Nieuwe bewoner info gevraagt. Neritina pulligera


Y

yov

Guest
Hallo,

Sinds gisteren heb ik mijn eerste bewoner in mijn nieuw aquarium gezet. De Duitse helmslak of de Neritina pulligera. Mooi compact beestje dat een goede algeneter zou zijn.

Nu zit ik natuurlijk met mijn natuurlijke nieuwsgierigheid en ben ik dit beestje gaan opzoeken op internet (ja het overviel mij een beetje. Ik ging om opstartbacterien en moest een slak mee doen voor toch al iets van vervuiling te hebben...)
Nu vind ik heel weinig info over deze slak een meestal in het Duits of andere talen dat mij niet goed liggen...

-Mijn eerste vraag is: Wat als de algen op zijn? Zal de slak zich tot de planten wenden?

-Blijft hij onder water? Mijn aquarium heeft namelijk veel openingen aan de bovenkant waar hij zo uit kan.

-Is er kweek van bekent? Ik las dat kweken niet echt mogelijk is (in mijn beste Duits!) Maar waarom dan? Ik las ook dat dit een zoetwaterslak is ? of heeft hij brak nodig voor de larven. Wat ik begrepen heb is dat hij de larven op zijn schelp mee draag.

Alle bijkomende info is gewenst! Zijn er mensen die ervaring hebben met deze slak?
 
Algen-Kahnschnecke (anthrazit)

Neritina pulligera

Die Algen-Kahnschnecke k�nnte man auch als "Algen-Killerschnecke" oder "Algenfressmaschine" bezeichnen. Sie ist die beste Algenfresserschnecke die wir bisher kennen und dabei ist sie noch deutlich robuster und gegen�ber Wasserwerten toleranter als die bekannten Rennschnecken oder Geweihschnecken.!!!!!!! Sie verl�sst in der Regel auch nicht das Aquarium !!!!!!!!!und ist daher auch f�r offene Aquarien gut geeignet.

Die Algen-Kahnschnecke (Neritina pulligera) wird bis ca. 3 cm gro�, vertr�gt eine Tempereatur von 22 - 31� C und ern�hrt sich neben Algen von div. Futterresten. Bei uns sind die Algen-Kahnschnecken nun die Favoriten unter den Algenputzerschnecken und sie halten in unseren Becken die Aquarienscheiben, Pflanzen und Einrichtungsgegenst�nde so effektiv frei von Algen, als w�re alles neu oder frisch geputzt.

Die getrenntgeschlechtlichen Kahnschnecken legen manchmal zwar sehr kleine wei�e Eipakete im Becken ab, aber die Aufzucht der Larven, bzw. Jungschnecken erfordert Brackwasser und ist unseres Wissens nach noch nicht gelungen. Solange andere Aquarienbewohner die Schnecken nicht als Nahrung betrachten, steht einer Vergesellschaftung z.B. mit Garnelen, anderen Schnecken und den meisten Fischen nichts im Wege.

De eieren worden wel afgezet, maar hebben brak water nodig om uit te komen.

Zou er nu alvast stukje komkommer inleggen. Alg heb je nog niet,he.
 
Ik hoop ook niet dat de TS al algen heeft.
Je kan ook een klein beetje voer verkruimelen wat de opstart zal bevorderen en zo heeft de slak ook iets om te eten. Of een stukje slablad op een vorkje prikken en in de bak doen. Dat lust hij vast graag. Je slak red zich verder wel hoor.
 
Geen Algen neen net een week opgestart. Ik zal deze avond een stukje komkommer laten zakken.
 
Ik zou het dan wel morgenvroeg er weer uit halen want anders verslijmt het en gaat het je bak vervuilen. Helemaal als de bacteriecultuur nog niet op orde is kan dit misschien problemen geven.
 
yov zei:
Geen Algen neen net een week opgestart. Ik zal deze avond een stukje komkommer laten zakken.

Dan ben jij gewoon te vroeg.
Komt de nitrietpiek is die ook dood.
Die komt in de derde op vierde week.
 
Bertus zei:
yov zei:
Geen Algen neen net een week opgestart. Ik zal deze avond een stukje komkommer laten zakken.

Dan ben jij gewoon te vroeg.
Komt de nitrietpiek is die ook dood.

Er zitten opstartbacterie in. Ik verschoot mij een ongeluk maar de slak werd mij mee gegeven als zijnde "verplicht" om de bacterien te "voeden" Geloof mij ik vond het ook vreemd...

Nu ik heb geen komkommer meer in huis. Wel heb ik een vierkante meter moestuin vol met IJslandse spinazie. Werkt dit ook ? (rauw of gekookt?) of een algentablet voor Garnalen.
 
Ja, wil niet zeggen ,dat hij al ingedraait is. he.
Met vlokvoer ,een beetje verkruimelen, heb je dat ook.
 
@ Bertus : Ja ik was een beetje overdonderd. De winkel ( is eigenlijk geen winkel maar een uit de hand gelopen helpdesk voor aquarium vragen ) Heeft mij verzekerd dat dit geen kwaad kon dat de slak nodig was en met de opstartcultuur (bactocool) je normaal de dag erop vissen kan toevoegen. (Ik wacht nog min 2 weken.) Ik houd alles goed in de gaten.

@seabait: Jup! Maar ik vind er buiten wat basis info niet zo veel over terug. Beetje jammer aangezien slakken toch een meerwaarde kunnen zijn voor het aquarium!
 
Hier is hij dan mijn nieuwe bewoner!
825979yov_0_84_20150831_18.jpg


(al kan het ook een zij zijn :p)

Ik heb voor de zekerheid een algentablet in het aquarium gelegd hij zal het wel vinden zeker?
 
Ik draag al een leesbril maar zie de slak nog niet. kun je aangeven waar ik deze kan vinden op de foto??
 
jessicapilon zei:
Ik draag al een leesbril maar zie de slak nog niet. kun je aangeven waar ik deze kan vinden op de foto??

Knal in het midden! Ja ik heb gekozen voor een volledig zwarte slak en op de zwarte ondergrond zie je hem niet zo goed! Hij hangt ondersteboven onder het hout.
 
Topic is al even oud maar de slak is niet meer! Deze week vind ik een zwart bolletje in de living enkele meters van het aquarium. Vermoedelijk is hij zelf uit het water gekropen en heeft de poes hem een eindje op weg geholpen (niet heus geholpen!) En is hij komen te overlijden. Droog zag de slak er nog gezond uit maar na 24 uur in een bakje water begonnen er belletjes te ontstaan en zat het klepje los dus "Turbo" is no more! :( Jammer maar helaas! Ik bekijk nu welke slakjes ik wil introduceren in het nieuwe aquarium met een volledig gesloten kap. In de nano zit er nu een posthorenslak van al een betrekkelijk formaat! Al de rest van de slakjes blijft heel mini en sneuvellen geregeld door de dario's (vreemd of niet?) Ik heb allersinds een kerkhofje aan ini mini slakkenhuisjes. Deze is er ook spontaan in gekomen en gebleven. En is nu 5cent groot en word gedoopt tot "Turbo de tweede" omdat hij eigenlijk echt wel zeer snel is! :D
 

Terug
Bovenaan