Nieuwe discusjes erg schuw.


K

Korbes

Guest
Mijn discussen die rond de 12 weken oud zijn, zijn erg schuw. Ik heb de vissen afgelopen dinsdag in de bak uitgezet en ze waren erg schuw. Dat is normaal denk ik want in de loop van donderdag waren ze al aardig gewend. Als ik naar de bak liep om te voeren stonden ze al klaar voor het voedsel voordat ik het klepje opendeed.

Dat ging zo goed tot gisteren. Gister ochtend tijdens de wekelijkse waterverversing, zag ik dat er 1 van de stabilisatie strippen van het aquarium loszat.

Dus daar best wel lang mee bezig geweest om hem weer goed vast te klikken. Dat bracht nogal wat drukte met zich mee boven de bak. Daar schrokken de discussen zo erg van, zo hysterisch heb ik ze nooit gezien. Nu, anderhalf dag later, vliegen ze nog steeds alle kanten uit alleen als ik al van de bank opsta. Dan verstoppen ze zich achter de beplanting en komen pas eten als ik het klepje dicht heb gedaan en bij het aquarium weg ben.

Ik vroeg me af of dit nog wel goed komt en dat ze weer rustig worden na zo erg geschrokken te zijn? Ook helemaal de vraag omdat ik a.s. Woensdag de nieuwe stabilisatie strip binnen krijg en het er weer op moet klikken.

Hoop dat ze nog wel rustig worden of hebben ze nu een trauma for life?
 
als je weer aan de stabi strip gaat werken doe dan het licht uit boven de bak en dek de ruiten af zodat het donker is in de bak
werk rustig en snel, dit zal voor jou discussen prettiger zijn

het komt wel weer goed met de vissen, veel voeren op de zelfde tijden en door de zelfde persoon, dan wennen ze vanzelf weer aan jou

gr wim
 
Het zal zeker geen trauma for life zijn, maar ze zullen weer "even" moeten acclimatiseren. Dit heeft absoluut tijd nodig. En verder is het inderdaad slim om wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen bij de klus die je gaat doen. Afschermen en rust "maken" scheelt echt heel veel!

Succes in ieder geval.
 
Het is zeker goed gekomen met de vissen. Ze zijn erg gewend nu. Als ik van mn plek opsta, staan de vissen al klaar voor voer. Maar er zit er 1 tussen die vanaf dag 1 al heel er achterblijft.
In het begin kwam hij even kijken tijdens het voeren, maar hapte of at niets. Zwom meteen weer terug.

Nu komt ie niet eens meer van zn plek. Eet niets. Nog nooit zien eten. Blijft maar achter een plantje schuilen.
Is ook erg klein en kleurloos vergeleken met de andere discussen.

Heb wel s gelezen dat er in zo'n groep altijd wel 1 is die een beetje achterblijft, maar om deze maak ik me wel zorgen.

Is er iets aan te doen om deze vis aan het eten te krijgen? Ben bang dat ie het niet lang meer overleeft op deze manier.
 
Heb hem eerlijk gezegd niet echt met ontlasting gezien. Toevallig zie je wel s bij andere visjes wat ontlastingen hangen maar deze niet gezien.
 
een schuwe, teruggetrokken vis die niet eet geeft het idee van flagellaten of wormen. Omdat je niet kan zien wat er aan de hand is, zou je de vis of de bak op beide kunnen kuren. Dit is altijd een "gok", maar niets doen is het meest voorspelbaar........ Zowel tegen wormen als flagellaten heeft Sera med proffesional fijne medicijnen, ik heb hier althans goede ervaringen mee opgedaan.

Succes met je keuzes en de stappen die je wel of niet zet
 
een schuwe, teruggetrokken vis die niet eet geeft het idee van flagellaten of wormen. Omdat je niet kan zien wat er aan de hand is, zou je de vis of de bak op beide kunnen kuren. Dit is altijd een "gok", maar niets doen is het meest voorspelbaar........ Zowel tegen wormen als flagellaten heeft Sera med proffesional fijne medicijnen, ik heb hier althans goede ervaringen mee opgedaan.

Succes met je keuzes en de stappen die je wel of niet zet


Ok, thanks. Als ik niets doe, overleeft de vis het niet neem ik aan?
En zijn de beide ziekten ook besmettelijk zodat de andere vissen dit ook krijgen?

En die behandelingen kunnen verder geen kwaad mocht de vis eventueel niet die 2 ziekten hebben?
 
als een vis niet meer eet, dan is de kans groot dat deze nematoden heeft. een reële kans is dat er dan ook flagellaten aanwezig zijn. een vis met voldoende weerstand hoeft niet perse "besmet" te raken, alhoewel de "diertjes" wel aanwezig zijn.

de vissen worden niet ziek van een behandeling, maar je complete bacterie cultuur en de stabiliteit in je bak gaan wel overhoop, dus wat dat betreft is het nooit fijn. ik ken de inhoud en opbouw van je bak niet, maar dat kan jij zelf vast het beste beoordelen
 
Ik lees nu dat je aan de ontlasting wel kunt zien of het flagellaten zijn. Jammer dat ik nooit een sliertje heb zien hangen bij deze vis..

Denk dat ik maandag toch voor de zekerheid die kuur ga toepassen.

Het water wordt naderhand wel weer stabiel denk ik?
 
na de benodigde verversingen en evt. filteren over actieve kool gaat de bak wel weer zoeken naar "rust". Maar dit zal zeker even tijd nodig hebben. ik zou persoonlijk echt combineren met nematoden, omdat zeker bij niet eten dit een reële kans is.

eerst nematoden, dan flagellaten en dan na de benoemde incubatie tijd herhalen, deze heb ik nu even niet direct op mijn netvlies.......
 
Nah, slecht nieuws. Wilde die ene vis apart zetten om te behandelen om zo mn bak te ontzien. Was op zoek naar een tijdelijke bak. Maar te laat dus.
De discus vanochtend dood aangetroffen helaas.

Heb m eruit gevist maar is verder niets te zien aan de buitenkant. Ik las dat met die ziektes ook donkere plekken ed zou optreden.

Heb trouwens foto's gemaakt van de discus. Ik zal ze zo dadelijk uploaden.

Misschien dat jullie er wel wat aan kunnen zien.
 
xdyq10mv3a47d.jpg



br7dm8yuy02ab.jpg


Die donkere plek op de 2e foto is van na het overlijden. Toen ie leefde had ie dat niet.

Is er iets aan te zien wat jullie herkennen?
 

Terug
Bovenaan