. Dit frustreert iedereen die het met de vissen te doen heeft, en sommige vergeten dan dat aan de andere kant van het internet een ander persoon zit die ook heus niet de bedoeling heeft zijn dieren te mishandelen.

Ik kan je weinig vertellen over het houden van Discus. Ik ben van oudsher vijvervis-houder, en mijn aquariumhobby staat nog in de kinderschoenen. Wel kan ik je zeggen dat mening over het houden van vissen verschilt van man tot man, en je dus niet iedereen blindelings als een hondje moet volgen. Zoek experts op, en stel veel vragen. Zo kun je vanzelf een geïnformeerde beslissing maken met betrekking tot de aanschaf en verzorging van je visjes.

Dat alles gezegd hebbende: Lastig parket heb je zeker. Ik zou beginnen met contact opnemen met de winkelier. Aangeven dat je toch vind dat je aquarium te klein is voor je aankoop en vragen of je ze terug mag brengen in ruil voor vissen die beter geschikt zijn voor je bak kan altijd, en daar staan de meeste aquariumzaken best voor open. Immers, als ze nee zeggen zijn ze waarschijnlijk voor het leven een klant kwijt.
Succes. Voor vragen kan je hier altijd terecht. Wel wil ik je meegeven: De aanschaf van de vis behoort de laatste stap te zijn in je proces, dan voorkom je de meeste van deze genante situaties. En het is beter te sparen voor je gehele schooltje vissen dan nu de helft kopen en straks de rest!
 
Je hebt ook mensen die zeggen dat je best in een vw polo met vijf volwassenen op vakantie kunt. Als dat gezegd wordt door iemand die een vw polo verkoopt zou ik dat wantrouwen. Het kan allemaal wel, maar het voelt niet comfortabel.

 
Vind dit zeer vervelend. Spendeer ik een hoop geld aan die vissen om dat te horen dat de bak te klein is.. Waarom zeggen de winkel eigenaars dan dat mijn bak voldoende groot is? Nu zit ik met een hoop elende.
Omdat de winkel een verdienmodel heeft en nee niet verkoopt en ja wel, dat is de enige reden waarom winkels dat doen.
Mensen op dit forum hebben totaal geen meerwaarde om jou een negatief advies te geven dan alleen het vissenwelzijn, wat je ermee doet is natuurlijk aan jou maar ikzelf zou eerder dierenliefhebbers geloven dan een commerciele instelling
 
Omdat de winkel een verdienmodel heeft en nee niet verkoopt en ja wel, dat is de enige reden waarom winkels dat doen.
Mensen op dit forum hebben totaal geen meerwaarde om jou een negatief advies te geven dan alleen het vissenwelzijn, wat je ermee doet is natuurlijk aan jou maar ikzelf zou eerder dierenliefhebbers geloven dan een commerciele instelling
Ik ga de vissen terugbrengen of verkopen indien ze deze niet terugnemen. Bedankt voor alle reacties! Geen discussen meer hier in huis.
 
Ik denk dat dat heel verstandig is. Kijk eens hier rond

en op bijvoorbeeld aquainfo.nl voor verdere mogelijkheden.
 

Terug
Bovenaan