Nieuwe bodem of niet?


Ivo77

Member
Lid geworden
14 december 2021
Berichten
21
Leeftijd
46
Goedemorgen,
Ik ben van plan om mijn aquarium opnieuw in te richten.
Mijn bodem bestaat uit een voedingsbodem van Dennerle, de Deponit-Mix black 10 in 1 met daaroverheen fijn zwart grind.
Toevallig heb ik de verpakking van de voedingsbodem nog en daar lees ik dat de bodem 8 jaar mee zou gaan?
Nu heb ik daar niet zoveel vertrouwen in.
Is het verstandig nu ik toch alles ga veranderen, de bodem ook te vervangen?
Of kan deze nog rustig een paar jaar mee? Dit in combinatie met voedingscapsules en of kleibolletjes.

Nog een andere vraag.
Afgelopen weekend op Vivarium diverse plantjes gekocht met de bedoeling ze deze week te planten.
Alleen kom ik er de eerste 2 weken nog niet aan toe.
Ik heb nu de plantjes in een grote emmer staan met de potjes in het water.
Emmer afgedekt met een stuk huishoudfolie met gaatjes erin.
Gaat dit 2 weken goed of moet ik er misschien een luchtpompje in hangen voor wat beweging in het water?
Of kan ik misschien beter wat anders doen?
Misschien de plantjes helemaal onder water met eventueel een beetje voeding?
 
Ik denk dat het in de emmer staan prima even wil maar je kan deze het beste openlaten denk ik. Ik zou wel ze onderwater zetten want zo heb je ze ook gekocht denk ik en dan de emmer in het licht zetten. Hoelang heb je de bodem nu in de bak dan?
 
De bodem zit nu 2 jaar in de bak
Ik ben wel van plan om er meer planten in te doen dan wat ik nu heb.
 
Is het dan handig om ze onder water te zetten dat uit het aquarium komt?
 
Ik zet de plantjes altijd helemaal onder water in emmer die op een lichte plek staat ( hier op het aanrecht bij het raam). Water ververs ik af en toe.
 
De bodem zit nu 2 jaar in de bak
Ik ben wel van plan om er meer planten in te doen dan wat ik nu heb.
Je mag aannemen dat de bodem dan niet is uitgewerkt maar ja je kan ook als je er geen goed gevoel bij hebt deze eruit gooien en dan gericht met kleibolletjes gaan werken.
 
Je mag aannemen dat de bodem dan niet is uitgewerkt maar ja je kan ook als je er geen goed gevoel bij hebt deze eruit gooien en dan gericht met kleibolletjes gaan werken.
Ik weet niet wat verstandig is. Mocht de voedingsbodem wel of niet uitgewerkt, is het een probleem om deze wel te laten zitten?
En helemaal een nieuwe bodem brengt natuurlijk ook weer dingetjes met zich mee.
En welke bodem moet er dan weer in.
 
Ik heb ook gelezen dat zo'n bodem kan wel een jaar of 8 tot 10 mee. Dus vervangen lijkt mij niet nodig.
Maar, wat is de reden waarom je daar aan twijfelt, heb je soms problemen met plantengroei?
Omdat je veel hoort en leest dat een voedingsbodem na een jaar, anderhalf jaar al uitgewerkt kan zijn.
Daarom twijfel ik en misschien is een ander soort bodem dan beter voor de plantengroei.
En omdat ik toch van plan ben om de bak opnieuw in te richten, dan was dit een mogelijkheid geweest om de bodem ook te veranderen.
Liever laat ik de bodem met rust, omdat hier toch ook nuttige bacteriën in zitten?
 
Omdat je veel hoort en leest dat een voedingsbodem na een jaar, anderhalf jaar al uitgewerkt kan zijn.
Dat klopt maar dat zijn andere voedingsbodems dan jij hebt. Bij twijfel kun je ook jbl kleibolletjes gebruiken die gedurende een jaar voeding afgeven.

En in de LFS willen ze je maar al te graag een nieuwe bodembedekking verkopen. Rinkeldekinkel zegt de winkel kassa.
 
Dat klopt maar dat zijn andere voedingsbodems dan jij hebt. Bij twijfel kun je ook jbl kleibolletjes gebruiken die gedurende een jaar voeding afgeven.

En in de LFS willen ze je maar al te graag een nieuwe bodembedekking verkopen. Rinkeldekinkel zegt de winkel kassa.
Dat willen ze zeker bij de LFS.
Zo ben ik ook aan deze bodem gekomen, maar goed.
Ik laat de bodem mooi zitten voor nu, dat lijkt me het verstandigste.
En dan kan ik altijd nog kleibolletjes gebruiken.
 
Allemaal nog hartelijk dank voor de reacties. 👍🏼
Binnenkort ga ik ermee aan de slag om de bak opnieuw in te richten.
Nog 1 vraag, ik heb een achterwand en 1 zijwand in de bak. Zo'n 3d wand.
Deze zat al in de bak bij aankoop.
Als ik deze verwijder blijf je dan geen plekken in het glas zien waar de kit heeft gezeten?
Daar ben ik een beetje bang voor, er zit best wel veel kit achter namelijk.
 
Volgens mij is kit wel te verwijderen maar waarmee dat durf ik niet te zeggen maar andere leden hebben vast wel tips.
 

Terug
Bovenaan